رواية ملكه قلب الشيطان الفصل السادس عشر 16 - بقلم فاطمة الزهراء أشرف
رواية ملكه قلب الشيطان الفصل السادس عشر
في صباح يوم جديد استيقظت مريم مبكرا ولم تجد جاسر فأخذت شاور ولبست وأدت فرضها وخرجت .....
لين : صباح الخير ياهانم
مريم : صباح النور اسمي مريم يا داده مريم بلاش هانم دي
لين : حاضر يا مريم
الفطور جاهزه
مريم : جاسر فين
لين ببتسامه : خرج
مريم : خرج فين
لين : الباشا مش بيقول خرج فين
مريم : تمام ي داده
_______________________
دلف جاسر الي غرفه الاجتماعات بهيبته المعتادة هاله من البرود والثقه تحيطان به ليدب الرعب في نفوس الاخرين الجميع يرتجف خوفا بمجرد سمع اسمه " الشيطان" فهو لم يطلق عليه هذا اللقب المخيف من فراغ
جلس مترئسا طاوله الاجتماعات الضخمة كعادته بينما جلس سليم علي يمينه ومراد علي شمالها
وبقيت رؤاساء الأقسام الذين اتخذوا أماكنهم علي الطاوله ليسود الهدوء والظلام كافة القاعه وتضيى شاشه العرض الجداريه
ليبدأ المهندسون بتقديم تصميماتهم الهندسية الخاصه بمدينة بولونيا .
تراجع جاسر بجسده
علي الكرسي الجلدي ليجلس باريحية ويراقب الجميع بنظراته الحاده بعيونه الحاده كصقر امسك بقلمه الذهبي الخاص به ليبدأ بطرق الطاوله بحركات متتاليه رتيبه ليزيد من توتر الحاضرين
يعلمون انه بهذه الحركة لن ينتهي الاجتماع علي خير وانه سيقوم بطرد أحدهم دون رحمه فقانونه معروف لدي الجميع من يخطئ يعاقب
لا مكان التسامح ولا وجود لفرصه ثانيه في قاموسه انتهاء المهندسين من عرض افكارهم وتصاميمتهم المختلفه ثم وقفوا اماكنهم منتظرين رايه الأخير لاختيار الأفضل بينهم طال سكوته وهو يرمقهم بنظرات فاحصه اثارت رعبهم توجس الجميع من صمته الغريب وهم يلتفتون لبعضهم البعض متسائلين بأعينهم عما سيفعله بهؤلاء المهندسين المساكين نهض من مكانه فجاه ثم اتجه الي شاشه العرض بخطواته الواثقة استدار بهدوء مريب ليواجها بقية الموظفين ليقول بصوت حاد وهو يرمق المهندسين بنظرات محتقره : ايه رايكم في التصاميم اللي قدموها البشمهندسين دول من شويه ..... تنفع لحديقة حيوانات او مدينه العاب صح
استدار الي الشاشه ليجذب التصاميم المعلقه ويرميها علي الارض بعنف صارخا بحده : دا اسمه تهريج ولعب عيال مش شغل أكبر منتجع سياحي في المدينه بملايين الدولارات عاوزين تعملوه بالتصاميم الزبالة دي
توجه٠ ببصره علي رائيس قسم الهندسة ليتابع باستهزاء : ايه ي جوليان كبرت ومبقتش عارف تركز في شغلك كويس عشان تدي مشروع زي دا لشويه عيال يجربوا في مواهبهم لو مش قادر قلنا واحنا نجيب غيرك ... يومين بالكثير و التصاميم الجديدة يكون عندي أو انت عارف مصيرك هيكون ايه
وانت يامراد اطرد العيال دي بره الشركه مكانهم مش عندي
انهي كلماته ثم خرج متجها الي مكتبه غير مبال بهمهمات الموظفين الذين اكتفوا بسبه ولعنه ولعنه خفيه بسبب غطرسته وتكبره
وبعد نص ساعه دخل مراد مكتب جاسر وهو يرمق الاخر بنظرات ساخطه
جاسر ببرود : مالك
مراد وهو يجلس علي الكرسي المقابل له : انت كل مرة تعمل كده ولاهمك حد كان ممكن تديهم فرصة تانية المهندسين دول هو صحيح تصاميمهم فيها شوية أخطأء بس ممكن تتصلح
جاسر باستهزاء : أخطاء وتتصلح
من امتي وانا بستعمل الكلمتين دول في قاموسي
مراد : للأسف عارفك كويس بس
جاسر : يعني من الاخر سيادتك عاوزني اسلم مشروع بالضخامة والاهميه دي لشويه مهندسين مبتدئين
مراد : أنا مقولتش كده بس الاستاذ جوليان يعتبر من افضل المهندسين في ايطاليا وكمان هو بقاله شغال سنين طويلة في الشركة يعني
جاسر مقاطعا بصرامه : وبالرغم من كل داه هو غلط غلطه كبيرة وأنا نبهت عليه قبل كده أكثر من مر وقلتله أنه لو لقي اي صعوبه فهو ممكن يستعين بمهندسين من برا الشركه يكون عندهم خبرة أكثر وانت عارف كويس ان الكل بيتمني أنه يشتغل معانا هو الموظف الوحيد عندي اللي بيغلط وبديله فرص ثانيه وكل داه عشان خاطرك انت متنساش داه المهم سيبك من الموضوع داه كلها يومين وهو حيتصرف أنا عارفة كويس قلي طبطت الحفله الليله
مراد بضيق : ايوا كل حاجة جاهزه
جاسر : اكثر من الحارس
المهم كل حاجة تكون جاهزة
مراد : تمام
نهض من مكانه وغادر تاركا جاسر يتخبط وحيدا في ذكرياته
***********************
ليلا .....
في منزل الثعلب
ادم : من زمان متجمعناش كده
الثعلب : ايوا ربنا يديمها نعمة
ادم : امين
ملاك بتوتر : ابيه ادم
ادم : قلبي تعالي ي روحي
ملاك : أمل ونور هيخرجوا وعايزني أخرج معاهم
ادم بتفكير : طيب منخرج كلنا
الثعلب : طيب تمام أنا هجهز العربيه
ادم : تمام روحي ياملاك روحي بلغي البنات
ملاك بفرح حضنت ادم : بحبك ي حبيبي
راحت ملاك لنور وأمل
نور : هااا ملاك وافقوا
ملاك بحزن مصتنع : مش عارفه اقولكم اي
امل : قولي ي ملاك
ملاك : هم قالوا لا مفيش خروج
نور بحزن : أنا عارفة أنا هطلع انام
أمل : أنا هروح
ملاك : استنوا اسمعوا بس هم قالوا مفيش خروج لوحدنا وانهم هيخرجوا معانا
نور وأمل : دا انتي يومك اسوت وطلعوا يجروا وره ملاك
ملاك : خلاص انتوا مخلتنيش اكمل كلمي
ويلوا بسرعه بدل ميغيره رأيهم
***************************
في مكان آخر
زين : عرفت مين اللي حرق المخازن
محمد بخوف : الشيطان
زين : نهايتك قربت يا شيطان
اتصل علي الشخص اللي بيراقب جاسر
.... : الووو
زين : خليه يمضي
.... : حاضر
واقفل التلفون
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل السابع عشر اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية ملكه قلب الشيطان " اضغط على اسم الرواية