Ads by Google X

رواية يوميات زين وحنين الفصل الثاني 2 - بقلم حنين عادل

الصفحة الرئيسية

رواية يوميات زين وحنين البارت الثاني 2 بقلم حنين عادل

رواية يوميات زين وحنين كاملة

رواية يوميات زين وحنين الفصل الثاني 2

ولما انت شايفني وحشه اوي كده سايبني علي ذمتك ليه
_يعني عايزة ايه
..عايزة أطلق
_مش ملاحظه انك بقيتي بتقولي الكلمه دي كتير
..ماهي مابقيتش عيشه يا زين 
_ايه شايفه شوفه تانيه ولا ايه
..هوا مفيش فايدة بجد انا تعبت 

_علي العموم تروح واحدة تيجي عشرة..
يعني ايه مفيش حل انا تعبت اكيد دي مش غيرة دي عدتها بمراحل دا بيشك فيا بطريقه صعبه تروح واحدة تيجي عشرة هوا ده تمسكك بيا هيا دي عيشتي معاك خمس سنين ولسه كده 
..زين لو سمحت فك التكشيرة دي شويه الكل ملاحظ لاحظ أن النهاردة خطوبه اختي يعني
_انا كويس اهو 
..طيب
_بطلي بس انتي شغل الغازيه ده 
..اولا مفيش حد الا اهلي ومبسوطلها 
_اسمعي زي مابقولك
..طيب 
_انت قولتيلي العريس منين

..مش عارفه المكان بالظبط 
_انا عرفت من الناس اللي جايين معاه ولو كان ابوكي قالي علي اسمه كنت عرفتله عنه كل حاجه بس احنا بنعرف زي الغرب
..انت عارف من اول الموضوع خالص انت عارف قبل ما اخواتي يعرفوا
_الموضوع ده بقاله شهرين تلاته ولسه جايين تقوللي امبارح
..اولا بابا قال لأخته اللي هيا امك ومعتمدين أني قلتلك وبرده بابا كلمك عشان يأكد عليك يبقي بنعتبرك غريب ازاي
_سيبك يعني من امتي كان حد عملي اعتبار

لازم يا زين لازم اي لحظه حلوة تبوظها لازم اي مناسبه تطلع بمشاكل انا بخاف لما بلاقيك في مناسبه معايا بخاف اضحك تقول أنا بضحك لحد بخاف اي موقف اعمله تاخده بسوء نيه بقيت بخاف.
_انت فضلتي قاعدة تعملي ايه للساعه 3 عالنت
..لا مش للساعه 3 دا للساعه 8 
_اه اللي هوا ازاي يعني
..نسيت الداتا مفتوحه وطبعا كده هيبقي مفتوح والاشعارات هاتيجي
_واللهي طيب 
..مش عارفه بتبصلي كده ليه هتعمل ايه يعني اقولك خد الباسورد والايميل بتاعي وافتحه عشان ترتاح 
_مش كده انتي لو خايفه علي زعلي تقفلي الفيس من اساسه 
..مش عارفه النت عاملك ايه 
_مش عارف انت متمسكه بيه ليه
..عشان مش هفضل علطول اللي بضحي وبقل من راحتي عشانك 
_واللهي وايه التضحيات اللي عملتيها بقا
..اني اتخلي عن حلمي كان نفسي ادخل جامعه وأكمل تعليمي وانت رفضت وانت عارف أنه كان حلم حياتي اني ابقي حاجه كبيرة 
_وايه كمان
..انك تمنعي من لبس البنطايل مع اني لبسي محترم وجسمي يساعدني علي لبسها وكبرتني باللبس ده مع أن الاحترام عمره ماكان باللبس اختك اللي عندها 40 سنه بتلبسها انا اللي عندي 20 سنه مش بلبسها
_وايه كمان تضحياتك يا ست المضحيه
..اتريق ومن امتي بتاخد كلامي جد حتي الكتابه اللي بتطلعني من اللي انا فيه مع انك عمرك ما قريتلي روايه من اللي بكتبها عايزني أبطلها وبتتضايق لما بكتب
_عشان كلام فاضي 
..الكلام الفاضي ده بيعجب الاف
_عشان فاضيين زيك
نفسي تشاركني اهتماماتي تقعد معايا تشوف رواياتي اللي بتعجب كتير الا انت تعرف فعلا اني كاتبه موهوبه وليا متابعين 
_هندي ليل ونهار
..انت عارف اني بحب الهندي اتفرج بقا دا فيلم تحفه
_اه ما انت بتحبي تتفرجي عشان العضلات وعشان قله الأدب
..العضلات 
_اه 

..عشان الرومانسيه اللي بتطلعنا من الواقع اللي عايشينه ممكن تقولي يا زين امتي اخر مرة خرجتني بلاش دي امتي اخر مرة قولتلي كلمه حلوة بلاش دي كمان امتي اخر مرة بعد الشغل حكيتلي عن يومك 
_مش بحب اشغل دماغك بمشاكل الشغل ...
انا عارفه أن بيبقي في جفا في العلاقه بس مش كده انا اتجوزته وانا عندي 15 سنه كنت عيله بمشي وراه في كل حاجه حكم عليا اني ما اكملش المدرسه كنت طالعه من 3اعدادي واصريت اني اكمل وفعلا كان لسه ايام بسيطه عنها وروحت جبت هدوم المدرسه وقدمت في ثانوي تجاري وكل حاجه تمام لحد ما قبلها بكام يوم....
..يعني ايه مش هروح
_مش هتروحي وخلاص
..يا زين ماتهزرش بجد 
_مش هتروحي
..مش احنا متفقين وجبت الهدوم وكل حاجه ايه اللي حصل بقا
_مش هتروحي روحي منازل
..بس انا سألت لازم اسقط سنه عشان المنازل
جبت بابا وقاله تروح يومين أو تلاته في الاسبوع ومفيش فايدة جبتله كل الناس ومفيش فايدة وطبعا عشان انا الست اللي لازم تسمع الكلام وتضحي ضحيت بسنه من عمري وسقط عشان اروح منازل..
..زين
_نعم
..انت عارف انت وحشتني.
_ماتشوفيش وحش 
زين شخصيه غامضه انا عارفه كويس اوي انه مش بيحبني وانا لحد النهاردة مش عارفه ايه حقيقه مشاعري ناحيته بس لما انا بحب ضحكته اوي بحس أن الدنيا بتضحك لما بيضحك بحب عيونه العسلي ورموشه الطويله بحب شفايفه لما بيحركهم بطريقه عشان يضحكني اه اكيد احنا في لحظات حلوة بس بين كل 10 ايام زعل يوم كويس وبحس أنه عشان يشبع غريزته بس وبعدها برده بنتشاكل 
..زين انا اتعاكست النهاردة 
_كل البنات بتتعاكس 
..دا قالي يا فرس وكلام وحش
_عادي الحلو بيتعاكس والوحش بيتعاكس
..ولا انت عارف كويس اوي وبشهادة الكل أني قمر عيون بني وبيضه وطويله وشفايفي بتعاكس عليها من البنات قبل الرجاله 
_طبعا انا عارف...
انتي عارفه لما تبقي جميله وبتحاولي تبقي اجمل عشان تسمعي كلمه منه انتي زي القمر هتطيري من الفرحه بس لما تحسي انه مش فارق معاه اي حاجه مش بيحاول حتي يديكي ثقه في نفسك مش بيحاول يقولك كلمه حلوة الإنسان اكيد فيه عيوب ومميزات بس لما تبقي عيوبه اكتر من مميزاته يبقي بلاش منه 
السؤال هنا التعامل مع شخصيه زين ازاي ؟؟؟!!هل في حل ؟؟؟!!!

google-playkhamsatmostaqltradent