رواية أميرتي المجنونة الفصل السادس بقلم هناء علام
رواية أميرتي المجنونة الفصل السادس
هنا بصدمة: عارف ي زيااااد مش هيي اللي ورايا صح مش هي
زيااااد بتمثيل : لا هي وهنتعلق
هنا : وهي تلف الله ياسين باشة خضتني ي راااجل دا انا كنت خلاص بفكر هروح فين قبل ما انضرب
ياسين : هو انا مش قولت بلاش الزقت دا في البيت
زيااد بضحك : ايوا ايوا حصل
هنا: شوفت ازاي هو قال كدا امتي
ياسين : وجايباه اندومي بالخضار لي مش انتي عارفة اني بحب الفراغ
هنا: بس ي يااسين بيه هو دا الموجود عجبك اتفضل معانا مش عجبك روح كل بطاطس مع ماميتو
ياسين : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ي مفترية انتي منك لله
هنا بضحكة شريرة : خلاص مفيش اندومي خاالص يلا سلام
ياسين وهو يمسكها زي حرامي الغسيل كدا : تعالي هنا ي بت انتي انتي هتمشي كلامك عليا ولا ايي ي بت دا انتي مش باينة من الارض
هنا وهي تفك نفسها: جراا ايي هو انت ماسك حرامي وبعدين خلاص كل معانا ومش عايزين صداع
زيااد: طب يلا بسرعه قبل ما أمك تشوفنا وتعمل مننا بطاطس محمرة
هنا : يلا بسرعه بسرعه
هنا وهي تجري : قابلت امها
هنا :هااار اسوح علياا وعلي اياامي خلاص كدا اتعلقت اتعلقت
ياسين : تعالي ي ماما شوفي بنتك المحترمة جايبة اندومي
زيااد : انا قولتلها بلاش أمك هتزعل وهي صممت تاكل اندومي
هنا : ي نهااار كدب عليكم اومال مين اللي كان هياكل معايا طيب
ياسين وهو متجة لغرفتة : مش عارف
زيااد: طب س س سلام عندي درس بقااا وكدا
هنا لامها : طبعا لو حلفتلك ان الواد زيااد اللي جايبة مش هتصدقيني
الام : انتي لسه هترغي تعاليلي
هنا بصياح : اعوانك خانوك ي قرمط ي لهووي ياني ياما
هنا وهي تجري لغرفتها: طب اسمعيني طااه
الام : ابدا جايبة اندومي البيت وعايزة تاكلية
هنا: ي ماميتو هو انا جايبة مخدراااات دا اندومي
الام: وانتي عايزة تجيبي مخدرات كمان ي ساافلة ااهه ما انا معرفتش اربي
هنا من ورا الباب : فعلا انتي معاكي حق معرفتيش تربي وانا اشهدلك بكدا
الام :ماااشي انتي هتروحي مني فين انا قعدالك أهو
هنا :انا اصلا مش طالعه بقاا خاالص
الام :هنشوف
..........................................................
في مكان اخر
احمد لحازم : انا لازم افكر في خطة اكسرها وانا مش هسييب حقي بقاا ونشوف انا ولا هي
حاازم: انت حاططها في دماغك ليي دي كانت مجرد خناقة يعني مفيش حاجه لكل دا
احمد بشر :وهي دخلت دماغي بقااا ومش هسيبها غير لما اخليها تيجي تركع قدامي
حازم : قول كدا بقااا دخلت دماغك بس اللي اعرفه انها مش من نوعك المفضل ولا ايي
احمد : ملكش فييه وعايز تخرج منها اخرج انت ومتصدعنيش
حازم : وعلي ايي معاك يباشاا بس مترجعش في الاخر تقول مش هنكمل
احمد بغضب : وانا من امتي كنت بخاف من حد جرا ايي ي حازم ما تتظبط وبعدين ميبقااش اسمي احمد ان ما خليتها تندم علي اليوم اللي شافتني فيه
........................................................................
في صباح يوم جديد مليئ بالأمل والنشااط
وفي مكان اخر
سعيد : كيف يعني مش جادرين تلاجوهاا لتكون الارض انشجت وبلعتها طااه
مصطفي : ي ابوي لفيت القاهرة كلها وملجتهااش اسال اومها هي اللي ساعدتها تهرب
سعيد :واني مسالتهااش عاااد ما اني سألتها بس هي مش هتحكي حاجه
مصطفي : والله لو هلف الكون كله هجيبها اطخها عيارين ونمسح عارنا بايدنا
سعيد : لع ي ولدي انت عتتجوزهاا
مصطفي :لع ي ابوي مش عتجوزها جليلة الرباية والحياا دي خلت وشنا اسود بين الناس كيف عايزني اتجوزها
سعيد : لازم تتجوزها ابوها جبل ما يموت كتبلها ورثة كله انت خليها توجع علي التنازل وبعد أكده خليها خدامه ملهااش اي لازمة
مصطفي : مااشي ي ابوي وانا هحاول تاني انزل ادور عليها
.......................................................................
عند هنا
ياسين وهو يهزها: قومي ي هنا يلا كليتك ي هنا ي هنااااا ي هناااااا
هنا بنوم: خمسة بس هكمل الحلم
ياسين : ودا هتكملية ازاي يعني عرفيني
هنا بزهق: أهو صحيت اهوو خلاص كدا ارتحت سبني في حالي بقاا
ياسين : صدقي انا غلطان وانا اللي كنت بقول اوصلك وانا رايح شغلي طب خليكي بقاا
هنا: خد هنا يااض
ياسين : يااض ايي ي بنت الهبلة انتي ختخيبي ولا ايي
هنا بضحك وهي تنظر خلفه : الهبلة سمعتك
الام : انا هبلة ي ياسين مكنش العشم ي ابني
ياسين : بنتك اللي عصبتني مليش دعوة وبعدين عشم ايي ي ست الكل هو انا وعدتك اتجوزك وسيبتك ولا اييي
الام: انا لو خلفت جوز أرانب افيدلي منك انا اصلا معرفتش اربي
ياسين : ايوا فعلا ي ماما فين القطار بقاا عشان اروح الشغل
الام وهي تتجه للخارج : ما انتم مش بتعرفوا تعملو حاجه غير تطفحوا هامكم علي بطنكم وخلاص
هنا : يعني نفضل جعانين يعني ولا ايي ي ماميتو
الام : أستغفر الله العظيم شيلو البت دي من قدامي بتعصبني
هنا: من ورا قلبك دا انتي بتموتي فيا حتي اسألي ياسين
يااسين :وانا شاهد بكدا فعلا
هنا: الله عليك ي اخوياا ي اللي ناصفني
الام : طب خلصي يلا واطلعي وااه نوجا رنت عليكي وقالت انها اخوها هيوصلها
هنا: شوفتي الندالة انا مش عارفة ايي كمية ندالة الصحااب دي بس عارفة ي ماميتو العيال دول مش صحاب الصحاب المفروض يصحوني من نومي وكدا يعني
الام : طب افتحي موبايلك كدا
هنا وهي تمسك الموبايل وتفتحه: فيها ايي يعني تلاتين مكالمه فايتة فيها ايي لو كملوها خمسين هيحصل حاجه
ياسين وهو يضربها: انتي ي بت مسمعتيش دا كله
هنا: لا ما انا بعمل الفون صامت قبل ما انام
ياسين بغيظ : انا همشي وخمس دقايق وتكوني قدامي دا انتي هتجلطيني
هنا: بعد الشر ي ياسين ي عسل انت ي عسل
........................................................................
عند هااجر
هاجر : يارب أتقبل في الشركة يارب مفيش عندي وقت ادور علي شغل في شركة تانية
هااجر وهي تمسك موبايلها: هكلم هنا نتفق عشان نخرج نشتري اللي ناقصني وعشان النقاب
في الاتجاه الاخر
هنا وهي تمسك الموبايل : بسيوني بسيوني
هااجر: حازم حازم
هاجر : هاا فاضية امتي عشان ننزل
هنا: علي الساعة ٣ هكون خلصت المحاضرات اللي عندي وانتي هتكوني خلصتي ولا لا
هاجر : هكون خلصت وتمام هستناكي في كافيتريا الجامعة
هنا : تمم أوي كدا يلا سلاموز بالموز
هاجر : اسمه بنانا ي جاهله
هنا: الله يرحم ي اوختشيي كنتي بتشربي الشاي في القلة
هاجر : نينينينيني ضحكتيني
هنا: مش عايزة أشكر في نفسي كتير انا اصلا ي بنتي عارفه لما ياسمين صبري قالت علي ابو هشيمة بيضحكها كان المفروض تقول علياا بس انا بدال ابو هشيمة عندكم احمدوا ربناا علياا
هاجر : جاتك حزن عليكي وعليه
هنا: عارفه بعد الحزن دي هقفل في وشك سلام
هاجر : غبية أوي البت دي
.......................................................................
في مكان اخر
الاب : ي ابني مينفعش تفضل حابس نفسك في الاوضة كدا
أسر : وهخرج اعمل ايي ي بابا مش هشوف حاجه خلاص يعني حتي لو طلعت مش هعرف اتحرك لوحدي
الاب: ي أسر متوجعش قلبي عليك ي ابني دا حتي صحابك مش بترد عليهم
أسر بضيق : مش برد عشان ...................
الاب : بس كدا مينفعش ي أسر
أسر : هو دا اللي عندي
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أميرتي المجنونة" اضغط على اسم الرواية