رواية خفايا الجن وكتاب الظل الفصل الرابع بقلم جوري محمد( الجزء الثاني من اغتصاب غامض)
رواية خفايا الجن وكتاب الظل الفصل الرابع
وبعد ما خذيني ورحنا لمكان غريب كده وفيه اشكال بشعه وبدا يظهر شكل الشيء الاسود وعرفت اني في محكمه الجان
الكائن الاسود ده حفيد من خان العهد وكان سبب اني خرجت من عشرتي مطرود
وهنا ظهرت زانوبيا بس هو ما لوش ذنب
محكمه الجان لازم ينفذ لان ده قدره وان ما نفذ هنحكم عليه بالموت
زانوبيا هاخليه ينفذ
احمد عهد ايه وكلام ايه
محكمه الجن اسال جدك هو اللي طلب للعهد وخان امشي لان خلاص هتنفذ
احمد و فجاه لقيتني رجعت ثاني بيتنا واول ما رجعت ايه طلعت على اوضه ابويا
ودخلت أوضته وبدأت أدور في صندوقه القديم لكن مالقيتش حاجه، دورت في دولابه وبردو مالقيتش اي حاجه
لكن الغريب اني بعد ما كنت زهقت خلاص ومش لاقيه أي حاجه لقيت المصحف بتاعه اللي كان بيمسكه وهو بيحاول يحفظني قرآن، متعلق قدامي على رف في الحيطة
روحت أخدته
لكن قبل ما افتحه لقيت تحته ورقة صفرة وقديمة
فتحتها لقيت مكتوب فيها....
يوم وفاة ابويا عرفت منه وهو على فرشة الموت انه عمل زمان -استغفر الله - عهد مع جني عشان ياخد منه فلوس وجاه، مقابل ولد من صلبه ولازم يكون بصحه كويسه بس انا واخويا طلع عندنا اعاقه علشان كده العهد ما تنفذ معنا العهد بيحكي علي انه لازم يتعقد قرانه على جنيه وبعدها بسبع ايام يسيل دمه
كانت سنين خرافات وجهل، لكن ابويا بعد كده تاب وخلف العهد وحاول يخلص منه خوفا على اللي هييجوا من صلبه، وقرر كمان انه مايخلّفش تاني من بعدي انا واخويا ، عشان مايجيبش ولد ممكن يكون سليم
وهروبه من العهد ، اتسبب في الشلل اللي صابه والمرض اللي فضل يسري في جسمه لغاية ما مات وفي نفس الوقت، الجني اللي عقد مع ابويا العهد، ملك قبيلته طرده من القبيلة لما ابويا خلف عهده،
من بعدها عدى الزمن ونسيت ويمكن من قدر ربنا، مخلفتش انا غير ٢اولاد وعندهم اعاقه بسيطه وحمدت ربنا، وحاولت طول عمري اني احافظ على صلاتي واذكاري وأبعد عن اي حاجه فيها غيبيات زي دي لغاية ما ابني البكري خلّف ولد
وحكيت له الحكايه بس هو ماصدقنيش وانا كتبت رساله لدي لاحفادي اللي هيلاقيها يبقى هو اللي بيحاول يعرف او عرف الحكايه
وهنا جاءت زنوبيا
احمد انا مش فاهم حاجه يعني دلوقت انا هاموت
زانوبيا انا لا يمكن اسيبك تموت انا حبيتك وفي بطني حته منك
احمد انت بتقولي ايه وانت كمان
زنوبيا باقول لك يلا نهرب ونروح مكان ثاني خالص علشان العهد عمره ما ينتهي الا بموتك
احمد طيب وامي دي ما لهاش غيري
زنوبيا انت ها ترتب الموضوع كان انت هتسافر وتشتغل وهتقول لها كده ولما نبعد ونبقى في الامان هنحاول نرجع وناخدها تعيش معنا
زنوبيا صدقني هو مش هيسيبك الا لما ينهي العهد علشان ترجع مكانته ثاني
احمد خلاص هانام والصباح ارتب الموضوع
و عندما اغمضت عيني وبدأ النوم يتملكني فإذا بصوت غليظ و مرعب يرعد في اذني :
الظل الاسود احمد قلت لك ان تأتي لي انا لا يمكن اسيبك هههههه
ههههه وبعديها بدا
يطير الغطاء الى السقف و يهتز السرير كأنه زلزال في غرفة نومي ويضيع صوتي و الكلمات من فمي واشعر بيد مشعرة ذات اظافر او حوافر تتلتف حول قدمي و تسحبني من السرير باتجاه الجدران فالتفت خلفي فاذا الجدران تكتسي بالالوان الحمراء ومدخل المنزل اصبح طويل كملعب كرة قدم واذا يهذا المسخ يصرخ و صوته كالرعد قائلاً:
كيف تجرأ على عدم اطاعة امري ؟
نظرت امامي واذا بقرون كالايل تنبثق من ارضية البيت ووجه كالمعزة ولكن ذات عينان سوداوان يلمع امام ناظري كالبرق.
ما زلت اذكر انه تجمد الدم في عروقي و نسيت كيف اتنفس واذ بحرارة عالية تلفح ساقي فاذا هي قيود اغلت قدمي عند الكاحل و لكن هناك خيطاً من الضوء بدأ يظهر ولكن ها انا جالس في وسط الظلام و الساعة ما زالت ٣:٤٥ فجراً فلمحت كتلة ضوء ابيض يلفح وجه هذا الوحش الذي يشق طريقه في ارضية البيت فيصرخ و يزمجر و يمر خلف ظهري فيثلج كتفي الذي اعتراهما الخوف والعرق من شدة الفزع
واذ بالمؤذن : الله واكبر ، الله واكبر
فيختفي كل شيء و يعم الهدوء ارجاء البيت ولا يبقى الا كلمات الآذان يعلو صداها في السماء.
كنت جالساً في الارض و اسال نفسي ايه اللي بيحصل معي
يمكن كنت احلم؟
ثم تذكرت انه كان هناك قيد على قدمي فالتفت فلم اجد القيد ولكن وجدت حرقا من الدرجة الثالثة حوالين رجلي ويؤلمني.
جريت الى سريري ولكن قد دخل وقت صلاة الفجر فترددت ان انهض للصلاه ولكن رجلي مش قادر اقف عليها .
تسمرت في مكاني و تجمدت اطرافي فما كان مني الا ان اقول يا رب
و رحت اقفز من السرير كأن وزني كالريشة.
و توضا وبدات اصلي
وطلع الصبح وبدات ارتب الموضوع زي ما اتفقت انا وزنوبيا
وهنا زنوبيا جاءت احمد انت لازم تمشي من هنا دلوقت
احمد ليه
زنوبيا علشان
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية خفايا الجن وكتاب الظل" اضغط على اسم الرواية