رواية احفاد العزايزي البارت الحادي عشر 11 بقلم رنا احمد
رواية احفاد العزايزي الفصل الحادي عشر 11
في قصر العزايزي ❤️.
علي مائده الافطار ..
روح /جهزوا حالكم ي بنات بكره عندينا يوم طويل جوي .
رحمه بابتسامه /ربنا يخليكم ليا خليكم جنبي انا حاسه اني لايصه خالص بناتي الاتنين واحده هتتجوز واحده هتتخطب وابني الحيله هيتجوز ولادي كلهم هيتاخدوا مني مره واحده .
سيف بابتسامه وهو يقبل يدها /ربنا يخليكي لينا ي ست الكل .
هبه بابتسامه حزينه /الف مبروك ي رحمه الف مبروك ي روح ربنا يتممهم ب خير ..
روح بحنان /ويريح قلب ساره وترجع كل حاجه زي ماكانت .
هبه بدعاء /امين يارب العالمين .
بدر ببرود /الف مبروك ي سيف .
سيف بضيق /الله يبارك فيك ي بدر .
بدر بغرور /طبعا انت مش مصدق حالك خود بالك انت هتتجوز اختي اخت بدر العزايزي ي عني لو زعلتها أو هانتها فأنت الجاني علي روحك .
سيف بحده /انا عمري مهزعلها واصل لاني بحبها جوي وهتمنلها الرضا والسعاده لأنها اغلي حاجه في حياتي معلش عاد ي بدر انت متعرفش الحجات دي واصل .
بدر بغضب /قصدك ايه عاد .
صقر بصوت قوي هز الأركان /مش عايز اسمع نفس كل واحد يحترم نفسه عاد بكره في الفرح جيالنا ناس مهمه جوي اي غلطه حسابكم هيبقا عسير اظن الكلام واضح للكل .
جاسر بضيق من بدر /اطمن ي اخوي متقلقش واصل الي هيحاول ي عمل مشكله كده ولا كده هياخد بالجزمه أي أن كان مين.
بدر باستفزاز /لا متخافش ي عمي لو قصدك عليا اني فإني مش فاضي لأنها هتبقا قرائه فاتحتي وخطوبتي ومش بعيد يبقا كتب كتابي كمان.
روح بصدمه /ايه .
صقر بغضب /انت اتجننت ايه الي الحديد الماسخ الي بتحكيه ده .
بدر ببرود /ايه ي ابوي شرع ربنا دي بت غلبانه وانت عارفها سحر سكرتيرتي الخاصه وانت اكتر واحد عارف ظروفها بصراحه جوازي منها ثواب هكسبه وبصراحه البت عجباني ولا انتي ايه رايك فيها ي ساره مانتي عرفاها.
ساره بقوه مصتنعه/بصراحه انتوا الاتنين لايقين علي بعض اوي ي بدر .
بدر ببرود /انا هروح اتفق مع جوز امها علي كل حاجه ي ابوي .
روح بدموع /ي مرارك ي روح ي مرارك .
صقر بحده /الي انت عايز تعمله اعمله انا خلاص رميت طوبتك.
بدر بغضب /براحتك ي ابوي بس افتكر اني ابنك ابنك الي انت مبقي اخوك وبته عليه .
ساره بدموع وقهره /عن اذنكم .
صقر بغيظ /بقولك ايه عاد اتجوز اعمل مابدالك وربنا يهون علي البت دي وميكونش مصيرها نفس مصير ساره .
بدر بصراخ وغضب /عملت فيها ايه ساره كنت بصبحها ب علقه وبمسيها ب علقه كنت بهانها واذلها كل مشكلتي اني مبعرفش اكلم حلو وادلع والحديد الماسخ ده نكد نكد لما زهقت وبعدين اسمعوا كلكم الحديد ده سحر هتبقا مراتي وهتعيش هنه زيكم بالظبط وهتبقا واحده من عائله العزايزي ومش هسمح لةحد أنه يدوسلها علي طرف .
شاكر ب حزن /انا مش عارف الواد ده ايه الي حصله.
صقر بشرود /الواد ده لازما يتربا .
روح بدموع /هنعملوا ايه عاد ي صقر .
صقر بحزن /مش هنعملوا حاجه واصل ي روح ده نصيب وزي مقولتلك ساره متستاهلوش ربنا نجاها منه .
روح بعصبية /ي عني ايه عاد هنسيبوا يتجوز البت دي .
ايمي /انا اسفه اني بدخل في حديثكم بس لو عايزين تربوا بدر صوح يبقا توفقوا علي جوازه من سحر لأن هي دي الي هتعرفوا الفرق صوح بين الدهب والفضه .
صقر بانتباه/انتي تعرفيها كويس ي ايمي .
روح بعصبية /ي عني ايه تبقا بتشتغل في شركتك ومتعرفهاش ي صقر .
صقر بحده /اعرفها في حدود الشغل ي روح افهمي .
ايمي بثقه /انا اعارفها زين ي ابوي بت طماعه وكلبه فلوس عايشه في الفقر وطبعا بدر حلم بالنسبه الها عمرها ماكانت هتحققه كل الحكايه أنها هتساعدنا يرجع عن عناده ده ويعرف قيمه ساره.
صقر بإعجاب للفكره/خليه يجرب ويتعلم ويندم علي الي عمله .
في فيلا نديم .
رافت ب غضب /عملت الي في دماغك مش كده مرديتش تقويلي علي الميعاد الي هتجيبوا فيه الشبكه علشان تعمل الي في دماغك .
نديم ببرود /كده كده كنت هعمل الي في دماغي .
رافت بغيظ /نفسي اعرف دماغك فيها ايه وهتودينا لفين .
نديم ببرود /دماغي فيها كل خير متقلقش .
رافت بغضب /انا مش هسمحلك تتدمر علاقتي مع الناس دول سامع وبعدين البت دي مش انجي ي نديم .
نديم بغضب وغيظ /كلهم العن من بعض وليم مالكش الهانم اختارت كم طقم البنت دي واخده الجوازه مصلحه هي عارفه هتستفاد منها ازي بس علي مين ورحمه امي لاندمها واخليها تقول حقي برقبتي وانتقم ليا ول ريان ولكل واحد بيحب ويعشق ويتاخد مصلحه .
في القاهره .
في شركه فريده الي طبعا بقيت شركه رامي كمان وبقا مديرها .
في مكتب رامي .
فاطمه بابتسامه /نورت الشركه ي رامي بيه .
رامي بابتسامه /شكرا جوي .
فاطمه بابتسامه /مدام فريده طلبت مني اني لشرح ل حضرتك كل حاجه .
رامي بمرح /ايوه وحياه ابوكي لاحسن انا لايص جوي ومش عارف اي حاجه .
فاطمه بابتسامه /متقلقش حضرتك خالص هنبدا حاجه الشغل انشاء الله هيبقا سهل اوي .
رامي بابتسامه /يارب .
(فاطمه فتاه صغيره في السن محجبه ومحتشمه وبسيطه للغايه هنشوف هتاثر معانا ازي في احداثنا )....
في الملجا الذي تعمل بيه نيره .
صابرين مديره الملجا بابتسامه /ايه ده العروسه القمر مشرفنا النهارده كمان ده بكره خطوبتك ي نيره .
نيره بابتسامه وحنان/مانتي عارفه ي مدام صابرين مينفعش اعدي عليا يوم مشافهومش فيه .
صابرين بحنان /انتي هتكوني ام حنينه جوي ي نيره .
عز بابتسامه /الصراحه في دي عندك حق ي مدام صابرين .
نيره بابتسامه وسعاده /عز .
صابرين بابتسامه /اسيبكم انا مع بعض نورت ي عز بيه .
عز بابتسامه /ايه عاد الصدمه الي علي وشك دي .
نيره بابتسامه /لا ابدا اتفاجات انت لسه تعبان .
عز بابتسامه واشتياق /الصراحه جيت اشوفك اتوحشتك جوي .
نيره بخجل ودهشه /بتقول ايه عاد ي عز وده حصل ميتا احنا مكناش بنطيق بعض .
عز وهو ينظر إلي عيناها ب حب /معرفش اهو حصل كده وخلاص انتي ي نيره مختلفه عن كل الي قابلتهم نضيفه صوح .
نيره وهي تحدث ذاتها ب قلق /لا ي عز انا فهمت لعبتك كيف لحقت تحبني بالسرعه دي عايز تكسرني مش كده بس عايز تثبتلي اني هفشل ومش هقدر اخليك تحبني ولا تتغير بس لا ي عز .
عز بانتباه /فيكي ايه عاد ي نيره مالك .
نيره بانتباه /ها لا ابدا مفيش حاجه واصل .
عز بابتسامه /طب تعالي اعزمك علي الغذاء .
نيره بابتسامه /لا ي اخوي انا مش فاضيه احنا خطوبتنا بكره ي عز بيه وانا لسه مجهزتش حالي .
عز بابتسامه /مش محتاجه اي حاجه انتي زي القمر كده .
نيره بابتسامه خجل/ربنا يخليك ي عز .
عز بابتسامه /طب تعالي اوصلك .
نيره بابتسامه/يلا ...
تفتكروا تفكير نيره صح عز فعلا ناوي علي كده رايكم أنه فعلا ملحقش يحبها 🤔🤔🤔🤔.
في شقه قاسم .....
قاسم بابتسامه /منورنا ي ادم ي ابني .
ادم بابتسامه /ربنا يخليك ي عمي طبعا هنا عمي وفي الجامعه دكتور .
قاسم بضحك /هههه الي تشوفه ي ابني .
ندا بقلق/وانت عايش ازي لوحدك وانت كده ي ادم .
ادم بابتسامه /عادي ي طنط بعمل كل حاجه بنفسي وليا جارتي ام احمد ست كبيره بس واعيه قوي هي الي بتخترلي اللبس الي بخرج بيه لاني مبقاش شايفه .
ندا بضيق /ولما تتجوز رنا انشاء الله ام احمد هتختار لبسكم انتوا الاتنين ولا ايه .
قاسم بتحزير /نداا.
رنا بابتسامه /ماما ي حبيبتي فيه طرق كتير دلوقتي في برامج حديثه تقدر تعرفك لون الحاجه وشكلها في كتير زينا كده ي امي وعايشين .
ندا بضيق /ولما تخلفوا كمان .
ادم بابتسامه /متقلقيش ي طنط هنعرف نتعامل .
ندا بتصميم /مفيش غير حل واحد انكم تعيشوا هنا معانا ونساعدكم في كل حاجه .
ادم بابتسامه /طنط ندا ممكن نتكلم علي انفراد لو سمحتي .
ندا بتنهيده /اتفضل ي ادم .
في الطراز .
ادم بابتسامه /انا عارف أن حضرتك خايفه علي رنا حقك محدش يقدر يلؤمك بس حضرتك ممكن تجوزي رنا لوحد بيشوف بس صدقيني مش شرط يشوف كل حاجه انا ورنا يمكن الي احنا فيه هو الي قربنا لبعض صدقيني ي مدام ندا محدش ممكن يحب رنا قدي ولا يخاف عليها زي وطبعا لو احتاجنا اي حاجه ربنا يخليكي لينا انتي ودكتور قاسم ارجوكي توافقي .
تفتكروا ندا توافق على الجواز تفتكروا شخصيتين زي ادم ورنا مستحيل أن علاقه بينهم تنجح 🤔🤔🤔🤔🤔🤔
من أمام ورشه ريان ..
ريان بصراخ /زهره زهره .
زهره بحزن /استاذ ريان ازي حضرتك .
ريان باستغراب /فيكي ايه ي زهره ليه مروحتش الجامعه انبارح ولا رميت عليا السلام زي كل يوم .
زهره بارتباك /مفيش حاجه واصل .
ريان بتصميم /لا فيه اتكلمي لو فيه حاجه قولي .
زهره بدمع /بصراحه ي استاذ ريان انا مقدره كل الي عملته معايا بس ابوي بهدلني لما جبتلك الوكل علشان كده انا اسفه ي ريت متزعلش مني .
ريان بابتسامه/لا مش انا الي المفروض ازعل عمي حمدان عنده حق في كل الي عمله روحي انتي الجامعه وخلي بالك من حالك .
زهره بابتسامه /حاضر عن اذنك .
ريان ب عشق وحب /انت اكيد من مشاعرك ي ريان شوف لما غابت عنك ايه الي حصلك ابوها عنده حق لازما ادخل البيت من بابه .
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية احفاد العزايزي" اضغط على أسم الرواية