رواية النصيب الجميل الفصل السادس بقلم فاطمة سعيد
رواية النصيب الجميل الفصل السادس
تمر الشهور والسنين وتصبح عهد ووعد في الصف الثالث الثانوي
وعد : انا خايفه اووي
عهد : خير باذن الله ربنا هيجبر بخاطرنا واحنا تعبنا السنه دي وبذلنا كل مجهودنا وربنا هيراضينا
حمزة : عهد كلامها صح اهدي بقا
وعد :حاضر
حمزة بصوت عالي : اهو الموقع فتح
جمال : عهد حطيت رقم الجلوس بتاعك واهو هيظهر
جماااال بصوت عالي: مبروووك يابشمهندسه
عهد ببكاء :بجد يابابا
جمال : بجد ياحبيبه بابا جبتي 98.7٪ ماشاء الله عليكي
وعد : الف مليون مبروك ياعهد
وعد : ها ياحمزة ظهرت
حمزة بتمثيل : اخس عليكي ياوعد انا طول عمري ااقول انك مش بتاعت تعليم وفاشله
وعد ببكاء : والله حليت كويس
حمزة بضحك وفرحه : مبروك ياهبله 98 ٪
وعد ببكاء : حراام عليك وقعت قلبي
عهد قامت بااحتضان وعد : الف مليون مبروك يا رووحي نجحتي وكمان جبتي المجموع اللي نفسك فيه
جمال : انا مش عارف اوصف الفرحه اللي حاسس بيها قام بااحتضان البنات الف مبروك ياحبايبي انا بجد فخور بيكم
جمال : طيب ياعهد انتي هتدخلي كليه الهندسه اللي بتحلمي بيها من زمان واكيد باذن الله التخصص قسم ميكانيكا
عهد بفرحه : ايوة يابابا انت عارف بنام واصحي بحلم بيها
جمال : ربنا يوفقك يا حبيبتي وانتي ياوعد
وعد : بحماس شرطه يابابا
حمزة بصلها بضيق وخرج ورزع الباب
جمال : ليه كده ياوعد انتي عارفه حمزة مش موافق على الموضوع ده
وعد : دي حياتي يابابا وانا حره فيها
عهد : وعد ماتعمليش كده انتي بكده هتخسري حمزة
وعد دمعت ودخلت اوضتها
جمال : انا مش عارف اختك دي طالعه دماغها ناشفه لمين
عهد تمثل الاستغراب : يعني مش عارف يابابا
جمال : تمام ليا مبسوطه كده ياست عهد
عهد : انا هروح اشوف وعد يابابا
_في الاوضه _
وعد ببكاء : انا مش عارفه مش عايزني ادخل شرطه ليه ده انا حبيتها علشان هو فيها
عهد : ياحبيبتي هو خايف عليكي
وعد بزعيق : لا انا هعرف ليه انا رايحه اساله
عهد : استني بس
وعد : نازله يعني نازله
عهد : طيب استني هنزل معاكي
وعد : ياعهد هنزل لوحدي قولت
عهد : بس
وعد : معلش ياعهد سيببني علي راحتي
عهد : طيب
*وعد بتخبط علي باب شقه حمزة
جميله ايوة جايه : وعد الف مبروك ياحبيبتي انتي وعهد انا لسه كنت طالعه عندكم
وعد : الله يبارك فيكي ياجميله
جميله : مالك ياوعد حاسه فيكي حاجه
وعد : مافيش ياخالتو هو حمزة فين
جميله : في اوضته ياحبيبتي نزل من عندكم قالي انكم نجحتو وبعدين دخل اوضته علطول
وعد : طيب بعد اذنك ياخالتو ممكن ادخل عنده
جميله : انتي هتستاذني في بيتكم اخس عليكي يا وعد
وعد : تسلميلي ياجوجو
*وعد بتخبط علي باب اوضه حمزة
حمزة من الداخل : قلت مش عايز حد
وعد : ممكن ادخل
حمزة ماردش
وعد دخلت : ولا حتي انا
حمزة : كنت عارف انك جايه وعلشان تطمني اللي في دماغك مش هيحصل
وعد بهدوء عكس اللي بداخلها : طيب ممكن اعرف السبب
حمزة قام بغضب أمامها : انتي عارفه ليه و100 مرة نتكلم في الموضوع ده انتي مابتفهميش مابتحسيش ايه ياشيخه
وعد ببكاء : علشان انت عارف الشرطه دي كان حلمنا سوا مش حلمي لحالي وانت دخلتها وبقيت ظابط طيب وانا مش احقق حلمي انا كمان
حمزة : الشرطه حلم للراجل مش الست سامعه ياوعد قالها بزعيق
وعد : وانا هدخلها ومش هسيبك تتحكم فيا اكتر من كده
حمزة بغضب شديد : انا اتحكم فيكي غصب عنك وعن اي حد انتي تستجري تعملي حاجه من غير مااعرف
وعد ببكاء شديد : انت اناني ياحمزة
حمزة : انا اناني ياوعد
وعد : ايوة ياحمزة وعلي العموم انا هسيبك تفكر لسه فاضل علي التقديم 20 يوم
حمزة : ده موضوع منتهي مافيهوش نقاش بالنسبة لي
وعد : بالنسبه لك لكن بالنسبالي لا عن اذنك
وخرجت وقفلت الباب
_ في الخارج_
محمود تعالي ياوعد اقعدي
وعد اخفت حزنها : ايوة ياحودة
جميله: مش هتكبري ياوعد
وعد بضحك : غيرانه علي حوده ياجوجو
محمود بضحك : فكرتيني باايام الشباب ياوعد
وعد : ماانت لسه في عز شبابك ياحودة ده انت اللي يشوفك انت وبابا يقولو اصغر من ابنك الاهبل ده
حمزه: انا سامع اسمي
جميله :تعالي ياحمزة
وعد : اول لما جيه حمزة قامت وكانت ماشيه
محمود : اقعدي ياوعد رايحه فين
وعد : معلش ياعمو عايزة اروح انا وعهد نطمن علي حنان اصلها مش بترد علي فونها
حمزة قام بغضب : انتي شاورتي علشان تطلعي
وعد بتحدي : وانا قايله لبابا وكمان عمو محمود قولتله اهو بيقي اشاور مين تاني
حمزه بزعل : عندك حق ياوعد تقدري تطلعي ودخل اوضته
وعد : حمزة ياحمزة مردش عليها
وعد علي وشك البكاء : عن اذنكم انا طالعه
ومشيت
جميله بحزن : ربنا يهديهم
محمود : يارب ياجميله يارب
في الاعلي
وعد : بقولك ياوعد رني تاني علي حنان شوفيها فتحت فونها ولا لسه
عهد : يابنتي مش احنا قولنا هنروحلها
وعد بتمثل التعب : لا مش قادرة ياعهد حاسه اني مرهقه
عهد بتريقه : والله
وعد : اه
عهد : طيب انا هرن عليها دلوقتي
جرس ياوعد
عهد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حنان : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اذيك ياعهد عامله ايه وحشاني انتي ووعد
عهد : احنا الحمدلله بخير احنا قلقنا عليكي مش بتردي ليه
حنان : انا كنت نايمه وانتي عارفه اني بقفل الفون لما بنام
سحبت وعد الفون : ايه يادووج مش هتبطلي الحركه الوحشه دي
حنان بضحك : انا اسفه يافندم طمنوني عملتو ايه
وعد : معاكي الظابطه وعد جمال عبد العزيز
والمهندسه عهد جمال عبد العزيز
حنان : مبروك ياعهد ياحبيبتي احلي مهندسه في الدنيا
عهد : تسلميلي يا حنون
حنان :وعد انتي لسه مصممه علي موضوع الشرطه ده
وعد : سيبك نتكلم في الموضوع ده بعدين طمنينا عملتي ايه
حنان : بما اني كنت ادبي هدخل كليه اثار جيبت94٪
*فتحو الاسبيكر
وعد وعهد : الف مليون مبروك ياحنان فرحنالك اوي يارووحي
حنان : وانا فرحتي بيكم ماتتوصفش
عهد : تسلمي لنا ياغاليه
طيب انا هقفل معاكي ياحنون مستنينك لازم تيجي
حنان : إن شاء الله سلام
عهد ووعد : مع السلامه
وعد : انا فرحانه اوي لحنان
عهد: وانا كمان ربنا يتمم لنا فرحتنا كلنا علي خير يارب
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية النصيب الجميل" اضغط على اسم الرواية