رواية حب خارج سيطرتي الفصل الثاني بقلم فاطمة أشرف
رواية حب خارج سيطرتي الفصل الثاني
" وبفتكرككك وبدمع عنايا انا لما اشوف صورتككك🥀💔"
أدهم دخل بصدمة:انتي بتعملي ايه
كانت ليان قعدة على الأرض وفرشة اسكتش الرسم بتاعها ومبحطرة الألوان في كل مكان وبترسم
ليان وهي بترسم :افندم هكون بعمل ايه برسم طبعا
أدهم بنفاذ صبر :يارب انتي هتجلطيني والله
ليان قامت وهي حطة قلم التلوين فوق ودنها وعاملة شعرها بإهمال ووقفت قدامه وبسم الله مشاء الله على فوق الطول😂 :اخص عليك يا دوومي انا هجلطجكك بردوو
أدهم :ياربي على الشلل ومتقوليش دومي دي تاني ماسخة وبعدين منمتيش ليه ورنا شغل بدري بكرة
ليان بغيظ:انام براحتي وقت منا عاوزة هي دماغك ولا دماغي
أدهم بصلها بغيظ وبعدها جه يدخل اوضته وقفته
ليان :تعال هنا هو دخول الحمام زي خروجه كنت فين يا استاذ ده كله
أدهم بغضب :وانتي مالكك ملكيش دعوة روحت فين ومروحتش فين ومتحاوليش انكك تقربي مني او حتى تفتكري ان احنا هنكمل مع بعض وشغل الروايات اللي في دماغك ده تنسيهه تمام وعن ازنك
ليان عيونها دمعت من قسوته عليها وقعدت تعيط ولمت الاسكتش بتاع الرسم والألوان وكانت بترسم صورتها هي وهو قامت من غيظها مقطعها ورميتها في الزبالة
وقعدت تعيط على حالها وعلى حظها اللي دايما وحش
أدهم دخل اوضته غير هدومه ولبس بنطلون بيتي اسود وعليه تيشريت نبيتي وقعد على السرير بيفكر في يومه
أدهم بتفكير : انا مش مصدق اي حاجة كل ده حصلي في يوم واحد حياتي اتغيرت 180 درجة ازي بسرعة دي اوف هو انا ناقص وبعدين افتكر انه زعق لليان وانا كنت ناقصها دي كمان
أدهم خرج من اوضته علشان يشرب لقى ليان قعدة سرحانة وبتعيط ولمح صورته هو وهي متقطعة ومرمية في الزبالة (ههههه طب ده ملمحلكش بحاجة يا كتلة تلج انت 😂😂😂)
أدهم من جواه :انا شكلي ذاوتها اوي هي ذنبها ايه بردك في كل اللي حصل وقف أدهم وراها وهي قاعدة على الكنبة واتكلم وهو حاطط ايده في جيبه :بتعيطي ليه
ليان بإرتباكك ومسحت دموعها :مفيش حاجة وقامت علشان تمشي مسكها من ايدها ليان قلبها دق جامد اووي وكانت قريبة منه
أدهم بهدوء: اسف اني زعقتلك اللي حصل انهاردة مش سهل ابدا
ليان بإبتسامة باهتة وهي عيونها مدمعة: عندك حق في كل كلمة قولتها انا فعلا مليش حق في اي حاجة ليكك انا اتفرضت عليك وحقكك ده بيتكك وتعمل فيه اللي انت عاوزاه إنما ميجوزليش حتي لو على مسمى مراتكك وانت هتفضل طول عمركك المدرس بتاعي وانا التلميذة انا اللي اسفالكك قالت كدا وسابته ودخلت اوضيتها ودموعها على خدها
أدهم بعد ما مشيت دخل اوضته وقعد يفكر كتير اووي َبعديها نام
"وأدى الليل بجراحه ونارههه أدى عذابههه وأدى مرارههه نسهر نعشق وياهههه جراحه شوف كام واحد فينا اختارهههه💔🥀"
عدي اليوم بسلام وجه صباح اليوم التالي
أدهم صحي من النوم لبس قميص كحلي منقط بأبيض على بنطلون جينس كحلي مقطع خفيف كان شكله وسيم جدا بدقنه السودة الطويلة وشعره الأسود وعيونه الرمادي خرج من اوضته وكانت ليان لابسة سلوبتة جينز محجر رمادي على قميص ابيض وعملة شعرها ليز وحطته من الناحيتين ورا ودنها وكانت بتحط الاكل على السفر
أدهم : احمم صباح الخير
ليان بهدوء وعيون منتفخة من دموعها طول الليل:صباح النور
أدهم بإبتسامة: الله وفطار كمان دنا انتي مدلعاني على الآخر
ليان بإبتسامة بهدوء: بالهنا عاوز حاجة تاني
أدهم : مش هتفطري
ليان : لا سبقتكك وسابته وراحت تكمل لبس
أدهم قعد: وبعدين بقا نصلحها ازي دي
عقله: وتصالحيها ليه هي تهمكك في ايه يعني
قلبه : ايوة يصلحها مش غلط فيها واداها كلام دبش امبارح منكك لله البت الغلبان دي عيونها ورامة
أدهم بغضب: بس خلاص انتوو الاتنين ايه الارف اللي انا فيه ده يارب
أدهم خلص اكل وخبط على باب ليان وليان قالتله يدخل
وكانت واقفه قدام الشباك شافته وهو بيقرب عليها غمضت عنيها وحاولت تتماسك لأنها بتتلغبط وهي واقفة قدامه
أدهم بإبتسامة بينت غمازاته : عندنا شغل على فكرة فمش لازم التكشيرة دي
ليان بتدوب فيه وهو مكشر ما بالكم بقا لما يضحكك لا وغمازاته تبان كمان ليان بتماسك وابتسامة :ولا مكشرة ولا حاجة انا تمام وممكن ننزل دلوقت عادي
أدهم بصلها بنص عين وقالها :ماشي يلا
ليان بقا قلبها يتنطط من الفرحة علشان بس همه انها زعلانة وحاول يصالحها
نزلوا ركبوا العربية وليان كانت راكبة قدام معاههه
وفضلوا قاعدين في صمت ليان سرحانة وهو سايق
ليان قطعت الصمت :ممكن طلب
أدهم بصلها :اكيد طبعا
ليان بعيون بريئة :انا عارفة والله ان انت مدايق من اللي حصل وعارفة انكك بتكرهني دلوقت لاني يعتبر بوظتلك حياتك بس والله مش ذنبي حاجة ومش بحب حد يزعقلي او يعلي صوته عليا انا بردك بني آدمة وعندي كرامة وبحس فلو سمحت الشهر اللي هنفضله مع بعض تعاملني بإحترام أكننا زمايل وبس مش عاوزة اكتر من كدا قالت كلامها وبصت قدامها وعيونها فيها دموع مش راضية تنزل
أدهم بصلها :وانا موافق ومش قصدي ابدا اني اضايقك وانا مش بكرهكك ابدا ولا حاجة انا قدمتلك مساعدة وبس
ليان بصدمة :مساعدة لا شكرا بجد كتر خيرك فعلا
أدهم بلا مبالاة :العفو
كملوا الطريق بصمت وليان اول ما وصلت السنتر نزلت وسابته وطلعت على طول واول ما شافت نيهال اخدتها ودخلوا الحمام
نيهال بخضة :مالك يابت فيه ايه وشكك احمر كدا ليه
ليان حاولت تكتم دموعها لاكن معرفتش وعيطت جامد اووي ونيهال اخذتها في حضنها
نيهال وهي بطبطب عليها: فيه ايه بس مالك يا حبيبتي مستر أدهم عملك حاجة
ليان بنرفزة ودموع :قولي معملش ايه انا بجد بدأت اكرهه طب لو مش بيحبني على الاقل يعاملني كويس بس اقولكك على حاجة عنده حق واحدة ابوها رماها كدا اكنها عاملة زي البهيمة وادها لواحد غصب عنه عاوزة يعاملني ازي يخدني بالحضن انا تعبت يا نيهال تعبت هو ليه قاسي كدا
نيهال طبطبت عليها بحزن :معلش يا ليان مهو بردوا اللي حصله مش قليل ده يعتبر كره كل حاجة في حياته بسبب اللي متتسمية دي
(هههه هنعرف اللي متتسمية دي بعدين 😂😂😂)
ليان خرجت من حضنها ومسحت دموعها : بس المفروض يفرق إن مش كل الستات زيها انا ذنبي ايه يطلع عقدته عليا
نيهال :معلش يا نور عيني انشاء الله خير
ليان بقوة عكس شخصيتها من شوية : تمام ماشي انا بقا هوريله الوش التاني شغل البت المنكسرة ده مش نافع معاههه قشطا ماشي اما وريتكك يا أدهم مبقاش انا ومسحت دموعها بقوة وظبطت نفسها وشغل العافية ذوق اشتغل عندها 😂😂😂 وخرجت تحت ذهول نيهال :اه يا بنت المجنونة والله عندها انفصام في الشخصية
ليان خرجت وكان هو قاعد في المكتب والحمام قصاد المكتب بالظبط شافها وهي خارجة نده عليها
ليان ببرود :نعم
أدهم :مالك كنتي بتعيطي ولا ايه
ليان بضحكك ببرود :واعيط ليه انشاء الله طب حد كدا يستجري يجي جمبي بس وانا اكله باسناني
أدهم ضحكك :لا جدعة جدعة المهم تدخلي القاعة تشرفي معايا إنهاردة اوكي
ليان :تمام وادته ضهرها وكانت ماشي وكلمها
أدهم :واه ياريت ياعنى محدش يعرف بجوازنا
ليان انصدمت ودموعها جمدت في عنيها وبصتله ببرود : تمام من غير ما تقول كنت هعمل كدا
وسابته ومشيت بغيظ
دخلت القاعة ووقفت وجت كذا بنت بيسلموا عليها ليان كانت محبوبة جدا والكل بيحبها حتى الطلاب كانت بتتعامل معاهم على انهم اخوات وقفت معاهم وشافت الوجبات بس المرة دي مش زي اي مرة كانت ليان متنفزة جدا واي حد عامل حاجة غلط تطرودوا يإما تهزقوا وده كان غير طبعها
نيهال :الله يخربيتك القاعة معدش فيها حد ده انتي طردتي كله
ليان بغيظ: يكش كله يمشي يارب ويقعد يشرح لنفسه الكائن البارد ده يا رب ارحمني علشان انا مريضة ومش حمل بروود
نيهال بضحكك :ههه طب اهدي على نفسك ليطقلك عرق
ليان بعصبية:متضحكيش بقول والبجح ابن ولا بلاش امه كويسة البجح البارد ونيهال فطسانة من الضحك بس مرة واحدة كان أدهم جاي من ورا ليان ودي ولا هنا مكملة قعدت تقلد أدهم ياريت يعني محدش يعرف جوازنا قال يعني سيادة الوزير كته الارف في حلاوته التلاجة ده
نيهال بتغمز للليان ودي ولا الهوا :فيه ايه يابت يا نيهال عنيكي وجعاكي ولا ايه
سمعت صوت جاي من وراها والصوت ده هي عارفاه كويس : بقا انا تلاجة صح
ليان اتحرجت ووقفت في نص هدومها وبصتله : لا ايه ده لا مش انت ده واد بارد كدا لسة معدي
أدهم بثبات :هعديها وعلى فكرة نص القاعة اللي انتي طرتييهم دول هيرجعوا تاني يا ليان فاهمة ولا مش فاهمة
ليان بتوتر:لا مش فاهمة
أدهم :بتقولي حاجة
ليان :هااا لا ابدا يا باشا انا اقدر اتفضل يا تلا.. قصدي يا مستر
أدهم ضحك ودخل ونيهال فطست ضحك
نيهال بضحككك:وهبقي قوية وهوريههه ومش عارف ايه كتككك خيبة بتجيبي ورا
ليان بكدب:لا يابت ده علشان بس ميطرودنيش من الشغل هو انا ناقصة ابقى متجوزة غصب وكمان مطوردة حتى يبقى حرام ولا دنيا ولا آخرة بس اصبري عليا ان ما مشيت في الشارع واغني ايوة انا مسيطرة همشيككك مسطرة مبقاش انا 😂
نيهال :ههههه والله مجنونة طب بس انتي هتعملي ايه معاههه
ليان بخبث: اصتبري بس عليا وانا هجبله جنان كدا
نيهال بضحك:ههه هتعملي ايه يا قادرة على رأي جو موسى
ليان :هههه هعمل زي الستات اللي بيردوا على الاسك بتاعه اشوف القادرة عملت ايه وهعمل زيها ووقفت بفخر إما وريتكك وحياة عضلاتككك اللي فرحان بيها دي يا أدهم لاندمككك
أدهم :لياااااان
ليان ادهولت :ايوة جاييي
نيهال بضحك :جابت ورا علي طول
ليان دخلت القاعة وابتدي الشرح ليان من اول ما أدهم بدأ الدرس وهي لامحة بت باصة عليه ومتبتة وليان بتشيط كدا أدهم اخد باله من البنت مش مركزة
أدهم بغضب :انتي يا آنسة
البنت :انا
أدهم :اه انتي سرحانة في ايه
البنت بحسن نية :لا ابدا بس سرحت شوية اسفة
ادهم بعصبية :طب اتفضلي اقعدي والكلام مش مكتوب على ميتين ام وشي الكلام مكتوب على السبورة
البنت قعدت وعنيها دمعت
أدهم طيب جدا على قد مهو تلاجة بس طيب شوية ومش بيحب يزعل حد (هههه امال الكلام ده مش شغال مع ليان ليه يا جدعان فكرتني بفيلم عمرو وسلمي لما بنته كانت بتقول ابويا ده طيب مع كل الناس الا انا 😂😂😂😂اهي دي ليان) ولمح البنت بتدمع
أدهم بضحك :ايه ده انتي بتعيطيي عندك دم يعني بس انتي لو عندك دم متسرحيش
البنت بدموع :انا اسفة والله بس مبحبش حد يزعقلي
أدهم بضحكة :خلاص يا ست احنا اسفين ليان
ليان ده كله واقفة حطة اديها في وسطها وعلى اخيرها
ليان بغضب :افندم
أدهم :هاتلها حاجة حلوة
ليان بغضب :حاجة ايه يا اخويا
ادهم بغضب :ليااان
ليان بغضب :حاضر علشان الدمعتين دول يعني
ليان خرجت جبتلها عصير وشيبسي وجت واديتهم للبت بغضب وقالت في نفسها :الهههي تزوري يا شيخة
ليان بإبتسامة مصطنعة :بالسمسم يا حبيبتي
البنت بإستغراب :افندم
ليان بإبتسامة مصطنعة :يعني بالهنا كلي كلي انتي عيطي كتيير😒
البنت:انا بجد اسفة يا مستر أدهم اوعدك مش هتحصل تاني
أدهم :ولا يهمك نرجع لحصتنا
ليان جابت آخرها بغضب بقولك ايه قبل ما ترجع لحصتكك ارجعها من غيري انا خارجة الغي رحلتي
والقاعة كلها ضحكت
أدهم بغضب :ماشي يا ليان الكلب
خرجت ليان بغضب
نيهال :هههههه فيه ايه تاني يا أخرة صبري
ليان بعصبية :عليا الطلاق إما جبت البت من شعرها مبقاش انا
نيهال :اهدي يا منار دي عيلة ايههه اتهدي
ليان بغضب :هيشلني يارب يا تخدني انا يا تخدني انا
نيهال :هههه انتي عبيطة يا بت انتي دعيتي على نفسك مرتين بصي يا عبيطة طول ما انتي بتأكلي في نفسك كدا ابقى قابلني ازي عبركك اركنيه شوية يا قادرة
ليان خطرت في بالها حاجة :هههه هركنه حاضر بقولكك ايه انا ماشية ولما يسألك عليا قوليله طافشت غارت في داهية في اي نيلة بقا
نيهال :استني يا بت راحة فين يا لييااااان
بس ليان مشيت
ياتري راحة فين هنعرف البارت الجاي؟!
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب خارج سيطرتي" اضغط على اسم الرواية