رواية قدر غير حياتي الفصل الخامس بقلم خلود محمد
رواية قدر غير حياتي الفصل الخامس
ف تعديل....
_البارت اللي فاات نادين كاانت تكلم حاامد وتقول له:خالوو انااا قررت بدلهاا هتبقي (كنت عايزه...) ونبدا البارت الجديد....
______&_______&________&_______&____
"اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين وسلم تسليما كثيرا" 🖤
_____&_______&________&________&____
نادين :خالوو كنت عايزه طلب من حضرتك لو مفيهااش ازعاج......
حامد:خير ي بنتي لو الطلب ف مقدرتي هنفذه ع طول......
نادين:تسلم ي خالوو اناا يعنيي كنت.... احم احم.. ع.. عايزه... يعني...
حامد :ف اي ي بنتي مالك متوتره كده لي
نادين نظرت الي محمد فلااحظ حامد وشاور لهاا ع ان محمد يمشي هزت راسهاا بمعني اه
ف قال حامد :ممكن ي محمد تسبناا شويه ع ما اشوفهاا عايزه اي (طبعا حاامد كاان بيكلم محمد بهمس علشان محمد ما يبقي مش محرج لان كده يعتبر بيطرد 😂🚶♀️)
فقاام محمد متجهاا الي اوضته......
فنظر حاامد ل نادين وقال لهاا:هاا خير ي بنتي اي هو طلبك.... ومحرجه تقولي قداام محمد....
فقالت له نادين بكسوف وهي محرجه: احم بصراحه كده ي خاالوو اناا تعباانه الفتره دي وكنت عايزه من حضرتك... احم احم.... يعني لو مفيهااش ازعااج... بعد اذنك يعني..... لو ينفع انزل بس اشتري.... حاجه واطلع ع طول..... بعد اذنك طبعاا....
فرد حاامد وهو قد فهم كسوفهااا فضحك: يعني كل التوتر والمقدماات دي علشان تنزلي طب ما كنتي تقولي من الاول وانااا كنت وافقت عادي....
فضحكت نادين بكسوف... فهي عرفت ان خالهاا فهم قصدهاا وثم قالت :احم احم يعني حضرتك موافق انزل...
قال حامد:لاا خليكي هنزل انااا
فقالت بكسوف:ماشي.... وثم اتجهت الي المطلخ كي تغسل الاطباق...
-----------------------*-----------------*-----------------
"لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين "🖤
------------------------*-----------------*-----------------
اماا عند محمد فكاان يفكر هي كاانت عايزه بابا ف اي ولي خليته يقومني معقول يكون ف عريس متقدملهااا او هي بتحب حد..... فغضب عند هذه الفكر وقال: انااا لازم اعرف هي كانت عايزه اي وفضل رايح جااي ف الاوضه......
لغايه اماا قرر انه هيخرج بحجه انه عايز كوبايه شااي....
فخرج وكاان ينظر حوله فكاان يرد ان يعرف من والده هي كاانت عايزه ايي
لغايه اماا قال والده: محمد اي ي بني بتلف حوالين نفسك لي
فقال محمد بترتر:هاا لا ابدا ي بابا انا كنت عايز
اعرف خلصتوو كلاام ولا لسه علشان كنت عايز كوبايه شااي....
ففهم حامد ان ابنه يريد أن يعرف ماذا قالت له نادين فقال بخبث:ماشي المهم كنت عايز اقولك ان نادين كاانت بتقولي يعنيي انهاا كاانت معجبه بشاب وكده وهو كاان عايز يتقدم بس اللي حصل الفتره الي فاتت خلااه يستنيي.... فهي جاات وقالتلي يعني وكده.....
فغضب محمد ولكن قال ببرود عكس البركان اللي جواا : امم عريس يعني وهي موافقه... خلااص تمام هو العريس هيجي امتي....
فقال حامد: هي ردت عليه وقالت انهاا هتعرفناا الاول وبعدين هنقوله ع الميعاد...... فقولت هقولك ونتفق هيجي امتي....
فقال محمد: الأول لازم نعرف عنه كل حاجه وبعدين لو كويس هنحدد الميعاد ويشرفناا انااا....
حامد:خلاص تمام ان شاء الله خير يلاا شوف وراك اي
محمد:تمام اناا رايح الشغل يلاا سلام
وذهب محمد الي الجامعة وهو يفكر ف هذا العريس.......
__________________________&____________&_______
أستغفرُ الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوبُ إليه
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قدر غير حياتي" اضغط على اسم الرواية