رواية مليكة الفهد البارت السابع 7 بقلم حبيبة مدحت
رواية مليكة الفهد الفصل السابع 7
وصلنه لما الياس مشي من الشركه وركب العربيه
رن الموبايل رد.ايوه يا عمي
محمد.ازيك ي الياس يبني
الياس.بخير ي يعمي ايه اخباركم وجدي وابوي كويسين
محمد. كلو كويسين الحمد لله مليكة كويسه
الياس.ايوه ي عمي انا اصلا مش في الفيلا وصلتها ومشيت علي الشركه
محمد.ماشي ي بني انا ليا طلب عندك
الياس.اتفضل ي عمي
محمد.عايزك تودي مليكة الكليه بعد بكره انا قدمتلها هنا
الياس.والله ي عمي انا مش
قاطعه محمد.لا ي بني احنا اتفقنا انك تتجوزها عشان تعقل وتعرف أن الي بتعمله غلط بس دراستها لا ده مستقبلها
الياس.انا عارف ي عمي انا مش قاصد كده انا كنت بقول مش هينفع بعد بكره اصبر آخر الاسبوع كده
محمد.كتر خيرك ي بني
الياس.عمي
محمد.اي ي بني
الياس.ممكن حد من الحرس يجيب شنطه هدوم مليكة
محمد.حاضر هبعتها مع عثمان
الياس.ماشي يعمي وقفل
وصل الفيلا
دخل مفيش صوت قال.ممكن تكون في المطبخ دخل مفيش حد
طلع في صوت جاي نحيه الصالون بص في الصالون لقي مليكة نايمه علي الكنبه زي الاطفال والتفاحه في ايدها والتلفزيون شغال قرب منها بص علي وشها وسرح بشرتها البيضه مناخيرها الصغيره وشفايفها الوردية الياس لنفسه.كل ده ليا قرب منها عشان يبوسها(فاق لنفسه آخر لحظه ايه يا الياس الي كنت هتعمله ده مش دي الي ابصلها ولا احبها دي اصلا فتره واطلقها)
بس قال.برضو ميمنعش ان شكلها وهي نايمه احسن من لسانها الدبش ده قال جايه من بره لو كانت عايشه هنا كانت عملت ايه
الياس بقسوة.انتي يا زفته قومي
مليكة.قامت مفزوعة ايه الي حصل
الياس ببرود.فين الاكل
مليكة.كانت عايزه تقوله ان هي مش بتعرف تعمل عشان هي عنيده بينت عكس كده
مليكة ببرود.معملتش ومش هعمل
الياس.يعني انتي معملتيش الي قولت عليه
مليكة بعند. ايوه
الياس جرها من شعرها جامد
مليكة.اه شعري ي حيوان
الياس.انا حيوان
طلع بره الفيلا وأمر الحراس يجيبو الخرطوم الكبير وشغله
غرق الفيلا كلها معاده الاوضه بتاعته جرها مش شعرها
الياس.شايفه كل المايه دي تتمسح وتشيلي السجاد والمراتب وتنضفي كل ده وتهويه يلا وزقها
طلع اوضته دخل ياخد شاور وخرج منشفه حول وسطه صدره عريان دخل غرفه (الدريسنج روم)
لبس صعيدي واتوضه وصلي
نزل لقي مليكة مكانها متحركتش
الياس.انتي لسه متحركتيش
مليكة باانبهار.من شكله بالزي الصعيدي في نفسها اي القمر ده
فاقت علي زعيقه
الياس بزعيق.ايه مبتسمعيش
مليكة بلغبطه. اه لا اه لالا
الياس.هوه ايه اه ولا ده مخلصتيش ليه
مليكة.خافت من صوته هي اه عنيده لاكن متجيش حاجه من الياس.اصل الحاجه الي هشتغل بيها فين
الياس.في اوضه تحت السلم فيها كل حاجه
مليكة.ماشي بدون وعي وهوه خارج انتا رايح فين
الياس.وانتي مالك
مليكة.بصوت واطي مال لما يملك غور
الياس.سمعتك بس مش فاضيلك
خرج ركب عربيته وطلع علي الارض بتاعته لان هوه عمده البلد
وصل الارض الفلاحين. فهد الصعيد وصل
الكل جاله باحترام .ازيك ي الياس باشا
الياس.تمام الحمد لله وانتو اخباركم ايه
المزارع.نحمد الله ي جناب العمده
الياس .اخبار الارض في مشاكل
المزارع.لا الحمد لله المحصول كويس
الياس.جهزت الاكل
المزارع.ايوه جنابك اول ما قولتلي هتيجي خليت ام ياسين تعملك الفطير الي بتحبه
الياس.تسلم ي عم محمود
محمود المزارع.ده خيرك ي بيه
الياس.مبلاش بيه دي
محمود.مينفعش ي بيه العين متعلاش عن الحاجب
الياس.لا انتا تقولي ي ولدي أو يبني
محمود.حاضر ي ولدي
بيتمشي في هوه ومحمود لغايت ما وصل للمكان الي بيقعد فيه جنب الارض وقريب من الترعه ومحمود راح يجيب الاكل قعد يستني محمود وبيفكر في الجاي
جه محمود.اتفضل ي ولدي
الياس. اقعد معايه
محمود.مش.هينفع ي ولدي
الياس.ايه الي هيخليه مش هينفع ونادي علي الباقي كمان
محمود قعد ونادي الباقي ياكل معاه
(عند مليكة )
بعد الياس مشي . بتبص علي الفيلا الي غرقانه اعمل كل ده ازاي انا احاول اخلص قبل ما يجي عشان صوتو المزعج ده راحت الاوضه الي قال عليها تجيب الحاجه الي هتشتغل بيها وطلعت الاوض تجر المراتب وعشان تقال كانت بتقع وكمان مش واكله حاجه ومسحت السلم وبعد كده فتحت الشبابيك عشان الانتريه ينشف ولمت السجاد علي جنب ومسحت وجايه تشيل السجاد الصداع شد عليها قالت منك لله ي الياس اصبر عليا وقعدت علي السلم ومسكت راسها وطبعا هدومها غرقت مايه
__________________________________*
(في مكان اول مره نروح فيه)
شريف.في ايه رن رن
الموظفه بخوف.انا اسفه حضرتك بس بكره في اجتماع في شركه الياس الدمنهوري
شريف.ماشي وقفل السكه
(شريف السيويفي) نفس سن الياس قمحي البشره شعر ناعم عنيه لونها اسود طويل القامه منافس لشركه الياس)
شريف ماسك في ايده كأس
نادر.المساعد بتاعه
شريف.نادر انا عايز المناقصة دي
نادر.انتا عارف الياس عمره ماخسر مناقصه
شريف بشر.بس انا الي هاخدها بأي طريقه حتي لو وقفت علي قتله
نادر.الاحسن انك متدخلش مع الياس لو قفشك مش هيرحمك
شريف.كسر الكاس كل حاجه هوه الي واخدها اتصرف بقولك
نادر بتفكير. هوه في حاجه بس مش عارف هتنفع ولا لا
شريف بشر.ايه هيا
نادر.انك تخطف انك تخطف حد من عيلته وتهدده
شريف.ازاي هوه هيخاف علي مين وكمان مش متجوز كنت اخدت مراته
نادر .مين قالك كده ده لسه متجوز بس ايه صاروخ
شريف.بشر وانتا عرفت ازاي
نادر.ازاي دي بتاعتي
شريف. ومين سعيده الحظ الي اتجوزها بسرعه كده
نادر.دي بنت عمو الي كان عايش بره رجع ومعاه بتين والياس اتجوز واحده والصغيره في ثانوي
شريف.معاك صوره ليها
نادر.ايوه دي كانت بتساعد ابوها في الشركه طلع صوره مليكة وادهاله
شريف بغيظ. لا حلوه حتي دي ابن المحظوظه
نادر.منا بقولك نختفها ونهدده بيها
شريف.انا عايزها اتمتع بيها واحصرو عليها
نادر.ازاي نخطفها
شريف.راقب الياس والفيلا بتاعته
نادر.تمام ومشي
شريف. والله لا اندمك عليها ي الياس..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مليكة الفهد" اضغط على أسم الرواية