Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل السادس 6 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل السادس بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل السادس 

عند أتفاق الفتيات الي الذهاب الى منزل دينا

*عند منزل دينا

يدق جرس الباب للإعلان عن حضور زوار الى المنزل

الام عند فتحها لباب المنزل

الام بترحيب شديد :_ نورتوا والله عاملين ايه؟ كل دي غيبة مش بتسألوا على دينا ليه والله هي في فترة ما يعلم بيها الا ربنا
دايما حزينة ومانعة أكل وشرب من وقت ما ظهرت النتيجه
يالا اتفضلوا جوه

مي بحرج :_ والله أسفين يا طنط بس حقيقي انا رنيت على تليفونها كان مغلق ومش عارفه اتواصل معاها خير هي مالها؟ عملت ايه

نسمة :_ اه والله يا طنط انا كمان كنت برن دايما مغلق

الام بحزن :_ والله يا بنتي من وقت ما جابت النتيجه وهي مش كويسه و اتغيرت اوووي ربنا معاها يارب

سما بتساؤل :_ ليه هي جابت كام؟؟

الام منار :_ للاسف نزلت في مادة الفيزياء ومجموعها مش كويس خالص

مي بحكمة :_ معلش يا طنط اكيد دا خير ليها ربنا وحده يعلم بالغيب يمكن هي تكون في يوم من الايام احسن منا ربنا دايما بيعملنا الخير بس احنا للاسف بنبقى متمسكين بالغلط ولو اطلعتم على الغيب لاخترتم الواقع يعني ترضى بحكم ربنا وترضى بقدره

الام منار :_ ونعم بالله يا حبيبتي ان شاء الله خير المهم هي في أوضتها من وقت ما قالت هدخل ارن على مي عشان تشرحلي فيزياء طلعت يا حبيبتي يا بنتي بتهرب مني انا وابراهيم والله مش عارفين نطلعها من المود دا

نسمة :_ ان شاء الله يا طنط والله احنا هنعمل اللي نقدر عليه وهي اصلا ملهاش في حكاية الزعل هي بس صدمة النتيجه وبعدين هتفوق

الام منار :_ ان شاء الله يا حبيبتي وبعدين بلاش طنط دي انا زي امهاتكوا والله بحبكوا جدا زيي بنتي والله

البنات بشكر :_ ربنا يديمك لينا وميحرمناش منك ابدا يارب

الام :_ اتفضلوا هي جوه هنا

الام لنفسها :_ والله احسن حاجه عملتها بنتي في حياتها انها أختارت البنات دول يكونوا صحابها بنات اخر أدب وعلم واحترام وخلق بسم الله ماشاء الله نفسي ابني ياخد واحده منهم والله انا بجد محتارة كلهم احلى من بعض

««««««««««««««««««««««««

في المستشفى المركزي بالقاهرة

عند مكتب مروان

مروان :_ أدخل

الممرضة سماح :_ معلش يا دكتور بس جيت عشان افكرك ان بعد نص ساعه في عملية هتقوم بيها ان شاء الله

مروان :_ حاضر بس عملية
اي

الممرضة سماح :_ عملية الزايدة لبنوته عندها عشر سنين

مروان :_ ان شاء الله خير

الممرضة سماح :_ طيب انا هشوف باقي شغلي سلام عليكم

مروان :_ وعليكم السلام

عند خروج الممرضة في نفس اللحظات يدخل جاسر صديق مروان من الطفولة

جاسر بضحك :_ عامل ايه واحشني والله

مروان ببسمة :_ انا برضو اللي وحشتك ولا المدام؟ وبعدين احنا طول الليل كله كنا مع بعض هوحشك أمتى!

جاسر بهزار :_ يا عم اي حاجه في اي حاجه المهم باباك كان مكلمني عشان عاوزك في موضوع ضروري

مروان:_ خلاص انت لسه فاكر انا روحت النهارده

جاسر بفضول :_ كان عاوزك في اي قولي سرك في بير انت عارف هههه

مروان :_ والله ربنا يسترها منك هههه المهم كان عاوز اشتغل معاه في الشركات واسيب شغل المستشفى بس انت عارف انا بحب شغلي قد اي عشان كده قولتله كل يومين هفضي نفسي في الاسبوع واكون معاك والباقي في المستشفي

جاسر:_ عين العقل يا حبيبي المفروض كنت عملت كده من زمان يعني هتسيب كل دا لمين قولي لمين ههههه

مروان بغلب :_ نق عليا يا جز* ة نق ههه المهم خلاص يا عم اهو عملت كده وخلصنا

جاسر وهو يغادر :_ طب اسيبك انا بقى واروح لحبيبة القلب والروح وحشتني اوووي والله

مروان :_ يا بني انت ليل نهار معاها على التليفون هتوحشك امتى؟

جاسر بغيظ :_لما تجوز يا حبيبي مش هتقول الكلام دا وانا بقولك اهو افتكر كلامي

مروان :_ لسه والله مفيش واحده منااسبة ليا لما اشوف تاني

جاسر :_ ان شاء الله بنت الحلال باذن الله

مروان :_ ان شاء الله المهم يلا بره بقى عشان هجهز عشان العملية

جاسر :_ ربنا معاك يا حبيبي اكيد بتعمل العملية وانت مرتاح بقي اوماااال دانت كل سنه امتياز امتياز هههه

مروان بجري خلف جاسر :_ كفايه نق بقى اطلع

بعد خروج جاسر
مروان لنفسه :_ مع انه بارد بس بحبه

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند الفتيات الثلاث او الاربعة
مي بصوت واطي وهي تدخل حجرة دينا :_ براحة يا بنات عاوزين نعمل فيها مقلب زي اللي بتعمله فينا

سما ببسمة شريرة :_ تمام يا ريس

نسمة بضحك :_ ربنا يسترها منك انتي خصوصا ههه

مي :_ يالا هعد لتلاتة وبعدين نقول عووو بصوت عالي
1
2
3
البنات في صوت واحد :_ عوووووو

دينا بخضة :_ عاااااااا يا ماما حرامي ونبي ما تاخدني باحزاني استني لما افرفش عشان أجننك

سما بضحك شديد :_ حتى وانتي مدايقه عاوزه تتخطفي هههههه اول مره اشوف زيك كده

نسمة بضحك :_ انتي لسه بتقري روايات لحد دلوقتي اكيد هي اللي أكلت دماغك ههههه

مي بضحك :_ قولنا مليون مره خليكي عاقلة يا بنتي انتي بتعملي وتقولي تصرفات في أوقات غلط جدا ههه المهم مالك عامله فيها حزينة لي

دينا بحزن :_ يعني انتوا مش عارفين اني سقطت في مادة الفيزياء ومجموعي مش كويس خالص

مي بحكمة :_ قبل كده فهمتك ان دا نصيبك من الدنيا ولازم ترضي بيه وبعدين خدي هنا هو انتي مش كنتي واخدة طول السنة ضحك ولعب طبعا دي هتكون البداية في حزنك لازم تبقي أقوى من كده مش كل يوم هنصحك المفروض تبقي زينا كده عاقلة وراسية يالا يا حبيبتي قومي صلي وبعدين كلي لقمة حلوة كده وتعالي عشان أبدا اشرحلك فيزياء وسيبي كل حاجه لحكم ربنا ماشي

دينا ببعض الراحة :_ حاضر يا حبيبتي والله بحبكوا اوووي

سما بضحك :_ سيبك من الرومانسيه دي دلوقتي المهم عاملين ايه أكل

نسمة تضرب سما :_ انتي مش هتبطلي طفاسة مليون مره كده ههههه

مي بضحك :_سبيها يا نسمة تفتح نفس المسمومة االلي جنبي دي

دينا ببسمة صغيرة :_الف الف مبروك يا بنات معلش أعذروني لسه فاكره

مي:_ هتمشي تعملي زي ما قولتلك ولا أجي اضربك تاني وانتي واقفة عند الباب كده هعلقك عليه ههه

دينا بجرى :_ لا انا هروح أعمل اللي قولتي عليه احسن هههه
بعد الحاح شديد من نزول مي ونسمة لمشاركة بعض طعام الغداء ولكن كان موقفهم الرفض التام


يتبع الفصل السابع  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent