رواية حياتي الفصل الحادي عشر بقلم توتة
رواية حياتي الفصل الحادي عشر
حياة : خلاص .. بكره هقولك تعملي ايه بالظبط
ليان : اشطا
..........................
جاء الصباح على مصر يحمل خير وسعاده لبعض البشر على عكس بشر أخرون
حياة : صباح الخير
الكل ( ليان وايوان ورغدان وطنط چيلان وعمو ) : صباح النور
طنط چيلان : يلا تعالي افطري يا حياة
حياة : لاء مش هينفع أنا متأخره اوي
عمو : لاء تعالي افطري الاول عشان تركزي طول اليوم
حياة : لاء منا هفطر مع صاحبتي
ليان : خديني معاكي يا حياة عشان مالك كلمني وواقف بره ومش عايزه يتاخر اكتر من كده
طنط چيلان : تاني مالك يا ليان
حياة : ايه ده انتي مقولتلهومش يا ليان
ليان : مجتش فرصه
عمو : فيه ايه يا ليان
ليان : اصل أنا ومالك هنتخطب
طنط چيلان : ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده يا ليان
ليان : مالك واحد كويس وبيحبني كمان
عمو : بس مينفعش تخرجي معاه من غير ما تكونو مخطوبين
ليان : م عشان كده عايزين نتخطب
عمو : خلاص يا بنتي خليه ييجي يقابل ابوكي وامك
ليان : بس بابا مسافر ومش هنا
عمو : خلاص أنا هقعد معاه واكلم ابوكي أقوله
ليان بفرحه مصتنعه : بجد .. شكرا يا عمو
عمو : عادي يا ليان يا بنتي أنا زي ابوكي برضو
ليان : اكيد .. ده انا جاي بشوف إيلان وايوان ورغدان اخواتي واكتر
عمو : ماشي .. يلا روحي عشان متتأخريش
رغدان لأيوان : قولتلك الحقها قبل ما تضيع منك .. اهي ضاعت خالص
ايوان : ......
رغدان : ملكش حق تتكلم طبعا .. حذرتك زمان وانت قلتلي مستحيل تحب حد غيري .. وادي ثقتك اهي ضيعتها من ايدك يا فالح .. يلا لو عرفت ترجعها بقا .. لاء وكمان رايح تقولها انتي زي اختي واي بنت مكانك كنت هعمل معاها كده
ايوان : اسكت يا رغدان .... اسكت
رغدان : حاضر هسكت .. هسكت خالص
...........................
ليان : تخيلي هيفرق مع ايوان
حياة : أنا معرفش ايوان لاني معاشرتوش بس لو هو بيحبك مش هيسيبك .. وانتي اكتر حد هتعرفيه
ليان : طب هعمل ايه مع مالك .. اكيد دبسته في الموضوع
حياة : قوليله على اللي حصل
ليان : ماشي هقوله .. يلا سلام اهو واقف هناك
حياة : ايه ده انتي كلمتيه بجد
ليان : أنا قولتله امبارح وقالي هعدي عليكي كل يوم
حياة : اه .. تمام ..
............................
حياة : اومال بقا لو شفتي أسئلتنا
براء : المشكله في القائد نفسه يا حياة .. مش عارف يعمل اي حاجه خالص .. لولا البنت اللي رتبتنا امبارح مكناش حلينا حاجه خالص
حياة : ربنا معاكو .. العيب على اللي عين القائد
براء : مش عارفه بقا احنا ممكن نبقى مركز كام
حياة : وصلنا .. هقابلك لما تخلصي
براء : لو خلصنا اصلا
حياة : حاولي تعينوا كلكوا قائد تاني .. أو تكلموا المدير
براء : ده اللي هيحصل
حياة : ماشي .. يلا باي
براء : باي
ذهبت حياة إلي الغرفه اللازمه لعمل البحث فوجدت جميع الطلاب في انتظارها
حياة : صباح الخير
الكل : صباح النور
حياة : جايين بدري يعني
طالبه : اه .. عشان نلحق نخلص .. كلنا فكرنا وقلنا عايزين نبقي المركز الاول
حياة : حقيقي فرحانه جدا بالتشجيع ده
طالب : طب يلا نبدأ عشان نخلص بسرعه
طالب : بس احنا كده حلينا كام سؤال
حياة : هو القائد ليه 4 أسئله زياده .. وأنا حليت منهم سؤالين
طالب : ده كده حلو اوي .. بس ايه رأيك نحل انهارده أزيد من 4 أسئله
حياة : والله لو قدامنا وقت حلو نقدر نحل اكتر
طالبه : طب يلا نبدأ !
حياة : يلا نبدأ
بدأت هذه المجموعه في التقسيم كالمره السابقه تماما تحت اتحاد كبير ومساعده اكبر
لم تر حياة إيلان طوال هذه الفترة .. كان عقلها مشغول بدراستها ومستقبلها إلي أن نست يونس بالمره فحياة قويه وتمحو أي شئ يؤذيها من ذاكرتها
وفي مكان أخر
كانت أعين أيوان على ليان .. كان دمه يحترق حين يراها مع مالك طوال الوقت
ليان : قلت ايه
مالك : قلت موافق
ليان : بجد!!؟
مالك : بجد
ليان : شكرا شكرا شكرا شكرا شكرا
مالك : ايه يا بنتي دي كلها شكرا
ليان : علفكره ايوان شايفنا
مالك : اممم .. اي رأيك نمشي ونشوفو هييجي ورانا ولا ايه
ليان : اوكي
ذهبت ليان ومعها مالك إلي مكان أخر وفوجئت ليان بأن ايوان أتي ورائهم
ليان : ده جي ورانا
مالك : طب ايه رأيك نزوغ من المحاضره
ليان : لاء مش للدرجادي
مالك : يلا بس هنروح النادي عادي
ليان : تفتكر !؟
سحبها مالك من يديها وركبها سيارته الفخمه ثم ذهب إلي النادي كما قال
...........................
مر الكثير والكثير من الوقت حتي وصل الوقت الي منتصف النهار وانهت المجموعه تبع حياة يومها
حياة : كده كفايه وحلينا اكتر من 4 اهو .. احنا كده مجموعه جامده
طالب : ايوه خلصنا 6 مسائل انهارده بس كانو صعبين اوي
حياة : هما فعلا صعبين بس احنا قادرين
طالبه : معاكي حق .. نقدر نخلص كل ده قبل اخر الشهر ونحصل على المركز الأول بجداره
حياة : صح .. يلا كده خلصنا
ثم طرق باب هذه الغرفه
تاره : حياة المدير عايزك
حياة : عايزني أنا
تاره : ايوه
حياة : تمام .. جايه .. عن اذنكوا اللي عايز يروح خلصنا
ذهبت حياة إلي المدير ودقت الباب ثم دخلت
حياة : عايزني
إيلان : اه .. انتي وأحمد
حياة : مين أحمد ؟
إيلان : قائد المجموعه التانيه .. جاي دلوقتي
حياة : اه بخصوص البحث
إيلان : اه .. بس ايه رأيك في البحث بتاعكو
حياة : والله بالنسبالي أسهل ما توقعت وتقريبا بالنسبه للمجموعه كلها مش أنا بس
إيلان : يعني حليتو قد ايه في اليومين دول
حياة : ممكن اسيبك تقيس قدرات مجموعتنا !
إيلان : سؤالين مثلا
ضحكت حياة بسخريه : لاء مش سؤالين .. بس متقلقش تحديك ليا هكسبه .. وكويس أوي
إيلان : المجموعه بتاعت السنه اللي فاتت محلتش منه سؤال واحد
حياة : اديك قلت السنه اللي فاتت .. واحنا تبع النظام الجديد ونتوقع أي حاجه يا أستاذ إيلان .. فأكيد أسئله زي دي مش صعبه بالنسبالي .. كنت سألت الأول
ثم دق الباب مره ثانيه ثم دخل أحمد قائد المجموعه الأخري
حياة : أحمد !!!!
يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حياتي" اضغط على اسم الرواية