رواية الحب الحلال الفصل الرابع والعشرون بقلم ايات الرحمن
رواية الحب الحلال الفصل الرابع والعشرون
وقفنا المره اللي فاتت لما المجهول قال لمنصور انه في شخص معين دخل قصر الصياد
اما في القصر كانت تجلس العائله ومعهم عمار وجاسر ومازن ولؤي وكانت تنزل الفتيات من علي الدرج
دخلت الفتيات علي العائله ف الرسيبشن
الفتيات _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع _عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عشق ببلاهه_عامل اي يابو حميد
احمد باستغراب _الحمد الله في حاجه يا عشق
عشق _لا بس في طلب صغنون كده البت نسرين ونورسين طالبينه منك
نسرين ونورسين بصدمه مضحكه_احنا
عشق _بص انصدمو يا حبه عيني لما قولت انهم عايزين طلب اصل قعدو يستحايلوا عليا فقولت يا بت يا عشق دول غلابه فقولي لابو حميد وهو مش هيرفض حاجه صح يابو حميد مش انت بتحب حفيداتك
احمد بضحك _ايوا بحبهم
عشق _بصو بيحبكم عشان كده مش هيرفض ليكم طلب
نورسين ونسرين بصدمه اخره _ يرفض لينا احنا
عشق _بص مش مصدقين ازاي
احمد بضحك_طب يا عشق اي طلبك قصدي طلب نورسين ونسرين
عشق باحراج وعيون مثل القطط _احم اوضه الضيوف
احمد باستغراب_ مالها
عشق _عايزين فيها تلات سراير
احمد _ليه برضو
عشق بمسكنه _اصل البت نبض وغرام بيخافو ينامو لوحدهم يا حبه عيني وبيمشوا وهما نايمين وممكن يرمو نفسهم من فوق صح يا سويلم
سالم بصدمه _نبض وغرام من وقت اي بيعملو كده
عشق بضحك وبلاهه _ من النهارده
احمد بضحك _خلاص يا عشق مش لازم تكدبي حاضر هعمل تلات سراير لكل واحده
عشق _بس يكونو كبار عشان احنا خمسه مش تلاته
احمد _حاضر
كانت تجلس العائله وتضحك علي عشق
عشق _ جدو
احمد _نعم
عشق بابتسامه_ممكن تتكلم عن رسولنا الكريم
احمد _عليه أفضل الصلاة والسلام حاضر هتكلم عنه
هنكلم عن أخلاق الرسول
عند الحديث عن الرسول -عليه الصلاة والسلام- لا بدّ من الإشارة إلى أنّ الله تعالى حين مدحه في القرآن الكريم وصفه بأنّه صاحب خُلقٍ عظيم، إذ يقول تعالى عن نبيّه: {وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ}[١]، فالرسول -عليه الصلاة والسلام- كان أعظم الناس خُلقًا حتى قبل أن يبعثه الله برسالة الإسلام، فقد كان معروفًا في قومه بالصادق الأمين كنايةً عن شدّة صدقه وأمانته، فلم يكذب في حياته قط ولم يؤذِ إنسانًا أو طيرًا أو شجرة، بل كان حُسن خلقه مثل الماء الصافي الذي لم يتلوّث بأي شائبة.
كان محمد -عليه السلام- أمينًا في كلّ شيء، ولهذا كانت قريش تحتفظ بأمانتها عنده لأنّه كان يردّ الوديعة ويوفي بالعهود، حتى أن أمّ المؤمنين خديجة بنت خويلد -رضي الله عنها- اختارته لتجارتها لما رأت فيه من شدّة أمانته، ثم اختارته زوجًا وهي فخورة به من شدّة صدقه وأمانته وأخلاقه الرفيعة، كان النبي -عليه الصلاة والسلام- مثالًا يُحتذى في كلّ شيء، لم يكن يغتاب أحدًا ولا يردّ الإساءة بإساءة ولم يكن يغضب إلا لله، بل كان هيّنًا ليّنًا طيب القلب رؤوفًا ورحيمًا بالجميع، وهذا من شدّة حسن خلقه الذي كان قدوة للجميع.
مكارم الأخلاق بالنسبة للنبي العظيم كانت علامة فارقة فيه جعلت الجميع ينظر إليه بإعجاب، ورغم أنّه أكثر من تعرض لأذى من قومه إلّا أنه لم يردّ الإساءة أبدًا، بل كان يلتمس العذر للجميع، ويدعو لهم بالهداية، وكان أيضًا ضحاكًا بسّامًا لا يعبس في وجه كبيرٍ ولا صغير، ولم يكذب في حياته حتى من باب المزاح بل كان حديثه كله صادقًا وصحيحًا، كما كان يفعل الخير في كلّ وقت ويتحلّى بالإيثار، وهو أكثر الناس إخلاصًا وحبًا لفعل الخير وإطعامًا للمحتاج وإغاثةً للملهوف، وكان كريمًا وجوادًا ومعطاءً في جميع الأوقات والأحوال.
تعامل الرسول مع أهل بيته
تعامل الرسول -عليه الصلاة والسلام- في بيته كان تعامل الأب الحنون مع أبنائه، إذ كان أشدّ الناس عطفًا على بناته وأبنائهنّ وخاصة الحسن والحسين ابنا فاطمة -رضي الله عنها- من زوجها علي بن أبي طالب -رضي الله عنه-، وكان يلعب معهما ويسمح لهما بالجلوس في حجره، أمّا تعامله مع أزواجه أمهات المؤمنين -رضي الله عنهنّ- فكان تعامل الزوج الطيب الكريم المحب الذي يحكم بالعدل بين جميع زوجاته ولا يفضل واحدة على أخرى.
لم يكن الرسول -عليه السلام- يضرب ابنًا أو خادمًا أو يوبخ أحدًا، وكان يخدم نفسه بنفسه ويُصلح ما تمزق من ثيابه ونعاله بنفسه، ويُحضر ما يحتاجه بنفسه دون أن يلقي أوامره على أيّ أحد، فقد عامل بناته بالرحمة ودعاهنّ إلى الإسلام باللطف واللين، ويهتمّ بهنّ في كلّ وقت، ويُصلح أي خلاف بينهنّ وبين أزواجهنّ في حال حدوثه، كما كان يهتمّ بزوجاته عندما يمرضن، ويطلب منهنّ فعل الأشياء بالرحمة والعطف وليس بالإكراه، وكان -عليه السلام- حريصًا على إدخال الفرح والسرور إلى قلوب أ÷ل بيته، ويُطعمهم بيديه، ويفضلهم على نفسه.
كان الرسول -عليه السلام- يُساعد زوجاته في الأعمال المنزلية، وخاصة إذا ظهر على إحداهنّ التعب، وكان يُحافظ على صلتهنّ مع أهاليهنّ، حتى أنّه كان يخصّ صديقات خديجة -رضي الله عنها- بالخير حتى بعد أن توفيت، كما كان يسهر مع زوجاته في الليل ويدخل البهجة إليهنّ، ويوصلهنّ إلى حجراتهنّ ويحمل عنهنّ الأعباء المختلفة، فلم يكن أحد يتعامل معه -عليه السلام- إلّا أصبح فرحًا مبتهجًا مرتاح البال، كما كان يتقبل مناقشة زوجاته له ويصبر عليهنّ.
مواقف الرسول مع الصحابة
كان النبي -عليه الصلاة والسلام- خير مُرشدٍ لصحابته -رضوان الله عليهم- حيث كان يُعلمهم أصول دينهم ويحثهم على الإيمان والجهاد والتزوّد من الخير، كما كان يُنبّههم عند الخطأ ويعينهم على دينهم ويدلّهم على الطريق الصحيح في جميع شؤون حياتهم، كما لم يكن يسمح بأن يكون هناك ضغينة بين أصحابه بل كان يحثهم على التعاطف والمحبة والتكافل فيما بينهم حتى يكونوا قدوة لجميع المسلمين، وفي الغزوات كان يُحارب معهم المشركين جنبًا إلى جنب ويحرص على أن يكون في مقدمتهم، وأقرب صحابة رسول الله -صلى الله عليه وسلم- إليه هو أبو بكر الصديق -رضي الله عنه- الذي تولّى خلافة المسلمين من بعده.
كان النبي -عليه السلام- يُلاطف أصحابه ويبتسم في وجوههم ويقدم لهم النصيحة التي تنفعهم في دينهم ودنياهم، وله الكثير من المواقف معه تدلّ على تواضع النبي -عليه السلام- في تعامله معهم، وبعد الهجرة النبوية من مكة إلى المدينة لم يكن يفرق بين المهاجرين والأنصار ولم يتحيز لأحدٍ منهم، بل آخى بينهم وجعل كلمتهم واحدة في جميع المواقف حتى لا تحصل بينهم أي ضغينة أو سوء فهم، فقد كان الرسول -عليه السلام- نعم الصاحب ونعم الرفيق الذي لا يزلّ أبدًا ولا يحكم بين صحابته إلّا بالعدل، ولا يميل قلبه إلّا للأكثر إيمانًا وتقوى، وهذا كلّه من فيض كرم أخلاقه التي ميزه الله بها.
كان النبي يُدافع عن أصحابه ويدعو المسلمين والتابعين من بعدهم أن يحذو حذوهم ويتخذوهم قدوةً في دينهم وصلاتهم ودفاعهم عن رسالة السلام السمحة، وأعلى مكانتهم وجعل لهم قيمة في قلوب المسلمين، وشبّههم بأنهم القناديل التي تهتدي بها الأمة الإٍسلامية، ويكفي أنهم لازموا النبي -عليه السلام- في أوّل أيام الدعوة الإسلامية وكانوا له السند والعون في الوقت الذي تخلّى عنه قومه فيه، كما كان يروي الأحاديث الشريفة لأصحابه ليحفظوها وينقلوها عنه للمسلمين حتى يتعلموا أصول دينهم ويميّزوا بين ما هو صحيح وخاطئ، ستظلّ سيرة النبي -عليه السلام- هي المنارة التي تهتدي بها أمة الإسلام أبد الدهر.
وُلد في مكة في شهر ربيع الأول من عام الفيل، قبل ثلاث وخمسين سنة من الهجرة (هجرته من مكة إلى المدينة)، ما يوافق سنة 570 أو 571 ميلادياً و52 ق هـ.[10] ولد يتيم الأب، وفقد أمه في سنّ مبكرة فتربى في كنف جده عبد المطلب، ثم من بعده عمه أبي طالب حيث ترعرع، وكان في تلك الفترة يعمل بالرعي ثم بالتجارة. تزوج في سنِّ الخامسة والعشرين من خديجة بنت خويلد وأنجب منها كل أولاده باستثناء إبراهيم. كان قبل الإسلام يرفض عبادة الأوثان والممارسات الوثنية التي كانت منتشرة في مكة.[11] ويؤمن المسلمون أن الوحي نزل عليه وكُلّف بالرسالة وهو ذو أربعين سنة، أمر بالدعوة سرًا لثلاث سنوات، قضى بعدهنّ عشر سنوات أُخَر في مكة مجاهرًا بدعوة أهلها، وكل من يرد إليها من التجار والحجيج وغيرهم. هاجر إلى المدينة المنورة والمسماة يثرب آنذاك عام 622م وهو في الثالثة والخمسين من عمره بعد أن تآمر عليه سادات قريش ممن عارضوا دعوته وسعوا إلى قتله، فعاش فيها عشر سنين أُخَر داعيًا إلى الإسلام، وأسس بها نواة الحضارة الإسلامية، التي توسعت لاحقًا وشملت مكة وكل المدن والقبائل العربية، حيث وحَّد العرب لأول مرة على ديانة توحيدية ودولة موحدة، ودعا لنبذ العنصرية والعصبية القبلية.[12أَبُو القَاسِم مُحَمَّد بنِ عَبد الله بنِ عَبدِ المُطَّلِب (22 أبريل 571 - 8 يونيو 632) هو رسول الله إلى الإنس والجن في الإسلام؛[4] أُرسِل ليعيدهم إلى توحيد الله وعبادته شأنه شأن كل الأنبياء والمُرسَلين، وهو خاتمهم، وأُرسِل للنَّاس كافَّة،[5] ويؤمنون أيضا بأنّه أشرف المخلوقات وسيّد البشر،[6] كما يعتقدون فيه العِصمة.[7] عند ذكر اسمه، يُلحِق المسلمون عبارة «صلى الله عليه وسلم» مع إضافة «وآله» و«وصحبه» في بعض الأحيان، لِمَا جاء في القرآن والسنة النبوية مما يحثهم على الصلاة عليه.[8] ترك محمد أثرًا كبيرًا في نفوس المسلمين، وكثرت مظاهر محبّتهم وتعظيمهم له باتباعهم لأمره وأسلوب حياته وتعبده لله، وقيامهم بحفظ أقواله وأفعاله وصفاته وجمع ذلك في كتب عُرفت بكتب السّيرة والحديث النبوي، واحتفالهم بمولده في شهر ربيع الأول في كل عام. اعتبره الكاتب اليهودي مايكل هارت أعظم الشخصيّات أثرًا في تاريخ الإنسانية كلّها باعتباره «الإنسان الوحيد في التاريخ الذي نجح نجاحًا مطلقًا على المستوى الديني والدنيوي».
الجميع _عليه افضل الصلاه والسلام
عشق _الرسول جميل اوي
احمد_عليه افضل الصلاه والسلام
جاسر _استأذن انا بقا
لؤي ومازن _ خدنا معاك
جاسر _وانت يا عمار
عمار_ شيلني يا اخ
جاسر _يلا يا برعي مش قادر تقوم
عمار _برعي الله يقرفك يا شيخ
قام الشباب واستأذنو من الجميع ثم صعد الجميع الي غرفهم
اما في مكان اخر
يتجمع فيه الشر
منصور _ اتصل علي برعي يجي دلوقتي هنهي كل حاجه النهارده
مجهول _حاضر
يقوم المجهول بالاتصال علي عمار
مجهول _ايوا يا برعي باشا
عمار _في اي
مجهول _منصور بيه عايز حضرتك
عمار _قولوا انا جاي
مجهول _حاضر
ثم يغلق الهاتف
مجهول _جاي يا باشا
منصور _اوك
اما عند الشباب
لؤي _عايز اي ده
عمار _نش عارف بيقول منصور عايزني
لؤي _طب روح عشان ما يشوكش فيك وخلي بالك من نفسك
عمار _ف رعايه الله
لؤي _سلام
يذهب عمار الي منصور
ويوصل
منصور _اهلا يا برعي
عمار _اهلا يا باشا ف حاجه ولا اي
منصور _ايوا عايز اخلص علي لؤي (عارفه صادمه بتحسبو انه شاف عمار صح نو نو نحن نختلف عن الاخرين)
عمار وهو يمثل الغباء _لؤي مين
منصور _لؤي الدمنهوري بن الدمنهوري
عمار _طب ليه عايز تخلص عليه
منصور _ باين انه متفق مع حمزه واحمد الصياد
عمار _ نخلص منه وقت اي
منصور _ في اقرب وقت
عمار _ اوك شوف الميعاد وانا جاهز
منصور _الخميس الجاي
عمار _اوك
ثم يذهب عمار ويتصل محادثه جماعيه ويتحدث مع اصدقائه
عمار _ وده اللي حصل
لؤي _هتنفذ اللي قاله
حمزه _ايوا هتنفذ
عمار _انتو اتجننتو ولا اي انا استحاله اعمل كده
مازن _هما بيقولو الصح لازم تنفذ
جاسر _ بس في مشكله يوم الخميس هو يوم كتب كتابكم
عمار _فعلا
مازن _ده يوم هيكون حلو للتنفيذ
لؤي بخبث _ فعلا
عمار _اوك بس انا خايف عليك
لؤي _ما تخافش ان شاء الله بسيطه
الجميع _ان شاء الله
بعد مرور يومين دون احداث ها هو اليوم الذي يلتقي به الجنان
عشق _جدوووووووو نبض وغرام الطياه بتاعتهم هتوصل كمان ساعه انا عايزه اروح اجيبهم من المطار
احمد _ يا حبيبتي اهدي
عشق بدموع _بالله يا جدو عايزه اروح اجيبهم من المطار
احمد _خلاص اهدي وروحي انتي وحمزه والبنات
زين _احم وانا كمان عشان عربيتين
احمد بضحك _طب استني اكمل كلامي
زين _انا كملته 😎
احمد _اه هتروح تسوق العربيه اللي فيها الشنط بتاعت غرام ونبض
زين بصدمه _نعم
احمد بضحك_يلا روحي اجهزو
ذهبوا جميعا الي غرفهم وارتدو ملابسهم ثم ذهبو الي المطار
كانو الفتيات يجلسون بسياره حمزه اما زين كان وحيدا في سيارته
وصلوا جميعًا الي المطار
حمزه _استنو هروح اشوف الطياره وصلت ولا لاء
عشق _ماشي
ذهب حمزه الي الي تلك الشاشه التي تعلن وصول الطائرات وعلم بوصول الطائره
حمزه _الطياره وصلت وزمانه لم يكمل حمزه حديثه حتي وجد عشق تناظي بأسماء غرام ونبض
عشق _نبضي غرامي
نبض وغرام _عشقي ثم احتضنو بعضهن وايضا نورسين ونسرين احتضنو الفتيات ثم ذهبن الي السيارات كان في سياره حمزه نبض وعشق وحمزه اما في سياره زين غرام ونسرين ونورسين
ذهبوا جميعا الي القصر
ورحبت بهم العائله
سالم _اهلا يا بنات
نبض وغرام وهم يغمضو اعينهم _ مين نبض ومين غرام
سالم _افتحو عنيكم عشان اعرف
نبض وهي مغمضه العين _ كده يا سويلم مش عارف غرامك
غرام وهي ايضا تغمض اعينها _اخص عليك يا سويلم مش عارف نبضك
سالم _ لاء ما انا هفرق بين نبضي وغرامي لما يفتحو عشان انا عارفكم مكارين فتحت الفتيات اعينهم وهم يضحكون
سالم بضحك _بتضحكو عليا يعني غرام تقول انا نبض ونبض تقول انا غرام اخص عليكم
ضحكت الفتيات عليه وضحكت ايضا العائله علي مرحهم وهم لا يزالون منبهرين من جمالهم
عشق _ العيله مبلمه من وشكم اومال لو شافوكم بشعركم
نبض بضحك _لا ما احنا مش هنشيل الطرح خالص قدامهم
غرام _ انا ابو عيون زرقاء اللون من اكون
سالم بضحك_تكونين غرام وام عيون خضر هي نبض
نبض _شاطر يا سويلم
عشق _ يلا يا بنات عشان تستريحو
غرام بصوت منخفض _ فين يا بت قره عيني اللي قولتي عليه
عشق_مش هنا
نبض وهي تخفض صوتها مثلهم _اومال فين
عشق _مش عارفه هيجو وقت اي بس ممكن بالليل ويلا عشان مش هتلبسو كده تاني انا اشتريت ادناءات ودريسات ليكم زي انا ونورسين ونسرين
نبض وغرام _اشطا يلا
صعدو _الخمس فتيات الي الاعلي في الغرفه التي جهزها الخدم لهم هن الخمسه
عشق _ اليوم كان متعب اوي
نبض وغرام _لسه ياخاي عملتي اي
عشق _ ولا اي حاجه
نبض بنظره شماته _ وتعبانه
عشق _ايوا
غرام _ واحنا اللي جايين من سفر
نورسين _ لا انتو كنتو مستريحين عن عشق 😅
عشق _ طب يلا ننام شويه وبعدين ننزل عشان العشا
نسرين بخجل _ ايوا عشان هقول لجدو علي قراري النهارده
البنات _ يلا ثم ضمو السراير علي بعضهن ونامو باحضن بعضهم مثل الاخوات
في المساء كان يجلس الجميع وتفاجئوا من ارتداء غرام ونبض للزي الاسلامي ولكنهم كانو سعداء جدا
احمد _ها يا نسرين اي رايك موافقه علي لؤي
نسرين _ايوا يا جدو
احمد _علي بركه الله
حمزه _ لؤي جاي هو والشباب دلوقتي ونقوله علي الخبر
احمد _ ان شاء الله ثم وجه كلامه الي نورسين وانتي يا نور سين صحبتك ملاك جايه
نورسين _ ايوا يا جدو جايه داخله علي القصر دلوقتي
احمد_ تمام
بعد وقت قصير اتي الشباب ودخلو الي القصر فتفاجأ كل من جاسر وعمار من جمال نبض وغرام
واعجب عمار بغرام وجاسر بنض
عمار _الله اكبر تبارك الخلاق فيما خلق
مازن _غضب بصرك يا استاذ انت وهو
غض جاسر وعمار بصرهم وقالو _ استغفر الله العظيم
بعد انا جلس الجميع اذا بجرس القصر يعلن عن وصول ملاك وهي بالفعل ملاك فهي فتاه ذات البشره البيضاء والعيون البنيه الطول المتوسط والجسد الممشوق وترتدي الزي الاسلامي
نورسين _دي اكيد ملاك
احمد _طب قومي افتحي او نادي حد يفتح بسرعه عشان ما توقفش علي الباب كتير
نورسين بحب وسرعه _انا هفتح ليها دي وحشتني مووووووت
تذهب نورسين الي الباب وتقوم بفتحه
ومن ثم تحتضن ملاك
نورسين _ملاكي الحلو وحشتيني اوي
ملاك بهدوء _ لا اوحشك الله قلبا ولا قبرا وبعدين مش قولنا نبدأ بالسلام
نورسين _والله نسيت انتي كنتي وحشاني اوي ونسيت اقول السلام
ملاك _ خلاص ما ننساش تاني
نورسين _اوك يلا تعالي ادخلي اعرفك علي البنات والعيله
ملاك _يلا
ثم يدخلو
نورسين _ جدو دي ملاك
ملاك بصوت هادئ_السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع _ عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احمد _ اتفضلي يا ملاك تعالي
ملاك _ شكرا يا جدو ثم تتجه وتجلس معهم
وتتعرف علي الفتيات وكان هناك من يسترق النظر لها
عمار وجاسر بصوت واحد مملؤ بالسخريه _ غض البصر يا استاذ
مازن باحراج _احم مش قصدي
عمار _هيحححححح تصدقوا انا مش مصدق اني هتجوز واتلم بقا
جاسر بسخريه _علي اساس انك اتقدمت والبنت وافقت
عمار بغرور مصتنع _ هتوافق
مازن _ انا هتقدم ليها بكرا
جاسر وعمار _واحنا كمان
اما عند الفتيات كانو يتحدثون بصوت منخفض
نبض _ هو انا هتجوز واحد من دول
عشق _ايوا
غرام _وانا
عشق _ ايوا وانتي يا ملاك هتتجوزي الهادئ مش واحد من المجانين
ملاك بصدمه_اتجوز
نورسين _ احم لاء هي مش قصدها دي بتهزر
ملاك بفؤحه اطفال _ بجد يعني هتجوز هيحححح ويبقالي قره عين الله
نورسين بصدمه _انتي مش زعلانه
ملاك _ زعلانه ازعل لايه ده انا عايزه اقوم اتقدم ليه
نبض _ والله يا اختي انا كمان الاخ اللي اسمه جاسر ده ما شاء الله مز
غرام _ ولا الواد عموره هيحححح
عشق _ خلاص يا بنات بقا
احمد بصوت عال ليلفت الانتباه _ لؤي نسرين موافقه تتجوزك
لؤي _ وانا ان شاء الله هصونها
ثم جلسو يتحدثون مع بعضهم وقام كل منهم بالعوده الي منزله
في صباح اليوم الثاني
يتصل كل من عمار وجاسر ومازن علي احمد. ويطلبون منه ان يطلب لهم الزواج من الفتيات فيتصل احمد علي والد ملاك ويحدد معه معاد يوم الجمعه اما عن نبض وغرام فقررو ان يخبرو والدهم
نبض وغرام وهم يتحدثون مع والدهم
نبض _ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الوالد _ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملين اي
غرام _كويسين الحمد لله انت اخبارك اي
والدهم _الحمد لله ف حاجه ولا اي
نبض _ الصراحه ف شابين متقدمين لينا انا وغرام وعمو سالم عارفهم وهما محترمين واحنا موافقين عليهم انت رأي حضرتك اي
والدهم _ وانا هلاقي اكتر من راحتكم لو مستريحين يبقا اتوكلو علي الله
نبض وغرام _ونعم المولي هتحضر الفرح
والدهم _ ان شاء الله ده انتو ولادي
نبض _ ربنا يديمك في حياتنا ويبارك فيك يا رب
والدهم _امين يا رب يلا بقا انا هقفل عشان مشغول وخلو بالكم من نفسكم
نبض وغرام _حاضر سلام يا بابا
والدهم _سلام
ثم اغلقو الهاتف مع والدهم
نبض _ انا هقول لجدو انه احنا موافقين
غرام _يلا
في الاسفل
كان يجلس الجميع
نبض _ احم جدو
احمد بحب _نعم يا نبض جدو
نبض _انا وغرام موافقين نتجوز الاتنين العبط ونكسب فيهم ثواب
احمد بغمزه _عبط برضو
غرام _ احم اي يابو حميد
احمد بضحك _خلاص يا غرامي ان شاء الله هبلغهم
اما عند ملاك فقد كانت سعيده جدا لانها ستتزوج ( مش عارفه بيجيبو الهم لنفسهم ليه )
ها قد اتي اليوم الذي سيتقابل فيه الخير مع الشر فمن منهم سينتصر
في صباح يوم الخميس استيقظ الجميع وقاموا بعمل روتينهم اليومي
في الاسفل كان يجلس الجميع ومعهم الشباب وهذا ما استدعي استغراب الفتيات
احمد _ الشباب يجولي المكتب بعد الفطار
الشباب _حاضر
انتهي الجميع من تناول الافطار
ثم نهض الشباب وذهبوا الي المكتب
احمد _انا جمعتكم النهارده اكيد عشان عارفين انه كاب كتاب لؤي وحمزه وزين
الشباب _ايوا
احمد_ لاء هيبقي كتب كتابكم كلكم
عمار _احلف هي وافقت طب قالت اي طيب
احمد_ حد يضرب الواد ده
جاسر _استني نشوف في اي طيب
احمد_ النهارده كتب كتابكم كلكم انا كلمت والد ملاك وهو وافق وهناخد رأي ملاك قبل كتب الكتاب ونبض وغرام موافقين وطبعا نسرين موافقه بس اهم حاجه تروحو دلوقتي تختارو فساتين للبنات عشان ما ينفعش يخرجو عشان خطر عليهم
حمزه _حاضر يا جدو بس كتب الكتاب هنعملو فين
احمد _انا هحاول اجيب العمال يزينو الجنينه الخلفيه من غير نا حد يحس
حمزه _اوك هنروح احنا دلوقتي نشتري الحاجات
خرج الشباب من المكتب ثم خرجو من القصر تحت استغراب العائله
في احدي سيارات الشباب كان يجلس كل من حمزه ولؤي ومعهم مازن وفي السياره الاخري زين وجاسر وعمار
في سياره حمزه
حمزه _ مالك يا مازن
مازن _ خايف ملاك ما توافقش
حمزه بابتسامه _ لو نصيبك هتوافق
مازن _ونعم المولي
حمزه _ مالك يا لؤي انت كمان
لؤي _ بفكر ازاي نوقع منصور انا عايز انهي كل حاجه
حمزه بخبث _قريب جدا هيعمل صفقه دعا"ره بنات يوم الاحد الجاي واحنا بقا مهمتنا نمسكه وهو بيسلم البنات والورق والأدلة اللي معانا كافي يخليه ياخد اعدام
لؤي _ انت عرفت ده كله ازاي ده عمار مش عارف
حمزه _ ما انا اتفقت مع الماف'يا اللي هيسلم ليها البنات
لؤي _ازاي
حمزه _اصل انا بعت ليهم واحد في ايطاليا يفهمهم انه جاي مصر عشان يبلغ عنهم ويسلمهم فهما عايزين يقت"لو ف انا اتفقت انه انا هقبض عليه واسبيهم بس طبعا مش هسيبهم
مازن _ اللهم صل على النبي انت جايب الدماغ دي منين
حمزه_ يابا دماغ شغاله مش بتنام
اما في سياره المجانيين
عمار _اخيرا هكمل نص ديني
جاسر _اه ياض يا عمار اخيرا هنتلم
زين _انتو شاربين اي
عمار _اسكت انت انت فاهم حاجه
زين _لاء مش فاهم
جاسر _يبقا تسكت
زين بغباء مضحك _عندك حق
اما في القصر
كان يجلس الفتيات مع بعضهمن في الغرفه واذا بأحمد بدق الباب
عشق _اتفضل
احمد_فاضيين يا قمرات
نبض _ايوا يا جدو
احمد _اتصلو علي ملاك تيجي عشان كتب كتابكم النهارده
البنات بصدمه _كتب كتاب مين
احمد _كتب كتابكم
عشق _انت بتهزر يا جدو
احمد _لاء يا عشقي
عشق _بس احنا ما جبناش اب حاجه
احمد _ما تقلقوش كل حاجه هابقي موجوده عندكم الشباب هيختارو ليكم الفساتين وبرضو ملاك جاي ليها فستان
عشق _طب نتصل عليها طيب احنا مش هنلحق نعمل حاجه يا ربي
ثم جرت الي الاسفل وهي تصرخ
عشق _ليليان انتي يا حاجه يالللي اسمك امي يا حاجه انيت فين. يا حاجه انتي فين
النهارده كتب كتابي ولسه معرفني طيب وانتي يا ماما ملاك مش تقوليلي اني هتجوز ابنك النهارده ( عشان ما تتلغبطوش في اتنين ملاك ام حمزه وملاك اللي هتبقي زوجه مازن )
ليليان _ يا عبيطه يا بنت العبيطه انتي شكلك وحشك الضرب في اي يا بت
عشق _النهارده هتجووووووز
ليليان _انتي بتقولي اي يا عشق انتي ساخنه
عشق _والله جدو اللي قالي
ملاك _انتي بتقولي اي يا عشق
عشق _والله مش بكدب ده حتي البنات كلها هتتجوز النهاده جدو اللي قال
احمد من علي الدرج_النهارده كاب كتاب البنات كلهم مش عايز غلطه واحده
ملاك _طب يلا يا ليليان نشوف هنعمل اي الوقت قصير
اما في المول كان الشباب يحتارون كثيرا
حمزه _انا مش عارف اشتري. اي
لؤي _ولا انا
جاسر _انا من رأي تجيب ليهم كلهم زي بعض
مازن _فكره حلوه
عمار _ايوا فكره جميله
زين _ولو كلهم دريس ابيض علي خمار ابيض هيبقي جميل
حمزه _لاء هنجيب خمار احمر خلي الابيض يكون ليله الفرح بس
الشباب _اشطا يلا وبالفعل ذهبو جميعا واتو بفساتين متشابه باللون الابيض كان دريس ابيض بيه حبات من اللؤلؤ علي الذراعين وينزل باتساع الي الاسفل وكان به زيل طويل ولكن ليس كثير وبه لمعه بسيطه ( واتخيلوا انتو عشان ده دريس من احلامي )وقامو باحضار سته اخمره باللون الاحمر وكان ايضا الشوذ باللون الابيض
ثم عادوا جميعا الي القصر ليتفاجئوا بحركه في القصر ويعلمو ان الفتيات قد علموا بأن اليوم عقد قرانهم اما عند الفتيات قانو بالاتصال علي ملاك فأتت لهم
قام الشباب باعطاء الخدم الفساتين حتي يوصلوهم الي الفتيات وعندما رأي الفتيات الفساتين اعجبن بهم
في المساء كانت الحديقه الخلفيه مزينه بطريقه كلاسيكيه جميله وبدأ المعازيم بالحضور بعد ان قام الجد بالاتصال علي رجال الاعمال ودعوتهم عبر الهاتف
كان يرتدي الشباب جميعا بدل سوداء مع قميص ابيض
اما عند الفتيات
ملاك _ هو انا لابسه زيكم ليه
عشق بغمزه _يمكن كتب كتابك انتي كمان معانا
ملاك _بس بابا ما يعرفش
نورسين _عادي نعرفه
ملاك _ازاي
نسرين _اكيد هيحضر يعني وبعدين فيها اي يعني لو كتب كتابك انتي كمان
ملاك _بس انا لسه ما وافقتش علي مازن ده لسه هيتقدم بكرا
نبض _ يا ستي خير البر عاجله
غرام _صح
عشق _انا خايفه انزل
البنات _واحتا كمان
نورسين _انا مش عايزه اتجوز
نسرين _وانا كمان مش عايزه
نبض _ انا هتجوز عبيط واناوعبيطه ونخلف عبط
غرام _هههههه وانا كمان
ملاك _انا بقا لو هتجوز مازن هو هادي وانا هاديه ونخلف ناس هاديه ونعيش في هدوء
يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الحب الحلال" اضغط على اسم الرواية