رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الخامس بقلم نوران عباس
رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الخامس
نروح عند الأستاذ جااسر
جاسر/ داخل الفيلا منسجم وبيفكر في روح والي هتعمله
مريم / ايييه سرحاان في ايه كده
جاسر/لا ياختي مش سرحان في حاجه انتي عامله ايه
مريم / كويسه بس طالع عيني في شغل مع أبوك
جاسر/تستاهلي انتي مش راديه تشتغلي كبنت صاحب الشركه خليكي مع الموظفين العاديين
مريم/ انا فرحانه جدا وانا معاهم ثانيا بقي لولا الموظفين الي مش عاجبينك دوول كان زمان الشركات دي مقامتش لا انت ولا ابوك تقدروا تشغلوها لوحدكم ثالثا بقي من حقي ابني مستقبلي كمريم مش مريم الخديوي زي مانت بنيت يا صقر ومحدش عرفك انك الخديوي المنتظر
جاسر/ايه خلاص هتديني محاضره انا غلطان اني عايز اريحك عندك حق بس يارب تعرفي تبني نفسك
مريم/هبني ان شاء الله يا محطم الطمووح
ليلي نازله من علي السلم/جاسر كويس انك جييت عايزاك في حاجه مهمه
جاسر/خير يا امي بس بسرعه عشان تعبان
ليلي/لا تعبان فوق كده بص يا حبيبي انت كبرت وانا نفسي افرح بيك ايه رايك ندورلك علي عروسه
جاسر/تاني يا امي تاني مش هنخلص من الحوار ده
ليلي/اه تاني وتالت كمان المره دي هاجبها من النادي ولا اسيبك في ذكريات الماضي الزفت وتجيب من ناس غريبه
جاسر بعصبيه/امييييي انا مش عايز خالص انا مبسوط كده وقلت مش عايز اسمع الحوار ده تاني الواحد اتعلم ومن غير تصبحي علي خير
ليلي/ شوفتي اخوكي اعمل ايه فيه
مريم/ عنده حق قولنا مليون مره ماتفتحيش السيره دب معاه ولا حوار الجواز عشان هو بقي بيفكر في شغله بس وانتي مصممه ثانيا بقي هتفوقوا امتي من جو الطبقات وان الناس كلها طمعانه فيكوا فوقوا كلنا ولاد تسعه بدانا تراب وهنرجعو تراب اللهم يجعل مثوانا الجنه ياااارب فبلاش جو سلطح ملطح بابا ده الناس دي فيها الحلو كله وجدعنه وشهامه مش موجوده عن بتوع النادي يا ماميي (بتريقه) ولا قصدك علي بنت مايا بنت صاحبتك المايعه الي مقضياها سهر وشرب وصرف دول بقي تلاقيهم طمعانين اكترواكتر كمان اسمعي بقي عشان تعبت مش عشان ربنا وقعكوا في ناس زباله يبقي كله كده واضح انكم معرفتوش الدرس الي ربنا عايز يدهلكوا سلااام
ليلي/هو الكل سابني وايه يعني مالهامايا هي اه سهر وشرب بس مستوي وتنفع جاسر كبرستيج وضمناها صفااااء صفاءءء
كريمه الي بتساعد صفاء جت/ايوه يا هنام صفاء مشت ميعادها جه وروحت
ليلي/ااه نسيت طب اعمليلي قهوه يلا خلصي
كريمه/حاضر يا هانم ثم بهمس ربنا علي مفتري ويكون في عونك يا سليم بييه علي مراتك ةوابوك وابنك واهدي ابنك يااارب
في غرفة جاسر/كل شويه لازم يفكرووني اني مغفل لاازم ثم افتكر روح ياتري عملتي ايه انتي ليه شاغله دماغي يمكن عشان اتحدتيني ومحدش غيرك عملها يمكن ادينا هنشوف هتعملي ايه في المشرووع ثم ذهب في نووم عميييق
عند ايه /زي مابقول كده يا مرات عمي شركه حلوه ومدير محترم بس ادعيلي اتثبت والبت روح اصل مديرها رخم وصعب خااالص
مرات عمها نرمين/معلش يا بنتي ربنا يقويكوا كل شغل فيه الحلو والوحش قوليلي محتاجه حاجه
ايه/تسلميلي ياارب شكرابس قوليلي هي الفلوس الي بتديني منها من ورا عمي دي مش بتخلص ما شاء الله يعني
نرمين/هاه لا يا حبيبتي الحمد لله كان امك قلبها حاسس وسابت الي يفيض وزياده
ايه/الحمد لله يا نيمو والله هي الي سنداني امانه لما تخلص قوليلي
نرمين /حاضر نامي انتي بقي يلان صبحي علي خير
وخرجت عمها/البت نامت
نريمين/ااه
عمها/مالقتش هتاخد كاام
نريمين /قالت لما تخلص السنه هماهيحددوه
عمها/يعني ايه هتفضل عاله كده
نرمين /هي مش بتبعتلك معايا كل شهر الف جنيه عايز منها يا سيد حراام عليك مش كفايه واكل ورثها
عمها مسكها من شعرها /انتي بتقولي ايه يا وليه انتي اخرسي خااالص مسمعش صووتك سامعه ولا تكلمي عن الموضوع ده فاهمه اه لو اعرف بس فلوس أمها راحت فين انتي يا وليه كنتي صاحبتها متعرفيش
نريمين /وانا هعرف مينين هااه مانت السبب اني قطعت العلاقه معاها بسبب طمعك في اخووك وخناقك منك لله
عمها/غوري وليه بوومه
نرمين بهمس /حسبي الله ونعم الوكيل فيك وابنك بقي شبهك هقوم اتوضي
للكاتبه نور الفهد.
خرجت نرمين عشان تتوضي وتصلي ركعتين لاقت ابنها راجع م بره مش مظبوط وبيحاول يدخل اوضة ايه جت مسكته من قفاه انتي بتعمل ايه هنا يلا ها
ابن عمها وليد / بتوتر لا مافيش بس داخل اوضتي
نرمين/والله دي اوضتك
وليد/ها معلش هتلاقيني اتلغبط
نرمين/ايه ريحت بوقك دي انت بتشرب زفت
وليد/ ها لا بشرب ايه بس تصبحي علي خير يا امي
نرمين /كنت داخل هنا ليه يابني يارب قدرني واحافظ يها لغاية ماعلمها واديها للتستحقه
وتحاول تفتح باب اوضة ايه تلاقيه مقفول بمفتاح /ايه ده ماكنتش قفلته وانا عندها يارب يا بنتي تكوني في امان لازم اتكلم معاها بكره
عند روووح / دخلت عليها امها لاقتها نايمه علي المكتب وجنبها تلات فنجاين قهووه /حرام يا بنتي والله بس يارب تتخرجي وتبقي احلي مهندسه واقدر اواجه بيكي العالم انتي واختك ويبعدك عن الشر انتي واختي رووح انتي يا بنتي
روح/ها ايه ياماما الساعه كاام انا فين المشروع الورق
صفاء/يا بنتي واحده واحده الساعه عاشره اتاخرتي علي الكليه انتي ايه الي نيمك هناا
رووح/ش رايحه انهارده انا هكمل المشروع الزفت ده واقرا حبه عشان حاجات وقفت معايا منه لله الصقر الزفت
صفاء /معلش يا بتي مافيش حاجه بالساهل عشان تكبري
روح/ماما ماعنديش مشكله بس حاسه انه حططني في دماغه ولو سمعته وحشه كنت قولت بتاع ستات بس ده ماسمينيه كاره النساء وكمان حاسه اني شوفته بس مش فاكره فيين
صفاء/هتشوفييه فين ياعني هتلاقيه بس مشهور شوفتيه في جرنال او مجله
شمس تدخل/قولت امك تكلم سليم بيه يشوفلك شغلانه في اي شركه
روح /اولا شركه سليم بيه شركه استيراد وتصدير وشحن يعني ملهاش علاقه وكمان امك رافضه هي عندها حق اي نعم مش عايزه ونفسي امك تسيب الشغل من بكره بس مش عارفه رافضه ليه
صفاء/هسيبه هيجي يوم واسيبه بس لما اطمن عليكم وانتي يا شمس قولت مافيش شغل عند شركات حد يلا نفطر عشان اروح شغلي وانتي درسك واختك تكمل شغلها
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشيقتي ام جارتي" اضغط على اسم الرواية