رواية النصيب الجميل الفصل الثامن بقلم فاطمة سعيد
رواية النصيب الجميل الفصل الثامن
في منزل المرحوم عبد الناصر محمد والد حنان
والده حنان _نجوي: حنان ياحنان
حنان : ايوة ياماما
نجوي : تليفونك بيرن وانتي ولا هنا تاني مرة ماتعملهوش صامت وروحي ردي
حنان : حاضر ياست الكل
*حنان وهي ترد علي الهاتف
حنان : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اذيك ياعهد عامله ايه
عهد : بخير الحمد لله ياحنون اخبارك عامله ايه
حنان : بخير طول ماانتو بخير
عهد : تسلميلي يا حنون
عهد : بقولك ياحنون عايزين نروح نتصور علشان التقديم
حنان : اشطا انا اصلا كنت عايزة اقولكم نروح نتصور بس نسيت
عهد : خلاص تمام كده بقولك صحيح ايه رايك تيجي تقعدي معانا شويه وبعدين نروح نتصور
حنان :طيب ثواني خليكي معايا هسأل ماما
____عهد سرحت في امها ودمعت
حنان :عهد انتي معايا
عهد فاقت من سرحانها ومسحت دموعها : ايوة معاكي
حنان : طيب ثواني ماما يا ماما
نجوي : ايوة يا حنان
حنان : النهارده هنروح نتصور انا وعهد ووعد علشان التقديم للجامعه وعهد قالتلي اروح عندهم افضل شويه لحد مانروح نتصور ها ايه رايك اروح
نجوي : كل يوم خروج ياحنان
حنان : والنبي ياماما والنبي
نجوي : خلاص طيب روحي بس متتأخريش
حنان : يااااس ☺️
*نجوي فضلت تضحك علي بنتها
حنان : ايوة ياعهد خلاص جياكي
عهد : تمام ياحنان مستنينك سلام
حنان : مع السلامه
وقفلو مع بعض
*عند حنان
رنا : بتلبسي ليه ياحلوفه رايحه فين
حنان : رايحه اقعد شويه مع عهد ووعد وبعدين هنروح نتصور علشان التقديم
رنا : ايوة صح انتي معندكيش صور طيب البسي طقم شيك علشان الصور
حنان : ايوة طبعا يااوختشي
رنا بضحك وهي تخرج من الغرفه : ربنا يهديكي
*حنان خلصت لبس راحت لمامتها : ماما انا نازله عايزة مني حاجه
نجوي : خلي بالك من نفسك ياحنان
حنان : استني عنك ياست الكل
واوعي حد يخطفك ولا حد يضحك عليكي يقولك تعالي اروحك لماما والله حفظت هو انا صغيرة ياماما علي الكلام ده
نجوي : امشي يالمضه
حنان : سلام
نجوي : مع السلامه
*ركبت حنان تاكسي ونزلت عند بيت عهد ووعد
احمد كان ماشي في الشارع وفجاه وقف في وش حنان
*عرفنا احمد قبل كده هو جار عهد ووعد وهو خريج كلية التجاره يبلغ 24 عاما
وقولنا انو بتاع بنات ياترا هيتغير ___
__احمد واقف ومتنح علي حنان
حنان في نفسها : يالهوي ماله ده بيبصلي كده ليه
احيه يكون كلامك يانجوي صح عايزة يخطفني وياخد اعضائي ده انا ماحلتيش غيرهم
*احمد ولسه واقف مكانه بيكلم نفسه : انا اول مرة اشوفها في الشارع اكيد صاحبه وعد وعهد فجاه فاق من سرحانه علي صوت حنان
حنان : انت يااخ ايه عايزة اعدي
احمد : هو انتي اسمك ايه
حنان سابته ومشيت من غير ماترد عليه : ماله ده مجنون ولاايه
احمد سمعها وقال في نفسه : عندها حق انا مالي كده اثبت اول ماشوفتها احمد اقنع نفسه انو كان سرحان مش اكتر ومشي
*حنان دخلت العمارة وواقفه قدام شقه الاستاذ جمال وبتخبط
فتحت وعد الباب : اهلا بالواطيه اللي مش بتسال
حنان بضحك : طيب دخليني الاول يامجنونه
حنان : وبعدين انا دايما بكلم عهد بس انتي اللي علطول نايمه مش معاكي حاجه غير النوم
وعد بضحك : لا في دي عند حق
ظلوا يضحكوا سويا
عهد : حنون وحشاني
حنان وهي تسلم علي عهد : وانتي اكتر يادود واللهي
عهد يغضب مصطنع : دود ف عينك بقولك مش بحب الاسم ده وبعدين انتي هتقعدي معانا وشويه وننزل لخالتو جميله وعمو محمود انتي من بدري ماشفتهمش
حنان : تمام ماشي اومال عمو جمال فين
وعد: جيمي هو معاه غير القهوة البيه هو وحوده لازم نقرص عليهم شويه ليضيعوا مننا
حنان : يخربيتك ياوعد مسخره
وعد : مسخره ايه ياانسه انا استرونج اندبنت
وفضلو يضحكو البنات سويا ويحكون في امور عدة حتي مر الوقت سريعا
عهد ياه ياحنون عدت ساعتين الوقت الحلو بيقضي بسرعه
*فجاه اتفتح الباب ودخل جمال
جمال : وانا اقول البيت نور اتاري حنون عندنا
حنان قامت وسلمت عليه : تسلم يارب ياعمو ده من زوقك
جمال : يلا يابنات جهزو الغدا علشان حنان تتغدا معانا
حنان : بس ياعمو انا مش جعانه ولسه أكله
جمال : كلام ايه ده يا حنان هتاكلي يعني هتاكلي
وعد بضحك : بدال جمال قال هتاكلي يبقي لامفر هتطفحي
جمال : انا مش عارف انتي كنتي عايشه في كوكب تاني بكلامك ده
وعد : ايه انكر ان انا فخر العيله ياجيمي
جمال : وانا اقدر بصوت هامس فخر العيله قال
وعد بهزار : بتقول حاجه ياجيمي
جمال : لا ياحبيبتي بقول اه طبعا فخر العيله
___حضروا البنات الغدا
*علي السفره
جمال : ها ياحنان قررتي علي ايه
حنان : قدمت ياعمو علي كليه اثار
جمال : برافو عليكي يا حنان كليه اثار كليه في منتهي الروعه
حنان : تسلم يارب ياعمو
وعد بهزار : ايوة ياجيمي هنشوفها مكان زاهي حواس قريب
جمال بعصبيه مصطنعه :وبعدين يابنت انتي مش هتبطلي هزار وبعدين نفسي اشوفك في مرة بتقولي يابابا
وعد : حاضر ياجيمي
*وضحكوا جميعا
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية النصيب الجميل" اضغط على اسم الرواية