رواية ملكه قلب الشيطان الفصل التاسع عشر 19 - بقلم فاطمة الزهراء أشرف
رواية ملكه قلب الشيطان الفصل التاسع عشر
في ايطاليا
جاسر ببتسامه خبيثة : هاتي بوس
ولكن لم يكمل كلمها لانها فقدت وعيها وكادت ان تصل إلى الأرض ولكن كان جاسر اسرع منها والتقتها قبل ان تصل إلى الأرض وحملها ووضعها علي السرير وهو يبتسم لها بحنان : تصبحين على خير
*****************************
في مصر
رامز بخوف : انتي كويسة
ملاك : اه ه ه
رامز : براحة ياحببتي
ملاك : هو أنا فين
رامز : في المستشفى إنتي كويسة
ملاك : أنا كويسه كويسة
رامز بخوف : كده تخوفيني عليكي يا قلبي
ملاك محدث لنفسه : هو أنا الرصاصة قصرت علي دماغي لا ي ملاك انتي اكيد سمعتي غلط
رامز : ملك سرحتي في ايه
ملاك : هاا لا أنا معاك
رامز بخبث : طيب يا حبي الدكتوره قالت ممكن تخرجي
ملاك بتوتر : هااا انت قلت أي
رامز بخبث : قلت الدكتوره قالت ممكن تخرجي
ملاك : تمام
ملاك أول ما نزلت من علي السرير حست بدوار شديدا واخذت تقاوم
رامز لحظ أنها ليست قادرا على ان تمشي
فحملها بين يديه
ملاك بتوتر : ر رامز نزلني أنا الإصابة في ذراعي
رامز ببتسامه : انتي مش قادرة تمشي وبعدين انتي خفيفة أوي انتي مش بتاكل
ملاك : لا باكل كتير أوي حتي أبوحميد دايمن يقول أني تخينه هو وادومتي
رامز بغيره : نننعععم مين أبوحميد دا ومين ادومتك دا هو التاني
ملاك ببتسامه حب : أبوحميد دا قلبي بحبوا اوي دا كل حياتي هو اللي رباني وعلمني وهوا كل حاجة في حياتي دا أحسن أب في الدنيا كلها ......
وادومتي دا روحي بحبوا اكتر من أني دا الحتة الشمال دايما بيحميني وبيخاف عليا اكتر من نفسه هو بيزعقلي عشان بيخاف عليا بس ميقدرش يشوف دموعي ولا يشوفني وأنا بتوجع دا أحسن اخ في الدنيا
رامز بدهشة : ادومتك هو أدهم
ملاك : لا ادومتي دا ادم
رامز : طيب
ملاك : رامز نزلني ادومتي اهو
رامز بتوتر : لا انتي تعبانه
وصل لهم ادم ونور
ادم بخوف اقعد نور علي المقعد لانه كان شيلها طلع يجري على ملاك أول لما شاف رامز شيلها
ادم بخوف كثيرا : ملاك ملها ي رامز
رامز : ملاك كويسه
ملاك : ادم أنا كويسه متخفش عليا أنا كويسه
ادم بخوف : كويسه اذاي ورامز شيلهك ووو وقد انتبه لذراعها ...
م م ملاك انتي كويسة ياحببتي
ملاك وقد ادمعت عينيهم : حبيبي أنا كويسه والله وبعدين يله هات اللي مسكينه دي الواد رامز تعب وهو شيلني واغمزت لها وانت عارف اني تخينه
ادم : انتي كويسة صح
ملاك : أيوه كويسة والله كويسة
حمل ادم نور تحت معارضتها
وخرجوا من المستشفى
*************************
في مكان اخر.
كان جالسا يرتشف من كأس الخمر بيده و ينظر للارض بشرود.
رفع بصره ليجد الحائط مليئا بالصور ابتسم و انتصب واقفا.
اقترب من الحائط و تلمس الصور ببطئ وهو يهمس :
- قد ايه انتي حلوة وجميلة يا حوريتي جمالك سحرني من اول مرة شوفتك فيها في الحفلة انتي ملكي أنا وبس ي حوريتي
رغم اني كل يوم بنام مع بنت شكل بس مش عارف انسى ملامحك انتي خلاص اسرتيني ...... ضحك بخبث وتابع :
- بس مضطر استنى شويا على ما اخدك مش ب ايدي انا مشغول اوي الايام دول و ده ميمنعش اني متابع اخبارك اول ب اول و لما افضى هاخدك اتسلى بيكي و اكسب ماهو جمالك هيكسبني ملايين هههههههه.
زين بخبث : انت شكلك حبيتها وال
ايه ي جاك
جاك : حبيتها جدا بس انت عارف مافيش حاجه بحبها كتير هي اخرها يومين وبيعها ليدفع أكتر
زين بخبث : بس خلي بالك دي زوجته الشيطان وانت عارف الشيطان ممكن يعمل ايه
جاك بخبث : متقلقش هي هتكون ليا وهجيبها خلال يومين
زين : هههههههه لا أنت شكلك واقع
جاك : هههههههه اوي ههههههههههههه
******************************
في صباح يوم جديد
مريم بدأت تفوق وبتبص لقيت جاسر حاضنها ونايم حاولت تقوم بسرعه بس معرفتش وفجاه شارده به وتتفرس ملامح وجهه
جاسر وهو مازال مغمض عينيها : قمر مش كده
مريم بتوتر : هااا مين اللي قالك انك قمر دا اكيد أعمي انت ولا قمر والا حاجة انت عادي خالص
جاسر بخبث : أيوه بس مش دا كلامك امبارح
مريم : اه ه
جاسر ؛ مالك
مريم : دماغي مصدعه اوي
جاسر : اكيد لازم توجعك عشان أول مرة تشربي
مريم : اشرب ايه
جاسر بخبث : ايه دا انتي نسيتي لالا كده أزعل منك
مريم : أنا نسيت ايه هو ايه اللي حصل أنا فاكره آخر حاجة انتي شربت عصير برتقال
جاسر بخبث ووقاحه : انتي مش فاكرة اللي حصل بينا لا كده هزعل والا قالك أنا هفكرك ي شاكوش ولا كمان نسيتي شاكوش والرقص بس مش تقولي انتي بتعرفي ترقص بس ايه راقصة نمره واحد لا والكل شافك لا ومش بس كده انتي حضنتيني وبستيني قدام الكل والا اللي عملتي لما طلعنا في الغرفة
مريم بتوتر وخوف كثيرا : ااان ت..... بت قول ... اي ... انا مس تح يل .... اع مل ... ك د ه ...
( انت بتقول ايه أنا مستحيل اعمل كده )
اغمي عليها من كتر الخوف والتوتر
جاسر بخوف : مريم
أخرجها من أحضانها ووضع رأسها علي السرير
أحضر جاسر البرفيوم ووضع القليل في يدها ومرر بالقرب من أنف مريم التي أخذت تكرمش ملامحها ثم فتحت عينها ونظرت لجاسر وتحدثت بارهاق : ايه اللي حصل
جاسر : محصلش حاجة انتي بس شربتي وبدأت تقول كلم وأنتي مش في وعيك وأنا طلعتك وأنتي نمتي بس محصلش حاجة
مريم بدهشة : شرب ايه
جاسر ببرود : فودكا .... ( نوع من أنواع الخمر )
مريم بدهشة : ايه هو الفودكا دا
جاسر ببرود : خمر
مريم بصدمه : انت بتقول اي انا شربت عصير برتقال بس والله ومشربتش حاجة تانية والله
جاسر : دا كان خمر مش عصير برتقال
مريم ببكاء شديد
أخذها جاسر في أحضانها
جاسر بحنان : ملك خلاص متبكيش
مريم ببكاء : أنا شربت خمر ي جاسر ربنا مش هيسمحني
جاسر اخدها في حضنوا وتحدث بحنان : لا انتي مكنتيش تعرفي ان دا خمر و ربنا هيسمحك
مريم بدأت تهد : بجد ي جاسر ربنا هيسمحني
جاسر : مش انتي شربتيها وانتي متعرفيش
مريم ايوه والله
جاسر : طيب قومي خدي شاور عشان نفطر
مريم : حاضر
أخذت مريم شاور ولبست ونزلت قعدت في الجنينة ومسكت التلفون واتصلت علي هاجر ( صحبت مريم هاجر خريجة جامعة الأزهر )
مريم : الووو اذيك ياهجور
هاجر : الحمد الله بخير انتي عامله ايه
مريم : بخير الحمد لله قلبي عايز اعرف لووحده شربت خمر ومكنتش تعرف
هاجر : شوفي ي مريوم من شرب الخمر جاهلاً أنها خمر، ولم يكن ذلك بتفريط منه، فإنه معذور لا إثم عليه، لأنه تناول الخمر خطأ، وقد روى مسلم في صحيحه عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: لما نزلت هذه الآية: وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَو تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ [البقرة:284].
قال دخل قلوبهم منها شيء لم يدخل قلوبهم من شيءٍ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: قولوا سمعنا وأطعنا وسلمنا، قال فألقى الله الإيمان في قلوبهم، فأنزل الله تعالى: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [البقرة:286]. قال -أي الله تعالى- قد فعلت.
فرفع الله عز وجل عنا المؤاخذة بالخطأ، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم قوله: رفع عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه. (رواه الطبراني بهذا اللفظ وصححه الألباني.)
مريم : تمام يعني مش عليها إثم ، لأنه تناول الخمر خطأ
هاجر : صح
مريم بفرح : شكرا شكرا أوي ياهجور
هاجر : العفو
مريم : سلام
هاجر : سلام يا مريوم
أخذ جاسر شاور ولبس بدله سودا
وقبل خروجه اوقفه صوت مريم
مريم بفرح جريت عليه وحضنتوا
مريم بفرح : ربنا هيسمحني لأني ماكنتش اعرف ان دا خمر
جاسر ببسمه : ي رب
مريم : جاسر انت بتشرب خمر
جاسر : هقولك ومتقوليش لحد
مريم : ايوه وعد مش هقول لحد
جاسر : لا أنا مشربتش خمر
مريم بفرح/ بجد ي جاسر
جاسر ببسمه / بجد ي مريوم
بعدت عن حضنوا
مريم : انت رايح الشركة
جاسر ببسمه / أيوه وفي مفاجأة ليكي لما اجاي تمام
مريم بفرح وفضول / تمام بس اي المفاجأة
جاسر / ههههههه لا مش هقول حاجة لحد مرجع من الشركة
مريم : تمام
وقبل خروجه اوقفه صوت مريم
مريم : خلي بالك من نفسك
جاسر / حاضر
خرج جاسر وذهب إلى الشركة
بعد خروج جاسر من القصر أحاطت السيارات القصر وإطلاق النار
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل العشرون اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية ملكه قلب الشيطان " اضغط على اسم الرواية