رواية عشقت دكتوري ولكن الفصل الثالث بقلم سلمى ياسين
رواية عشقت دكتوري ولكن الفصل الثالث
دخل فهد وهمس جري
فهد خد حياة فحضنوا وقالها في اي يا حبيبتي مالك
ردت حياة مرعوبة حلمت حلم وحش العربية بتخبطني والمنظر وحش آسفة اني خوفتك ردت همس لا ولا يهمك يا حبيبتي محصلش حاجه
ردت حياة فسرها هو حد كلمك يا حرباية انتي
رد فهد حاولي تنامي بس ومتخافيش من حاجه انا جمبك يا حبيبتي
ردت همس فسرها حبيبتك ومش مراعي مشاعري وانا بقضي شهر العسل خدامة لمراتك
حياة : ممكن تفضل هنا انا بجد خايفة اوي
ردت همس بسرعة اه عادي نفضل معاكي لحد ما تنامي مفيش مشكلة
ردت حياة لا يا حبيبتي اعملي اللي انتي عايزاه عادي مش عاوزة اعطلك وبعدين عوزاه يفضل جمبي لحد ما اصحي انا بخاف انام لوحدي
رد فهد خلاص يا همس يا حبيبتي كملي الأكل وانا هفضل معاها هي فعلا بتخاف تنام لوحدها
حياة صوتت فجأة وقالتله دماغي بتوجعني اوي ممكن يا همس تجبيلي الدوا من برا
فهد قالها هجيبهولك انا يا حبيبتي قالتله لا خليك معايا طلعت همس وهي مش طايقة حياة جابت الدوا وقالتلها بابتسامة الدوا اهو
وطبعا دمها محروق لأنها دخلت لقت حياة فحضن فهد وماسكة فيه زي العيل الصغير
اخده فهد لقاه كله بعد الاكل
فقالها طيب نامي كده بس شوية وانا جمبك اهو عقبال بس ما همس تعمل الاكل
خرجت همس وهي هتموت من الغيظ ودخلت تعمل الاكل خلصته ودخلت لفهد الاوضة لقيته باصص لحياة وحاضنها وخايف عليها قالها براحة عشان متصحاش قالتله الاكل جهز قلها طيب استني برا وانا هصحيها تاكل وتصحي تقعد معانا
وقام ياخد منها الاكل
همس: حرام انا مش عارفة اقعد معاك دقيقتين علي بعض انا عارفه انها تعبانه وانا زعلانه عليها جدا والله بس خليك جمبي انا كمان
فهد طبطب عليها ولسه هيبوس راسها لقي حياة وقعت علي الارض وبتصوت بدماغها تاني نسي لن الاكل فايده وقعه علي همس وجري علي حياة
وحياة من جواها بتموت من الضحك وبعدين قالتله الحق همس جرالها اي
همس بصتله وعنيها مليانه دموع وقالتله انا تمام هروح اغير هدومي
طلعت همس من الاوضه حطت مرهم حروق علي رجلها وهي بتعيط ازاي فهد عمل كده وازاي مش شايفها قدامه خالص
حياة: انت متأكد انك بتحبني
فهد: طبعا يا حبيبتي
حياة: عشان كده سيبتني عشان همس مع اني كنت مرعوبة ومطلبتش منك غير انك تفضل جمبي بس مكنتش قادر تستني اصحي وتروحلها للدرجادي هي اهم
رد فهد كانت جيبالك الاكل اول ما قومت انتي وقعتي انا اسف يا حبيبتي مش هتكرر تاني
حياة: وعد
فهد: وعد
فهد اكل حياة واداها كل ادويتها
بس بليل حياة حست بوجع شديد فدماغها فطلبت من فهد انه يوديها المستشفي
فهد اتصل بمصطفي وطلب منه يجي وفعلا بعد نص ساعه كان مصطفي وصل
مصطفي: استناني برا يا فهد بس ومتقلقش وانا هشوف حصل اي بس خليك قريب عشان لو احتاجتك
دخل مصطفي لحياة
مصطفي: في اي بقا يا حياة اي اللي حصل
ردت حياة: تعبانة جدا يا دكتور دماغي مش قادرة بيها خالص
مصطفي: مش انا قولتلك متفكريش كتير
حياة: اصل بصراحة فهد ده طلع متجوز وبيقول انها صحبتي المصيبة بقا اني من ساعة ما شوفتها وانا مش طيقاها معرفش ازاي هي مراته وصحبتي وانا كنت موافقة مش قادرة اصدق بجد
وبعدين نظراتها ليا فيها حقد وكره
فكنت عاوزة افتكرها هي مين وهل فعلا علاقتنا كانت كويسة ولا فهد بيقول كده عشان ميحصلش مشاكل
مصطفي: هكتبلك علي مهدأ عشان تهدي ومش عاوزك تقلقي انتوا كنتوا صحاب وهي غلبانة جدا وبتحبك انتي بس مش فاكرة اي حاجة براحه اتعاملي عادي وحاولي متفكريش كتير
في حاجه تانيه عاوزة تقوليها
ردت حياة لا يا دكتور شكرا
خرج مصطفي وحكي لفهد بالتفصيل واداله ادوية يجيبهالها عشان تهدا ومتفكرش ومتتوترش وفهمه انه يبعدهم عن بعض شوية عشان حياة بتفكر جامد وعاوزة تفتكر كل حاجه
فهد: تمام يا مصطفي هجيب الدوا واخلي بالي كويس
مشي مصطفي ودخل فهد لحياة باد ما نزل جابلها الدوا
اداها الدوا ونامت وهي ماسكه فيه وهو من التعب طول اليوم نام
ونسي خالص همس اللي اتحرقت الصبح ده حتي مبصش عليها خالص
وهمس بقا قاعدة بتعيط وبتدبر لحياة ازاي هتزيحها من حياتهم للابد
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت دكتوري ولكن" اضغط على اسم الرواية