رواية جريمة فرح البارت التاسع عشر 19 بقلم مروة فتحي
رواية جريمة فرح الفصل التاسع عشر 19
و فجأة لقيتو كسر الشارع و لف العربية بسرعة و بدأ يمشي عكس ما احنا كنا ماشين بسرعة
و انا بصرخ جمبو
و مش عارفه هو بيعمل كده ليه
و بعد كده وقفنا فجأة عند بيت نيرة معرفش هو معرفش ازاي عرف البيت ولا حتي ازاي وصلنا كل الي اعرفو اننا وصلنا و لقيتو بيقولي
_ عشر دقايق بس هتطلعي تسلمي و تنزلي تاني عشرة و دقيقه هروح و مش هنسافر خلاص
رديت عليه و انا طايرة من الفرحة
- حاضر... حاضر
و طلعت اجري و بجد كنت فرحانه من الحركه دي اوي
و طلعت لقيت لسه ابراهيم مش وصل و نيرة محتارة و مش عارفه تلبس ايه ولا تعمل ايه
وقفت معاها و لفيت ليها الحجاب و بدأنا نضحك و نهزر و نجهز كل حاجه تقريبا
و ايجي ابراهيم بعد شويه
و ابو نيره اتكلم معاها و شويه و ناده علي نيرة عشان طلع العصير و تسلم عليه و علي بابا و مامتو و بعد شويه قالوا دلوقتي هنقرأ الفاتحة قريتها معاهم و انا في اوضة نيره و بعد كده خرجت عشان اشوفها لقيتا مبسوطه و بتضحك
كده انا اطمنت عليها
شاورت ليها من بعيد اني لازم امشي
و هي شاورت لي اني عادي خلاص امشي دلوقتي.... و بعد كده اخدت ليه كام صورة من غير ما تاخد بالها و كان شكلهم حلو
و بعتها ليها و كتبت عليها...« كنت حقا اميره بما تعنيه الكلمة»
و نزلت لادهم و نازله علي السلم بصيت في ساعتي لقتها ني قعدت فوق ساعة و نص
قولت خلاص كده ادهم سابني و مشي و الوقت اتأخر و مش هعرف حتي اني اروح و لا هلاقي موصلات و اروح ولاوحتي هعرف اطلب اوبر... و خلاص علي كده املي اني اسافر و اكتشف اي ثغره لقضيه راح
نزلت و انا محبطة و يأسة بجد
بس اول ما وصلت باب العماره لقيتو لسه واقف و مستني زي ما هو كمان
فرحت و ركبت العربيه بسرعه
و لقيتو مرجع الكرسي لورا و نايم و بجد باين عليه نايم من تعب
انا ربنا يسامحني علي الي بعملو فيه
بس خلاص بعد كل حاجات الي بيعملها ليا عشان اكون فرحانه و مبسوطه خلاص بجد هعمل المسحتيل اني اخليه يتغير لاحسن و الخطة هتبدأ من انهارده
و اول ما حطيت ايدي علي وشو عشان يصحي و من قبل ما اتكلم
لقيتو قام مخضوض و مفزوع و مش قادره ياخد نفسو من صدمة و بدأ يحس حاوليه
و اول ما شافني قدامو ملامحو بدأت ترتخي تاني و رجع تاني يهدا و ان خلاص عرف اني دي انا
بس بجد خوفت عليه
« لحظه الي انا بقولو دي لا طبعا انا ما خوفتش عليه ولا حاجه انا بس اتخضيت من الموقف» و بدأت اتكلم معاه براحة
-انت كويس!؟
_ اه انا تمام... يلا نتحرك
و شغل العربيه و بدأنا نتحرك فعلا و انا لسه كنت فرحانه و متحمسة و بدأت اقول كل ثانتين شكرا... لا شكرا جدا و هو يبتسم و ميردش و بعدين اتعصب عليه و اقول ليه المفروض لما حد يقولك شكرا تقولو عفوا فيضحك و يرد و يقول ماشي فضلنا علي كده حاولي ساعة و هو مزهقش ولا انا
و بعد كده سكتنا فجأة و اتكلمت بحماس
- تعالي نلعب
رحب بالفكرة جدا و قال لي
_ نلعب ايه
قولت بعفواية
- صراحة
هو سكت و انا كمان سكتت و بعد كده ابتسم و قال لي
_ تبدأي انتي ولا ابدأ انا
انصدمت و رديت بي بلاه
- نعم
_ ايوا... يلا بقا
- ماشي هبدأ انا... انا هسألك
_ و ليه انتي الي تسألي الاول... انا اعترض
ضحكت اوي علي طريقة كلامو
و قالتو بغرور مرح
- مفيش اعتراض.... دي قرار و مفروغ منو
اممممم..... أبدأ بأيه.... ابدأ بأيه
_ لدرجة دي انا محير
- دي انتي صندوق أسود
بص هكون رأوفه بيك شويه... و هسألك أسأله عادية..... زي ايه اكتر لون بتحبو
_ أخضر
- اااه.... ليه اكتر لون بكره انت بتحبو ليه
و شغل العربيه و بدأنا نتحرك فعلا و انا لسه كنت فرحانه و متحمسة و بدأت اقول كل ثانتين شكرا... لا شكرا جدا و هو يبتسم و ميردش و بعدين اتعصب عليه و اقول ليه المفروض لما حد يقولك شكرا تقولو عفوا فيضحك و يرد و يقول ماشي فضلنا علي كده حاولي ساعة و هو مزهقش ولا انا
و بعد كده سكتنا فجأة و اتكلمت بحماس
- تعالي نلعب
رحب بالفكرة جدا و قال لي
_ نلعب ايه
قولت بعفواية
- صراحة
هو سكت و انا كمان سكتت و بعد كده ابتسم و قال لي
_ تبدأي انتي ولا ابدأ انا
انصدمت و رديت بي بلاه
- نعم
_ ايوا... يلا بقا
- ماشي هبدأ انا... انا هسألك
_ و ليه انتي الي تسألي الاول... انا اعترض
ضحكت اوي علي طريقة كلامو
و قالتو بغرور مرح
- مفيش اعتراض.... دي قرار و مفروغ منو
اممممم..... أبدأ بأيه.... ابدأ بأيه
_ لدرجة دي انا محير
- دي انتي صندوق أسود
بص هكون رأوفه بيك شويه... و هسألك أسأله عادية..... زي ايه اكتر لون بتحبو
_ أخضر
_ عادي بس بحسو لون حلو كده و لذيذ
- يا لذيذ
و ضحكنا انا و هو علي الكلمة دي
و بعد كده لقيتو بص لي و قال لي
_ و انتي!؟
- انا ايه
_ اكتر لون بتحبيه ايه!؟
- بنفسجي
_ ايه... دي لون الاشرار بتاع ديزني
- ايوا... عارفه.... بس و لو بحبو.... لا بحبو اوي كمان
و قبل ما يتكلم كملت بسرعه
- دلوقتي دوري
_ نعم الدور عليا
- اااه.... ليه اكتر لون بكره انت بتحبو ليه
- لا انت سألتني علي اكتر لون بحبو.... يبقي دلوقتي دوري اسألك بيقا
_ اشطا... أسألي
- ماشي.... ايه اكتر اكلة بتحبها و متقدرش تستغني عنها
_ لا دنتي جيتي لي في ملعبي بيقا.... انا اصلا اكيل... بعشق ورق العنب
- لا لا لا
- _ خير في ايه
- - مش معقول
- _ ايه مش معقول
- - ليه كل حاجه بكرها انتي بحبها
- _ ايه دي في كأن عايش علي وجه الكرة الارضيه ما بحبش ورق العنب
- - بكل فخر انا... و عياذ بالله من كلمة انا
- _ طب بتحبي ايه
- - سمك... السمك دي العشق من جوا جوا قلبي
- _ كأن غريب بكل الاشكال
- - ملكش دعوه... اجهز لسؤال التاني
- _ انتي ناصبة بكل الاشكال و الطريق
- - ملكش دعوه بردو.... و ليل و نهار
- _ مش فاهم
- - يعني بتحب تخرج و تعيش حياتك العمليه و تهرفهية في الليل و نهار
- _ ليل طبعا
- - ليه كده الليل لنوم و نهار لعمل ربنا قال كده
- و فضلنا طول الطريق كده نسأل أسأله هيفة و هبله زي دي و نضحك و نغني شوية و تقريبا نعرف بعض شوية.... ايوا انا عرفت ان بعد دي كل دي اننا عكس بعض في كل بس عشان تغيري انسان لازم يكون عارف عنو كل حاجه و دي الي حاولت اعملو معاها
- كنا خلاص قربنا نوصل و قبل ما نوصل الفجر ادن
- و كان في جامع في الطريق
- و انا قررت نصلي الفجر قبل ما نكمل الطريق هو قال ان كده ممكن نتأخر و الطريق الجي مش هيكون امان فلازم نوصل بسرعه
- بس انا اصريت و قدام اصراري نزلنا صلينا الفجر في المسجد
- و بعد كده رجعنا كملنا الطريق
- و كان فعلا الطريق مهجور و يخوف و فجأة لقينا عربيه طلعت من نص الطريق قطعت الطريق علينا و نزل منها حاولي سته رجالة شداد و معاهم اسلحة بيضة و واحد منهم قرب علي العربيه و خبط بالمطوة الي معاه علي شباك الازاز بتاع ادهم
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية جريمة فرح" اضغط على أسم الرواية