رواية الضوء الخافت الفصل الثاني 2 - بقلم منه محمد
رواية الضوء الخافت الفصل الثاني
غاده في غرفه اختها دموعها غرقت وشها وايسل قاعده علي الكرسي وهي منزله راسها بحزن !!!!!!
غاده: ايسل انتي هتسمحي ان آمير يتجوز بعشيقه فاروق اسمعي انا لايمكن اسمح ان ده يحصل لا يمكن آمير يتجوز من عشيقه فاروق
ايسل: ده مش من شأني
غاده: ايسل متنرفزنيش
ايسل من بين دموعها: اتفضلي لو عايزه تعالجي الامر اتفضلي انا عندي مشاكل بما فيه الكفايه
غاده قعدت تعيط بنهياروضعف
ايسل بصريخ: اياك اشوفك ضعيفه فاهمه انتي اختي سامعه
غاده: ايسل انا اسفه مقصدش اضايقك عارفه ان الوضع كله منرفزك بما فيه الكفايه لانك بتحبي فاروق بس خلاص من دلوقت مش هقول اي حاجه بخصوصه
ايسل عيطت بحرقه: ليه فاروق اتمادي معايا للحد ده ليه
غاده قربت وفضلت تمسح دموع شقيقتها في عطف
........منه محمد.....
دخل غرفته وهو مخنوق علي الاخير من قرارت اخوه حس ان الدنيا تدور قدامه من الصدمه والمفجأه لقاه مسج علي موبيله خرج الفون من جيبه واخده وفتحه لقي رساله(شوف ايميلك الخاص ارجوك افتح الفيديو وشوفه بعد كدا الامر راجعلك وانت الي هتقرر
امير فتح الفيديو وقعد يسمعه( قبل اي حاجه لازم الاول اعتذر لك لاني خلقتلك مشكله خليتك متوتر يمكن بتفكر فيا اني انسان مجنون للي بعمله لاني سحبتك للطريق ده واقحمتك فيه أمير انا في حياتي ارتكبتين خطائين الخطأء الاول اني ليا زوجه تانيه والخطأ التاني اني بجبرك عليها آمير انت الشخص الي بثق فيه عشان كدا ارجوك ارجوك ساعدني انك تحمي ابني قره عيني عشان خاطري
آمير قفل الفون وحط دماغه بين ايده لانه حاليا في وضع لا يحسد عليه
................منه محمد..........
تاني يوم بالليل خارجه من النادي بعد ما خلصت تدريبها وماشيه بكل رشاقه وبتتكلم في الموبيل : لا التدريب خلص بدري لالا هشتري شويه حاجات لوزام للبيت وهكون في البيت في اقل من ساعه ورايحه تركب عربيتها لقت اتنين واضح عليهم الاجرام اعترضوا طريقها قدرت تضربهم اول ما اتهجموا عليها وبحكم انها مدربه كاراتيه ومدربه علي فنون الدفاع عن النفس قدرت تضربهم لكن واحد منهم قدر يضربها في ضهرها ووقعت علي الارض وطلع مطواه يغزها بيها ولسه بيقرب ويضربها لقاه الي ضربه لكمه كومه علي الارض وابتدي الصراع بينهم قامت وقفت بسرعه البرق وبدئت تكمل معاه لحد ما قدر ياخدها ويجري بيها لعربيته وركبوا العربيه وابتدي يضرب عليهم الرصاص
آمير شدها: ادخلي بسرعه يله
هي نطت جوه العربيه وبرغم الطلقات الي بتنهال عليهم من كل اتجاه قدر يحرك العربيه وساق بأقص سرعه
آمير: ليه الناس دي بتطاردك
سيرين بصتله والشك عمق قلبها وبنرفزه عليه: لو سمحت وقف العربيه علي جنب
آمير: ليه اوقفها انتي مش شايفه جاين ورانا
سيرين بحده: قلت وقف العربيه حالا
آمير زادت حدته بدرجة كبيرة : لو وقفتها هنموت
سيرين: انت واخدني علي فين؟؟!!
آمير: هخدك علي فين بهرب بيكي ايه السؤال الغبي ده
سيرين صرخت: وقف العربيه بقولك
آمير سكت ولا كأنه سمعها
سيرين: بقولك وقف العربيه يا حضره
أمير طنش الححها وكأنه لم يبالي
سيرين التفتت عليه بقهر وغضب: بقولك وقف العربيه انت اطرش ولفت الدركسيون
آمير بنفعال: ايه الجنان الي بتعمليه ده لو حصل حاجه للعربيه هتتحملي السؤليه
سيرين فتحت الباب ونزلت تمد بخطواتها
أمير نزل وراها ومد ومسكها من معصمها بشده: تعالي هنا انتي رايحه فين
سيرين شدت ايدها منه ومدت بخطواتها
أمير سرع خطوه وشدها بقسوه: رايحه فين تعالي هنا مش هتتحركي من هنا قبل ما تقوليلي الناس دي عاوزين يقتلوكي
سيرين شعرت بألم على ذراعها : السؤال ده لازم انت الي تجاوب عليه مش انا
امير عقد حواجبه وبدهشه: انتي بتقولي ايه قصدك ايه
سيرين بعزم قوتها دفعته من صدره لبعيد
امير: ليه الغدر انتي نسيتي ان انا الشخص الي ساعدك من ثواني
سيرين بتعنيف: لا منستش وهفتكر موقفك لحد ما اموت
لقت تاكسي شاورتله يوقف فتحته وركبت
وأمير وقف وضغط علي اسنانه من اسلوبها الغريب: ايه دي ،،دي مجنونه وركب عربيته ومشي غادر المكان!!!!
.............منه محمد............
قاعده قدام الشباك علي كرسي متحرك خبط الباب دخل بخطواته: مدام شيرين
شيرين مسحت دموعها وبصتله:خير يا استاذ محي
محي: الشرط المذكور بالوصيه لازم حضرتك تروحي تعيشي في فيلا فاروق ياتري هتوافقي علي ده؟؟!!
شيرين بصوت ضعيف: ميراث فاروق انا مش عايزه منه اي حاجه ابدا وانا مش موافقه
صوت من وراهم: مش ممكن متوفقيش لازم ندخل البيت لازم نعرف مين المجرم الي كان سبب في ان كل الامور توصل لكده
شيرين: بس انا مش عايزه انا برفض
سيرين: مش من حقك ياشيرين كدا هنسمح للمجرم يتمادي في اجرامه اكتر (وحطت ايدها علي ظهرها وشيرين اتألمت جدا
سيرين بصوق مقهور: جرح زي ده لا يمكن تتعافي منه بسهوله غير برجوع حقك ولازم نعرف مين الي عمل فيكي كدا اه لو كنت جنبك في اليوم ده مكنتش سمحت لحد يأذيكي
شيري بدموع: بلاش تلومي نفسك لان ده مش ذنبك
سيرين دمعت: ياريت اقدر اتألم بدالك عشان كدا لازم ناخد حقنا من الي غدر بيكي
محي: انا متفق مع الانسه سيرين لازم نعمل حاجه ونكشف السبب في وفاه السيد فاروق ووالدي معاه
شيرين: استاذ محي انت عايز تقول ان فاروق ماماتش في حادثه!
محي: اظن الامر له علاقه بميراث فاروق عشان كدا لازم ندخل البيت ونعرف الامور لان مستحيل والدي والسيد فاروق يموته من غير سبب
شيرين بضعف: لو الامر كدا انا ممكن اعمل ايه؟؟!! وانا في الحاله دي وبالضعف ده ازاي اقدر اكتشف المجرم
سيرين نخت قدامها وبحنان: انتي مش مطلوب منك تعملي اي حاجه يا شيرين لاني هروح بنفسي
شيرين هتفت بلهفة : لا مستحيل اعرضك للخطر
سيرين: شيرين انتي نسيتي انا شخصيه متهوره وعملت الي اخطر من كدا بمراحل
شيرين: بس ده ميراث ولازم اكون انا
سرين: استاذ محي ممكن اسألك سؤال في العالم ده كله كام واحد يقدر يفرق بيني وبين شيرين اننا شخصيتين مختلفتين
محي قرب منها: محدش يقدر يفرق بينكم
سيرين راحت ونخت علي ركبها قدام كرسي اختها ومسكت ايدها بعطف: شيرين هتكون انا وحروح البيت وهكون الشخص المؤهل ونفس الشروط لوصيه السيد فاروق
شيرين ملست علي خدها ونزلت دموعها بغزاره من الخوف من المجهول
سيرين شاورت لمحي انها عايزه برا
في الجنينه
سيرين بحقد: فيه ناس حاولو يقتلوني اليوم
محي بفزع: ايه فيه ناس حاولوا يقتلوكي
سيرين: ايوه واعتقد كدا فكروني شيرين
محي بقلق: انتي قصدك ان فيه اشخاص بيحاولوا يقتلوا مدام شيرين
سيرين: ايوه ده الي اقصده وده سبب تاني خلاني متمسكه بشده اني ادخل الفيلا واحاول اوصل للحقيقيه
محي: وانا متأكد ان ده مرتبط بوصيه السيد فاروق بس ازاي قدرتي تهربي
سيرين: ده موضوع تاني فجأه ظهر أمير اخو فاروق ظهر معرفش منين وساعدني
محي بندهاش: أمير
سيرين: انا متأكده انه آمير جه وظهر قدامي في الوقت المناسب واتظاهر انه شخص كويس لكن في الحقيقه مينفعش اثق فيه لانه يمكن يكون هو الشخص الي أجر سواق التريلا تخبط عربيه السيد فاروق
محي: بس مفيش حد يعرف بالوصيه ابدا يعني لو آمير له علاقه يموت اخوه فاروق يبقي من المحتمل انه متأمل انه يستفيد من الشركه بس أمير مش الوريث الوحيد
سيرين: ده غير انه طلب من الشرطه ان الامر يبقي بعيد عن الصحافه بحيث الجريمه مرتبطش بيه بسهوله
محي: احتمال
سيرين: الحمد لله اني بقدر اتصرف في الوقت المناسب
محي بقلق: بس لو قابلتي أمير في الوضع ده ولو روحتي في ثانيه كدا سهل يتعرف عليكي
سيرين: مقدميش غير اني اخاطر واشوف بس الي متأكده منه اني هكون مستعده مهما حصل ومش هسيبه يعرف بالتأكيد
............منه محمد............
داخل الشركه
موظفه 1: برايك مين هيحل محل السيد فاروق؟؟!!
موظفه2: مين يعني مش عارفه رقيه هانم طبعا
موظفه1: ايه السيده رقيه؟!
موظف: من المحتمل تكون مدام ايسل بما انها زوجته الاولي
موظفه1: استني طالما قولت كدا يبقي تعرف حاجه صح قول حالا يله
عامل الصيانه: الرغي تاني اسمحولي اسألكم انتم جاين تشتغلوا ولا تنموا
موظفه بسخريه: اسفين يا سيدي وبعدين دي مش اسمها نميمه او رغي ده اسمه تبادل اراء بس انت الي عندك مشكله احنا بنتكلم
موظف بصوت عالي: يله الكل يجمع بسرعه السيده رقيه والعايله موجودين هنا
الكل طلع يجري ووقفوا صف
رقيه دخلت بهيبتها وسلمت علي الكل بترحاب كبير ودعت الكل لـ اجتماع مستعجل بشؤن التغيرات الي هتم في الشركه
داخل غرفه الاجتماع الكل قاعد ملتزم بالصمت
رقيه: انا من دلوقت هتولي منصب السيد فاروق لكن عن طريق شخص تاني يقوم بالشغل بالنيابه عني
مني بصت لزوجها وبصت لـ ايسل لقتها قاعده ووشها في الارض!!
رقيه كملت: انا قررت اعين آمير لكل الاعمال بالنيابه عني
مني بحده: ازاي كدا آمير اخد زياده عن حقه
رقيه نطقت في حزم : هو انا كنت سألتك عن رائيك التزمي الصمت من فضلك لاني مش عايزه اسمعلك
مني: قولي حاجه يا ايسل بما انك زوجه فاروق قولي انتي اي حاجه
ايسل بحسره وقهره: الامر متروك للي تشوفه ماما رقيه مناسب
رقيه بهدوء: واي تغيرات جديده هبلغكم اول بأول ده كل الي في اليوم اتفضلوا علي شغلكم وشكرا ليكم
آمير: مدام رقيه اسـ
رقيه قطعته: انا خلصت كلامي ومسألتش عن رايك ومفيش داعي تتكلم انا قررت بالفعل وانتهي
...........منه محمد............
علي العصر داخل الفيلا الكل قاعد منتظر قدوم شيرين الي هتكون في الاصل سيرين
الشغاله: مدام شيرين وصلت
دخل المحامي محي قدم التحيه للجميع وبعده قربت سيرين مع نوال المساعده الخاصه بيها لقوها قاعده علي كرسي متحرك وعلي حجرها طفل عمره حوالي ٤ سنوات آمير الي اول ماشافها قام وقف في مكانه والصدمة على محياه : انتي
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الثالث اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية الضوء الخافت " اضغط على اسم الرواية