رواية لم يكن ذنبي الفصل الخامس والأخير بقلم فرحه أحمد
رواية لم يكن ذنبي الفصل الخامس والأخير
آول مدلفت نغم إلى المنزل وجدت من يمسكها من شعرها فحولت نغم أبعاد تلك العقربه عنها ولكنها لم تستطيع وأكملت كريمه جر نغم ولكنها توقفت عندما سمعت صوت شخص.....
آدم بعصبيه وهو يزيح يد كريمه عن نغم وقام بوضع نغم خلف ظهره وأردف بحده :ابعدي إيدك عنهاا لاني وربي لو شفتك بتتعرضيلها أو بتحولي تديقيهاا بأي شكل من الأشكال وربي لقتلك وما هيرفلي جفن مفهوووووم.....
كريمه بشجاعه مصطنعه : ولاا تقدر تعملي حاجه وفكر كدا أنك تحاول تئذيني ساعتها هتلاقني مخلصه على حبيبه القلب ولاا فكرك إني معرفش أنها بتخرج تقبلك كل يوم قليله الربايه الوس*****.....
آدم بعصبيه : ال بتتكلمي عليها دي انضف منك ومن أمثالك ثم أكمل بثقه قائلاً..... وبعدين أنتي بتقوليلي إنك هتخلصي عليهاا.. واناا هرجع اقولك فكري بس مجرد تفكير انك تتعرضيلها وهتشوفي اناا هعمل فيكي ايه.... لأن آدم المحمدي أفعال لا أقوال وال بقول عليه بنفذه واناا اقدر اوديكي ورا الشمس لو حابب فمتختبريش عصبيتي احسلك.... ثم امسك يد نغم وصعد هو وهي إلى غرفه حنان (ام نغم) غير معير أي إهتمام لتلك العقربه التي تستشيط غضباً وتتوعد لنغم بالكثير والكثير...
اماا بنسبه لنغم فكانت سعيده جدا فهي اول مره ترى أحد يدافع عنهاا بتلك الطريقة وامتلئت لؤلؤتيها بدموع وأردفت بسعاده : اناا متشكره جدا ليك اناا بجد فرحانه لأن اول مره حد يدافع عني بطريقه دي انتاا بجد نجدتني منها لاني مكنتش اعرف هي كانت ممكن تعمل فياا ايه لو انتاا مكنتش جيت في الوقت المناسب فبجد شكرا اوي ليك.......
آدم بابتسامه وسيمه للغايه وهي يزيح آثار الدموع من على وجنتيها ثم اردف بهدوء : لا شكر على واجب وده وجبي إني أدافع عنك....
نغم بهدوء : عفواً وجبك إزاي على فكره انتاا مكنتش مجبور انك تساعدني بس انتاا عملت كدا من باب الشجاعه وانك مترضاش بظلم مش كدا ولاا اناا غلطانه...
آدم بهدوء / تؤتؤ غلطانه لأن ده وجبي لأن من واجب الزوج انو يدافع عن البنت ال هتبقى مراتو وده ال اناا عملتو...... ثم وجه نظزو لحنان قائلاً بهدوء... يشرفني اني اطلب أيد الانسه نغم......
حنان بابتسامه سعيده فهي قد رأت حبه لابنتهاا واضح في عيونه بالرغم من ان هذه هي أول مره تراهو فيهاا ولكنها استطاعت أن تقرأ كم يحب ابنتها من خلال نظرات عيونه فهذه النظرات مشابها لنظرات محمود زوجها الأول وحبيب عمرها.... اكيد ده شي يسعدني جدا لاني عمري مهلاقي حد يحب نغم ويخاف عليها زيك ي بني مع اني اول مره اشوفك بس عارفه ومتاكده انك هتبقى الزوج ال هيحافظ عليها ويحميها بس في الأول والآخر الرأي رأي نغم.....
نغم : وانا مش موافقه لاني مش عايزه شفقه من حد مش هستحمل اشوف نظرات الشفقه في عيونك وبعدين تقدر تقولي حبتني امتا وازاي وانتا مشفتنيش غير مرتين بس....
آدم بإبتسامه وسيمه وثقه : تؤتؤ مش شفقه انا هتجوزك عشان بحبك مش عارف امتا وأزاي حبيتك بس كل ال اعرفو دلوقتي اني بحبك ومش هقدر أبعد ثانيه عنك وتقدري ي ستي تعتبري حبي لكي حب من النظره الاوله...
نغم وتجمعت الدموع في مقلتيهاا وقامت بوضع يدها مكان التشوه قائله / وده هتقدر تعيش مع وحده مشوهة وعبارة عن مسخ ماشي على الأرض....
آدم بابتسامه وهو يزيح يد نغم من على خدهاا المشوه وقام بتقبيل خدها اليمين المشوه قائلاً بحنيه : أنتي في نظري احسن من كل البنات انتي بيهم كلهم وانا شايفك ملكه جمال لأن الجمال مش جمال شكل إنما الجمال الحقيقي هو جمال الروح لأن الروح هي ال هتبقى اما الشكل فهيذول وهيبقي تراب وانتي في نظري أجمل البنات ولو التشوه ده مديقك اناا هعملك العمليه وهتبقي جميله فوق جمالك لو دي حاجه هتسعدك انا مستعد اعملك العمليه من بكرا اما بنسبه ليا اناا فأنا شايفك جميله بكل حالاتك...
نغم بابتسامه وألقت نفسها بين أحضانو فهي تشعر براحه وامان في وجوده وهي لا تنكر انها انجذبت له منذ أول مره راتو فيها ولذلك وافقت على عرض الزواج......
......................... ❤️...........................
(بعد حوالي شهر) في احد قاعات المحاكم كانت تجلس نغم بجانب ولدتها وأدم وكانت ممسكه في يد لين نعم ي ساده لين تلك الفتاه التي أجبرت أن تبتعد عنها لأجل حمايتها فعندما علمت نغم الحقيقه وان لين فعلت كل ذلك من أجلها وأنها كانت خائفه عليها من زوجه ابيها سامحتها على الفور....... كانت تمسك بيد لين وهي تنظر لزوجه من اعتقدت انه أبيها وابنتها ورافت وهم واقفين وراء تلك القضبان الحديدية بخوف........
القاضي : نظراً للقضيه رقم ١٥٦ حكمت المحكمة حضوريا على المتهمتين كريمه عبد الكريم الشناوي وابنتهاا جني رأفت الأسيوطي بالسجن المؤبد في تهمه التعذيب المستدام.... والقضيه رقم ١٥٧حكمت المحكمه حضوريا على المتهم رأفت محمد الأسيوطي بالإعدام شنقاً حتى الموت بتهمه قتل المغفور له محمود احمد الأسيوطي رفعت الجلسه..........
حنان بفرحه وهي تحضن نغم :الحمد لله ربناا جبلك حقك ي نغم عشان تعرفي ان جبر ربناا مهما طول بيجي ومبيقاش في احلى منو.....
اماا بنسبه لنغم فهي كانت في قمه سعادتها فهي اخيرا تخلصت من مصدر خوفهاا وتعذيبهاا على مدار تلك السنوات وقامت باحتضان آدم قائله...؛شكراً لأنك في حياتي لولاك انتاا اناا مكنتش هقف بكامل حريتي دلوقتي شكرآ لأنك شجعتني اني ارفع عليهم قضيه شكراً على كل حاجه شكرا لانك كنت مصدر اماني شكراً لوقوفك جمبي شكراً على كل حاجه بجد انا بحبك اويييييييي لا اناا مش بس بحبك انا بعشقك...... ثم وجهت نظرها للين قائله.... وشكراً لكي انتي كمان على وقوفك جمبي شكرا لكي ي اجمل حاجه حصلتلي......
....................... ❤️.......................
بعد مرور أسبوع في مستشفى المحمدي في احد الغرف كانت تجلس صاحبه العيون الزرقاء على السرير وجهها ملفوف بشاش طبي وكان يقف بجانبها امها وصديقتها وعلى الجانب الآخر آدم كان يمسك بيديها والممرضه تفك لها الشاش وبعد حوالي عده دقائق انتهت الممرضه من فك الشاش وأعطت نغم المراء حتى ترا وجهها...
نغم اول مرئت نفسها وضعت يديها على وجهاا وأردفت من بين دموعها : اناا مع... معنتش مشوهه اناا فرحانه اوي ثم نظرت لآدم قائله.... شكراً اويييييييي ليك على كل حاجه عملتهالي اناا بعشقك.......
............. ❤️.............
بعد مرور خمس سنوات كانت صاحبه العيون الزرقاء تركد خلف شخص ما...
نغم / انتا ي واد يا سيف أقف عشان تاكل قبل متمشي على الحضانه....
سيف بمشاغبه : لا مس هاتل لاني مس دعان
(لا مش هاكل لاني مش جعان).....
نغم / أقف عشان مضربكش....
سيف بطفوله : قولتلت مس هاتل ايه مس بتفهمي ألبي اتلمت انتليزي ده انتي طلعتي ماما مس حلوه وطلعتي اسخه....
(قولتلك مش هاكل ايه مش بتفهمي عربي اكلمك انجليزي ده انتي طلعتي ماما مش حلوه وطلعتي احم احم وسخ***🙂🙂)......
آدم من الخلف بضحك : ههههههه مش قادر بقيتي على آخر الزمن اسخه يا نغم ههههههه اسخه بس ولله حلوه اناا لما احب اديقك هقولك ي اسخه ههههه.....
نغم وهي تتخصر : يعني اناا اسخه طب ملكش دعوه بياا تاني....
آدم وهو يقبلها بجانب شفتيها ويلف يدو على خصرها : بحبك..
نغم / طلقني.....
آدم : بموت فيكي.....
نغم / طب طلقنييييي...
آدم : طب بعشقك....
نغم بابتسامه : طب انا متيمه بك ي سارق قلبي ومالكه........
("أناا لگ وانتاا لي وسلاماً على من حلم بگ وبي
تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لم يكن" اضغط على اسم الرواية