رواية شبيهتي البارت السابع 7 والأخير بقلم مريم سمير
رواية شبيهتي الفصل السابع 7 والأخير
_مين دا يمحمود
=دا الظابط الي المفروض يحميكي
_نعم!!!
=روحت سألت البواب وهو سألني بسأل لي، شوفتك هناك كنت فاكر انك مشيتي وغفلتيني والله
ضحكت_ قولتلك انا هنا وهناك
*انتي بتضحكي!! انتي لازم تيجي معايا دلوقت
_لا مش جايه، انا هفضل هنا
*باباكي على وصول خلص شغله وجايي، لازم لما يجي يلاقي ريم مش نسختها
_كان مسافر؟
*ايوه وخلص قبل ميعاده
_انا في امان هنا، صدقني
*انك عارفه ان ليكي شبيهه في البيت، وانك لما تهربي مترجعيش، كل دي حاجات مش طبيعيه، ازاي تعملي كده!
_عشان دي اول مره اعمل فيها حاجه ب ارادتي، الاسبوع دا جربت فيه حاجات كتير عمري معشتها مش عاوزه ارجع للسجن دا تاني
*لازم ترجعي، لازم عشان نقبض على العصابه الي خطفتك بعدها
_انا مش هاجي، ومش همشي من هنا
=لازم تمشي يريم
_محمود!!! انت عاوزني امشي؟
=لازم تمشي
*هستناكي تحت، حاولي متتاخريش
سابنا ونزل وبصتله ف بص الناحيه التانيه
_محمود! انت اكيد بتهزر
=دا الأحسن ليكي
_انت عارف اني مش عاوزه امشي، انت حتى مقولتش افضلي!
سكتنا احنا الاتنين والظابط طلع تاني
*جاهزه؟
=هي هتفضل هنا لغايه متقبضوا على العصابه دا الأحسن ليها
*بس ..
=انا عارف انك لازم تحميها بس هي مسؤوليتي الأولى ف متخافش
*خلي بالك منها
بصلي وبعدين بصله
=طبعا، اكيد
مشي وانا بصتله وانا مبتسمه وقعدت على الكنبه
_انا متشكره اوي يمحمود، انا مبسوطه اوي، انا ..
=انا بحبك
_ايييي؟
=بحبك يريم، هو اه اسبوع بس وقعت، ساعات بنقابل ناس تحس انها قريبه من القلب ملامحها تتحب، طيبتها تجبر انك تقع لشوشتك، انتي منهم، وانا حبيتك وغلطت
_غلطت!!
=مكنش ينفع، دا غلط
كنت بصاله وساكته ومتنحه، اول مره احس ان حد بيحبني بجد، لا بيحب فلوس بابا ولا نفوذه، بيحب ريم عشان ريم نفسها، كنت حاسه ان كلامه مفهوش اي مجاملات من الي دايما بسمعها
دخل الاوضه وانا ابتسمت، يحليله والله ! تعالي قولي بحبك تاني معلش عشان مكنتش سامعه من الدي الجي!!
خرج من الاوضه ووقف قدامي
_على فكره بقى انا لا بحبك ولا نيله
=طبعا طبعا
_ومش عاوزك تفضلي هنا ولما تمشي هيبقى عادي اصلا
=ايوه فعلا
_وهرتاح من تكسيرك للاطباق كل شويه
=هو عشان كسرت خمس اطباق تقول كده؟ يشيخ حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منك
ضحك _تاكلي؟
=أنا معتش بعمل حاجه الا الاكل انا زدت عنك اويي على فكره
_بس لسه زيي القمر
=ها، وريني كده الاكل بيقول ايي
*عند مريم
_وحشتيني اوي يبنتي
حضني وانا كنت واقفه مبلمه وساكته، احمد جه وأدى التحيه
_تمم يفندم
=عفارم عليك يا احمد، وصيت على ترقيتك
_شكرا يفندم، بس فيه مشكله، مشكله بسيطه يعني
=اي هي!!
_دي مش بنتك ريم
=هنهزر بقى ولا اي؟ اضحكي يريم يلا
رديت بتلقائيه وابتسامه ساذجه على وشي
*لا هو بتكلم صح انا مش ريم
احمد حكاله الي حصل وفجأه طلع من جيبه مسدس ووجهه نحيه جبهتي
_بنتي فين؟
*بالله معرف
احمد نزل المسدس من ايده
=بنتك كويسه وفي أمان يفندم، لازم نقبض على العصابه النهاردهه، مريم هتاخد شنطه فيها فلوس وتروحلهم ونقبض عليهم متلبسين
*ثواني!! انا ممكن اموت ساعتها، ولا هي مش فارقه معاكم غير ريم هانم ترجع!! مهو اكيد مش مهمه
بصلي بحزن ف رديت بسرعه
*تمم انا موافقه
دخل وجاب شنطه حط فيها فلوس واتصل بقوات تيجي وفي خلال نص ساعه جت
_هاجي معاكم
=معانا فين يحاج؟
_هاجي معاكم
=الاه!!
*خطر عليك يفندم
_لازم بنتي ترجع والنهارده
*طب اتفضل
طلعت لقيت قوات كتير برا، والله يجماعه كبرتوا الموضوع
ركبنا انا واحمد والوزير في عربيه والعربيات ورانا ووقفنا في حته قريبه من المكان ونزلت وخدت شنطه الفلوس
_ثواني
احمد نزل ووقف قدامي =خلي بالك من نفسك
_مش فارقه
=خلصتي؟ خلي بالك من نفسك بقي
_!!
=ايدا متفقناش على كلمه عشان نطب عليكم
_نطب!! تمم هقول اي؟
=ممكن تقولي بحبك يا احمد بصوت عالي وهنقتحم على طول
_نعم!!
كنت مبلمه وهو زقني براحه اني اتحرك
روحت وخبطت على الباب وقولت كلمه السر والباب اتفتح
_نورتي بيتك
=الكبير وصل؟
_نايم جوا
=تمم، عد الفلوس
_طلعتي مش سهله وجبتي كل المبلغ دا!!
=عيب عليك دا انا أعجبك خد بالك
_عجباني من زمان والله
=احممم، عد الفلوس
قعدت وفضلت باصه حواليا
_مالك في حاجه؟
فجأه الباب اتكسر والقوات دخلت مع احمد وكانوا محاصرين المكان كله، مدحت شد ايدي ووقفني قدامه ووجه المسدس على دماغي
_الي هيقرب هقتلها، نزلوا السلاح
=طب حلفهم بحاجه أغلى من ديي طيب!
*نزلوا السلاح
بصيت ل أحمد ب استغراب
_وانت كمان نزل مسدسك
نزل بجسمه على الأرض وفجأه ضرب طلقه من مسدسه جت في مدحت ووقع على الأرض شهقت من الحسره وفضلت واقفه مكاني، اتقبض على الباقي وركبوا في العربيات
_كان ممكن يقتلني ومهمكش
=انا واخد تمرينات في الرمايه، مش ظابط اي كلام انا
_كان ممكن يطلق النار عليا!
=..
ركبت في العربيه ورا واحمد كان بيسوق والوزير جمبه
*يلا على المكان الي فيه ريم
_امرك يفندم
وقفنا قدام بيت وطلعنا احنا التلاته، احمد خبط وشاب فتح وكانت ريم واقفه في الصاله، باباها راح وحضنها وهي كانت واقفه متنحه مالها ديي!!
_كنت خايف يجرالك حاجه
=متقلقش يبابا انا كويسه، بابا دا محمود و..
طلع مسدسه ووجهه نحيته_ كان خاطفك هو كمان؟
=احيه دا هو الي ساعدني، وبعدين .. مفيش حد بيخطف مراته
_نعم!!!
=انا ومحمود متجوزين عرفي والورقتين معاه
كان لسه ماسك المسدس وموجهه عليه
_طلقها
=انت الي تقرر اتخطب لمين ودلوقت تقرر تطلقني منه! كده كتير، كتير اوي يبابا
_انتي مخطوبه
=انا مش حباه ولا طيقاه حتى
بابا شد ايدي ونزلنا وركبني العربيه، كنت بعيط وببص لورا، مش عاوزه امشي من المكان د
وصلنا الفله وبصيت لمريم
_باتي معايا النهارده الدنيا ضلمت
هزت راسها بالموافقه ودخلنا وبابا طلع على طول، طلعت اوضتي وغيرت هدومي ونمنا محدش فينا اتكلم مع اننا جوانا كلام كتير اويي
صحينا على صوت الداده
_في اي يداده!!
=قوموا بسرعه فيه مفاجأه تحت
بصينا لبعض ونزلنا بسرعه
ابتسمت _محمود!!!
=ايوه انا اه
_الورد دا ليا؟
=لا طالع على المقابر بعد مخرج من هنا
ضربته على صدره_ بطل بواخه
=منتي الي أسألتك في الجون بردو
_اي الي جابك؟
=المطبخ مولعش امبارح قولت والله محصل لازم اجيبك تعملي الحادثه بتاعت كل يوم
_يسلام!!
=جاي اتجوزك رسمي
_هنهرب طب يلا؟
=خدي هنا منك لله
ضحكت _مش هنهرب؟
=لا هتجوزك عادي من غير فرهده
_طب يلا
=انتي واقعه اوي لي كده؟
_انا!! ولا افكر فيك اصلا
=كدابه
_والله اه
=ايدا في اي
ضحكت _منا بحبك والله
=كنت عارف، الماذون اتأخر لي يجدعان مش مواعيد دي والله!
..
_شكلي سخيف بالورد صح؟
ابتسمت =لا شكلك لطيف
_تتجوزيني؟
=ايي؟
_تتجوزيني؟
=ازاي يعني
_اتنين شهود وبطاقتك وبطاقتي و..
=لا مش قصدي، قصدي لي؟
_عشان بحبك هو اي
=ايدا في اي
_الصراحه مش هلاقي واحده بتعرف تضرب وتحمي نفسها زيك
=لا في دي عندك حق
_ومش هلاقي حد طيب وجدع زيك، انا عمري مهنسي الي عملتيه ساعه تعب امي واه حياتك مهمه جدا وفارقه اوي معايا يا روشه انتي!
ضحكت= سبني افكر
_كان نفسي اقولك ماشي فكري وخدي وقتك، بس محمود اتصل ب الماذون والله يعسل، اتجوزيني وانا وانتي هنقعد نفكر جامد اويي
=خلاص ماشي موافقه
_لي بقى؟ حاسس ان الكلمه جايه والله
=عشان بحبك؟ هو اه والله 💙
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية عشقت العنيدة كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية شبيهتي" اضغط على أسم الرواية