رواية منقذي الفصل العشرون بقلم شوشو محمد
رواية منقذي الفصل العشرون
وتذهب الي المستشفي
نور وهي تدخل بسرعه المستشفي لو سمحت ف واحد جه هنا ف حادثه اسمو ادم الاسيوطي
شخص ايوا يامدام هو حاليا ف العمليات
نور بخوف وبكاء طب هو كويس
الشخص معرفش واللهي
نور طب اوضه العمليات فين من فضلك
الشخص ف الدور التاني اخر الطرقه ع ايدك الشمال
تذهب نور بسرعه الي اوضه العمليات و تفقد أمام باب الاوضه وهى تبكي وتقول انا السبب انا الي خليتك تمشي من عندي وكانت مدايق و زعلان يارب قومه بإسلامه يارب ميحصلوش حاجه انا مقدرش اعيش من غيرو
يخرج الدكتور من غرفه العمليات
تجري عليه نور وتقول
طمني يادكتور ادم كويس
الدكتور بحزن لاسف الحاله خطيره جدا وفي كسر جامد ف الدراع اليمين والي مصعب الوضع اكتر أنه متبرع بجزء من الكبد من قريب
نور بعدم فهم يعني اي
الدكتور يعني ادعيله يعدو ال١٢ ساعه الجين ع خير والا
نور والا ايه ممكن يروح مني
الدكتور الاعمار بيدي الله بس ممكن يدخل ف غيبوبه
يقول جملته الاخيره وتقع نور مغم عليها
يأخذها الدكتور والممرضات الي غرفه
الدكتور هي كويسه بس ده من قصر الصدمه علقلها المحلول وام تفوق عرفيني
الممرضه حاضر يادكتور
تعلق الممرضه المحلول ل لنور وبعد ساعه تفوق نور وتقول ادم
الممرضه اهدي هو هيبقا كويس إن شاء الله
نور بتعب وبكاء ممكن لو سمحتي تعطيني تلفون
الممرضه تعطيها التلفون
عند اياد وسلمي ف الشركه
سلمي انا ترجمت الملف كله يامستر اياد
اياد هو انتي ليه كل ام تكلميني تقولي يامستر
سلمي بإحراج اومال اقول اي
اياد قولي اياد بس
يرن موبايل سلمي
سلمي اسفه دي نور ممكن ارد
اياد طبعا ردي علياها
سلمي الو
نور ببكاء الو ياسلمي
سلمي بخوف من حاله نور اي ف اي بتعيطي ليه
نور ادم ياسلمي عمل حادثه وممكن يروح مني
سلمي حادثه اي طب انتي فين
نور ف مستشفي ،،،،،،،
سلمي خلاص انا جيالك اهو
اياد ف اي ياسلمي مين عمل حادثه
سلمي ادم
اياد بصدمه ادم طب هو فين الوقتي
سلمي ف المستشفي
اياد طب بسرعه نروح نشوف ف اي
ف المستشفي يصل اياد وسلمي ويروحو الاوضه الي فيها نور
سلمي وهي تجري ع نور تحضنها ف اي ياحبيبتي حصل اي تحكي لهم نور كل الي حصل
نور بانهيار انا السبب انا الي خليته يمشي زعلان لو كنت سمحته مكنش حصل الي حصل ده
سلمي وهي تطبطب عليها لا ياحبيبتي ده قضاء ربنا انتي ملكيش دخل فيه ربنا عاوز كده واكيد ليه حكمه من ده
تنظر لهم اياد ويتركها ويخرج
و يذهب الي الدكتور يعرف منه حاله ادم
ف الصباح
تخرج نور واياد و يروحو ل الدكتور
نور طمني يادكتور ع ادم
الدكتور بحزن لاسف دخل ف غيبوبه
نور ببكاء غيبوبه طب هيقوم منها امته
الدكتور ممكن يوم اسبوع شهر سنه دي حاجه بتاعت ربنا
نور وهي منهارة طب ممكن اشوفه
الدكتور يشفق ع حالتها ممكن بس روحي مع الممرضه تجهزك عشان هتدخلي العنايه بس خمس دقايق مش اكتر
تذهب نور مع الممرضه وتتعقم وتدخل العنايه لادم
نور ببكاء ادم اوم عشان خطري متسبنيش يا ادم متسبنيش زي بابا ماسبني وتمسك ايدو انا اسفه انا عرفه انك زعلان مني بس انا معدش زعلانه انا حبيتك وتعلقت بيك من اول يوم شفتك فيه حبيتك وانا معرفش بس مقدرتش اتحمل اسلوبك الوحش معايا اكتر من كده عشان كده سبت البيت انا اسفه اني سبتك بس متسبنيش انتا انا ماصدقت اني لقيتك
تدخل الممرضه وتقول كفايه كده يا مدام لازم تخرجي
نور ببكاء سبيني معاه كمان شويه بالله عليكي
الممرضه وهي مشفقه ع حالها مينفعش معلش اخرجي وانا هحاول اخلي الدكتور يدخلك تاني
تخرج نور وتقف ع باب العنايه وتنظر لادم ثم ترجع الي غرفتها
تدخل الغرفه وتجد سلمي واياد بيتكلمو
سلمي تعالي يانور ارتاحي
نور وهي تجلس تقول اياد
اياد ايوه يانور محتاجه حاجه
نور ايوه هو ادم متبرع بكبد لمين
اياد بارتباك ها مين قلك كده
نور الدكتور قلي أنه متبرع بالكبد لحد من قريب
اياد معارفش حاجه عن الموضوع ده
نور يعني انت صحبه المقرب وابن خالو ومتعرفش
اياد بارتباك انا
نور انتا مش عاوز تقلي أنه اتبرع بالكبد ليا
اياد انتي عرفتي منين
نور ببكاء يعني شكي طلع ف محله
اياد اهدي بس
نور اهدا يعني اي انا عوزه افهم كل حاجه والوقتي حالا
اياد وهو ينظر لسلمي
سلمي طب اهدي وهنحكيلك كل حاجه
يحكي اياد وسلمي لنور ع كل الي حصل
نور بانهيار يعني اي الكلام ده يعني انا كان عندي كانسر وادم اتجوزتي بس عشان جدو طلب منه مش عشان اتشدلي ولا حاجه زي مكان بيقول وسفرني ع اساس شهر عسل وهو كان مسفرني عشان العمليه
كل ده وأنا زي العبيطه مش فاهمه حاجه
سلمي خلاص يانور متعمليش ف نفسك كده
نور حتي انتي ياسلمي خبيتي عليا
سلمي صدقيني كان احسن ليكي متعرفيش حاجه عشان نفسيتك
نور ببكاء يعني ادم مش بيحبني ومتجوزني شفقه
اياد لا يانور هو مكنش متجوزك شفقه وهو كان عاوز يسعدك عشان خاطر جدك وعمتو بس بعد ما اتجوزك حبك وتعلق بيكي وبالاخص ف الفتره الاخيره صدقيني يانور ادم بيحبك اوي وانتي اول وحده تدخل قلبه
نور بيحبني او مبيحبنش مش مهم المهم أنه يقوم انا مش هقدر استحمل فكره ان يحصله حاجه بسببي كفايه الي عمله عشاني
اياد إن شاء الله مش هيحصله حاجه وهيقوم وهيبقا احسن من الاول
نور يارب يبقي كويس يارب
اياد انا لازم اعرف عمو علي وجدو خيري
نور لا انا مش عوزه حد يعرف ع الأقل اليومين دول لحد منشوف هيحصل اي
اياد ماشي يانور
ف الصباح تطلب نور من الدكتور الدخول لادم
ويوافق الدكتور وتدخل نور لادم وتاعد جنبه وتكلمه وتقول
ادم انتي وحشتني اوي اوم بقا يعني بعد ما انقذتني عاوز تسبني لوحدي انا عرفت كل حاجه انتا عملتها عشاني حته لو مكنتش بتحبني كفايه أنه ضحيت واتجوزتني عشان تساعدني انا بحبك يا ادم متسبنيش عشان خطري اوم بس وانا هعمل كلي الي انتا عوزه
تمر الايام ونور كل يوم تدخل لادم وتاعد تتكلم معاه وهاله وخيري رجعو وعرفو الي حصل وعلي ساب كل الي وراه ونزل عشان يبقي جنب ابنه ونور كانت بترفض تسيب المستشفي و تروح ا لبيت وكانت ديما جنب ادم
وبعد مرور ٦شهور
تدخل نور الي غرفه ادم كالعاده وتجلس بجانبه وتمسك ايدو
نور ببكاء اوم بقا ياادم بقالك ٦شهور وانت كده انا مش عرفه اعيش من غيرك انا حياتي وقفت من يوم ما دخلت الغيبوبه وانا لا عارفه اكل ولا اشرب ولا انام ده حته الامتحانات مروحتهاش وسقط السنه دي بس كل ده مش هممني قد ما هممني أنك تقوم وابص فعنيك ياحبيبي وحشتني اوي يا ادم
يقوم ادم بتحريك ايدو
نور ادم انت بتحرك ايدك صح وتقوم بسرعه تنادي ع الدكتور
الدكتور بعد مافحص ادم
يخرج ويقول الحمد لله كل المؤشرات بتأكد إن ادم بيفوق من الغيبوبه ساعه إن شاء الله بالكتير ويفوق ويتنقل ف غرفه عاديه
بعد ساعه
كانت نور تجلس بجانب ادم وممسكه بايده
ياله ياادم فتح عينك بقا الدكتور قال ساعه بقالك ساعه وعشر دقائق ومااومتش وحشتني اوي
يفتح ادم عينه وينظر لها
نور الحمد لله يارب ادم انت كويس
ادم انتي مين 🤔
نور انا مين
يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية منقذي" اضغط على اسم الرواية