رواية شمس الحياة الفصل الحادي عشر بقلم فيروزة
رواية شمس الحياة الفصل الحادي عشر
وجاه اليوم المنتظر...
اللي شمس هتشوف فيه أبوه لاول مره .....
الصبح ...
شمس بتكلم يونس بخوف ...يونس انا خايفه ...
يونس بيتكلم بقلق عليها ...خايفه من ايه ...
شمس بدموع ...خايفه ابويه يكون زي امي وأفضل لوحدي لحد ماموت من غير اب ولا ام ...
يونس قرب منها وحضنها ...لوحدك ازاي وانا معكي لوحدك ازاي وانتي جوه قلبي وحضني لوحدك ازاي ...
شمس...مش قصدي والله بس كل واحد فين عايز اموه وأبوه معه مهما كبر هو عايزهم جمبو في كل وقت ...إنما انت ونسي في الحياه وسندي وحب حياتي ...
يونس ...وانتي حياتي يا شمس الحياه.....
وه ...ابنك حضن بنتي ليه كده ....
شمس بعدت عن يونس وقمت ...انت بابا ...
ابو شمس ..ايوه يا نور عنيه تعالي في حضني ...
شمس بصيت علي يونس لقيته بيبتسم ليها قربت من أبوه وحضنته جامد ...بجد انا ليه اب بجد انا هقول لحد بابا بس يكون ابويه لوحدي بجد هحس بالامان وانا في حضن حد تاني غير يونس ...
ابو يونس ...يلا يا يونس بره ونسبهم مع بعض شويه ...
يونس ...يلا ...
خرجوا وفضلت شمس مع ابوها ....
ابو شمس بقي يبوس فيها ويبوس علي أيدها ...ياااا يا شمس كنت خايف اموت قبل ما اشوفك ياااا يا نور عيني انا قلبي طار من الفرحه لما عرفت انك عايشه.....طول عمري عايش بس علشان اليوم ده ...وايوه ليكي اب من هنا ورايح ليكي اب ...هيخاف عليكي ويحبك اكتر من ايه حاجه ....واوعي تحضني حد غيري ...فاهمه يا قلب بابا ...
شمس ...ولا حتي يونس ...
ابو شمس ...ايوه انتي كبيره وكده عيب ...
شمس بدموع ...حاضر بس ...بس بحس جوه حضنه اني ملكت الدنيا ...
ابو شمس ...انتي بتحبيه ...
شمس بكسوف ....ايوه ...
ابو شمس ضحك ...وانا كمان بحبك يا بنتي ...انا عايز اعيش معكي عمري كله واعوض اللي فاتنا انا وانتي ...
شمس ...وانا ...تيجي نروح عند البحر ونجري...
ابو شمس ...انا كبرت علي الجري يا بنتي بس هروح معكي يا حبيبتي ...لازم نعيش اللي فات كله واللي جاي مع بعض ....
شمس بضحك...طيب يلا ...
ابو شمس...يلا ..ومسك ايد شمس وخرجوا ليهم بره ...
يونس ...انتو رايح فين كده ...
ابو شمس ...رايح اعوض اللي فات من عمري مع بنتي ...
يونس ...طيب وانا ...
ابو شمس ...وانت ايه ...
يونس ...عايز أجاي معكم ...
ابو يونس ...بس يابني سيبهم لوحدهم بقي وتعالي معايا ...
يونس ...لا انا عايز اروح معهم...وبعدين ساكته كده ليه يا شمسي ...
شمس ...مش ساكته بس هقول ايه وبابا موجود...
ابو شمس ...يلا يا حبيبتي احنا ...
يونس بعيون حزينه ...عايز اروح معكم ...
شمس ...يا بابا ممكن ناخده ...
ابو شمس ...ماشي ...بس بشرط مفيش احضن تاني ...
يونس ...ولا بوس 😂😂..
ابو شمس ...بتقول ايه 😒...
يونس بكسوف ...ولا حاجه يا عمي يلا احسن ...
خرجوا كلهم وراحوا عند البحر ...
عند البحر كنت شمس بتجري وشعرها بيطير معها ...كنت فرحانه اوي اكتر اتنين بتحبهم معها....
ويونس قاعد مع ابو شمس... حكي لابو شمس كل حاجه من أول لما عارف شمس لحد ماعرف انها بنت حياه ...كل ده وشمس وقفه بتسمع ونفسها تعرف يونس عارف ازاي انها بنت حياه .....
شمس قربت من يونس ...وسألته عرفت ازاي اني بنت حياه ...
حكي يونس لشمس ...أن مديره الدار قالته أن في واحده جات سالت علي البنت من فتره وكان معها بنت ....
ولما انتي قولتي أن ساره بتقول انك بنت حياه ...وبعدها انتي دخلتي في غيبوبه ...كان لازم اتاكد ..وكمان لما حكايات لبابا قالي ان عمتي رامت بنتها وهي صغيره ...وبكده شكيت وقررت اعمل التحليل علشان اتاكد ...
شمس قمت تكمل جري ...بس بدموع علي حاله كنت بتجري كأنها بتهرب من أحزانه ...
يونس قلبو واجعوا علي حالها...ممكن اقوم معها يا عمي ....
ابو شمس بهزار ...لا ...
شمس بحزن...بابا علشان خاطري...
ابو شمس بابتسامه ...قوم معها يابني...
يونس قام وقرب من شمس وقاعد علي ركبته ...شمس تقبلي تجوزيني ....وتكوني نور حياتي ...
ابوشمس ...انت بتحبها يا يونس لدرجه دي ...
يونس بص عليه ...بحبه دي شويه ده انا بعشق التراب اللي بتمشي عليه ....
(دق قلب عاشق فلا مفر من الحب اللي إليه🥺❤️)
ابو شمس. ...وانتي يا شمس ...
شمس قربت من يونس وقالت ...بابا ممكن احضنه. ...ابوها قاله ايوه ...شمس حضنت يونس وبقيت تعيط من الفرحه ...ايوه موفقه اكمل حياتي معك يا ونسي ...بحبك ...
ابو شمس ...ابعدي عنو بقي كفايه كده وانت ياض ابعد عن ببنتي شويه ...
يونس بعد عن شمس وهو بيضحك ...حاضر يا عمي ...
شمس ...قربت من يونس وقالته ....ممكن تشيلني علي ضهرك ...وتجري بيها ...
ابو شمس ....لا كده كتير ...
يونس بابتسامه..خليها بعد كتب الكتاب ...
شمس ...طيب ...
بعد اسبوع ....
النهارده كتب كتاب يونس علي شمس ...وحسام علي هنا ...
الماذون لسه هيتكلم دخلت حياه وقالت
يتبع الفصل الأخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية شمس الحياة" اضغط على اسم الرواية