رواية الضوء الخافت الفصل الأول1 - بقلم منه محمد
رواية الضوء الخافت الفصل الأول
دخلت فجرت القنبله في المكان وطلعت تجري لمحها البودي جارد طلع يجري وراها وينادي بعلو حسه: اقفي عندك اياكي تهربي!
فضلت تجري والبودي جارد وراها ويضرب عليها نار وبحكم ان عندها فن المرونه قدرت تجري منهم رغم ان حاسه ان نفسها قرب يروح لكن كانت مبسوطه انها قدرت تتجاوزهم وكملت جري بكل قوتها والمشهد خلص علي كدا والمخرج أمر بوقف التصوير !
.........الضوء الخافت.....
هو كان داخل سباق عربيات وقدر بمهاراته المجنونة الفائقه يفوز عليهم نزل من العربيه وخلع الخوذه ورجع شعره الكثيف لوري وماشي بخطواته الواثقه
غاده ببتسامه: آمير انت كنت مذهل بجد كنت افضل منهم كلهم
آميرببتسامه رزينه: شكرا علي المدح الجميل
المدرب : بجد كنت هايل لو فضلت محافظ علي السرعه كدا هتكون ممتاز وحتكون الفائز بالتأكيد
آمير بيأجاز: شكرا
غاده تلفونها رن وردت: في ايه طيب طيب مدتله الهاتف) موضوع مستعجل
آمير اخد منها الموبيل واول ما رد وسمع الخبر اذبهل واتجمد!!!!!!
ستوب تعريف الابطال
سرين شخصيه قوية تعمل ممثلة لديها شقيقة توأم متطابق لكتها طيبة وضعيفة الإرادة تدعى شرين تعاني من شلل نصفي ولديها طفل صغير. سرين علمت أن ابن شقيقتها هو الوريث الشرعي لوالده فاروق الذي ترك له النصيب الأكبر من التركة قبل أن يموت، ولكن فاروق زوج شرين اشترط لكي يرث حماده ورثه يتوجب على شرين أن تتزوج ، من شقيقه الأصغر آمير ولأن هناك شيهة جنائية في موت فاروق ولأن شرين ذات شخصية ضعيفة ولن تصمد أمام عائلة فاروق التي لا تعلم عن علاقتها بإبنهم تنكرت سرين في شخصية شقيقتها شرين وانتقلت إلى منزل العصامي مع ابن شقيقتها الصغير حماده. وفي سبيل الحفاظ على ابن اختها ومستقبله وافقت خالته سرين على الزواج مع عمه امير وهي متنكرة في شخصية شقيقتها شرين.... لكن ما لم تضعه سرين في الحسبان هو أن أمير هو من قام بإنقاذها عندما احتاجت للمساعدة ورأي بأم عينه أنها ليست قعيدة وسيحاول بكافة الطرق كشف حقيقتها
..............منه محمد.....
بعد الجنازه ومراسم العذاء
الام رقيه: من هنا ورايح محامي العايله هيكون الاستاذ محي ابوه فقد حياته بنفس الوقت مع ابني فـ اي ان كان اتفضل قوله يا محي
محي: اولا انا طلبت الجميع انهم يحضروا اليوم لان عندي امور مهمه لازم ابلغها لحضرتكم السيد فاروق العصامي كتب وصيه من حوالي سنتين
رقيه بتعجب: سنتين
محي: ايوه يا رقيه هانم
رقيه: ليه ابني مقليش ولا حد يعرف بيها وبصت للجميع) حد يعرف بيها ياولاد
مني اخته: انا لسه عارفه حالا يا امي ويمكن فاروق خاف لميراثنا بروح للغرب (وبصت لـ آمير
ايسل الزوجه: انا اتجوزته لاني بحبه فأي ان كان الي مكتوب في الوصيه هقبل كل قرارت جوزي فاروق
مني: طبعا لانك مراته الشرعيه مهما هيعمل هيعمل الشئء الصح ليكي بالتأكيد
ايسل بصتلها وطنشت كلامها ولهجتها
أمير: استمر يا محي رجاء
محي: تمام هقرء الوصيه انا السيد فاروق العصامي انا كتبت هذه الوصيه من اجل الكشف عن نواياي انه في حاله وفاتي كل ميراثي يقسم للاشخاص المذكوره ان كل ممتلكاتي الماديه والاسهم العائده للحقوق وادراه شركه السيارات كذالك الاصول الشخصيه الي بالحاضر والمستقبل هعطيها لـ امي رقيه ونصف مراثي لزوجتي الثانيه شيرين وابني حماده
مني بنفعال: ازاي ازاي فاروق انفصل عن عشقته عارضه الازياء من وقت طويل مش كدا يا ايسل مش كدا
ايسل عيونها رغرغت: انا لسه عارفه حالا بالكلام ده زي زي الكل
مني صرخت بحده : طيب ليه ده ظهر فجأه
محي بهدوء: كل حاجه موثقه وفقا لرغبه السيد فاروق
رقيه كانت نفس وضعها تماماً لكنها بتقاوم بكل قوتها : بغض النظر فاروق له عشيقه الاهم انه له ابنه منها ( وبقهر ) ليه فاروق مصمم يفاجئنا ليه خبي ده عننا بالشكل ده
مني هزت رأسها بانهيار : ايه الكلام ده يا ماما احنا عارفين ان كان فاروق له فعلا ابن منها ولا لأ
محي: السيد فارق سجل ابنه في السجل المدني
الكل بصدمه: ايييييه
رقيه بغموض: حيث كدا ده الي هرضا بيه زي ما فاروق ابني عايز واحنا هنرضا بالامر الواقع
مني بصراخ: ماما انتي هتوفقي علي الوصيه المجنونه دي
رقيه: انا بحترم قررات ابني المتوفي يا مني
مني بهجوم شرس: لكن انتي عمرك ما كنتي موافقه علي عشقته
رقيه: عايزاني اعمل ايه قوليلي ها خلاص الامر وصل لحد منقدرش نكح الشخص الي ثار المشكله مات ازاي هقدر احل الامر قوليلي
مني: ايسل انتي هتسمحي ان ده يحصل انت زوجته الشرعيه لكن مكتبلكيش حاجه لكن كتب لعشقته
ايسل بقهره وغصه: طالما فاروق عايز كدا انا ممكن اعمل ايه
مني: لالا مش مصدقه انتي هتسمحي ان ده يحصل
ايسل: كفايه كدا مش عايزه اسمع اي حاجه
محي كمل: الجزء الخاص بالسيده ايسل مذكور هنا كتبلها كل الاصول وربح الشركه و20 فدان من الاراضي لزوجتي الاولي مدام ايسل الكيلاني
ايسل: انا مش عايزه اي حاجه!
مني: وعني انا ايه؟؟
محي: السيد فاروق ذكر ده عطي جزء من الاسهم وفقا للمبلغ الاصلي الي ملقاه من الشركه 10 فداديين من الارض لمدام مني العصامي
مني بدئت تصرخ: ده بس انا اخته الشقيقه ليه اخد ده بس ولا (وبصت لـ آمير بنظرات كلها استهزاء واحتقار
محي: جزء الاستاذ آمير مذكور الفيلا الصغيره وجزء من اسهم الشركه
أمير: انا مش ممكن اقبل ده
رقيه: لا هتقبله احنا هنفذ وصيه المرحوم
محي: لسه فيه امر والكل لازم يعرفه خصا الاستاذ آمير
أمير بصله بستغراب: انا
محي هز دماغه: ايوه السيد فاروق شرط بالوصيه شرط له علاقه بيك
آمير: اي شرط
محي: انك تتجوز من مدام شيرين وتعيشوا لمده سنه علي الاقل تحت سقف واحد
أمير بدهشه : افندم ده الي هو ازاي
غاده جسمها انتفض من الغيره: انت يظهر قريت الكلام غلط
محي: واذا منفذش آميروصيتي بطالب بعزله من منصبه كمدير تسويق
ووممنوع يكون له اي علاقه بأي شئ يخص شركه السيارات في المستقبل
مني: ايه التخريف ده
آمير طلعت عيونه من الصدمه: مستحيل اعمل كدا لا مستحيل
محي كمل بجديه : اذا لم يتم الالتزام بأي شرط مكتوب في وصيتي بطالب بتحويل كل ثروتي للاعمال الخيريه
مني: انت تقصد لو متجوزش آمير الكل هيضر هو كمان
محي هز راسه بنعم
مني هزت رأسها بانهيار و صرخت: لا ده فاروق متوفي بالجنون
آمير كأن صعقه نزلت علي دماغه: لا انا مش مصدق ان فاروق يكتب كدا
محي: ممكن تقرء بنفسك وتتأكد ان كان توقيع الاستاذ فاروق او لأ
آمير ماقدرش يستحمل الوضع بصلهم وسابهم ومشي ونار مولعه جوفه!!
غاده: آمير
رقيه مسكتها: سبيه لوحده
مني: ايه الوصيه المجنونه دي لا يظهر اخويا فقد عقله انا يستحيل اقبل بكدا انا اخته واخد من ثروته الجزء القليل ده بس
رقيه: مني بجد هايل انك عماله تفكري بنفسك عملتي ايه بخلاف انك اتسببتي بس في المشاكل
مني: ماما
رقيه بصوت واطي : اقعدي جنبي واسكتي
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الثاني اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية الضوء الخافت " اضغط على اسم الرواية