رواية أحببت حواء الفصل الرابع بقلم دهب مبروك
رواية أحببت حواء الفصل الرابع
_حوا.....لاااااا هااااااااااادي مماتش واغمي عليها
فلاش باااك..."
_عربيات واقفه تسلم شحنه مخدر* ات
_هادي... بيبص يمين وشمال واتأكد ان الدنيا تمام
_هادي.. مسك فونه انتم جهازين
_جاهزين طبعاً
_هادي... اتنهد وقرب منهم واشوف بضاعتي بنفسي واطمن عليها وبيقرب من العربيه وبص علي راجل كبير من بتاعو المخد*رات وقرب منوه بهدوء ورفع المس*دس
_الرجاله فالوقت ده بصت بصدمه من تصرف هادي
_الحكومه هجمت و بدا ض*رب الن*ار مبين الحكومه ورجاله المنصوري ورجاله اللي جايبين الشحنه
_المنصوري... بيقرب وجاي من بعيد وخلاص الرجاله اتصفت اللي مات*ت واللي اتقبض عليه واللي سلم نفسوا
_المنصوري... في ايه يهادي وايه ده ومخدش بالوه من عربيات البوليس اللي وقفه علي بعد شويه صغيرين
_هادي.. قرب من المنصوري وصوب عليه السلا*ح
_هادي...تؤ انا عميل سري مش هادي ومسك فونه ورن علي شاهي
_هادي بص للمنصوري...بقولك يروحي انت طالق وقفل علطول
_المنصوري... بصلوه بصدمه وفتح الس*لاح عليه
_بقواا الاتنين فاتحين المس*دسات علي بعض وكل واحد باصص للتاني بصمت وبس
_المنصوري...حكمت علي نفسك بال*موت يوم مقررت تمسك القض*يه ديه وتخوني يـ هادي
_هادي ضحك بسخريه... نزل مس*دسك يمنصوري عشان القض*يه لبساك لبساك
_المنصوري... لما ام*وتك الاول يهادي
الكتيب جت تقرب من المنصوري، هادي شاور لهم انهم يبعدوا
_هادي... ضرب طل*قه بسرعه فـ دراع المنصوري
_المنصوره... بسرعه البرق صوب سلاحه علي هادي وض*رب طلق*ه جت فقلبوه
_هادي.... اااااااااه والمس*دس وقع من ايدوه
_المنصوري... جيه يضربوه تاني بس الضابط ضربوا عليه ن*ار طل*قه فرجلوه والتانيه فدراعوه
وبقواا الاتنين واقعين جمب بعض
_ خظوا علي الاسعاف بسرعه هااااادي اتصاب ولازم يتنقل علي المستشفي بسرعاااااا
_أمير... الاسعاف خدت هادي والمصابين كلهم واتحركوا علي المشتشفي
_هادي... صوره حوا فضلت قداموه وعمال يبتسم
_هادي.. بصوت عالي رغم انوا تعبان... بحبك يحوااااا _وغمض عيونه ووصلوه بيه المشتشفي
_الدكتور... هادي... البقاء لله شد حيلكم وفي ٣ اتوفوا برضوا
_أمير... عاش بطل ومات بطل... طلب الشهاده ونالها.. طلب الشهاده ونالها
أمير.. مسك فونه و رن علي حواا
_أمير... مدام حوا معايا
_حوا... ايوا انا هادي كويس
_أمير... البقاء لله يحوا
حوا..... لاااا هاااااااادي مماتش واغمي عليها
باااااك... "
_أهل هادي عرفوا هادي اشتشهد و الخبر نزل عليهم زي الصاعقه وبعد عياط كتير واخرتها فرحه لانوه نال الشهاده... رحوا يستلموا الجثه وهو فخورين بابنهم رغم الحزن اللي جواهم ده!
___________________♡"
_حوا... بدأت تفوق من سمعانها لخبط الباب.. وقامت بصعوبه وفتحت الباب وهي ايديها بترتعش
_فاتوره الكهربا لو سمحت يمدام
_حوا... ركزت وفاقت وافتكرت موت هادي ونزلت جري علي السللام وفضلت تجري فالشارع لحد ماوصلت عند بيت أهل هادي
_صوت القرأن شغال عياط بس بهدوء ناس متجمعه لبسه اسود ورجاله واقفين تحت العماره .."
_حوا... بصتلهم بصمت وطلعت علي العماره بهدوء
_قربت من الشقه وبابها مفتوح و دخلت بهدوء
_حوا... هادي فين.. ماما هو هادي فين وانتم ليه لبسين كداا هو قال انوا هيرجع علشان.. انا سمحتوه يماما والله وعيونها بدات تدمع انتوا بتفولوه عليه وقربت من الناس هادي ممتش اخرجوا كلكم يلااااا بررررررا هاااااادي يـ هاااااااادي... انت فين وفضلت زي المجنونه تنده بـ هااااادي والناس بصتلها بحزن
_مامت هادي قربت منها وحضنتها ودموعها نزلت...
_الام.... عارفه قال انوا بيحبك اووي يبنتي محبش ولا كان هيحب غيرك ادعيلوه بالرحمه ربنا استد أمانتوه
_حوا... دموعها نزلت اكتر وحضنت مامت هادي
_ حوا... ملحقتش اشبع منوه ملحقتش اعمل شويه ذاكرايات حلوين... انا مش عارفه هعيش ازاي من بعدوه يماما والله ما عارفه
_تمت مراسم الدفن وجنازه عسكريه جنازه كبيره جداً وعداا الاربع ايام علي الكل بحزنهم، اهل حوا عرفوا وطبعا واقفوه جمبها ..."
________________♡"
حوا... عارف انت واحشتني اوووي والله مش قولتلي هترجع صح.. ومرجعتش قلبي واجعني عليك اوووي.. رغم انك وجعتني في اخره فتره بس سمحتك عارف ليه عشان بحبك اوووي، انت مش متخيل حياتي عامله ازاي من غيرك، ملحقناش نعيش سوا.. بس هفضل مستنيا لحد ما ربنا يبعتني ليك ومسكت السلسه اللي فرقبتها فاكر ديه لما جبتهالي هديه يوم عيد ميلاد وقلتلي مش تقلعيها من رقبتك اوعدك اني عمري مااقلعها... بحبك ومسحت دموعها اللي نازله منها ومشيت روحت
.
.
.
_الام... حوا انت كويسه حوا
_حوا... انا.. انا كويسه جداً ي.. واغمي عليها
_الام... حواااا
واتنقلت حوا للمستشفي... "
_________________♡"
_أمير....أعمل ايه دلوقتي وبص للورقه اللي هادي ادهالوه يترا الوضع يسمح اني اروح وادي الورقه ديه لحوا ولا ايه؟!
_أمير... فضل يتخليل يترا حواا هتكون عامله ازاي وقد ايه هادي بيحكيلوه اد ايه بيحبها وقد اي دايما سرحان فيها ولبس ونزل
"أمير ضابط وصاحب هادي بس مش مقربين"
__________________♡"
"فـ المستشفي"
_الدكتور... ادتلها مهدأ لانها فاقت وعندها انهيار عصبي شويه وهتفوق وتبقي احسن
_الام... شكرا يدكتور وبصت لجوزها
_الام... مكنتش اعرف انها بتحبوه اوووي كداا
بعد ساعات... "
_حوا... خارجه من الاوضه
_الام والاب .. جريوا عليها
_حوا بإبتسامه... هادي لسه عايش هادي مماتش يماما صدقني يبابا مش تبصلي كداا
_حوا....
كلهم بصوا لمصدر الصوت و حوا جريت عليه وحضنتوه جامد انت عايش يهادي.. صح لسه قايللهم انك عايش ممتش... انا بحبك اووي وخرجت من حضنوه وبصتلوا ودمعت وهنا كانت الصدمه لحوا ...
يتبع الفصل الخامس والأخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت حواء" اضغط على اسم الرواية