رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الحادي عشر بقلم نوران عباس
رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الحادي عشر
في الشركه
ادم/طب يا جماعه يلا كفايه كده بس نستاذنكوا بس المره الجايه هنطول شويه عشان نلحق المشروع كمان ممكن يجلنا سفر لشرم الشيخ قريب وكمان بكره هنبدا نبدا في المشروع الأصلي
روح/امال ده ايه لعب
جاسر/لا يا مهندسه من طبيعتنا نعمل مسوده لمشروعنا ونعين المسوده في مكان معين عشان محدش يعرف يسرقه
روح/طب المسوده من الأصلي يفرق في ايه
ادم/بيبان يا مهندسه طريقه الرسم والشخبطه والأفكار وكمان افكارككم الي رسمتوها في البيت حلوه اوي كده تمام يلا
روح/طب ثانيه في فكره كنت ناويه اقولها ليكم في المشروع خفت احطها لتكون وحشه ليها علاقه بجنينه الفندق ايه رايكم يكون فيها مكان مخصص للصور يعني فيه ورود ونافوره واضواء ومناظر مثلا من السماء من الفضاء عشان الناس الأيام دي بتحب الصور وخصوصا العرايس وكمان نعمل كام فكره كده لسيشن العرايس
جاسر/عجبته الفكره كده بس مبينش بس بص لادم عشان يوافق
ادم/عجبته الفكره وفهم جاسر فعلا حلوه اوي الفكره دي
ايه/ممكن كمان نعمل مكان مخصص للأطفال في بيبي سيتر اربع او خمسه عشان الأهالي مثلا لو حبوا يقعدوا بهدوء ويطمنوا علي عيالهم وخصوصا لو جنب المكان كده رومانسي عشان الزوجين يعيشوا جو رومانسي بعيد عن الأطفال عشان يبعدوا عن التوتر والمشاكل و يجددوا حبهم كده ويسلام لو فيه كاميرات متوصله بموبايلاتهم وتنفصل عنهم لما ياخدوا عشان الامن كده
جاسر/فين الأفكار دي لما كنا قاعدين من ساعتها
روح/بغيظ احنا مش عارفين حوار المسوده ده وكمان كنا بناقش افكرنا الي عملنها في البيت وافكاركم
ادم/طب ممكن بس نقعد ساعه كمان نظبطها علي المسوده دي ووعد اخر مره تتاخروا عرفوا اهاليكم
روح وايه اتصلوا بامها ومراة عمها ام روح وافقت مراة اعمها اعترضت شويه بس عشان خاطر ايه وافقت
ادم/تمام وهنوصلكوا
روح/لا شكرا هنتصرف
جاسر بتهكم/ااه لا متقلقش هيتصرفوا حلو دول مش بيهمم حد
روح/افندم
ادم/يلا يلا يا جماعه يلا
وروح وايه بداوا يرسموا ويخططوا علي فكرتهم وبعد مده
روح/كده تم كل حاجه ياريت بقي نحتفظ بالمسوده دي كويس واه هي اتشخبط فيها جامد
ادم/لا متقلقيش هنظبطها وفي ايد امينه
ايه/تمام عن اذنكم يلا يا روح
ادم/لا يلا ايه لو سمحتوا لازم نوصلكم بصوا عربيه الشركه الي هتوصلكوا واهو راجل كبير مش تخافوا يعني
روح/لا شكرا هنتصرف يلا ومشوا بسرعه
جاسر/محروق اوي عشان يوصلوا ولا عشان خايف علي المحروسه
ادم/ماتحس بقي البنات دول اتخاروا عن ميعادهم ولا مش بس كده كل الشركه مشت وفيه كلام زفت ممكن يطلع ولا نسيت الصبح واه خايف خايف عشان احنا في منطقه زفت يلا نروح
جاسر/لا مش مروح هقعد هنا هخلص المشروع حبه منه عشان مش عايز المسوده تيجي كتير ادهم مش هيسكت
ادم / اول مره تخاف منه
جاسر/مش ده الي يخوفني طول عمره حاططني في دماغه وكارهني ممعرفش ليه
ادم/طب سلام بقي باي
جاسر/هه مفكر انك كسرتني زمان متعرفش انك فوقتني يا ادهم ولبست انت بس ليه ليه تعمل كده فينا احنا كنا ومثلث وانتا ضلعنا التالت ايه الي قالبك مره واحده كده
عند ادم ماشي شاي فاتنين شباب بيحاولوا يضايقوا بنات راح عشان ينقذهم لاقهم روح وايه
روح/ابعد بقي يا حول الله
الشاب بقذاره/لو مابعدتش يا قمر ها هتعملي ايه هاتعوريني
ادم/لا انا الي هعمل يا شبح
الشاب الاخر/يلا يا شبح من هنا احسن لك احنا الي جينا الأول
ادم/رورحوا علي العربيه بسرعه
ايه كانت خايفه أصلا خدت روح وجرت وادم ضرب واحد جامد خافوا ومشوا
ايه/شكرا يا أستاذ ادم بجد بس
ادم بزعيق/بس ايه ها بس ايه كنتوا هتخسروا ايه لو الشركه وصلتكم كله من عندكم لو مكنتش جيت ها كان هيحصل ايه ها لا اوصلكم
ايه/بس ماينفعش
ادم/بزعيق يلااااا
روح/انت بتوعق ليه علي فكره كنت هتصرف مش اول مره نتعرض لكده كل صنف الرجاله صنف زباله ومش راكبين مع حد فاكر نفسك مين سواء انت او التاني هاا
ادم/بجد كنتي هتصرفي مش واضح ولا هتصرفي برشاش الشطه الي كنتي هطلعيه اذا انا كنت شوفتك وانتي بتطلعيه تخيلي هو ولا لو رشيتيه هتلحقوا تجروا يل ايلا يلا قولت واعتبروني تاكس او اوبر يا ستي يلا
ايه/يلا ياروح مقدمناش غيره يلا وركبوا ورا
ادم/هو انا سواقكم ولا حاجه
ايه/يا فندم لوسمحت احنا وافقنا نركب عشان بس محدش هيعدي من الحته المقطوعه دي وكمان ماينفعش كده وكمان زي ماقلت اعتبرناك اوبر او تاكس وياريت تنزلنا في حته صاحيه وخلاص
جه ادم في حته صاحيه شويه فيها وايه طلبت منه ينزلهم هنا وهو وافق علي مضد بس علي حظ ايه الي شافها عمها وابنه والمدير عاصم كانواماشين سواوعمه شافها وجرا عليها
عمها شدها من الطرحه/بقي انتي يا وسخه مفهمنا انك بتشتغلي وانتي ماشيه بطال يا بنت الكلب
روح/اوعي سبيها بقي يا شيخ منك لله اوعي
ايه بعياط وتحاول تفك نفسها
ايه/والله يا عمي ده مدير شغلي وقولت ماتشتمش ابويا الله يرحمه لو كان عايش ماكنتش تقدر تعمل كده ولا تكح كمان
عمها/لا وانتي الصادقه لو عايش كان قاتلك عل مسخرتك ومشيك البطال الوسخ
ادم/لا بقي انا سكت كتير انت مين أصلا عشان تمسككها كده حتي لوعمها هي معملتش حاجه غلط هفمهك لما تسيبها سيب قلت
عاصم/وهو بيبص لايه نظره اعجاب واحم نظره وحشه كانه لقي صيده خلاص بقي يا سيد سبيها نسمع بس
وليد/نسمع ايه يا عاصم بيه ماهو باين اهو باين انها موسخه اسمنا
ادم/لا بقي ماتلم نفسك يا زفت انت كمان وكمان مسكه من لاقيت تيشيرت بتاعه انتوا عالم زباله وقلت مش هفسر غير لما تسيبها
عاصم/سيبها بقي يا سيد سيد
سيد/اهو سيبتها عشان خاطرك يا بيه كنتي فين يا بت انتي كمان
ادم/قولت ماتعليش صوتك انا مديرها في الشغل واتاخرنا ووصلتهم رغم اعتراضهم بس الدنيا كانت ساكته ومتاخر
سيد/معلش ياباشا بس احنا ناس علي قد حالنا مش حليتنا غير شرفناوسمعتنا
ادم/والبشمهندسه ايه ماعملتش حاجه هي والبشمهندسه روح قمه في الاخلاق والادب وماحصلش حاجه
عاصم وهوبيبص لايه/خلاص يا سيد يلا منظرنا قدام الناس يلا
مشوا تحت نظرات العدم الراحه لعاصم وروح مشت
لما مشواوصلوا للبيت
عمها/خوشي ياختي جايبلنا الفضايح
نرمين/في ايه يا سيد قولت ماتمدش ايدك علي البت تاني فيه ايه بقي
وليد/دي بت زباله وشمال لاقينها نازله من عربيه مديرها في الشغل يا تري بينهم ايه وعامله شريفه
ايه/اخرس يا زباله يا حيوان انا شريفه غصب عنك
عمي /انتيب تعلي صوتك وتشتمي ابني يا زباله شريفه فين يا شريف وضربها بالقلم والباب خبط
وليد فتح الباب /عاصم بيه اتفضل
عاصم/انا قلت اكيد هتضربها سيبها يا سيد خلاص محصلش حاجه
سيد/بس ياباشا ينفع الي عملته ده هتجيب راسنا في الطين
ايه/انا معملتش حاجه انا اشرف منكم كلكم
سيد/بتعلي صوتك يا زباله
عاصم/خلاص يا سيد بقي لو سمحتي خديها يا ام وليد ودخليها جووه
عاصم/اهدي بقي يااخي هسيبك تهدي واستناك بكره في الاحتفال وااه جيب معاك المدام وانسه ايه يغيروا جو
سيد/ان شاء الله يا باشا اسف علي الي حصل
بعد مامشي
عند نرمين وايه
نرمين/معلش يا بنتي انا اسفه بس ايه الي حصل
ايه/حكت الي حصل والله ده الي حصل مش عارفه عامل فيا كده لييه لييه وكل شويه يشتم بابا لي عمل كده ليه
نرمين/معلش يا بنتي معلش نامي دلوقتي
راحت لسيد/انا قولت كام مره مدمتش ايدك عليها ياخي دي بنت اخوك ايه حرام عليك
سيد/البت دي متروحش الجاكعه ولا شغل اليومين دول عشان تعرف الله حق وخدي منها التليفون انا بقول اهو
نرمين/عالله انا مش هسمح انك توقف في مستقبل البت دي الله في سماه لاسيب البيت انا وهي واروح بيت ابويا انا سكت ليك كتير
سيد/روحي ياختي روحي لمين هاا لاخوكي الي قاعد في بيت ابوكي الله يرحمه ومصدق خلص منك روحي اسمعي الي بقولك عليا يا وليه بوومه
نرمين/حسبي الله ونعم الوكيل
تاني يوم الصبح
سيد/قولتي للبت ان مافيش جامعه
ايه/اييه مافيش ايه انت مالكش عليا حكم انا الي بصرف علي جامعتي وحياتي والله الواحد ماقاعد فيها فاهم
سيد/هتروحي فين ياختي هاا شقه ابوكي الي ولعت ولا انتي حيلتك ايه هاا عشان تقعدي لوحدك اسمعي كلامي ابت وبليل تكوني جاهزه ورانا افتتاح يلا ابت
ايه/ممش رايحه في حته
عمها/الله في سماه لو ماروحتي معايا لاكون ماجر كام بلطجي حلو عمل الصح ماصاحبتك الي فالقانا بيها روح صح يا روح امك
نرمين/خلاص خلاص يا سيد انزل انت وهنكون جاهزين بليل يلا اقصر الشر
ايه/ هو بيعمل كده ليه ليه كارهني كده ليه انا عملتله ايه
نرمين/اسفه يابنتي اسفه والله بصي انا عارفه هو انهارده بس اقصري الشر انهارده بس معلش انهارده بس
ايه/لا هو ايه مفكرني ماسكني من ايدي الي بتوجعني هو ايه دانا الي صرفت علي جامعتي عشانكانعايز يقعدني من الجامعه هو ايه بيعمل ليه كده
نرمين/عشان خاطري يلا بس ونحضر الحفله دي انهارده بس يابنتي ممكن عشان خاطري
ايه/عشان خاطرك بس يا مراة عمي بس ممكن الموبايل أقول لروح عشان تسجلي المحاضره وتقول لادم بيه
نرمين/بعتاب اول مره تقولي مراة عمي ومن امتي انتي حسيتي اني مراة عمك بس عامة يا ستي اهو اتفضلي موبايلك اهو
ايه بزعل/انا اسفه يا نيمو بس عمي جاي عليا اوي معرفش ليه انا اسفه ياستي وهاجي الحفله عشان خاطرك رغم اني مرتحتش للاسمه عاصم ده
نرمين/ماشي ياستي وكمان اطمني ده محترم واكبر من عمك بكام سنه يعني في مقام ابوكي يلا ييلا
عند روح/توصل الشركه
تخبط علي جاسر ويسمح لها بدخول ويستدعي ادم
ادم دخل وروح مش طايقااه عشان الي حصل امبارح
ادم/بشمهندسه روح عامله ايه وكان نفسه يعرف حصل ايه لايه هو أصلا معرفش ينام طول ليل بسبب خوفه عليها واتاكد انه معجب بيها
روح بغيظ وارف/اهلا احسن من ناس كتير يسببوا مشاكل لغيرهم
ادم/والله اسف معرفش انه كل ده يحصل اكيد مش هيسيبكوا للولاد الزباله دول وكمان انا علي خفت علي اي00الانسه ايه اوي وكنت هتخانق بس كنت خايف عليها من عمها هي ازاي مستحملاه كده
روح/والله لا معلش متخافش وعايشه معاه عشان مالهاش غيره مش زي حضراتكوا كل حاجه الفلوس حلها
جاسربدا يضايق من كلامهم وفي نفسه لازم يعرف في ايه
/هو فيه ايه وحصل ايه عشان تشدوا كده مع بعض
ادم حكاله كل حاجه
جاسر/وانتوا ازاي تمشوا لوحدكوا في منطقه زي دي بليل كل من عندك وانك مش راضيه عربية الشركه توصلك ها لو كان حصلكوا حاجه كنتي هتبقي مبسوطه وصاحبتك االي حصلها من عمها ده بسببك واما ركبتي مع ادم عادي اه معلش مهو مدير الشركه وينفع مش كده
روح/انت اتجننت انت بتقول ايه انت واحد زباله وحقير ولولا ان عميد الجامعه معتمد علي تقريرك علي تديربنا كنت سبت ام الشركه الزباله دي بس انت ازبل انك تكون مهندس ورجل اعمال كبير وواخد شهاده من بره انت حقيروزباله ومؤرف وانا هطلب اني ادرب تحت ايد أي حد لو كان كلب من الشارع احسن من اشكالك عتيش طول عمرك مغرور ولوحدك انت عار علي المجتمع ولو شايفني زباله يبقي انت ازبل محدش زباله يشوف الناس الكويسه ومشت ورزعت الباب
ادم/انت اتهبلت ايه الي انت قولت ده قولت مليون مره الناس مش زي بعضها والبنات دي انا الي اصريت اوصلهم لما لاقيت الزباله بيعكسوهم وكانوا ممكن يحصل كارثه كانوا رافضين وانا الي صممت واخر مره تشتمهم
جاسر/وانت ماتصلتش بيا ليه هاا علي الأقل ماكنووش ركبوا معاك وبعت حد وصلهم وااه مضايق عشان شتمت ست الحسن هتلاقي عمها ضربها عشان عارفها بجد وانت الي معمي
ادم/جاااااسر والله لو اتكلمت عليها انت حر انت صاحبي وعامل حساب للعشره وانت ولا هنا واه بحبها ومعجب بيها واتمني انها تكون نصيبي بس انت الي قافل علي نفسك وخد هنا ليه مضايق الي انا وصلتهم ها يمكن عشان روح مخدش بالك وانت بتتكلم خفت وغيرت عليها اكتر من صاحبتها
جاسر/انت محصلكش الي حصلي مادتش حب وحنان وفلوس واتخانت وتشوفها في سرير مع غيرك ومنتهي البروج لما تواجه تقول فلوسه اعلي يا بيبي واغير علي مين روح روح مين الي اغير عليها ولا اضايق ها كل البنات واحد كلهم صنف و**
ادم/صح اتعرضت لصدمه صعبه بس متنكرش ان روح بدات تحرك جواك حته ميته من زمان حته التحدي يا جاسر ياخديوي واجه نفسك مره وروح اعتذر ليها سلام يا صاحبي وااه بكره افكرك ان روح هي الي هتفك الحجر الصوان حتي لو عاندت حتي لو دلوقتي مافيش حاجه وطلع ومشي لاقي روح بتكلم حد في الموبايل/يعني ايه يحبسك ويمنعك من الجامعه ويسحب الفون هو بيصرف عليكي مليم امتي تتمي21 وتسيبيه براحتك يلا كلها شهور طب سلام باي
ادم/انسه روح هي أنسه ايه كويسه انا اسف والله ممكن اروح اكلم عمها
روح/اه صح روح عشان يكمل عليها وتحققله خياله المريض ان فيه حاجه بينكم مانتوا حوار الشرف والسمعه اخر حاجه تفكروا فيها وتتهموا الناس بالباطل منه لله اليوم الي جينا فيه هنا ومشت
ادم راح مكتبه وزعلان وخايف علي ايه من عمه وبيفكر ينقذها منه ازاي وطلب راجل من رجالته انه يعرف عنها كل حاجهه وروح كمان/قلبي بيقول انكوا هتغيروا كتير اوي في حياتنا بس يا تري للاحسن ولا اوحش
السكرتيره دخلت/مستر ادم مستر جاسر بيقول لحضرتك يلا عشان نرسم المشروع في قاعة الاجتماعات
ادم/تمام مرداش يرفض عشان منظرهم قدام الموظفين
راح لجاسر دخل لاقاه سرحان /ايه يا مستر جاسر انا جيت بس رغم اني عارف تقدر تكمله لوحدك مادام مسودته خلصت
جاسر/خلاص يا ادم ماتخدش عليا وانا بتعصب واسف يا سيدي اني غلطت فيها ويارب تكون ضد ظني
ادم/وانا تقبلت عشان بس عارف جرحك الي ماثرفيك بس مش هسمح انك تغلط فيها تاني وبالنسبه للبنت الي غلطت فيها واتهمتها دي عادي لازم تعتذر ليها
جاسر بفزع/اعتذر لمين لدي دي لو اخر واحده ممكن اعتذرلها مش جاسر الخديوي ها وانت قولت اقدر اكمل المشروع لوحدي مش حوار
ادم/نفسي اعرف كارها ليه واه تقدر تكمله تمام انا عايز بقي رسمته ودراسته جدوله بكره بليل عشان السفر بعده ولا نسيت وااه اتغير من شرم للجونه يلا باي
جاسر/اعرف اعمله لوحدي مش حوار قال اعتذر ليها قال
ادم/انسه روح تقدري تروحي انهارده
روح/احسن برده مش طايقه اقعد هنا أصلا وياريت تشوف حد تاني ادرب معاه
ادم/ان بعتذر نيابه عنه بس اسف كله دلوقتي معاه حد يدربه وجاسر الوحيد ال ينفع يدربك بلس ان احنا اشتغلنا مع بعض كتير عن اذنك
روح/هو مش عاتقني بقي انا تعبت ومشت وتغفل عن عيون جاسر الي شايفاهم
جاسر/هو كل شويه يروح يكلمها اشمعنا تتكلم معاه بهدوء عني اووف (ايه يا اخ اشمعنا ايه انت ماسح بكرامة البت من اول الروايه وساكتين )
بليل روح بتحاول تتصل بايه تلاقيه مقفول وتعرف ان عمها جه وهتروح الحفله وتدعيلها وادم بيعرف كل حاجه عنهم ويعرف ان ايه عمها حاضن وواصي عليها حسه غريب انه علي رغم ان ايه عدت 21 سنه ماطلبتش ورثها ولسه عايشه معاه لا وان قبل وفاة ابوها باسبوع راح نص املاكه لاخوه حس ان كده مش مظبوطه والاغرب من ده كله انها شدااه بطريقه صعبه حبها من اول نظره عيونها شدووه رغم ان مافيش قبل كده ولا بنت شدته
في المطعم ايه ونرمين وسيد و وليد داخلين الحفله وعاصم قابلهم ونظره منزلش من علي ايه /نورتوا والله جماعه منوره يا انسه ايه اتمني تكوني بخير
ايه بقرف/اهلا
سيد بلهفه /اهلا ياباشا ده نورك وان شاء الله يكون وش خير عليك
عاصم/ان شاء الله ومزال ينظر لايه اتفضلوا اتفضلوا
راح قعد معاهم وانتي يا انسه ايه كليه ايه وسنه كام
ايه بقرف/تالته هندسه وبدرب في شركه صقر للمنشات
عاصم/ااه عارفها مش صاحبها ادم العمري وواحد كده اسمه جاسر الصقر باين
ايه/اه هما عن اذنكوا رايحه الحمام
سيد/مبروك عليك الفرع الجديد ياباشا
عاصم/الله يبارك فيك يا سيد صحيح انت المدير عام للفرع الأصلي واصرف ليك مكافاه ليك انت ووليد
سيد/بفرحه شكرا ياباشا شكرا
رجعت ايه
عاصم/اتفضلوا يلا تكلوا ايه بتحبي تكلي ايه يا انسه ايه
ايه/مش جعانه معلش ممكن امشي عشان ورايا بكره جامعه
سيد/انا قولت مافيش جامعه
ايه/تمام مش راضيه أتكلم عشان الناس بس انت مش بتصرف عليا مليم فملكش حق عن اذنكم
عاصم/ايه ترجع كليتها ياسيد وتعالي عايزك في حاجه وخلي ابنك والمدام يحصلوا ايه
بعد شويه سيد/خير ياباشا تؤمر
عاصم / قعد يا سيد عايزك في حاجه صحيح ايه رايك في شغلك مبسوط
سيد/مبسوط طبعا ياباشا لسه بتسال دانا معاك من سنين
عاصم/بتاكد بس انك مبسوط وبتحب شغلك وخايف عليك وفرحان بترقيتك وكسب فلوس اكتر بتحب ابنك صح
سيد/طبعا ياباشا ده ابني
عاصم / حلو طب تحب تشوفه في السجن قريب
سيد/ياساتر ليه باشا هو عمل ايه
عاصم/بص كده الفيديو ده بيلاقي وليد وهي بيسرق من درج الكاشير
سيد/يابن الكلب انا اسف ياباشا والله معرف بص خد الفلوس ال خدها مني
عاصم /بس انا مش عايز فلوس يا سيد
سيد/الي انت تؤمر بيه ياباشا
عاصم/اتجوز ايه يا الشغل والبوليس فكر وقولي
سيد/بصدمه ااايه
يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشيقتي ام جارتي" اضغط على اسم الرواية