رواية كان صديق زوجي البارت العاشر 10 بقلم رحمة أيمن
رواية كان صديق زوجي الفصل العاشر 10
ريان: اهدى كده وهقلك والله يا شبح!
ناردين: ريان انا مديقه بجد ومبهزرش
ريان: واي كمان
سكت لما لقيت راسه مدفونه في رقبتي وانا جواه وقلبي الي وقع في رجلي ده ملوش اهل يسالو عليه! يبني!
ناردين بتوتر: ريان لو سمحت سبني
ريان: اتحركي براحتك هو انا منعك
نارين:....
حاولت اتحرك كان لسه مكتفني حاولت اشد ايده الي هو لو عملي هووف كده هقع
ولانه عريض وطويل زي الزرافه كان مستحيل اقاومه فستسلمت للامر الواقع وكان بقيلي سيكا واعيط..
ناردين: ريان!
ضحك برخامته الي خاطفه قلبي
ريان: نعم
ناردين: يبني بقي!
فك ايده بهدوء وبعد عني وده لوحده خلاني ارجع اتنفس و ضربات القلب انتظمت بدل جرس المدرسه الي كان فيها ده
وعدت علي خير وبعد فتره كده من ظبط النفس والهدوء لفيت وبصتله وده بقي الي محداش علي خير وقتها!
كان مبتسم ابتسامه احراج وفرحه اول مره اشوفها
وعينه كانت كوكب لوحده! حسه اني ضعفت وهسمحك و هذا غير لائق بالمره علفكره!
ريان: لسه مديقه
ناردين:.....
ريان: خلاص والله انا اسف، تعالي وهفهمك كل حاجه
"يمسك يدها ويتوجهون لغرفه المعيشه ويجلسون علي الاريكه نفسها ويبدا ريان بتحدث بهدوء ودفئ"
ريان: انتي عرفه بشتغل اي صح؟
ناردين :....
ريان: ناردين ردي عليا
ناردين: امم عرفه
ريان: وعرفه انه المهمه ممكن تطول لاسبوع واتنين حتي من ايام ما كنتوا انتي وراجح مخطوبين فكره؟
ناردين: فكره
لمس منخيري بصباعه بفكاهه وقال بسلوب غير معتاد منه.
ريان: يبقي لازم تعرفي انه جوزك كان في شغل يا لوزه ول هو عقل زينا وخلاص
ناردين:.....
بصيت للارض ببتسامه خفيفه بارده فلاحظ ده وبصلي بإهتمام وجديه ومستغرب رده فعلي وقتها
بس انا مقدرتش اعديها واهزر زيه
كنت خايفه
كنت بهرب من عينه الي بصالي بستغراب بس مقدرتش اهرب
ول حتي قدرت اخبي دموعي وعتابي لي
وبعدها فركت ايدي وانا بتكلم وعيني في الارض...
ناردين: كنت خايفه! كنت خايفه اخسرك وتبعد عني
اني اكون لوحدي تاني
اتصدم تاني
واتخزل في وجود الناس حوليا تاني، بقيت بشك في اقرب الناس ليا وبقيت بخاف ازعل حد او اكون تقيله عليه ل يهرب منى بشكل ده وياذيني اكتر من اي حاجه تانيه
كنت....
سكت لما صوت عياطي غطى علي كلامي وقتها ولمست ايدي بعيني احراج منه
بس وقتها قرب عليا ودخلني جواه و احساس الامان الي عشته ول كلام يقدر يوصفه او حتي اقدر اقول اني عشته قبل كده
كان فريد ودافي ووجعني و حلو.. حلو اوي كمان
كان الف شعور بالف كلمه بالف حاله بتمثلو فيك وفي غموضك في حياتي....
دموعي غلبتني، حصرتني وقتها وانتصرت علي كبريائي وصمودي الي كنت فيه..
واكتر حاجه ممكن اكرها في حياتي
اني ابين ضعفي لاي حد في الدنيا...
كان بحصل معايا ازمات ومشاكل كتير في حياتي وبقاوم قدام الناس وبكتم دموع الخوف او الالم او حتي الفرحه
وكنت لوحدي بطلع كل ده بس اهم حاجه اكون بعيد عن اي حد
حتي راجح كان منهم، كان قريب مني وكان بسمعني بس كنت صامده وثابته وعمرو ما خد بالو بكل حاجه جوايه عشان مشغلش دماغو وتفكيرو معايا
كان يومها قلبي بينزف و كان من مده طويله اوي اشتكي لحد منه او من الناس او مني واعيط بشكل ده قدامه
والاهم من ده كلو استسلم جواه كده.
اي فيك مختلف عن الناس جوايه؟
اي فيك يطمن قلبي بشكل ده حتي في زعلى منك يا ريان!
ريان: انا اسف بجد، بوعدك لو روحت مهمه المره الجايه اقلك ومش هخرج من البيت غير لما نحل الخلفات الاول ما بينا اتفقنا
ناردين: "تحرك راسها بالايجاب"
"يشعر بحركتها بداخله فيرفع راسها امامه ويخبرها بإهتمام"
ريان: اعرفي اني مستحيل اسيبك بطريقه دي ابدا، و انك مبقتيش لوحدك خلاص طول ما انا جمبك تمام
ناردين: امم
سكت شويه وغمز ببتسامه قماار كده
ريان: وحشتك؟
ناردين:....
بصيت في عيونه الي متوجهه قصادي بظبط ونزلت عيني في الارض لانه مهزق اصلا
فضحك وحضني تاني، هو استحلها ول اي!
ريان: ههه خلاص يا ستي مترديش، عمله لينا اكل اي بقي؟
ناىدين بضربه: عمله ده
ريان: اااه! بهزر يخربيت تقل ايدك
_______________
ناردين: انت عايز تجلطني قول بس!
ريان بمزاح : بس
ناردين: ريان بطل استفزاز!
ريان: الله! عملت اي انا
ناردين: اي الكركبه دي بزمتك، انا كنسه الصبح عارف يعني اي! والكوتشي بيتلبس بره ها بره
والجاكت بيتخلع في الاوضه
والاكل بنشيلو في ايدينا وندخلو المطبخ عادي والله
اصوت ولم عليا الناس!
ريان: انتي قفوشه لي، ده انا اساسا منظم
ناردين: اوي منظم واوووي!
ريان: الله يكرم اصلك يختي يا رب، متقومي تعمليلى كوبايه شاي عشان اهضم الاكل ده بالله؟
ناردين بديق: م هو يا رب لاما تاخده لاما انتحر عشان كده كتير
............
ريان: يبن الجزمه شوط عدل، ده انت غبي!
ناردين: يخربيت الصدع كفايه زعيق ودوشه
ريان: ابعدي من قدام الشاشه الاول انجزي
ناردين: خلاص يا عم ابعدنا روق واهدا كده
"تذهب لجلوس بجانبه"
ناردين: ميسي ده؟
ريان: مين!
ناردين: ايوا تقطيع ميسي و بياض ميسي وحركات ميسي
ريان: انستي تقولي حجم رجل الشوز بتاع ميسي
ناردين: "تنظر له بغيظ"
ريان: ده الدوري المصري اصلا، صدق الي قال انه اخركو المطبخ والله
ناردين: بقي كده طيب شوف مين الي هيعملك اكل في المطبخ ده يا عسسل
ريان: مكنش قصدي كده... طب نتفاهم.. طب ناردين جعان والله انتي يا ست؟
----------------
ولانه في 5 ايام في الشهر بيكونوا اسواء 5 ايام حرفيا ، بفقد شحن وطاقه ورصيد وكل حاجه في الدنيا وبطني تحسها بتغلي جوه
و مبقدرش اقوم اجيب لنفسي كوبايه مايه اصلا
كانت خالتو بتسبني ارتاح وتشتغل هي ال5 ايام دول
طيب لو طلب اكل دلوقتي هعملو ازاي، يخربيت كده!
"يضع امامها مشروب دافئ فتنظر له بستغراب دون تحدث"
ريان: ده الي موجود دلوقتي هترتاحي شويه لما تشربي
ناردين: احم هو....
ريان: ثانيه واحده قبل ما تحمري وتخضري في نفسك كده انا متعود علي كده
ناردين: متعود ازاي يعني!
ريان: احم اصل امي كانت بتتعب زيك كده ف هههه
ضحك كده وهو بتكلم ف وشي قلب احمرررر وكان نفسي اختفي هالحين !
حطيت وشي في المخده وسكت سكت خاالص.
ريان بإكمال: فبتشغلنا احنا في البيت بقي والي عايز ياكل قدامه الجبنه والحلوه
هو سجن اه والي مش عجبه يخبط دماغه في الحيطه
و انا والحج كنا بنطبخ بدلها ومُعانه يا باشا
ناردين:.......
ريان: ناردين
ناردين: ناردين هتشتمك دلوقتي فمشي من وشي
ريان: بتقولي اي مش سمعك
شلت المخده من علي وشي فلقيته بصصلي ببتسامه رخمه شبه كده فتكسفت وحطتها علي وشي تاني
ناردين: يا باارد
ريان: هههه خلاص يا ستى والله، هعملك شويه كبده ببصل كده ول شيف بوراك يقدر يعملهم اي رئيك
ناردين: .....
ريان: وافقتي خلصانه هعملك
اتحرك من قدامي وانا بقول لنفسي ادي اخرة الي تتجوز واحد فاهمه انه جود بوي وهو باد بوي وحلوف ومعندوش دم كمان
انا تخميت في البضاعه دي
ريان: اي رئيك
ناردين: اي ده! فول مدخن
ريان: لاء هو انا الي بدخن دلوقتي وبعد القفله دي والله لجيب ديلفري
يا متر 2 فول مدخن هنا
يضحكون..
_____________
عدا اسبوعين وتقريبا كان واخدهم اجازه ومقليش السبب
كانوا من احلي الايام الي قضتها معاه
كنا صحاب اوي ومتفاهمين جدا
وعرفت حاجات كتير في شخصيته، هادي، واثق من نفسه، وبهزر كتير ودمه خفيف بشكل قمر ودي عمري ما تخيلت اني القيها فيه!
يا خوفي لتغرقي اكتر من كده يا ناردين ونهارك اخضر، انتو صحاب يا ناردين صحاب وبس
ناردين: ريان دقيقه!
جيب الطلبات دي وانت جي
ريان: صباح الخير الاول طيب
ناردين صباح الفل يا قمر
ريان: ههه جيبي يختي
ناردين: ابقي تعالي بدري
ريان: هحاول، عايزه حاجه
ناردين: اه
ريان: عايزه سلمتي اكيد
ناردين: لاء
ريان: شكرا يا زوق، خير خلصي هتاخر
ناردين : هو انت لازم ترجع الشغل؟
ريان: لاء ينفع اترفد عادي، اقفلي الباب لتشل يلا
ناردين: ههه سلام
ريان: سلام
العصر...
هي الساعه وقفه لي، والوقت معندني لي، وهو وحشني لي
اجمدي يخربيتك ده اول يوم لسه!
ترن ترن ترن
ناردين: الو
ريان: ناردين امي 5 دقايق وتكون عندك دلوقتي
ناردين: ينهار اسود! طيب هنعمل اي! استخبي في الدولاب، لاء باء ديق ، اروح عند خالتي طيب، ده انسب حل دلوقتي صح هرحلها
ترن ترن ترن
ناردين: يلهوي الجرس برن هنعمل اي!
ريان بضحك: اهدي اي ده كلو! هو انا شقطك من ورا السلم انتي مراتي يا هبله روحي افتحلها اجري
ناردين: انت قولتها انك اتجوزت؟!
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية كان صديق زوجي" اضغط على أسم الرواية