رواية فقدان مؤقت الفصل الثاني 2 - بقلم سلمى أشرف
رواية فقدان مؤقت الفصل الثاني
فتحت عيونها لقت الصبح طلع وبباها نايم علي كرسي جنبها بس حاولت تقوم وسندت ضهرها علي المخدة
ليلي بصوت واطي : بابا .. بابا
ابو ليلي بنوم : صباح الخير ي حبيبتي عاملة اي دلوقتي
ليلي : صباح الفل .. أنا كويسة متقلقش
ابو ليلي : يزن جه بليل ولقاكي نايمة فمشي وقال هييجي الصبح عشان الدكتور يكتبلك علي خروج وترجعي معانا البيت
ليلي بفرحة : بجد هخرج ؟
ابو ليلي : أيوة طبعا
ليلي : طب يلا ي بابا عشان خاطري خلي الدكتور يكتبلي علي خروج أنا نفسي اطلع بقي
ابو ليلي بضحك : حاضر ي حبيبي هروح اشوفه لحد ما اخواتك يوصلو
..
جه يزن وليلي فرحت اوي لما شافته وهو مقدرش يمسك نفسه وعيط .. يزن اقرب واحد لليلي من بين اخواته عشان سنه قريب منها فهو اكتر واحد في اخواته أتأثر بتعبها ..
يزن : يلا قومي أنا جهزتلك اوضتك وجبنالك كل الحاجات اللي بتحبيها في البيت
ليلي : طب هقوم البس
حاولت ليلي تقوم لقت نفسها مش قادرة تمشي
ليلي : هو أنا لي مش قادرة امشي اوي ؟ حاسة اني مش سانده نفسي خالص
يزن وهو مسندها عشان متقعش : ده طبيعي ي حبيبتي الدكتور قال كده عشان بقالك سنه في الغيبوبة كلها كام يوم وهتلاقي نفسك كويسة وبتمشي كويس
ليلي : طب أنا كنت عايزة اسال الدكتور في حاجة قبل ما امشي
محمد : بخصوص اي ؟
ليلي بتوتر : بعدين هقلكم هلبس لحد ما ييجي
لبست ليلي وخرجت من اوضتها ويزن ساندها وخرج باباها و محمد وراهم وصلو لمكتب الدكتور
ليلي : معلش سيبوني وحدي محدش يدخل معايا
بباها : ي بنتي طب طمنيني بس عيزاه لي
ليلي بتنهيدة : هساله عن حاجة بخصوص الحلم
محمد : ي ليلي قولنا ده حلم والمفروض متفكريش فيه تاني و ....
بباها بمهاودة : سيبها ي محمد
محمد : ي بابا ازاي بس ؟
بباها : بقولك سيبها ده طبيعي الموضوع مش سهل تتقبله خليها تعرف اللي هي عايزه تعرفه عشان تبقي مرتاحة متحسش أنها تايهه .
محمد بتنهيدة : حاضر
ليلي : مش متاخر خمسة دقائق
..
دخلت ليلي مكتب الدكتور تتكلم معاه
ليلي : ي دكتور انا كنت عايزة من حضرتك طلب
الدكتور : اتفضلي تحت امرك
ليلي : هو في دكتور نفساني في المستشفي هنا ؟
الدكتور : اه لي ؟
ليلي : محتاجة اتكلم معاه في حاجة استشاره يعني
الدكتور : طيب لحظة هبلغه ييجي واتكلمي معاه
..
دكتور حاتم : أنا الدكتور النفساني وبلغوني أن حضرتك عايزاني اتفضلي
ليلي بتوتر : هو حضرتك عارف حالتي ؟
دكتور حاتم : اه اكيد كل حالات الغيبوبة بيبقي عندي علم بيها لأن في ناس بتفقد الذاكرة وده بيأثر عليهم نفسيا فانا اللي ببقي مسئول عن متابعة الحالات دي .
ليلي : طيب كنت عايزة اعرف هو ممكن اتنين متقابلوش غير مرة او اتنين يبقي فيهم حد بيحلم بالتاني وحاسس أنه شافه كتير لدرجة أنه حبه !! وبالنسبة للطرف التاني بيبقي اي الوضع ؟ يعني هل الطرف التاني بيحلم بيه بردو وهل لازم يكون الطرفين عندهم نفس المشاعر من ناحية بعض عشان ده يحصل ؟ أنا مش عارفة أرتب كلامي عشان ملغبطة ومتوترة بس فاهمني صح ؟
دكتور حاتم بابتسامه جابلها مية : اشربي واهدي أنا فاهمك وهوضحلك كل حاجة .. بصي غالبا ده بيبقي ترابط أو تآلف أرواح .. يعني روحين بيحصل بينهم تجاذب نتيجة تجانس في طباع باطنه يعني مش ظاهرة .. هفهمك اكتر يعني روحك بتبقي متعلقة بشخص قابلتيه وممكن متكونش اتقابلتو بس أرواحكم اتقابلت .. الحلم اللي انتي حلمتيه اكيد ليه علاقة بالواقع مش هيبقي مجرد خيال خصوصا أن روحك كأنها فقدت حد وانتي طول الوقت بتدوري عليه .. بالنسبة بقي للطرف التاني فهو غالبا بيحلم بيكي زي ما انتي بتحلمي بيه بس مش بالضرورة يبقي نفس الحلم
ليلي بأمل ولهفة : طيب هو ممكن نتقابل فعلا ؟
دكتور حاتم بتفهم : ممكن .. بتساقو لبض زي الأرزاق كده
ليلي بخوف : طيب وافرض متقابلناش يبقي وهم ومن تاثير الغيبوبة !!!!
دكتور حاتم : مظنش .. بس لو ليكو نصيب تتقابلو هتتقابلو .
ليلي : متشكرة اوي لحضرتك بس ممكن تساعدني لحد ما أتأكد إذا كان ده واقع والا وهم !!!
دكتور حاتم : اكيد مفيش مشكلة وممكن تجيلي العيادة لو حابة اتفضلي الكارت اهو
ليلي : متشكرة اوي بجد عن اذنك .
دكتور حاتم : مع السلامة .
..
ابو ليلي : نورتي بيتك ي حبيبتي
ليلي بفرحة : بنورك ي بابا
يزن : تعالي افرجك عملت أي في اوضتك
خدها يزن سندها وطلعو اوضتها ..
محمد : تفتكر ي بابا أنه طبيعي أنها تحلم بحد ويكون نصيبها في الواقع !! والا مجرد وهم في خيالها
بباه بتنهيدة : كل شئ جايز اهم حاجة محدش يدايقها وسيبوها تتصرف زي ما تحب عشان متفتكرش أننا شايفينها مجنونه وبتجري ورا وهم .
دخلت ليلي مع يزن وفرحت اوي لما شافت اوضتها مليانه بلالين واسمها مكتوب علي الحيطة ببلالين هيليوم واول ما دخلت يزن صفر بايديه وليلي بصتله باستغراب ولقت فجأة ورد أحمر كتير وقع عليها وهي اتنططت ولفت حواليها وغمضت عيونها بفرحة ويزن كان مبسوط أن مفاجأته عجبتها وليلي راحت وحضنت يزن بفرحة .
يزن : يلا ي قمر غيري هدومك وتعالي أنا مجهزلك كل الاكل اللي بتحبيه
ليلي : عيوني حاضر
..
خرج يزن وقفل باب أوضة ليلي عشان تلبس براحتها
ليلي بصت للاوضة بابتسامه وفرحه واترمت علي السرير وهي سانده علي دراعها وباصة في السقف ولفت انتباها مكتبة الكتب بتاعتها بصتلها بابتسامه وفرحة وقامت وهي بتبص للمكتب بتاعها والحاجات اللي عليه وتلاشت ابتسامتها تدريجيا !!!!! لما لقت كتاب محطوط جنب اللاب بتاعها .. وخايفة تسحبه تقرا الاسم ويطلع اللي بتفكر فيه صح ! .. سحبت ليلي الكتاب بايديها وهي بتترعش .. واتصدمت لما قرت اسم الكتاب !
ليلي بصدمة وقلبها بيدق جامد : مستحيل !!! ده الكتاب اللي رشحهولي حسام واشتريته لما قابلته في معرض الكتاب !!!!! يعني اي !!! يعني الحلم مكنش وهم وكان حقيقة !!!
وقعت من طولها وقعدت علي الارض في حالة توهان وهي بتبص للكتاب بأمل وفرحه و خوف وضياع في نفس الوقت !!
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الثالث اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية فقدان مؤقت " اضغط على اسم الرواية