Ads by Google X

رواية عصافير الغرام الفصل الخامس 5 بقلم تسنيم محمود

الصفحة الرئيسية

   رواية عصافير الغرام الفصل الخامس بقلم تسنيم محمود


رواية عصافير الغرام الفصل الخامس 

شعر حمزة بشئ يعتصر قلبه بشدة قام اتنفض من مكانه 
خرج من اوضته وهو حاسس بشئ غريب.. دخل اوضة اخته مليكة وكانت نايمه ببراءتها المعتادة 
حمزة: ياربي ايه اللي بيحصلي ده؟ 
نزل يدور عليها في جميع أنحاء الفيلا الوقت كان متأخر جدا 
ركب عربيته bmw السودا ومش عارف هو رايح فين بس حاسس انه مخنوق 
مشي كتير وأفكار كتير ف دماغه وفجأة وقف العربية 
نزل من العربية وشافها واقفه مصدومة رجليها مش شيلاها. 
قلبه كان هيخرج من مكانه وهو شايفها ف الحالة دي.. قرب منها بس راعى انها مش حلاله ومش هينفع يلمسها: بتجري ليه كده؟ 
فاقت لنفسها بفزع وافتكرت الشباب اللي بيطاردوها وقعدت تعيط بهستيريا وهو واقف نفسه يروح ياخدها ف حضنه ويعرف مالها: اهدي وتعالي اركبي
همس من وسط بكاءها: جاي ورايا ليه؟ 
حمزة بعدم فهم: افندم!! جاي ايه؟؟ 
همس وهي تبكي: عن إذنك.. جات تمشي هو مسكها من دراعها قائلا بجمود: رايحه فين؟ 
ظلت توزع نظراتها بينه وبين ايده بصدمة، وهو حس بنفسه فسابها بسرعة 
حمزة بحدة: تعالي اركبي 
همس: لا طبعا مش ممكن... 
حمزة بغضب وهو يجز على أسنانه: اللي متعرفيهوش عني يا قطة اني مبحبش أكرر كلمة قولتها مرتين
همس بتلقائية: بطل غرور 
حمزة اتصدم.. أربع شباب جايين عليه وهو واقف ثابت وهي صرخت واستخبت ورا ضهره ودموعها سبقاها 
شاب١: المزه تخصك ف حاجة يا أمور؟ 
حمزة باستنكار: أموووور!! اجري يالا العب بعيد 
شاب٢: ولو ملعبناش بعيد هتعمل ايه؟ 
شاب٣: سيبها ياد بدل ما نعلم عليك
حمزة ببرود: ياد! ونعلم عليك! ليه سوسن يالا؟ 
شاب١: سوسن دي تبقى امك ياد يا بق.. وقرب منه وحسس على جسمه: كل ده نفخ ع الفاضي 
حمزة اتعصب ومسك ايده وكسرها الواد صرخ وهمس برقت عنيها وفتحت بقها... التلاته الباقيين قربوا من حمزة عشان يضربوه ... ف خلال ثواني كلهم كانوا بيولولوا من الألم وواقعين ع الأرض ومحدش قادر يتحرك 
همس بطفولة وصقفت: برافو عليك يا حمزة ... احم انا... 
حمزة ابتسم في نفسه ولكن صدر الوش الخشب. حمزة بسخرية: ابقي سلملي على سوسن 
همس بسرعة: شكرا لحضرتك جدا.. عن اذنك 
حمزة بحده وعصبية: انتي شيفاني عيل صغير قدامك؟ انا مبهزرش 
همس اتوترت من نظراته الحاده وقربت من العربية وبلمت: دي عربيتك؟ 
حمزة ضحك: سارقها!! 
همس: ايه ده انت بتضحك زينا كده عادي؟ 
حمزة اضايق منها وطول الطريق صمت رهيب ... قطع حمزة الصمت: انتي اسمك ايه؟ 
همس: اسمي همس 
حمزة فضل باصصلها شوية ... همس: هو اسمي وحش؟ 
حمزة: لأ... عنوانك؟ 
همس معرفتش تنطق... حمزة: ايه القطة اكلت لسانك؟ 
بكت بقهر: مش هروح!! 
حمزة: افندم 
همس: ممكن اطلب منك طلب؟ 
حمزة بملل: اطلبي
همس بحزن عميق: لو مفيش عند حضرتك مانع ممكن النهاردا اقعد مع الخدم؟ 
أول ما قالت كده حس قلبه وجعه جامد: مش عايز اعرف ليه ودي حاجه ترجعلك... بس تمام مفيش مشكلة 
همس مسحت دموعها: شكرا 
..... 
في مقر شركات العسيلي 
السكرتيره بدلع: ملفات المشروع الجديد مسيو حمزة 
حمزة: اوك.. ابعتي بشمهندس أحمد وبشمهندسه ميار بسرعة 
السكرتيره: تمام 
حمزة: سامر رجع من أرض المشروع؟ 
السكرتيره: No
حمزة بصلها بصه غريبة ارعبتها: اخرجي بره.. 
السكرتيره خافت وخرجت مش فاهمه هو بيتعامل كده ليه 
..... 
رجع أيهم الفيلا وطلع اوضته اخد دش ولبس بنطلون اسود بيتي وتيشيرت رمادي ضيق يبرز عضلاته... دق باب الغرفة 
أيهم وهو يصفف شعره: ادخل 
مليكة بابتسامة: ابيييه  
أيهم ضمها لحضنه: مليكة وحشتيني اوي 
مليكة: وانت وحشتني اوي اوي 
أيهم: مروحتيش المدرسة ولا ايه؟ 
مليكة بتذمر وطفولة: ابيه انا لسه بلبس المدرسة 
أيهم: اوبس 
مليكة: عايزة اقولك حاجه يا ابيه 
أيهم استغرب جامد: انا؟ غريبة انتي دايما بتحكي لحمزة كل حاجة دا حتى لما بتخافي من الكوابيس بتروحي تمسكي ف حضنه. ف أنا ليه بقا؟ 
مليكة بدموع: هو لازم نبعد عن ابيه حمزة عشان هيتجوز؟ 
أيهم بعدم فهم: ليه بتقولي كده يا لوكه... 
مليكة: عشان ميار قالت اني لازم ابعد عن ابيه حمزة لأنهم هيتجوزوا ومش هينفع امسك فيه كده على طول ومش هينفع يكون الشماعة اللي بعلق عليها همومي هو مش بابي او مامي... وقالت إن ابيه حمزة عايز يقول كده بس مش قادر 
أيهم عنيه كانت بطلع نار: مليكة حبيبتي متحطيش كلام ميار دي ف بالك ابدا... ومش لازم اي حد يقولك اعملي حاجه تنفذيها على طول... انتي عندك عقل يميز ايه الصح وايه الغلط ولما حمزة ييجي يقولك كده ابقى اسمعي كلامه، مفهوم؟ 
مليكة بابتسامة هادئة: مفهوم 
..... 
عصام بعصبية وزعيق: انتي اتجننتي ولا ايه؟ قولتلك مليون مره متتصرفيش من دماغك 
ميار: انا هقتله واخلص منه قبل ما هو يخلص مننا 
عصام: كنت متأكد انك هضيعينا بغباءك ده... روحي انقذيها بقا من تحت ايده 
ميار: احسن حل اني اقتله
عصام بسخرية: تقتلي مين يا بت مختار 
ميار: خلاص يبقى تبطل توترني. انا كده كده كنت بلبس نقاب ومكنتش بتقدر تشوفني... 
عصام: اقسم بالله العظيم يا ميار لو اتصرفتي من دماغك تاني أو لو فكرتي في فكرة قتله دي تاني متلوميش الا نفسك  انا نفسي اشوفه ذليل. زمان مقدرتش على ابوه لكن دلوقتي جه دوره هو 
ميار بشر: فعلا هستفاد ايه انا لو مات؟ انا عايزه اشوفه ذليل طول عمره. اكسر غروره ده. عايزاه يفلس كده.. عايزاه يتمنى الموت ومش يلاقيه عشان هيكون تحت رحمتي 
..... 
في مقر شركات العسيلي 
حمزة: المشروع مهم يا بشمهندس أحمد ومش عايز غلطه وسامر هيكون معاك بإستمرار بس حاليا مشغولين شويه 
أحمد بكل احترام: انا تحت امرك يا حمزة بيه وبإذن الله هكون عند حسن ظنك 
حمزة: تمام تقدر تتفضل..
خرج أحمد من مكتب حمزة 
حمزة بغضب: فين ميار؟ 
السكرتيره بخوف: والله يا حمزة بيه دورت عليها بنفسي بكل أنحاء الشركة ومش موجوده 
حمزة كور ايده لدرجة انها بيضت وعروقه ظهرت: اخرجي انتي دلوقتي 
..... 
مرت الساعات وعاد سامر من أرض المشروع الجديد 
سامر: حمزة 
حمزة: اهلا يا سي سامر... اخبار المشروع ايه؟ 
سامر: زي الفل يا معلم انت مش واثق ف قدراتي ولا ايه؟ 
حمزة: لأ طبعا 
سامر: يعني احنا كده مش هنقدم العرض؟ 
حمزة: لأ هنقدمه بس هنأجل التقديم 
سامر: اوك 
..... 
في مبني المخابرات 
أيهم رمى ملف كامل عن القضية قدام الفريق بتاعه وهم مصدومين 
أيهم: التسليم يوم السبت الساعة ٢ الضهر عند الكيلو ١١ ع الطريق الصحراوي... 
..... 
رجع حمزة الفيلا ليلا طلع على اوضته اخد شاور وبدل ملابسه من الزي الرسمي للعمل الى بنطلون اسود اسود بيتي وتيشيرت ابيض ضيق يبرز عضلات جسده 
استمع إلى صوت صراخ يأتي من غرفة مليكة... اتشل تفكيره 
خرج بسرعة من اوضته وشاف همس حاطه راس مليكة على رجلها 
حمزة بفزع: في ايه؟ 
ضم اخته جامد: مليكة حبيبتي ردي عليا.. مليكة، اطلبي دكتور بسررررررعة



يتبع الفصل السادس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent