رواية رسالة الي زوجي العزيز الفصل التاسع بقلم نبض القلب
رواية رسالة الي زوجي العزيز الفصل التاسع
مرتضى ....التفت اليه ..وهو يحاول يكتم غضبه : اهلا ......ياعمر
عمر : ازيك يااستاذ مرتضى
مرتضى ....وهو يكز على اسنانه : كويس اوى .......صدفه غريبه انك هنا
فريده ..وهى تضع يدها على قلبها ...فى خوف وقلق .....فى صمت : يعنى كان لازم تظهر الوقتى ........انا مصدقت انه قلبه لان
عمر : احنا على طول بنصيف هنا ......ثم تابع حديثه وهو ينظر للفريده : هتدخلى كليه طب
فريده ....هى تفرك يدها من التوتر وخوف من مرتضى : ان شاء الله
عمر....بفرحه ظهرت على ملامحه : انا كمان .....هدخل كليه طب
مرتضى ... زفر ضيقا : مبروك
عمر : الله يبارك فيك
مرتضى....... وهو يحاول تحكم بنفسه وانفعاالاته : فلوسك.....هتكون عندك كمان يومين
عمر : فلوس اى
مرتضى ...بنفاذ صبر : اللى اخدتها منك فريده
عمر : انا مش مستعجل عليها
مرتضى ..بحده : بس انا مستعجل انك تخدها
عمر...بتوتر : تمام ....ثم تابع حديثه : فريده معها رقمى ..ممكن تخليها تكلمنى ......لما تجمع المبلغ
كلمته ذلك زاد غضب مرتضى.......انتبه عمر الى نظرات الغضب والعصبيه التى ظهرت على ملامح مرتضى ......التى جعلته يشعر بتوتر والقلق ..
مرتضى ..... بانفعال : رقمك معيا انا
عمر ....بتوتر : طب كويس ........ممكن تكلمى فى اى وقت لو جمعت المبلغ
فريده امتلكها الخوف والقلق من رد فعل مرتضى ........كانت شارده تفكر ماذا تفعل .....قطع تفكيرها صوت مرتضى
مرتضى ..... وهو ينظر بغضب الى فريده : يا لا ....عشان نمشى
فريده ..بخوف : حاضر
ذهبت فريده مع مرتضى ......و عمر تابعهم بنظراته ....بستغراب وقلق ...ثم تحدث ....فى صمت ....وهو يحاول ان يطمئن نفسه : عادى ده ابنها عمها ....اكيد طبعا هيضيق لو هى كلمت حد غريب .....قطع حديثه صوت عمار
عمار...هو يضع يده على كتف عمر : كنت فين .....بدور عليك
عمر .....بخضه : انا
عمار : مالك فى اى
عمر.. .بتنهيده : مفيش
عمار.....بستغراب : بجد مالك
عمر : عندى صداع
عمار : طب نرجع .....نبقا نشترى فى يوم تانى
عمر : لا ...... انا بقيت كويس
ذهب عمر وعمار متوجهين الى احدى مولات
مرتضى وفريده ....وصلو الى شقه ......وهى شقه ايجار فى احد العمارات القريبه من البحر .....بينما منال والمراد مازالو عند شاطي
عند فريده ومرتضى
مرتضى وصل لشقه دون ان يتحدث مع فريده ...ثم دخل احدى غرف الشقه واغلق باب الغرفه على نفسه ......بيما فريده فى غرفه اخرى .....تحاول تستجمع قوتها...للحديث معه
فريده ...تحدث نفسها : انا اروح اتكلم معه .....اى اللى هيحصل ........مش كل لما يشوف عمر ويسمع صوته ....يغضب ويتنرفز عليه......انا عارفه انه بيحبنى ويغير عليه ......وانا كمان ..طب اخرتها اى ....ايوه ....انا اروح اتكلم معه بصراحه
خرجت من الغرفه متوجه الى غرفه الموجود بها مرتضى ...قبل طرق على باب الغرفه .....توقفت فجاه
فريده ....فى صمت : انا اروح الاول اعمله العصير اللى بيحبه
ذهبت الى المطبخ لتحضير العصير
عند مرتضى وهو يجلس على اريكه داخل الغرفه
هو يتذكر لحظت ماشاف عمر...ونظرته للفريده ....تمالك الغضب منه .. نهض من مكانه بانفعال اخذ يضرب بقبضته على الحائط عده مرات ...و يمسك بكل شئ امامه ويحطمه..
ثم تحدث مع نفسه ....بوجع ..: ليه كل منسى تظهر تفكرنى ....بالحقيقه ....انى مش مناسب ليها لا فى سنى ولاتعليمى ....ولا معى الفلوس اللى تحقق احلامها ....
فريده ذهبت مسرعا وهى فى خضه وفزع ......اثر سمعها اصوات تكسير فى غرفة مرتضى
فريده ....وهى تطرق على باب غرفة مرتضى .....بشده : افتح يامرتضى ......عشان خاطرى
مرتضى .....بحده : امشى يافريده
فريده : لو مافتحتش الباب ......همشى من الشقه كلها
فتح باب بالهفه وخوف
مرتضى ....بغضب : .......قولت هتمشى من الشقه
فريده ..بخضه اثر فتح باب الغرفه ... تلجلج في كلام :انا ......انا بهزر ......انا ليا من غيرك ......عشان اروح له
مرتضى ....بوجع : يعنى انتى ...لو ليكى حد غيرى كنتى روحتى وسبتنى .......كنتى هترفضى تجوزني
فريده ...بحب : حتى لو كان اهلى موجودين ....وليا قرايب اروحلهم .......كنت هختارك برضو ....هفضلك معك
ارتاح قلبه لكلامها .....وان كلامها كانه المياه التى اخمدت نار قلبه
فريده ...انتبة الى ملامح وجه التى اختفت منها ملامح الغضب ...وهى تلتقت انفسها ......استجمعت قوتها.....لكى تخبره بكل ما يدور فى عقلها : انا عارفه انك بتحبنى ....متنكرش .....وانا كمان بحبك
مرتضى ..... وزاد خفقان قلبه...: بعدبن نكلم يافريده .........ثم تابع حديثه .....ابتسامه : يالا...ننزل .....مش عاوزه تنزلي البحر
فريده...زفرت بضيق : حاضر .......اشرب الاول العصير
مرتضى : حاضر
فريده ذهبت واحضرت العصير من المطبخ
مرتضى : تسلم ايدك
ثم وضع كوب العصير على منضده ...وخرج هو وفريده من الشقه متوجهين الى البحر
عندما وصلت فريده الى البحر ....لحظه غروب الشمس ...فريده تغمض عينها تستنشق هواء البحر المنعش .....
مرتضى ....هو يمد يده اليها : فريده .....تعالى
فريده : انا خايفه من موجه البحر
مرتضى : تعالى ماتخفيش .....انا همسك ايدك وعمرى ماهسيبك
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رسالة الي زوجي العزيز" اضغط على اسم الرواية