رواية شبيهتي البارت السادس 6 بقلم مريم سمير
رواية شبيهتي الفصل السادس 6
_على فين يريم! وايي الشنطه ديي؟
=ها، مفيش، انا لازم امشي
_تمشي على فين، مش هينفع
=هو اي اليي مش هينفع؟
_عاوزه تروحي فين واجي معاكي
=انا هروح انت تفضل، انت عارف اني هعرف احمي نفسي كويس
_باباكي لو عرف هتبقى رد فعله مش لطيفه، بصي هي مش هتبقى لطيفه نهائي
=يعني انت عاوز تيجي معايا لمجرد انك بتنفذ أوامر بابا! بس؟
_اه اكيد، لازم احميكي لغايه لما باباكي يرجع واه وتتجوزيي بعدها
=مش هتجوز تمم، ممكن بقى تعديني!
_ايي في الشنطه الي معاكي ديي وعلى فين؟
=انت زودها اوي يا احمد مش من حقك تسأل كل الاسئله ديي
_من حقي، قصدي يعني انتي مسئوليتي افهمي
شد مني الشنطه فجأه =احمد انت بتعمل اي!!
فتحها ورجع بصلي _كل الفلوس ديي وخداها لي!
=دي حاجه ترجعلي انا حره
_في اي يريم مالك انتي كويسه؟
=انا عاوزه امشي
*متمشهاش يا احمد، دي مش ريم
شهقت وبصيت ورايا لقيت الداده
_اي الي بتقوليه دا يداده، ازاي دي مش ريم!
*انا سمعتها وهي بتكلم واحد وقالها تجيب فلوس وانها عصابه وخاطفين ريم وريم هربت، لكن دي مش ريم انا كنت شاكه من الاول
كنت باصه ومبرقه ومش عارفه اتكلم
_الكلام دا صح؟
=..
زعق _متنطقي الكلام دا صح؟
=ايوه، ايوه صح
طلع المسدس من جيبه ووجهه ناحيه جبهتي
_ريم هانم فين دلوقت؟
=معرفش، معرفش والله
_هتنطقي ولا..
=ولا اي هتحبسني يعني؟
_دا الأكيد لمصير واحده نصابه
=انا مش نصابه، انا مخترتش ابقى كده، مخترتش ابقى من غير اب ولا ام، مخترتش ابقى بنت شوارع ويلاقيني راجل ويشغلني معاه، انت مش مكاني محستش بالبرد وهي بيهري جسمك في الشتا، مضربتش واتهانت وجسمك كله بقى كدمات وجروح، منمتش معيط كل يوم، انا مكنتش عارفه حتى احلم، منمتش الف ليله وانت جعان ومش عارف تنطق، مضربتش ميت قلم لما كنت بترفض اي عمليه، مكتمتش جواك ميت وجع، انا بعمل كل حاجه غصب عني، اكيد لو في أيدي الاختيار كنت اخترت يبقالي ام وأب وفي عيله طبيعيه، انا مش نصابه يا احمد والله مش نصابه
نزل المسدس من قدامي _انتي هتفضلي هنا لغايه ما ريم هانم تظهر، هي اكيد راجعه بعد مهربت، اول متظهر هنروح لمكان عصابتك وتاخدوا كلكم جزاءكم
سابني ومشي، كان وشي كله عياط، طلعت الاوضه وانا بفكر في كلامه، يعني اهم حاجه عنده ان ريم ترجع؟ انا كنت فاكره انه بيحب..، انا غبيه، غبيه جامد يحب واحده زيي ازايي
نمت وصحيت على حد ماسك ايدي
_في اييي!!
=وحشتيني
_انت دخلت الاوضه من غير متخبط ازايي؟
=مهو انتي هتبقي مراتي في الاخر
_لما ابقى بقى
=بس تعرفي انتي حلوه اويي وانتي صاحيه من النوم كدهه
_نزل ايدك يحسام بدل مخليك متعرفش ترفعها تاني
=انتي لسه زعلانه مني
قومت من مكاني _لا بس مش بحب الأسلوب دا
قرب مني =امال بتحبي اي
_حسام!!
=بقى انا هصحي على وشك دا كل يوم! هانت يريم وتبقى ملكي
_انا مش ملك حد
كان لسه بيقرب لغايه موصلت للحيطه
_انت ازايي..
بصيت الناحيه التانيه لقيت احمد واقف وضاغط على ايده، ثواني هو متعصب ليي؟
_احمم ، انت هتفضل باصصلي كده؟
=انتي حلوه كده ازاي بجد!
*اقولك انا!!
ابتسمت شويه وبعدين بعدت عنهم هما الاتنين ووقفت قدامهم
_ايدا في اي!
=انت ازاي تدخل كده؟
*والدها لورعرف بتصرفك دا مش بعيد يخلعلك راسك يركبها لمبه
=لا انت زودها اوي
مسكه من الباقه *انا بردو الي زودتها! بقولك اي مشوفش وشك هنا الا لما الوزير يرجع يلا مع السلامه
_متصلوا على النبي يشباب في اي
بصولي هما الاتنين بغضب ف ابتسمت ابتسامه ساذجه
احمد سابه وحسام عدل هدومه =انا بقى هوريك انا هعمل ايي
حسام مشي وهو متنرفز واحمد بصلي بغضب وبعدين غمض عيونه وبدأ ياخد نفس ببطئ
_الكائن دا مشفوش عندك تاني تمم؟
=فوق يحضرت الظابط انا مريم مش ريم
_كان مقربلك جامد
=نعم!!
_كان مقرب جامد وانتي واقفه زي الصنم
=قولتلك انا مريم مش..
_سواء مريم او غيرها مشفوش عندك تاني واظن كلامي واضح
سابني وخرج وانا فضلت مبلمه هو في ايي!!
*عند ريم
_صباح الخير يحبيبتي
اتنفضت لما لقيته قاعد جمبي
=هو في اي!!
_انتي مش فاكرهه اي الي حصل امبارح؟
=فاكره اني نمت بعد مخلصنا كلام وجواز عرفي وان الورقتين معايا و..
حط ايده على وشي_ يعني فاكرهه اننا متجوزين صح؟
=في اي يمحمود!
فتح قميصه _ فيه دا يمريم
=اي دا؟
_الروج دا بتاع مين؟
=محمود انا مجتش بروج اصلا!
_ايدا بوظتي المقلب لمجرد انك معندكيش روج!
=ثواني بس هو الروج دا بتاع مين اصلا!
_دا بتاع ..، لا ثواني مش هقولك
=مش بهزر، بتاع مين؟
_ايدا في اييي، بتاع اختي وربنا، لما بتيجي تقعد هنا وساعات بتبات وكده
ضربته على صدره= طب صباح الخير يا ابو مقلب بايخ، اه وشاروخان كان مقنع عنك والله، واه تاني انا كنت نايمه مش سكرانه عشان مكنش فاكرهه امبارح حصل اي مثلا، انا قاعده مع عبقرينو ولا اييي!
_الله يكرمك
=!!!
_احنا نفطر بقي
=القرار دا نابع من مخك؟ علي يقين وانت بتقوله يعني؟
_ان شاء الله، يرب سترك يرب
=ها هناكل اييي؟
_انا جايب حاجات جوا، بتعرفي تحطي الحاجه في الطبق ولا الحوار دا صعب وكده؟
بصتله بطرف عيني_ خلاص والله بهزر
دخلت المطبخ وانا واثقه ورافعه وشي، ايوه يجماعه انا هعمل فطار و..
=خلصتييي؟
الطبق وقع من ايدي ف بصينا على الأرض احنا الاتنين ورجعنا بصينا لبعض ف ابتسمت ابتسامه ساذجه
_حد يخض حد كده؟ منك لله
=انا كنت بسأل بس وربنا
_متسألش تاني بتوتر
=من الاسئله؟
_من الاطباق، لو اتعورت تاني هعيط المرادي، المره الي فاتت كانت صعبه
=الف سلامه، خلصتي؟
_تاني!!
خلصنا احنا الاتنين وهو أصر يساعدني مش انا الي ضغطت عليه، اوعو تفتكروا اني قادره اوعوا والله ازعل
_الاكل حلو؟
=انتي الي عملاه ولا اييي دي جبن!!
مسكت السكينه الي كانت جنبي ووجهتها نحيه رقبته
_بتقول حاجه؟
=اي الحلاوه دي اي الطعامه اي اي اي
ضحكت_ايوه كده اتظبط
=اتظبط والله اهو هو العمر واحد
_انا هرجع امتي؟
بصلي بحزن= هو انتي عاوزه ترجعي؟
_بابا اه كنت بشوفه مره في اليوم اه بس وحشني
=لو عاوزه ترجعي هرجعك النهاردهه
_عندي حل احسن
=الي هو؟
_تسأل بابا فين دلوقت مش ممكن يكون في سفريه من بتوعه وارجع على فشوش
=فشوش!! احيه يريم والله شكلك بتشتغليني ولا انتي بنت وزير ولا نيله
مسكت السكينه تاني_ محمود!!
_يا أرق انسانه
=ايوه كده اتظبط
_ادخل اغير؟
=متدخل
قرب مني _متيجي نشوف الدولاب بيقول اي
قربت السكينه منه= قتل النفس حرام اوي يعني؟
_انا اتاخرت ولازم اغير حالا
دخل وأنا ضحكت وكملت اكل، خرج وكان لابس بدله حلوه جامد ولا هو الي محلي البدله ولا حكايتك اي يبني بقى!!
_ممكن مروحش الشغل النهارده مقابل انك تفضلي بصالي كده والله
هزيت وشي يمين وشمال ولفيت الناحيه التانيه
_شكلك احمم كويس
=الله يباركلك، انا خارج عاوزه حاجه وانا راجع؟
_متنساش تسأل لو بابا هنا ولا برا
=اتمنى يبقى برا عشان مترجعيش
_يعني اي؟
=حسبي الله ونعم الوكيل انا ماشي
مشي وانا ابتسمت، انا قلبي فعلا بدأ، ولأول مره وبمزاجي أقع في حد والحد دا كان هو
نضفت الأوض ودخلت المطبخ، كنت عاوزه اعمله اي حاجه عشان يرجع يلاقي اكل، ثواني مش انا مراته؟ حتى لو على ورق بس انا مراته دا كده هياكل وشي لو معملتش اكل انا
عملت مكرونه اسباجتي، هي اه كانت نيه شويه، الصالصا باينه في الطعم اوي، بس تمشي تمشي
سمعت فتحه الباب لقيته محمود ف ابتسمت بس كان معاه واحد تاني!
_مين دا يمحمود؟
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية شبيهتي" اضغط على أسم الرواية