رواية ويشاء القدر الفصل التاسع عشر بقلم أية محمد
رواية ويشاء القدر الفصل التاسع عشر
يوم جديد ياسمين هتروح جامعتها و هتخلص محاضره و بالليل هتحضر هدومها هي و البنات و يمشوا يروحوا بيت أيمن يونس .
___________________
هيوصلوا أيمن هيرحب بيهم .
أيمن : اهلا اهلا باللي نوروني .
ياسمين : ازيك يعمو .
أيمن : الحمدلله يبنتي ، تعالوا اتفضلوا .
يدخلوا وراه كلهم الشقة .
أحمد هيشوف ياسمين هيقوم من كتر فرحته
أحمد بفرحه : اي دا ياسمين ، عامله اي .
ياسمين : الحمدلله تمام .
بعدين هيدخلوا يقعدوا و تاليا هتدخل تقعد في البلكونه و تسيبهم .
ياسمين اول ما تدخل الصالون هتندهش .
ياسمين بدهشه : استاذ رفعت هنا ؟ عامل اي .
رفعت : بلاش استاذ دي برا المكتب بقي .
تضحك ياسمين : حاضر يعمو .
رفعت : شوفتي عمو طالعه منك زي السكر ازاي .
ياسمين : ربنا يخليك .
البنات هيقعدوا كلهم ياسمين هتقعد جمب رفعت و البنات كلهم جمبها .
____________________
الجرس هيرن .
أيمن : على قوم شوف مين اكيد محمد .
على : حاضر .
و يقوم على يفتح الباب هيلاقي الدكتور محمد و هديل .
على : نورت يعمي اتفضل .
الدكتور محمد : حبيبي يعلى و الله .
الدكتور محمد و هديل هيدخلوا عليهم في الصالون
_________________
ياسمين بفرحة : دكتور محمد ؟
رفعت : شوفتي الحبايب كلهم هنا ازاي ؟
ياسمين : و كمان طنط هديل ماشاء الله .
أيمن : أعز أصدقائي أو يمكن مليش حد غيرهم .
هديل : يديمكوا لبعض يارب .
رفعت : امين يارب العالمين .
الدكتور محمد هيدخل يقعد جمب ياسمين من الناحية التانية و هديل جمبه
أيمن : اي رايكوا تاكلوا شويه حلويات عاملها بـ ايدي و بعدين على يطلع البنات فوق و تنزليلي انتي بقى تاني يدكتوره .
ياسمين : حاضر يعمي .
أيمن : قوم يماجد هات الأطباق من جوا .
ماجد مشغول و عمال يتكلم مع أيه و سرحان في عيونها و مش مركز .
أيمن بزعيق : ماجد .
ماجد بحسره : نعم .
أيمن : نعم اي ؟ قوم يالا هات الأطباق اللي جوا .
ماجد : أطباق اي ؟ حاضر .
كلهم هيبصو لماجد و هيضحكوا عليه لأنه بالفعل مش مركز .
ساجدة هتقوم من مكانها .
ساجدة بضحكة : شكله مشغول انا هقوم اجيبهم المطبخ منين ؟
أيمن : اطلعي السلم الصغير اللي هناك دا هتلاقيه على طول و يشاور لها على السلم اللي موجود .
ساجدة : حاضر .
___________________
ساجدة هتروح تجيب الأطباق و تيجي .
أيمن هياخد منها و يوزع عليهم و ينادي لعلي : على ، خد دخل لـ البنت القمر اللي قاعده جوا في البلكونه دي .
على : حاضر يعمي .
و يدخل علي لتاليا البلكونه و معاه طبق حلو ليها .
___________________
على هيدخل هيقف شويه لحد ما هي تبصله .
على بحنان : قاعده لواحدك ليه ؟
تاليا : لا عادي بس الجو هنا حلو اوي .
على : اها ، طب اتفضلي .
تاليا : اي دا ؟
على : حلويات عمي أيمن اللي بيعملها دوقيها هتعجبك .
تاليا : اوك .
تاخد منه الطبق و تدوق حته منها .
تاليا : الله ، جميله اوي .
على : مش قولتلك .
تاليا : دا انا هخلص الطبق كله .
على : بالهنا يارب .
تاليا : ميرسي .
علي هيقعد قصادها علي الكرسي و هيفضل يبصلها و بعدين هيتكلم معاها .
على : انتي اسمك اي بقى ؟
تاليا : تاليا و انت .
على : على ، انتي قد أية و لا أكبر و لا أصغر .
تاليا : لا انا اكبر عندي ٢٠ سنه .
على : بتدرسي اي ؟
تاليا : هندسه و انت .
على : انا دكتور نفساني .
تاليا : عندك كام سنه ؟
على : ٢٦ سنه .
تاليا : اممم ، مش باين عليك سنك خالص .
علي هيضحك و بعدين يقولها : يعني يبان على أصغر و لا أكبر ؟
تاليا : أصغر ، شكلك خاطب صح ؟
علي : عرفتي منين ؟
تاليا : الدبله .
علي هيبص علي ايديه .
على : اه ، بس هفضها بكرا بإذن الله .
تاليا : اشمعنا بكرا .
علي هيبصلها .
تاليا : مش قصدي حاجه و الله بس ليه كدا ؟
على : ملناش نصيب مع بعض ، و مينفعش نكون لبعض .
تاليا : ربنا يعوضك يارب بالاحسن .
على : يارب و انتي ؟
تاليا بدهشه : انا ؟ لا مفيش حد في حياتي الحمدلله .
على : ربنا يرزقك بشخص مناسب ليكي يارب .
تاليا : أن شاء الله .
علي هيلاحظ انها بتاكل بسرعه و قربت تخلص الطبق .
على : اجيبلك كمان ؟
تاليا بتوتر : هو باين عليا اوي و لا اي ؟
يضحك على : اه جدا هقوم اجيبلك كمان شكلك جعانه .
هيقوم يجيبلها كمان طبق و يرجع .
على : اتفضلي يستي بالهنا و الشفا و دا آخر طبق لأنها خلصت .
تاليا : آخر طبق ؟ يعني انت مكلتش صح ؟
على : الحمدلله ، كلي انتي بالهنا و الشفا .
تاليا : لا هتاكل معايا ، يلا و متكسفنيش .
على : حاضر .
علي هيقعد و الاتنين هياكلوا سوا .
___________________
البنات هتقوم ياخدوا شنطتهم و يطلعوا فوق مع على و هديل هتكون معاهم .
علي هيفتح الباب و يدخلهم .
على : اتفضلوا ، فيه اكل جوا لسه جايبه انهارده ليكوا مخصوص ، لو احتاجتكوا اي حاجة انا موجود تمام .
ياسمين : شكرا جدا يعلى تعبناك معانا .
على : و لا تعب و لا حاجه يلا عن اذنكوا .
علي هينزل و يقفل الباب وراه و يسيبهم .
___________________
البنات هيبدؤا يلفوا في الصالون.
تاليا بضحكه : بس اي الشقه بتاعته جامده .
ساجدة : قال يعني هتتجوزي فيها .
تاليا : ما تتلمي .
ياسمين : دا وقته يلا ادخلوا اتخمدوا و انا نازله .
هاجر هتكون دخلت المطبخ و سابتهم بعدين هتنادي عليهم بصوت عالي .
هاجر : الحقوا يبنات دا فيه مكسرات و تسالي و حاجات جامده تعالوا الحقوا .
تاليا بفرحة : اي دا بجد .
كلهم هيجروا على المطبخ .
___________________
هديل هتحط شنطتها علي الكرسي .
هديل : طب يياسمينا انا راحه هاا .
ياسمين : حتى انتي يطنط ماشي .
هديل هتدخل و تسيب ياسمين
بعدين ياسمين هتروحلهم و تلاقيهم عمالين ياكلوا و تضحك على منظرهم .
قاعدين علي السفره و بياكلوا بطريقه مضحكه .
ياسمين : شكلكوا مضحك اوي بصراحه ، المهم انا نازله اوك .
تاليا : مع السلامه .
ياسمين : ماشي يستي .
____________________
ياسمين هتسيبهم و تنزل تحت عشان تساعد أيمن في تحضير الاكل .
ياسمين هتدخل الصالون هتلاقي الشباب قاعدين بيلعبو بلايستيشن و معاهم رفعت .
ياسمين : اومال عمو أيمن فين يدكتور ؟
الدكتور محمد : هتلاقيه جوا في المطبخ .
ياسمين : تمام .
بعدين هتبص عليهم و هما بيلعبوا .
ياسمين : هما بيعملوا اي ؟
الدكتور محمد : بيلعبوا بلايستيشن زي ما انتي شايفه كل اتنين مقطعين بعض .
ياسمين بضحك : و حضرتك مش بتلعب معاهم ليه ؟
الدكتور محمد : العب اي بس هو انا فاضي للهبل دا .
ياسمين : طب انا داخله جوا .
الدكتور محمد : اوك ي بنتي .
____________________
ياسمين هتسيبه و هتدخل المطبخ و هي بتضحك .
ياسمين بفرحة : هاا هتطبخ لنا اي ؟
أيمن : محشي ورق عنب و كفته ع الفحم و لحمه مشويه و رقاق و رز و مكرونه بشاميل و هعمل شويه حلويات كدا .
ياسمين : ماشاء الله .
أيمن : و كمان حمام .
ياسمين : ربنا يزيد و يبارك .
أيمن : يارب ، دلوقتي بقي تساعديني و نحشي المحشي سوا و هنعمل الحلويات و بكرا الصبح بدري بقى نعمل الفطار و بعدين بقى نعمل باقي الاكل .
ياسمين : اوك .
هيبدؤا يحشوا المحشي سوا و لما يخلصوا هيعملوا حلويات و هيخلصوا على الساعه ٣ الفجر .
____________________
هخلصوا و بعدين يقعدوا علي السفرة
أيمن : تعبتك معايا ي بنتي انا عارف .
ياسمين بتعب : تعب اي بس و لا يهمك دا انا طول ما انا قاعده هموت من ريحه الحلويات دي بصراحه .
أيمن : انا مكنتش ناوي اعمل بس زي ما انتي شايفه خلصوا كل اللي كنت عامله امبارح و كأنهم اول مره ياكلوا حلويات .
ياسمين : لا بجد الواحد مكنش قادر من كتر حلاوتها و الله ، بس ازاي حضرتك اتعلمت كل دا .
أيمن : مراتي الله يرحمها لما اتوفت ، جبت واحده تخدم البيت و تربى ماجد لكن مع الوقت مليت من الروتين دا و قولت ليه متعلمش و ربي ابني بنفسي و اهو كمان عيني تبقي عليه طول الوقت انا مليش غيره و ابن اخويا ربتهم و الحمدلله طلعوا احسن ما كنت أتمنى و اتعلمت الطبخ مع الوقت ، برامج طبخ على طول و اجرب اعمل كل الأكلات و اللي كان يبوظ اعمله تاني لحد ما تطلع مظبوطه و ماجد و على بقوا ياكلوا من أيدي و يرضوش ياكلوا من ايد حد غيري و الله .
ياسمين : ماشاء الله حقيقي نفسك في الاكل حلو اوي .
أيمن : تسلميلي و الله ، يلا انتي اطلعي نامي ساعتين و لا حاجة عشان نعمل الفطار و انا كمان هنام معتش قادر .
ياسمين : اوك حاضر يلا تصبح على خير
أيمن : و انتي من أهل الخير يارب .
___________________
ياسمين هتقوم من مكانها و تطلع برا في الصالون أحمد هينادي عليها .
أحمد : ياسمين .
ياسمين : نعم .
أحمد : خلصتوا و لا اي ؟
ياسمين : هنكمل بكرا ان شاء الله .
أحمد : اممم ، هتنامي .
ياسمين : اه هطلع انام عشان تعبانه شويه .
أحمد : الف سلامه .
ياسمين : الله يسلمك ، يلا تصبح على خير .
أحمد : و انتي من اهله يارب .
ياسمين هتسيب أحمد و هتطلع عشان تنام ،، أيمن و الدكتور محمد و رفعت كل واحد هيدخل ينام و ماجد و على و أحمد هيفضلوا سهرانين .
___________________
تاليا و ساجدة و أيه و هاجر قاعدين قدام التليفزيون و هيفضلوا سهرانين .
ياسمين هتصحي الصبح بدري تنزل تحضر الفطار مع أيمن و تحطه على السفرة و تطلع تنادي للبنات و ينزلوا و بعدين كلهم يتجمعوا و يفطروا سوا .
____________________
علي السفرة :
أيمن : البيت منور بوجودكوا يجماعه .
الدكتور محمد : دا نورك ياغالي .
رفعت : يديم لمتنا دي ديما يارب .
هديل : يارب .
هيفطروا و بعد ما يخلصوا فطار ياسمين و البنات هينضفوا السفره و بعدين يقعدوا يتسلوا مع بعض ،، ياسمين هتكون في المطبخ مع أيمن بتحضر معاه الغدا .
____________________
في المطبخ :
أيمن : خدي يـ ياسمين ، طلعي دا فوق على السطح عشان ماجد يطلع يشوي .
ياسمين : حاضر .
تاخد منه الأطباق اللي فيها اللحمة و الكفته و الحمام و تطلع بيهم أحمد هيشوفها هيروح ياخد منها و يساعدها و يطلعوا سوا فوق .
____________________
علي السطح :
ياسمين : الجو هنا حلو اوي .
أحمد : اه جدا .
ياسمين : طب خليك انت بقى و انا هنزل عشان نلحق نخلص .
أحمد : اوك .
ياسمين هتنزل و تسيب أحمد بعدها ماجد و على هيطلعوا .
____________________
ماجد : يلا ساعدوني انا مش هشوي لوحدي يعني .
أحمد : اطلب بـ أدب طيب .
ماجد : مش عاجبكوا يعني دا انا العريس .
على : لا على نفسك مش علينا .
أحمد : اشوي و انت ساكت .
ماجد : طيب خلاص .
____________________
ياسمين و أيمن هيخلصوا و بعدين يقعدوا في الصالون معاهم .
أيمن : هما كل دا لسه منزلوش ليه ؟
ياسمين : الكميه كبيره اكيد هتاخد وقت .
أيمن : لا الشوايه كبيره هتاخد كل دا مره واحده ، اطلعي كدا شوفيهم و انزلي .
ياسمين : حاضر .
ياسمين هتقوم من مكانها.
تاليا : خوديني معاكي .
تاليا هتقوم و تطلع مع ياسمين
ياسمين : اوك تعالى .
____________________
و يطلعوا فوق يلاقوا التلاته خلصوا و نايمين علي الارض .
ياسمين بدهشه : هما اكيد بيستعبطوا .
تاليا هتضحك بصوت عالي : بس شكلهم مسخره .
ياسمين : اخبطهم ب اي طيب ؟
ياسمين هتدور علي حاجه حواليها تخبطهم بيها .
تاليا هتلاقي خشبه هتديهالها .
تاليا : خشبه اهي .
ياسمين : هاتيها .
ياسمين هتجيب الخشبة و تخبطهم هيقوموا علي الخبطه و هي هتاخد الاكل هي و تاليا و تنزل و تسيبهم .
____________________
هيقوموا و هما مش قادرين يقوموا .
أحمد : اهو دا آخر اللي ينام في جو رايق زي دا قوم ي بني انت و هو .
ماجد : البت دي مسيطرة جامد .
على : الله يكون في عون اللي هيتجوزها و الله هتوريه اللي وراها قبل اللي قدامه .
أحمد بزعيق : ليه يخويا مالها ما هي زي الفل اهي .
ماجد هيغمز له : هي عينك عليها و لا اي ؟
أحمد بزعيق : بقول اي يلا ننزل احسن قبل ضغطي يوطي اكتر ما هو واطي .
على : اه يلا ياريت .
____________________
هيقوموا من مكانهم و ينزلوا ،، ياسمين و البنات هيكونوا حضروا الاكل و كلهم هيتجمعوا على السفرة و يتغدوا .
أيمن : رايكوا بقى في الأكل ؟
ماجد : مش محتاج رأي يحج هو طول عمره زي الفل .
أيمن : مش بقولك انت كل و انت ساكت .
يضحكوا كلهم .
أحمد بضحكه : تعيش و تاخد غيرها .
يضحكوا كلهم و يكملوا اكل و كلهم هيشكروا أيمن علي الأكل .
يخلصوا و بعدين يحلوا بالحلويات .
يتبع الفصل العشرين اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ويشاء القدر" اضغط على اسم الرواية