رواية جنة أميري الفصل الرابع عشر بقلم دعاء عبدالحميد
رواية جنة أميري الفصل الرابع عشر
ماذا لو عاد بنا الزمن إلى الوراء؟ هل سنفعل ما فعلناه أم سنغير من أخطاء الماضي...♥️
في فيلا أمير الحمزاوى في غرفة ورد بالتحديد والتي كانت متسطحة على الفراش ممسكة بهاتفها تقرأ إحدى الروايات كما هو الشائع لدى جميعنا...
دق الباب فسمحت للطارق بالدخول وهى تعلم أنه لن يكون إلا أنثى مثلها وإلا فما سمحت...
كارما: ازيك يا أخت ورد
ورد: أهلا
كارما: انتي سايباني هطق وقاعدة هنا عادي كدا
ورد: يا سلام..وانا بشم على ضهر إيدى يعني هعرف انك هتطقي منين...وبعدين ما انتي سليمة اهو متقطيش يعني
كارما بغيظ: لأ انا كدا هطق منك...بقولك ايه أنا ملّانة شوفيلي حل لانى مخنوقة وعايزة اخرج من الملل دا
ورد (بصوت تيمون): يعني عايزني اتحزم وارقص؟
كارما: إذا كنت جعان ونفسك في أكلة هنية
ورد: تعالى كل بومبا لحمته حلوة طرية
كارما: كلو كلو مشوى كلو كلو مقلي
ورد: بومبا دا واد محصلشي
كارما: سن سنانك
ورد: ياب ياب ياب
كارما: قول لجيرانك
ورد: ياب ياب ياب
كارما: لحمة بومبا
ورد: ياب ياب ياب
كارما: طعمها شيء محصلشي
ورد وكارما: هوب عااااااااااااااااا
وأثناء ذلك دخلت حبيبة وكارمن وهنا وكملوا صريخ: عااااااااااااااااا
ورد وكارما اتفزعوا وبعدين ماتوا من الضحك
كارما: هههههههه يا لهوووى ياني...هموت مشقادرة.... لأ فعلا انتى خرجتيني من مودي...ساعة ما الاقيني زهقانة هجيلك ع طول
ورد بضحك: أى خدمة...عدوا الجمايل
وأثناء ذلك رن هاتف ورد
ورد: ثواني هشوف مين بيرن...دا هيام صاحبتي
ألو...طب والله انتى حبيبتي مفيش غيرك بيرن عليا....ههههه عندك حق انا معرفش غيرك اصلا...اه هاجي الكلية بكرة أكيد إن شاء الله....ما تيجي شوية....تعالي تعالي يا شيخة مذاكرة ايه احنا بتوع مذاكرة....لأ متخافيش مش هضيعك ولا حاجة....اومال أسقط لوحدى لازم حد يشجعني كدا...وبعدين النهاردة الجمعة خلصي بقاااا يعني نفرفش يوم في الأسبوع والباقي نبقاا نفرفش بردو هههه...تمام مستنياكي... سلام.
كارمن: طب بصوا بقااا...بما اننا كلنا متجمعين كدا عايزين نلعب لعبة او نخرج او اى حاجة
ورد: لأ مش هينفع نخرج لأن صاحبتي جاية زى ما سمعتي
كارمن بتفكير: اممممم...وبلهفة... لقيتها
حبيبة: هي ايه
كارمن: عرفت هنعمل ايه...الاول بس اقعدوا كدا اعملوا حلقة عشان نعرف نتكلم كويس
هنا: وادى يا ستي قاعدة
جلس الجميع
كارما: ها بقااا ايه فكرتك
كارمن: بصوا احنا ن...
قطعها خبط الباب
ورد: مين
رانسي: كارما هنا؟
كارما: تعالي يا رانسي ادخلى
دخلت رانسي: ايه دا كلكوا متجمعين هنا وانا اقول راحوا فين
كارما: جيتي في وقتك تعالي هنلعب
رانسي: تلعبوا ايه
هنا: كارمن لسة بتقول
كارمن: فتحوا عنيكم...ودلدلوا ودانكم...وافتحوا بؤكم..و
ورد: ما خلاص يا اخت انتى شكلك معاكي شوية دبان مش عارفة توديه فين...نفتح بؤنا ايه؟
كارما: بدون مقدمات...انجزى
كارمن: احنا نعمل مقلب في الشباب
كارما: لاااااء تااااني؟ المرة اللى فاتت احمد ضربني كف خلا وشي ملوووح شهر انتى مبتحرميش
ورد بحماس: لا لأ استني...انا حبيت..قولي انا معاكي...
★★★★
في المكتب حيث يجلس أمير يشتغل على بعض الملفات ولكن لاحظ اختفاء أحدهم
أمير: يا ربي بقااا راح فين دا كمان...أمسك الهاتف وقام بالاتصال على كريم
أمير: سلام عليكم...أيوة يا كريم
كريم: اممم
أمير: مشوفتش الملف الجديد بتاع الصفقة....انا لسة مراجعتوش
كريم: اه يا اخويا ما انا جيتلك المكتب عشان تمضيه وتراجعه لقيتك مشيت ومرضيتش اسيبه مع رنا عشان انت عارف هو مهم ازاى فخدته معايا
أمير: تؤ..طب انا عايزه دلوقتي عشان اخلصه انت عارف معدش وقت وعايزين ننجز
كريم: لاااااااء بقولك ايه ما هو انت مش ساحلني في الشغل طول الأسبوع والآخر تمشورني يوم الجمعة كمان...لاء اليوم دا راحتي وهنامه كله
أمير بصرامة: كريم...الملف يجي..مش هتكلم تاني
كريم: أمير يا حبيبي افتح الباب انا جبت الملف ووصلت اصلا...كدا لاطعني عالباب ساعتين
أمير: انجز يلا...عشر دقايق والاقيك وصلت
★★★★
في الأعلى
كارمن بهمس: قربوا قربوا
اقترب الجميع من بعضهم...ولكن قامت ورد
ورد: ثانية واحدة
وخرجت بصت قدام الباب زى الحرامية يمين وشمال ملقتش حد راحت قافلة الباب
ورد: معلش اصل الحيطان ليها ودان...يلا كملوا
كارمن بصوت واطي: هنعمل خطة عالشباب... عايزين نعمل فيهم مقلب ونشوفهم هيعملوا ايه...بس انا مش عارفة الخطة يعني فكروا انتوا وقولوا
ورد بحماس: لأ سيبيلي انا الطلعة دى بحبها....جو الخطط والمقالب دا لعبتي
حبيبة: يا جماعة لأ يا جماعة نلعب حاجة تانية إنما مقالب والكلام دا لأ
ورد: اسكتي انتى لو مش عجبك متلعبيش
كارمن: لأ والله يا حبيبة دي لعبة شيقة وهتحبيها خالص بنفضل نضحك كتير
ورد: بصو بقااا احنا الاول هنعمل قرعة...هنكتب أسامي الشباب في ورق ونلغبطه وكل واحدة تشد ورقة والاسم اللى هيطلعلها هيكون دا الشخص اللى هتعمل فيه المقلب...
كارما: مش فاهمة اوووى
ورد: بصي يعني انتى دلوقتي هتشدي ورقة...وطلعلك فيها اسم أحمد مثلا يبقا انتى اللى هتعملى مقلب في أحمد...بس الخطة جماعية احنا اللى هنخطط ونقولك تعملى ايه
كارما بخوف: لأ أحمد لأ...دا ممكن يديني شلوط انتى مش عارفاه...
ورد: يا بنتي انا بقولك مثلا...ها متفقين
الكل بصوت واحد عدا رانسي: متفقين
رانسي: وانتو هتعملوا المقلب دا في أمير كمان
ورد: دا هو أول واحد
رانسي بمياعة: لأ طبعا...مستحيل اشارك في حاجة زى دى انا لا يمكن أأذي أمير انتوا بتفكروا ازاى...
ورد بتريقة: بنفكر كدهون....وبعدين مالك محموقة اوى كدة...ما اخوكي كمان في اللعبة ولا انتى مش خايفة عليه
رانسي بتوتر: ل لا طبعا خايفة عليه...وعلفكرة لو كملتوا خططكوا السخيفة دى انا هنزل اقول لأمير على اللى عايزين تعملوه ...سلام
كارما: لاااء...استني...وجرت ناحيتها بليز يا رانسي مش تقولي لحد...احنا بنلعب عادى واكيد مش هنأذيهم يعني
رانسي: اممم ماشي بس لو عرفت أن حد عمل حاجة لأمير هيشوف مني وش مش كويس...ثم نظرت باحتقار إلى ورد وخرجت
ورد بتريقة: احنا علطول بنشوف وش مش كويس
★★★★
تزامن وصول كريم إلى الفيلا مع وصول هيام وللأسف رأى كريم خيالها يأتي من بعيد فشبه عليها ووقف ينتظرها
كريم لنفسه: أنا حاسس ان انا شوفتها قبل كدا....فين فين؟ افتكر يا كيموا شوفتها فييييين؟..
وصلت هيام فبادرها كريم بسؤاله: انتي بتاع العصير هيبرد صح؟.....
هيام بإحراج لتذكره الموقف بل ويذكرها إياه فقالت لتخرج عن الموضوع: هي هي ورد جوة
كريم برومانسية: دا ورد جوة...وورد برة...وورد في كل حتة
هيام: لو سمحت....وبعدين هو انت كدا دايما في أى حتة انا بروحها
كريم: اصل انا قلبي دليلي
هيام: وسع كدا خليني ادخل...دا ايه ياربي الشلل اللى عالصبح دا
كريم: براحة طيب متزوقيش...ادخلى يا اختي انا داخل اصلا...محسساني انى وقفت استناكي مخصوص....ليه كنتي الوزيرة
هيام: احسن يا حبيبي
كريم: ايه دا انتى قولتي حبيبي؟ انا كنت واثق من الاول انك بتحبيني...بس بتدارى وعاملة نفسك تقيلة بقااا وكدا و ..
هيام: بص....ورد مطيرالي كل الابراج من دماغي...فاضل برج واحد الله يهديك متجننيش
كريم: الله بقااا....برج واحد خلاص نعيش فيه سوا في تبات ونبات ونجيب صبيان وبنات
هيام: يا اختاااااى...اهو طار اسكت بقااا انا داخلة قبل ما ارتكب جريمة
كريم لنفسه: والله شكلى انا اللى هرتكب جريمة وابوسك في وسط الشارع بحلاوة امك دى.....ييييي اهى دخلت
★★★★
دخلت هيام الفيلا ودلتها على مكان أوضة ورد وطلعت لها وانضمت معاهم
ورد: يلا كل واحدة تشد ورقة
كارما: ثواني بس كدا هيبقا في واحدة مننا ملهاش ورقة لأن هيام زيادة
هيام: لا لأ متعملوش حسابي انا هتفرج بس
كارمن: عارفة لو أبيه كريم كان موجود هو كمان...يلهوووى اللعبة كانت هتبقااا تحفة...اكتر واحد يضحكني في المقالب هههههه
هيام: علفكرة دا مقابلني تحت كان داخل عندكم
كارمن بحماس وتصفق بيديها: اشطاااا كدا اللعبة احلوت ...هو اصلا لما بيجي عندنا بيفضل قاعد اليوم كله
ورد: يلا بقااا شدوا
كارمن: انا هبدأ...وشدت ورقة وفتحتها
الكل بحماس: هااا مين
كارمن بعياط: عاااااااا لأ أحمد أخويا لأ
كارما: هيييييييه خلصت منه
ورد: يلا يا حبيبة شدي
حبيبة بتوتر: ه هو لازم يعني
كارمن: يا بنتي يلا انتى لسة هتفكرى
شدت حبيبة ورقة وفتحتها
ورد: مين
حبيبة: فؤاد
كارما: لأ دا فؤاد دا طيب متقلقيش يا ريته كان جالي انا
ورد: يلا يا هنا
شدت هنا ورقة وفتحتها....هههههه عمو خالد...دا هيموتني
هههههههههه
ورد: يلا يا كارما
وفعلت مثلهن كارما وفتحتها ولكن توقفت ودق قلبها بشدة
ورد: مين
كارما: ار..أرون
ورد: يلا فاضل انتي يا هيام
هيام شدت ورقة وللاسف لقتها كريم
هيام: لاااااااء عاااا الواد الرخم دا لاء
كارما: وبكدة معدش غير ورقة واحدة بتاعتك يا ورد ودى اللى فيها أمير
ورد: دا انا هنفخه
وبعد وقت من التخطيط خرجن جميعا خلف بعضهن يتسحبن كاللصوص إحداهن خلف الأخرى ينظرون يمينا ويسارا ويتقدمهن قائد العصابة (ورد)
وقفت ورد ونظرت إليهن وهمست: شششششش براحة كدا كل واحدة تتسحب وتاخد الحاجة اللى معاها وتروح تحطها في المكان اللى هتعمل فيه
ذهبت كل منهن إلى غرفة مختلفة عن الأخرى وفعلت جريمتها بنجاح وعادت مسرعة وخائفة أيضا من أن يكتشف أمرها إلى غرفة التخطيط لينظروا جميعا من فتحة الباب ليرون نتيجة أفعالهن.....
يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جنة أميري" اضغط على اسم الرواية