رواية حب خارج سيطرتي الفصل الرابع بقلم فاطمة أشرف
رواية حب خارج سيطرتي الفصل الرابع
"قصاد الغمزة احنا تلامذة قصاد المشية احنا الحاشية ودي السلطانة وتتسلطن نغني معاها ونتسلطن 💙💃" حماقي🙊❤️
أدهم خرج واتصدم: بتعملوا ايههه
كانت ليان هي وأم أدهم مشاغلين كورس زومبا وقاعدين يرقصوا عليه
ليان :هنكون بنعمل ايه بنلعب زومبا
ام أدهم بضحك :هههه تعال يا أدهم دي جميلة اووي بتمنع الاكتئاب
أدهم حط ايده على وشه بنفاذ صبر :انا ماشي قبل ما اتجلط
ام ادهم قعدت تضحكك :والنبي انا ما عارفة جايبة الجبلة ده منين دنا حتى فرفوشة
ليان :هههه والله العظيم انت قمر عارفة اغنية مفيش منككك مفيش منككك مفيشش منككك💃😂 اهو انتي يا حماتي يا قمر( ههه هنشوف يا ليان هترجعي في كلامك ده ولا ايه شوية كدا 😂😂😂)
ام أدهم :هههه ياختي هو حد واخد منها حاجة اقعدي اقعدي تعبت
ليان قعدت جمبها :بس انتي ايه يا حماتي بتعرف ترقصي ايه ولا اجدعها فيفي عبده
ام أدهم قرصتها من خدها بخفة :ههه والله العظيم انتي بكاشة امال ياختي ده انتي متشوفينيش زمان انا كنت حاجة تانية لولا بس الزمن
ليان :زمن ايه ده انتي قمر زي ما انتي والله وكل الناس مولتوو الا انتي مجنم يا حماتي😂
أم أدهم :يوههه كتك ايه يا ليان والله يابنتي بقالي كتير مضحكتش كدا ربنا يارب يفرحك ويهدي سرككك يارب
ليان :يارب يا قمري
ام أدهم :بقولك ايه
ليان وهي بتشرب :قولي يا قمر
أم أدهم :اوعي يابت تكوني بتاخدي حبوب منع الحمل كمنكك يعني لسة بتدرسي وكدا وخايفة على مستقبلك سيبها تيجي زي ما تيجي
ليان شرقت وتفت المياه من بوقها وبرقت :كح كح ايه اللي انتي بقوليه ده بس منع حمل ايه بس
ام أدهم وهي بطبطب على كتفها :جدعة يا ليان ياما نفسي اشوف حفيد ليا كدا ده هيبقى يوم المنى والله
ليان ابتسمتلها : انشاء الله
ام أدهم :اه صحيح امال انتم متجوزين من امتى
ليان فكرت لوقالتلها من يومين هتقولها ازي وليان مش عاوزة وجع دماغ وبعديها قالتلها :من شهر يا طنط
ام أدهم :ولسة مفيش حاجة
ليان بضيق :لا يا طنط ربنا يبعت وبعدين أدهم مش مستعجل يعني
ام أدهم :ماشي يا حبيبتي ربنا يهدي سركم
متفرجيني كدا على الشقة ( الجملة المعتادة عند المصرين 😂😂)
ليان بإبتسامة :يا سلام ده انتي تؤمري
ليان فرجتها على الشقة وفرجتها على أوضة النوم
ام أدهم :جميلة يا حبيبتي تتهنوا بيها فرجيني الدولاب كدا ( فيه ايه يا طنط ده انتي ناقص تقوليليها دخليني الحمام معاكي 😂😂)
ليان بصتلها بإبتسامة مصطنعة وبضيق :اههه امال اتفرجي حبيبتي
طبعا ليان مش هتقول كدا غير لما تكون فعلا مجهزة كل حاجة ليان لما أدهم دخل الحمام جابت شوية من هدومها وحطتهم في دولاب أدهم يعني فساتين كت وكب وشخلعة وكدا علشان حماتها متشكش في حاجة😂😂 نرجع تاني
ام أدهم :بسم الله مشاء الله زوقكك جميل يا ليان جميلة اووي الفساتين دي بس ليه هدومكك قليلة كدا ده أدهم مستولي على الدولاب كله
ليان :ههه ابنككك فارش هدومه في كل حتة فحطيت جزء من هدومي هنا والباقي في الدولاب اللي في الاوضة التانية
ام أدهم :اههه ماشي يا حبيبتي تلبسهم بالهنا
ليان :تسلمي يا قمري اتفضليهم
ام أدهم :ههه تتهني بيهم يارب هروح اناملي شوية بقا
ليان :ماشي حبيبتي عبا ما تصحى هيكون الاكل جهز
ام أدهم ابتسمت ودخلت تنام
ليان نفخت بضيق :ياما تحت السواهي دواهي ده ايه ده ده كان ناقص تقولي هنام معاكوا في السرير صحيح دلوقت بس عرفت أدهم طالع لمين يارب هيشلوني
( ههههه نسيب ليان لأنها هتتجنن قريب من أدهم وامه 😂😂)
"يا نقاوة عيناياااا روح قلبيييي يا اغلى الناس معقولة حلاوتككك دي بدوووب في ايديكك من الاحساس ❤️💃" كارمن سليمان
مصطفى كان ماسك ايد نيهال وبيتمشوا وبيتفرجوا عليي فساتين الفرح علشان فرحهم فضلوا شهر
نيهال بتأفف:وبعدين يا مصطفى انا مفيش حاجة عجباني خالص
مصطفى :والله ياروحي كل الفساتين اللي انتي قستيهم حلوين اوووي مش عارف مش مقتنعة ليه بس
نيهال :مش عارفة خايفة اطلع وحشة واختار حاجة وحشة والناس تتريق عليا
مصطفى قرب منها ومسك وشها بأيده:انتي احلى حاجة في الكون كله أياكي تقولي على نفسك وحشة ابدا انتي فاهمة وبعدين انتي في عيني قمرين ومفيش حاجة عليكي وحشة ابدا
نيهال بصتله بحب :ربنا يخليك ليا يارب وبعديها لمحت فستان في البترينة وعجبها اووي
نيهال بإعجاب :مصطفى بص
مصطفى بص عليه وعجبه جدا :تحفة يا نيهال بس مش شايفة انه شفاف من الكم
نيهال :متخفش هلبس عليه بدي يلا بقا اقيسه
دخلت نيهال تقيسه وعجبها جدا بس المرة دي مأخدتش مصطفى معاها
عجبها ودفعوا الحجز بتاعه ومشيوا
مصطفى :اشمعني يعني مخلتنيش اشوف ده
نيهال :ههه فال وحش وبعدين انا قست اكتر من عشر فساتين وانت شوفتهم ومعجبونيش فقولت بالها بقا
مصطفى :ههههه قصدككك اني وشي وحش عليكي
نيهال:اخص عليا هو انا اقدر ده انت وش السعد عليا يا احلى حاجة في حياتي انت عارف اغنية من حسن حظي اني قبلتككك تقدر تقولي جتني في وقتككك اهو انت بالظبط يا مصطفى انت عوض ربنا ليا
مصطفى بصلها بحب :وانا بعشقكككك يا روح قلب مصطفى
نيهال بحب :ربنا يخليك لقلبي♥️
مصطفى مسك ايديها بحب وكملوا فسحة وسط ضحكهم وهزارهم وحبهم الظاهر
فماذا سيحدث يا تُري؟!
هههه لا متخفوش مش هيحصل حاجة انا بس اتعديت من ايه يونس لقد أصابتني اللعنة 😂😂
"من الاخر اللي يقربلها او يجي يوم عندها هخطفه في وقتها منا دمى حامييي💃💃💃💃" شاكوش
أدهم خلص حصته وحس انه ناقصه حاجة في يومه حس فعلا ان ليان واحشههه هزارها وجنانها بتاع كل يوم
(فعلا البني آدم مش بيحس بقيمة الشخص اللي معاه الا لما يبعد عنه شوية بيحس فعلا انه قد ايه كان فاكرهه ملوش لازمة لاكن يكتشف انه هو اللي كان مخلي ليومه طعم♥️) أدهم لقي نفسه مخنوق راح وقف علي النيل وكان الوقت وقت مغربية شوية والجو هادي وقف وبيعيد ذكرياته وكل حاجة في حياته
Flash back
أدهم كان بيحب بنت اسمها دنيا كانت معاههه في الكلية واتخطبوا اكتر من سنتين حب وفي يوم
أدهم كان بيفسح دنيا وماسكك ايديها وبيتمشوا
أدهم بحب :تعرفي انا بحبكككك قد ايه
دنيا بإرتباك :أدهم انا لازم اقولك حاجة
أدهم بصلها بإهتمام :مالك في ايه قولي
دنيا :احنا...
أدهم :احنا ايه
دنيا :احنا لازم نسيب بعض
أدهم الكلام نزل عليه زي الصاعقة هتسيبه ازي بعد كل الحب اللي حبوهولها ازي ده كل ينتهي :انتي بتقولي ايه
دنيا بإرتباك :صدقني مش بإيدي
أدهم بزعيق :مش بإييديكككك ايهههه احنا كان فاضلنا شهرين ونتجوز وتقوليلي عاوزين نسيب بعض انتي بتقولي ايه
دنيا :بصراحة كدا ابن عمي جاي من السعودية وعاوز يتجوزني وبابا شايفه مناسب علشان مقتدر وكدا
أدهم مصدوم من اللي بيسمعه معقول ده كله معقول انه كان خاطب واحدة مادية وهو مش واخد باله اه اي نعم كانت بتطلب منه طلابات فوق طاقته بس كان بيجبلها اي حاجة هي عاوزاها أدهم زمان مكنش حيلته حاجة اصلا كان مجرد طالب بيدرس بس مكنش مخليها محتاجة حاجة
أدهم :قصدككك يعني انه انا علشان مش قد المقام
دنيا :لا والله مش قصدي بس..
أدهم بصلها بإحتقار: بلا بس بلا مبسش انا بعد اللي سمعته منككك ده عمري ما هكمل معاكككي اصلا طلعتي مادية همككك الفلوس وبسسس انا مكدبتش عليكي لما اتقدمتلككك انا قولتلك هنبدأ مع بعض من الصفر كنت عاوزككك تقفي جمبي مش اكتر بس الحمدلله حقيتك بانت وخلع دبتله ورماها في وشها دبلتكك اهي اشبعي بيها والدهب مش عاوزههه بيعيههههه وخدي فلوسهههه يمكن تشبعيييي وسابها ومشي
أدهم بعدها فضل اكتر من شهرين مكتئب مش بيكلم حد خالص عايش مع مذاكرته وبس وبقا يلعب رياضة من غله ومن غضبه وكل ما يفتكرها يقسي على نفسه اكتررر لحد ما اتخرج وبدأ من الصفر لوحده من غير اي حد يسنده وشوية شوية بدا يكبر واسمه يتعرف ورفض الارتباط تماما نفسه قفلت من الحب حس انه خلاص كذا كفايا
Back
أدهم افتكر ده كله وغمض عينه ودمعة نزلت من عنيه غصب عنه مسحها وبعديها ركب عربيته ومشي
"عرفت معنى الحب ايههههه اول ما جت عيني في عنيههههه لقت في حضنك اللي عايزه من الحياة لقيت في حبكككك قلب عايش بس ليككك💙😻" الشرنوبي
ليان كانت بتعمل الاكل في المطبخ وسمعت قفلة الباب عرفت انه أدهم
أدهم مشي في الطرقة فيها المطبخ وبعديها الحمام وبعديها أوضة النوم :لمح ليان في المطبخ ابتسم
كانت لابسة فستان كت احمر منقط بأبيض لحد بعد الركبة بشوية وعملة شعرها على جمب
ليان بصتله بإبتسامة :حمدلله على السلامة
ادهم ابتسم بس باين علي وشه الحزن :الله يسلمك ماما نايمة
ليان :اه مالكك
أدهم :مفيش حاجة سابها ودخل اوضته يجيب هدوم عشان ياخد دش لمح هدوم ليان في الدولاب ضحككك لان نصهم عليهم أشكال كرتون
ليان خلصت الاكل ولاحظت ان أدهم مخرجش من ساعة ما جه
خبطت على بابه
أدهم وهو ممد على السرير وقاعد :ادخل
ليان ابتسمت :مخرجتش يعني تتفرج على الماتش بتاعككك
أدهم :مش في المود
ليان نطت جمبه على السرير بضحك :اخص عليكك بقا حد يكون قاعد معايا وميكونش في المود طب والله عيب
أدهم :ههه قاعد مع خط الفرشة أنا
ليان :امال يا بني ايه بقا مالكك
أدهم :متحاوليش علشان انا مفيش حاجة
ليان :هموت واعرف بس انت مالكك اه ما انت برج العقرب غدار انت لسة قايلي امبارح ان لو فيه حاجة مضايقككك هتتكلم معايا
أدهم وهو مربع ايده :انا مقولتش حاجة انتي اللي قولتي ابقى تعال احكيلي وانا قولتلك تسلميلي مقولتكيش هحكي
ليان بصتله بنص عين :محدش ياخد معاككك عقاد نافع
أدهم :ريحي بقا وهدومكك بتعمل ايه في دولابي
ليان حطت ايدها في وسطها :ده انت ليككك الشرف انها في دولابككك أعمل إيه حضرتك امككك هتشككك وتقول يا حوستي الواد مش بينام مع البت اكيد فيه إنة ولوكلوكك كتير وانا بصدع قومت جبتلي هدمتيني حطتهم علشان تسكت
أدهم :هههههه لا جدعة برافوااا عليكييي
ليان بفخر :امااال دنا أعجبككك اووي أدهم مش ناوي كدا تجبلي بوكس شوكولاتات واصوره وانزله علي الفيس واحط اغنيه برفوا عليه هناني كاني ما اعاني وضحكتي سمااا 💃😂
أدهم :هههه قومي يا ليان من هنا انتي هتجلطيني
ليان :قايمة يا اخويا ده انت طلعت جلدة باين كدا ليان وهي قايمة سوستة الفستان اتفتح من الضهر حاجة بسيطة
ليان بتأفف :اوففف دنا قافلاكي بالعافية
أدهم :هههه تعالي اعملهلكك أدهم قرب من ليان وليان أنفاسها بقت سريعة هي وضربات قلبها أدهم قفلها السوستة وكان حاطت ايده على وسطها وليان لفت بقت في وشه فضلوا باصين لبعض وبس كأن كل واحد بيحكي اللي جواهههه بعيونه
وكان أدهم مشغل الساوند بيسمع اغاني اصلا قبل ما ليان تدخل وجت اغنية ممكن تدخل جلبييي♥️ وتسحب حبي تشوف اشي كبرييي💃 اول واحد انت حيل عشقتها من اول نظرة 👀💙اسمع مني وافهم كلش مغرم انا بحكبككك 💙ابقى وياككك امنيتي واترك بيتي واعيش بجلبكككك ♥️تدري راحة جلبي يمكككك تدري صاير حتى اشمككك🙊 خلصت الأغنية وهما على نفس الوقفة والنظرة وكان أدهم بيقرب من ليان ولسة هيبوسها
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب خارج سيطرتي" اضغط على اسم الرواية