رواية أحببت غروره الفصل الثامن بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الثامن
في غرفة عِشق..كانت تصلي وتدعي ربها أن يوفقها في اختيارها ويبين لها أن اختيارها موّفق أم لا !
انتهت من صلاتها ونظرت إلى هاتفها بتفكير وحسمت أمرها..
عِشق بإبتسامه:السلام عليكم
نعمه:عليكم السلام يحبيبتي
عِشق:انتي عارفه انا مين؟!
نعمه بضحك:اكيد يحبيبتي صوتك باين..
عشق بإبتسامه:طيب انا كنت بكلم حضرتك عن قراري..!
نعمه:وقرارك ايه ؟!
عِشق بتنهيد:موافقه ..كنت عايزه اعرف التفاصيل والعنوان ..
نعمه بإبتسامه:أولا انا مبسوطه لموافقتك جدا ثانيا تقدري لو معندكيش مانع تيجي بكره الساعه ١٠ الصبح وهقولك كل التفاصيل وانتي تاخدي قرارك اكتر عشان يكون التفاصيل كلها قدامك..
عشق بهدوء:تمام ..ممكن العنوان؟
نعمه:اكيد ..في*******
عشق بإبتسامه:تمام اتفقنا بكره الساعه ١٠ هكون عند حضرتك..
نعمه:منتظراكي
غلقت عشق هاتفها وهيا مبتسمه وتشعر بالارتياح..
بقلم Nour Abdelkader..💛
في قصر جاسر تحديدًا في غرفه يوجد فيها خالد..
فاق خالد من نومته العميقه وهو ينظر حوله بإبستغراب وهو يشعر بالصداع ..نظر امامه وجد جاسر ينظر له بنظره لا تبشر بالخير..!!
خالد بإرتباك:هو ايه اللي جابني هنا !
نظر له وقام من مكانه وهو يتجه إليه
جاسر:هتستفاد ايه من اللي انت بتعمله ده!
خالد بهدوء:بعمل ايه!
بصراخ:قولي هتستفاد ايه غير انك بتعمل ذنوب !
هتستفاد اييييه!
خالد:انا انسان فاشل وملهوش ف حاجه عايزني اعمل ايه!!
جاسر:انت مش فاشل !
فيها ايه لو تبني حياتك صح!
انت جاي تبني حياتك غلط وتقولي فاشل! ده انا اللي بكره جنس حواء كله مش بعمل كده!
خالد بدموع محبوسه:عايزني اعمل ايه! وانت تفتكر اني هقدر ابني حياتي صح بعد كل ده! ده الشركه كلها تعرف عني اني سافل ومليش غير في الستات! فجأه هتتقبل فكرة اني بقيت كويس!
نظر له:انت مش بتعمل كده عشان الناس! انت بتعمل كده عشان نفسك وعشان متبوظش حياتك وربنا هيعوضك احسن من كل ده بكتير !
خالد بهدوء:واعمل ايه عشان يعوضني!
نظر له ببساطة:توب واستغفر وابدأ صح!
تنهد ونظر حوله ولم يرد..
جاسر بتنهيد:عارف انه هيبقى صعب بس شربك للزفت ده غلط وهيضرك وغير كل ده افتكر انه حرام هه!
تابع بجديه مصطنعه:ويلا عشان ورانا شغل انا عدتلك المره دي بس عشان انت مفرهد لكن المره الجايه مش هقبل خلِ بالك!
ضحك بغلب:ايه التواضع ده بس!
جاسر بفخر:عشان تعرف بس
خالد بغيظ:لو تبطل بس غرورك ده هتبقى حلو
نظر له بسخريه:قول لنفسك اللي كنت هتدوس البنت بتعجرفك الكداب ده !
خالد بشرود:انا شوفت البنت دي امبارح..
جاسر بإبستغراب:شوفتها فين؟
سرد له كل شئ..
غمز له :بتحب ولا ايه!
خالد بغيظ:قوم من قدامي .
ضحك وقام من على الفراش التي كان يجلس عليه أمامه..
جاسر:البس عشان نروح الشركه عشان اتأخرنا..
اومأ له بإيجاب وقبل أن يذهب جاسر إلى الخارج اوقفه صوت خالد وهو ينادي له..
وقف جاسر ينتظر ما سيقوله..
خالد بإبتسامه:شكرا على وقوفك جمبي ..
ابتسم بإتساع وخرج .
روايه احببت غروره..
بقلم Nour Abdelkader..💛
بعد يومٍ ..
في بيت عِشق ..دخلت إلى بيتها وهيا تنادي شقيقتها جميله بصوتٍ عالِ..
عِشق:جمييله..!
جاءت لها وهيا تستغرب صوتها العال..
جميله:في ايه بتناديني بصوت عالي كده ليه!
عِشق بإبتسامه:انا اتفقت مع الست امبارح وهروح ليها بكره الصبح الساعه ١٠ عشان نتفق..
نظرت لها بإبتسامه:ربنا يوفقك يحبيبتي ويوقف ليكي ولاد الحلال واشوفك احسن الناس..
ركضت إليها وهيا تحضنها بسعاده
عِشق:ربنا يخليكي ليا يجوجه ويديم ليا دعواتك الحلوه دي ..
تابعت بجوع:عامله اكل ايه بقى !
جميله بضحك:اكتر اكله بتحبيها يستي..
نظرت لها بترقب:مكرونه بشاميل!
اومأت برأسها وهيا تضحك..
جميله :هيا بعينهاا..
عشق بفرحه:ده ايه اليوم الحلو ده ..اغرفي ليا الصنيه كلها ..اقولك! هاتي الصنيه وملكيش دعوه انتي..!
نظرت لها وهيا تضحك بشدة واتجهت إلى المطبخ لتطهى ..
بقلم Nour Abdelkader..💛
جاء الصباح بإشراق الشمس وهيا تدخل إلى غرفة عِشق التي كانت تهندم ملابسها تجهيزًا لمقابلة نعمة..
عِشق بتساؤل:جوجه البس الخِمار الابيض ولا الاسود على الطقم ده؟
جميله بإبتسامه:لا خليه الأبيض بيليق على وشك القمحي..
اومأت برأسها وهيا تبتسم لها..
انتهت من ارتداء ملابسها..ارتدت حقيبتها الصغيرة ونظرت إلى نفسِها برضا وغلقت الغرفة..
عِشق بتساؤل:جوجه انا ماشيه عايزه حاجه وانا جايه؟
جميله بإبتسامه:لا يروحي مش عايزه..عايزه سلامتك..
عِشق بمرح:حتى سلامتي عايزاها !
نظرت لها بغيظ:شكل ابو وردة هيصّبح عليكي يروحي
عشق وهيا تضحك:لا وعلى ايه انا ماشية!
غلقت باب شقتّها ..
جميله بإبتسامه:ربنا معاكي يحبيبتي..
وصلت إلى باب القصر وهيا تنظر إليه بإنبهار ..
دخلت وهيا تنظر حولها ولم تنتبه لِما امامها..
عِشق بألم:ااه..مش تفّتح!
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية