رواية فقدان مؤقت الفصل الثالث 3 - بقلم سلمى أشرف
رواية فقدان مؤقت الفصل الثالث
= ي دكتور في وحدة عايزة تحجز مستعجل قولتلها مفيش حجز مستعجل بس هي مصرة تقابلك دلوقتي
دكتور حاتم باستغراب : مين دي ؟
= بتقول اسمها ليلي
دكتور حاتم بتذكر : اه عرفتها طيب دخليها هي كده كده مش هتأخر واعتذري من الحالة اللي عليها الدور عرفيها هتدخل بعدها علي طول .
ليلي : أنا متأسفة اني اصريت ادخل علي طول بس أنا مش هقدر استني
دكتور حاتم : مفيش مشكلة اهدي واقعدي واحكي
حكتله ليلي عن الكتاب اللي لقيته في اوضتها واللي رشحهولها حسام لما قابلته في معرض الكتاب !
دكتور حاتم بأستغراب : وليه افترضتي أن حسام ادهولك ! ما يمكن جبتيه انتي أو حد من صحابك جبهولك !
ليلي بتوتر : لا عشان أنا مكنتش اعرف حاجة عن الكتاب ده .. والكتب اللي جابوهالي اصحابي عرفاهم واحد واحد .. حسام هو اللي رشحهولي والاسم شدني جدااا فجبته
دكتور حاتم بتنهيدة وابتسامه : ده ملوش غير تفسير واحد ي ليلي
ليلي بأمل ولهفه : اي هو ؟
دكتور حاتم : أن الحلم اللي حلمتيه مش كله وهم ! جزء منه واقع واللي هو انك قابلتي حسام فعلا في معرض الكتاب ورشحلك الكتاب ده وخدتيه بس السؤال هنا ! الكتاب عجبك ؟
ليلي بتوتر : عجبي جدا واندمجت معاه اوي ولما خلصته كان نفسي أقابل حسام عشان اقوله رايي في الكتاب
دكتور حاتم : الفكرة هنا بقي .. انتي كان نفسك تقابلي حسام تاني وده اللي محصلش
ليلي : يعني باقي الحلم وهم !
دكتور حاتم : بالظبط بس الاكيد دلوقتي انك قابلتي حسام مرة وحدة .. بس لحظة انتي ازاي عرفتي أنه اسمه حسام !
ليلي : من الحلم
دكتور حاتم : امممم يعني ممكن يكون ده اسمه وممكن لا
ليلي : طب واي العمل دلوقتي
دكتور حاتم بتفكير : امممم بصي المفروض دلوقتي انك متعمليش حاجة لانك مش هتدوري علي شخص لا تعرفي اسمه ولا ساكن فين ولا اي حاجة
ليلي بيأس : طب مفيش حل ؟
دكتور حاتم بجدية : للأسف لا
ليلي : ماشي شكرا تعبت حضرتك عن اذنك
قامت ليلي وفتحت الباب وخرجت وهي نازلة من العيادة لقت وحدة بتنادي عليها
= ي أستاذة ليلي
ليلي : أيوة
= الدكتور عايز حضرتك
ليلي باستغراب : حاضر جاية
دخلت ليلي لقيته واقف وحاطط أيده علي المكتب ووشه في أوراق قدامه
ليلي : حضرتك عايزني ؟
رفع رأسه وهو مبتسم : لقيتها
ليلي : اي هي ؟
دكتور حاتم : طريقة ممكن تلاقي بيها حسام
ليلي بلهفه : ازاي ؟
دكتور حاتم : معرض الكتاب
ليلي باستغراب : مش فاهمة
دكتور حاتم : ليلي انتي عملتي الحادثة السنه اللي فاتت في نفس المعاد ده صح ؟
ليلي بتذكر : ايوة وده هيفيد بايه
دكتور حاتم : أنا مش متابع اوي بس معرض الكتاب معاده اليومين دول تقريبا او قرب !!
ليلي بتذكر ولهفة : أيوة صح أنا ازاي نسيت ؟
دكتور حاتم : وده معناه أن حسام وارد بنسبه كبيرة يروح
ليلي : صح بس ده بيبقي لمدة كام يوم ! يعني مش هعرف اليوم اللي حسام ممكن ييجي فيه فكده هضطر اروح كل يوم وهروح لنفس الجناح اللي قابلته فيه لأن وارد يشتري كتب لنفس الكتاب من الجناح ده .
دكتور حاتم : مش مشكلة مادام قدامك فرصة استغليها
ليلي : صح أنا هشوف الايام اي وهروح متشكرة اوي ي دكتور مش عارفة اقولك اي
دكتور حاتم بابتسامه : متقوليش حاجة اتمني تيجي المرة الجاية تقوليلي انك قابلتيه ❤️
..
يزن : رايحة فين ي ليلي ؟
ليلي : رايحة معرض الكتاب
يزن : طب استني هاجي معاكي
ليلي : لا ي حبيبي متتعبش نفسك أنا هنزل ومش هتاخر
يزن : ي بنتي اول مرة تطلعي وانا خايف عليكي
ليلي بتنهيدة : ماشي البس وهستناك في العربية
..
يزن : هستناك في العربية هنا لحد ما تخلصي والا تحبي اجي معاكي وانتي بتختاري الكتب ؟
ليلي بتوتر : لا لا خليك هنا
دخلت ليلي بتوتر لنفس الجناح وحاولت تشوف الكتب الجديدة اللي نزلت وعينها علي كل اللي داخل وطالع هي عارفة أنه صعب تلاقيه وسط الناس دي كلها بس محبتش تفوت فرصة انها ممكن تقابله ولو صدفة تاني ..
فضلت اكتر من ساعة وتعبت وقررت تمشي نزلت ل يزن
يزن : اي مجبتيش كتب لي ؟
ليلي : تعبت وملقتش حاجة شدتني اجيبها
يزن باستغراب : ازاي ي بنتي ده في كتب كتير
ليلي : مش عارفة مفيش حاجة شدتني اوي هاجي بكره اشوف الكتب اللي عيزاها اكون عملت سيرش عن افضل الكتب السنه دي
يزن : طيب ي حبيبي مفيش مشكلة نروح دلوقتي عشان شكلك تعبان
..
سهرانه ليلي في اوضتها وهي بتفكر ازاي ممكن تلاقي حسام وسط كل الناس الكتير اللي بيبقو متواجدين في المكان .. هي حست باليأس أنها مش قادرة تفضل كده بتدور علي شخص مفقود منها .. طب وبعدين !! افرض مقابلتهوش !! تعبت من التفكير وقررت تنام .
صحيت بدري لقت يزن جايبلها الفطار لحد السرير
يزن بابتسامه : صباح الخير ي قمر
ليلي بنوم : صباح السكر فين بابا ومحمد ؟ فطرو ونزلو شغلهم وانا استأذنت بابا اخدك ونروح معرض الكتاب وبعدها افسحك شويه وقولتله ههتم بيكي وميقلقش
ليلي بابتسامه : عارف ي يزن غلاوتك عندي نفس غلاوة محمد لان انتو الاتنين اخواتي بس انت اقربلي منه عشان بتشاركني حاجات كتير طول الوقت وعوضتني عن غياب ماما واهتميت بيا في كل حاجة أنا بحبك اوي ❤️
حضنها يزن وهي حضنتنه وعيطت
ليلي : تعبت اوي ي يزن وانا بدور علي شخص مشوفتوش غير مرة !! مش قادرة انسي وأكبر دماغي ومش قادرة اكمل وادور لحد ما أقابله تاني .
يزن بحزن حضنها جامد : عارف ي حبيبي انا روحت ل دكتور حاتم وهو عرفني كل حاجة وطلب مني اقف معاكي عشان أنا اقرب شخص ليكي ❤️
ليلي : أنا كنت عارفة انك هتفهمني
يزن : طيب يلا ي قمر افطري والبسي عشان نروح واللي فيه الخير يقدمه ربنا .
..
نزلت ليلي من العربية وهي بتاخد نفسها وقلبها دقاته سريعه ومتوترة شويه وخايفة تدخل ..
يزن : ي بنتي قولتلك ادخل معاكي
ليلي : لا ي يزن خليك أنا مش هتأخر
دخلت ليلي وراحت نفس الجناح وفضلت شويه وبردو ملوش اثر .. فضلت نص ساعة وزهقت ولقت يزن بيرن عليها طلعت بره الجناح ولسه هترد لمحت شخص مديها ضهره وبيتكلم مع واحد وشكله مش غريب
ليلي في سرها : معقول يكون حسام ؟
مشيت ببطء لحد ما وصلت عنده وخبطت بسيط بإيديها علي كتفه
ليلي بتوتر : حسام !
هادي لف ل ليلي واتصدم للحظة وليلي بصتله بصدمه وشنطتها وقعت منها والفون وبدأ تنفسها يبقي سريع
هادي بصدمة : انتي !!
ليلي وهي بدأت تشوف كل حاجة قدامها نقط سودة : حسام !
وفجأة أغمي عليها و هادي لحقها قبل ما تقع وهو قلبه بيدق من الصدمه الغير متوقعة بالمرة .
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الرابع اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية فقدان مؤقت " اضغط على اسم الرواية