رواية الضوء الخافت الفصل الخامس 5 - بقلم منه محمد
رواية الضوء الخافت الفصل الخامس
وقفنا لحد ما امير دخلها واغلق الباب بالمفتاح
سرين بصوت فيه رعشة بسيطة:انت بتعمل ايه فهمني
امير ثبتها بالكرسي وحاسس نار قايده في صدره: انا الي من المفروض اسألك انتي الي بتعملي ايه؟؟
سيرين رمشت بعيونها بتوتر: اعمل ايه في ايه انت بتقول ايه انت شارب
آميربنفعال: انتي غبيه ولا بتتغابي بس انا هخليكي تفهمي حالا وهجم عليها يبوسها بوحشيه لحد ما حست ان نفسها انقطع عنها
سيرين بغل شدته من شعره لوري تبعده: انت ايه الجنون الي بتعمله
امير بوقاحه: اظن ده الي بيعجبك
سيري، فعلا بيعجبني وضربته بالدماغ
ومشت بالكرسي تفتح الباب قام جري وراها
امير: انتي بتحبي العنف صح
سيرين استغربت اسلوبه لانه شخصيه رزينه جدا : انت جرالك ايه انت مش في وعيك تبوس الناس بالعافيه ومفكرهم هيحبوك واياك تنسي ان فيه حاجه بينا
آمير: لا فيه ليه مفيش انا جوزك وممكن ابوسك بس الرجاله التانيه ملهمش حق يعملوا معاكي كدا
سيرين صدرها هينفجر من الغيظ: انت مجنون وانا بحالتي دي مصمم تعتدي عليا
آميربصوت كله خشونه: اعتداء ايه انا بأدي واجبي زي اي راجل طبيعي اي اتنين متجوزين ده امير طبيعي بينهم
سيرين بنرفزه وحده: ازاي يكون الامر طبيعي وانا اصلا مش طبيعيه انا مشلوله مشلوله وانت مش من حقك تعمل فيا كدا
آمير: انتي متعرفيش حتي الناس العاجزه عندهم اجزاء فيها احساس زيهم زي الناس العاديه ولا انتي عمرك ما حسيتي ومال عليها اوي بس انا هعلمك
سيرين اتغاظت منه ومسكت دماغه وعضت شحمه ودنه وذقته بغل لحد ما اتخبط في ضهر الباب الي نوال فتحته من برا
نوال: سيرين انتي كويسه؟؟!!
سيرين بلعت ريقها: انا بخير (وبصت لـ امير) انت تستاهل عشان بتحاول تعتدي عليا
آمير بعصبيه: بطلي الكلمه دي انا لو كنت عايز اعتدي عليكي كنت اخدتك للسرير فمتبقيش مهوسه بنفسك
سيرين: لما انا في نظرك مجرد مهوسه ليه عملت فيا كدا
آمير بنرفزه: انتي الي طلعتي الوقح الي جوايا وتستهلي ده
سيرين: انت معتوه
آمير: انتي الي وقحه زياده ولازم اوجها بالشكل ده واحترسي مني لاني همنع جرائتك ووقاحتك
سيرين: استني ونشوف انا هنتقم منك
امير: هنشوف بيني وبينك الايام ونشوف مين الاقوي في الاخر يا عشيقه اخويا
سيرين ضربت ايد الكرسي كـ احتجاج : انت مريض نفسي بس بحذرك لو مش عايز تموت بسرعه ابقي اعمل ده مره تانيه
آمير واجهها بشراسة :انا الي بحذرك لانك ام ابن اخويا ومراتي حاليا لو وسختي سمعه العايله انا مش هتساهل معاكي ابدا وخرج بكل ثقه من تهديده
نوال دخلت : هو قصده ايه ليه بيتكلم كأنك عندك عشيق
سيرين بعصبيه: كلب مجنون بيتهم الناس بالباطل نوال اقفلي الباب
لقت موبيلها بيرن والمتصل محي
سيرين: ها لقيت خدامه ايسل
محي: ايوه لقتها وجبت عنوانها وهاخدك عندها الساعه تسعه صباحا
سيرين: تمام
محي: طمنيني لما رجعتي البيت امير ضايقك
سيرين بخنقه: لا خالص اطمن بس لو مفيش حاجه تانيه ممكن اقفل لاني مرهقه ومحتاجه انام لان الوقت متأخر يله تصبح علي خير
محي نزل الموبيل واستغرب جدا انها اختصرت المكالمه ولا سالته عن التفاصيل
وسيرين قفلت وافتكرت لما امير باسها وحطت ايدها علي شفايفها وبعدين قامت دخلت التولت وبصت في المرايا وحطت ايدها علي وشها بقرفه وفضلت تغسل وشها كذا مره محتاجه تمحي اثاره
.........الضوء الخافت.....
تاني يوم الساعه تسعه صباحا حضر محي واخد سيرين تحت نظر امير الي بيراقبهم وهو مش عارف دول رايحين فين!!!
سيرين: استاذ محي بيت انعام بعيد
محي: لا 45 دقيقه بالعربيه
آمير ظهرفجأه: رايحه فين كدا؟؟!!
محي: ابدا هاخد مدام شيرين للعلاج الطبيعي
آمير: اوك انا فاضي اليوم هاخدها بنفسي
سيرين: مفيش داعي
محي: خليك انت اصل صديقي معالج طبيعي وحبيت بعد الجلسه اتكلم معاه عن الحاله
سيرين حبت تضايقه: انا كمان مش عايزه اروح مع ناس غرب
آميرعض شفايفه بقهر: غريب انا جوزك
سيرين بتحذير: الاحسن متبدئش وبعدين هقدمك للناس اقولهم انت مين؟!! يله يا استاذ محي نمشي
محي دفعها بالكرسي: تمام
آمير استناهم لما مشيوا وركب عربيته وطلع وراهم
آمير بتعجب: دول رايحين فين مفكراني مقدرش اجيبك عامله نفسك نصحه
في عربيه محي سالها: ايه الي بيحصل
سيرين: فيه ايه يا استاذ محي؟؟!!
محي: فرامل العربيه مش شغاله
سيرين بفزع وخوف: ايه نهار اسود خد بالك
آمير الي وراهم ومستغرب سواقته الغريبه العربيه بتتمايل شمال ويمين ومحي بالفعل مقدرش يتحكم في فرامل العربيه وفضلت تروح وتيجي لحد ما خبطتهم شاحنه كبيره والعربيه دخلت بسرعتها جوه شجره ضخمه آمير صرخ بأسمها ووقف عربيته بسرعه وخرج راحلهم لقاها مجروحه في دراعها الي كله دم طقطق علي الشباك انها تفتحله بسرعه وسيرين فتحت الشباك
آميرمخضوض بجنون: انتي كويسه فيكي حاجه
سيرين حركت دماغها بألم: لا ان بخير بس ممكن تساعد الاستاذ محي الاول
آمير مسك موبيله واتصل بالاسعاف
سرين بصت لمحي الي دماغه بتزنف : استاذ محي انت سامعني
آمير فتح الشنطه وجاب الكرسي المتحرك واخد سيرين عليه والاسعاف حضرت واخدت محي بسرعه دخل آمير بيدفع سيرين علي الكرسي المتحرك
الممرضه قربت عليهم: اسفه ممنوع الدخول مع المريض
آمير: تمام وبص لسيرين الي جسمها كله بينتفض
امير: اطمني انشاء الله هيكون بخير مفيش داعي تقلقي بس انتي كمان محتاجه نكشف عليكي نشوفك اذا كنتي بخير
سيرين بتوتر: انا مش هروح اي مكان لحد ما اطمن علي الاستاذ محي
آمير: اسمعيني ده مش هزار يمكن يكون عندك اصابات داخليه شوفي دراعك كله كدمات
سيرين برفض: اظن قولتلك انا مش متحركه غير لما اطمن علي الاستاذ محي الاول
آمير بعصبيه: انتي ليه عنيده كدا
سيرين: وانت بطل زن فوق دماغي واطمن واحده زي لايمكن تموت بسهوله بس انت ازاي ظهرت وساعدتنا
آمير لسه هيرد خرج الدكتور من غرفه الكشف
امير سأله: ها طمني عامل ايه حاليا
الدكتور: المريض بخيربس واخد منوم عشان الالم
سيرين: نقدر نشوفه
الدكتور بهدء: ايوه اتفضلوا
دخلت وبصتله بأسي وامير لاحظ ده واضايق
سيرين قربت منه ومسكت ايده بعطف: انا اسفه يا استاذ محي لو حصلك حاجه لا قدر الله عمري ماكنت هسامح نفسي
امير: اطمني هيبقي بخير ممكن بقي نطمن عليكي وبالفعل سحبها بالكرسي لغرفه الكشف ووقف يستناها في الخارج لقاه صاحبه الظابط جاي عليه
آمير: اهلا يا علاء طمني
علاء: انا روحت وعاينت مكان الحادث بس لسه بحاول اوصل هل هي قضاء وقدر ولا بفعل فاعل
آمير: تمام واي جديد بلغني فورا
الممرضه خرجت بسيرين
آمير: طمنيني عامله ايه؟؟!!
الممرضه: مفيش غير شويه كدمات بسيطه وجسمها كل حاجه فيه طبيعيه مفيش داعي للقلق
آمير ابتسم: شكرا لحضرتك
الممرضه: الشكر لله عن اذنك
آمير: صديقي الظابط علاء وهو الي متولي امر الحادث
سيرين: طمني لو سمحت
علاء: من التحقيق المبدئي عربيه الاستاذ محي مكان الزيت مخروم
سيرين: ايه مخروم
علاء: ايوه يا فندم حد خرم مكانه
آمير: طيب وسواق التريلا
علاء: حاليا هربان بس احنا بنحاول نقبض عليه ولو وصلت لحاجه جديده هبلغكم
آمير: شكرا ياعلاء
سيرين بغضب: هي ارواح الناس رخيصه اوي كدا يلعبوا بيها كدا
آمير: هو انتي عارفه مين الي أذي محي
سيرين صرخت فيه: هما مش قصدين محي هما كانوا قصدني انا
آمير بعدم فهم: مين الي عايز يأذيكي
سيرين: الناس الي جوه بيتك عايله العصامي
امير هز راسه برفض: لا مش ممكن يكون حد من جوه عايلتي يعمل كدا
سيرين بغضب: طبعا مين هيعترف ان عنده اقارب مجرمين
آمير بنرفزه: ايه دليلك عشان واثقه اوي كدا؟؟!!
سيرين بقوه: حالتي دي اكبر دليل
آمير: بس ده مش دليل كافي وبطلي تحطي وترمي تهم علي الناس
سيرين بنرفزه: يبقي اتفضل وسع من طريقي عشان اروح القي دليل اتحرك
آمير وقف قدامها: مش متحرك اسمعيني الاول مش يمكن محي عنده مشاكل مع ناس تانيه واظن الصح استني لما يخرج من المستشفي
سيرين بتهكم: صح استني لحد ما القي حد تاني مشلول مش كدا اسمع انا مش هستني
امير نفخ: بجد كدا كتير واخدها ورجعوا علي البيت لكن داخلين بخناقه وليله كبيره
رقيه نزلت علي صوتها العالي: فيه ايه؟؟!!
مني: علي فكره سمعت كل حاجه واظن ده اثر جنون السلطه انتي مفكره نفسك مين عشان تتهمينا كدا
سيرين: انا مش بتهم حد انا واثقه وياريت الكل ينزل يقف قدامي هنا
رقيه أأعدت وحطت رجل فوق التانيه: يله خلصينا عايزه تقولي ايه؟؟!!
سيرين: النهارده انا والاستاذ محي اتعرضنا لحادثه غريبه
رقيه اتخضت: حد اتأذي
آمير: ايوه محي دماغه مفتوحه وجنبه مخبوط جامد وهو حاليا في المستشفي وشيرين مجرد كدمات سطحيه
سيرين بسخريه: اسفه اني دلوقت مش ميته
غاده بنرفزه: انتي عايزه مشكله جديده
سيرين: فعلا عايزه اعمل مشكله
مني: اه انتي واحده فاضيه اومخك ضرب
سيرين: عايزه اعرف حالا كل واحد فيكم كان فين طول اليوم
ايسل بهدوء مريب: كان عندي معاد مع الدكتور ومشيت قبل ما يوصل المحامي واظن انتي شوفتيني مش كدا
سيرين: اسمع الباقي كنتم فين
رقيه بملل: انا روحت للكوافير ولسه راجعه ولو مش مصدقاني عندك محمد اسأليه هو الي وصلني
محمد: فعلا انا الي وصلت رقيه هانم لان السواق تعبان
سيرين: وانتي يا انسه غاده
غاده: كان عندي مقابله مع عميل ولو مش مصدقاني عندك امير اسأليه
آمير: ايوه غاده كان عندها مقابله مع عميل
مدحت: انا ومني وديدي كنا في البيت طول اليوم ومخرجناش في اي حته وجينا علي هنا
ديدي: فعلا حتي انا ودادي كنا اونلاين وتقدري تتأكدي من خلال صفحه الفيس
مني بندفاع: ثانيه انتي بأي حق تقعدينا وتحققي معانا وتسألينا ممكن ترد انت يا امير
آمير: لان التحققات قالت ان عربيه محي مكان البنزين فيه ثقب
الكل وشوشهم بهتت واتتغيرت
سيرين بحده: الاستاذ محي خرج من بيته جه هنا علي طول والي قطع الفرامل في نفس الوقت الي جالي الاستاذ محي عشان ياخدني
غاده بنظرات الحاقدة : انتي عايزه تقولي ان الي عمل كدا من جوه البيت
سيرين: ايوه ده بالظبط الي انا اقصده
مني: بدء الهبل انتي مجنونه مين هيأذي محي وليه؟؟!!
رقيه: فعلا كلامها مظبوط
سيرين: فعلا الاستاذ محي مش هو المقصود لان انا المقصوده
ايسل: انتي بتتهمينا كلنا يعني من غير اي دليل يا شيرين
شيرين حركت الكرسي وقربت منها: سواء بتهمك او لأ اظن انتي عارفه الي جوه قلبك بس كمان بعبر عن سعادتي لاني خيبت ظنك
آمير شد الكرسي: كفايه شيرين
سيرين: مش مهم مين الي عايزني اموت خلوني اقولكم وهنا انا مش خايفه فلو كنتم مفكرين ان ده هيخليني اخاف او اهرب من البيت تبقوا بتحلموا لان مش الطريقه لان انا شخصيه انتقاميه والي هيلعب معايا هلعب معاه بطرقته وهرد عليه بنفس طريقته
خصلت كلامها وحطت عينها في عيون كل واحد فيهم بقوه وتحدي وآمير بدء يشك فيهم وخرج وراها بسرعه وراح لكاميرات المراقبه وعدها كذا مره لكن مشافش اي حاجه ابدا غير لما محي وصل واخدها من البيت
.................منه محمد................
في غرفه سيرين
نوال: ناويه تعملي ايه بعد كدا الكل عندهم شهود هما كانوا فين
سيرين: مين قال كدا؟! الكل هنا مش برا الاشتباه رغم عندهم شاهد هما كانوا فين بس مش معني كدا انهم ميقدروش يعملوا كدا والاهم من ده فيه شخس مشبهه فيه
نوال: مين
سيرين بغموض: هقولك
..........منه محمد...........
تاني يوم سيرين راحت المستشفي مع آمير ودخلت عند محي واتأثرت بحالته
سيرين: استاذ محي حمد لله بالسلامه
محي بصوت بالكاد يتسمع: الله يسلمك وشكرا يا آمير بيه انك ساعدتنا
آمير: ولا يهمك
سيرين ابتسمت باستهزاء: انت شكرته بدري جدا ورفعت عيونها وبصتله بنظره كلها اتهام) انت مجوبتنيش علي سؤالي لحد دلوقت كنت بتعمل ايه هناك كنت ماشي بترقبنا في السر
آمير: ايوه ارتاحتي
سيرين: ليه عملت كدا عايز تعرف خطتك نجحت ولا لأ
امير: لو خطتي فعلا انتي مكنتيش عايشه لدلوقت انا روحت وراكي عشان اتأكد اذا انتي فعلا رايحه للعلاج الطبيعي ولا بتعملي أمر تاني
محي بضيق: آمير بيه
سيرين: ليه شايفني غلط علي طول انت فاضي اوي كدا
آمير: لا انتي الي افعالك مريبه
سيرين بحده: انت الي شخص مريب
آمير: بس انتي مريبه اكتر
سيرين: اتأكد انك مش هتقدر تمسكني وبحذرك بلاش تستهين بيا زي ما اخدتني يوم الكشف وبرغم مفيش دليل بس هقدر اشوف المجرم وعندي طوله بال استني سنين لان عندي شغف اعرف مين هو ويا تمسكني انت يا امسكك انا
امير بصلها كتير وسابها وخرج يتكلم في الموبيل لقاه الي بينادي عليه كان الظابط علاء
امير: اهلا ياعلاء
علاء: اهلا بيك بس محتاج اتكلم مع مدام شيرين
آمير: تمام هي موجوده جوه تعال
علاء دخل: مدام شيرين عايز اخد منك كام معلومه ممكن تتفضلي معايا
امير مسك الكرسي منعته: لا استني انت انا هتكلم مع الظابط علي انفراد
علاء بأحراج: امير اطمن انا هتولي الامر
آمير: تمام
وعلاء دفعها بالكرسي علي برا
محي: امير بيه عندي كلام بخصوص مدام شيرين ومحتاج اتكلم معاك
آميربضيق: بخصوص ايه
محي: انا مش عارف انت فاهم ايه بس انا مش عايز سمعه مدام شيرين تتشوه انا ومدام شيرين مفيش حاجه مابينا زي ما انت مفكر
آمير بستهزاء: بجد
محي اتنهد:ومستعد اجاوب علي الاسئله الي بتشك فيها عشان تتأكد ان مفيش بينا اي حاجه
آمير رفع عيووونه بضيق: وخليك كدا بعيد عنها بس الاول جاوبني انت كنت واخدها ورايح بيها علي فين
محي بلع ريقه بتوتر وسكت
آمير: اظن انا سألتك من غير لف ولا دوران فجاوب
محي: وانا هجاوبك بشكل مباشر انا كنت بساعد مدام شيرين توصل للحقيقه بخصوص الشخص الي ضرب عليها نار والحادثه الي حصلت لنا بيأكد ان فيه شئ خفي وان الجاني ممكن يكون جوه بيتك
امير: انت قصدك ان القاتل جوه بيتي
محي: بغض النظر هو مين لازم نقبض عليه ولو انت مش متورط اتمني تساعدني بما ان اخوك فاروق بيه وثق فيك وطلب منك تهتم بمدام شيرين وابنه وبأكدلك للمره التانيه مفيش بيني وبين شيرين اي حاجه
.......منه محمد..........
في غرفه سيرين نوال خبطت ودخلت: فيه واحده طالبه تقابلك
سيرين سألت باهتمام : مين؟؟!!
دحلت ست بابتسامة مرتبكة: انا انعام آمير بيه قالي انك طالبه تقابليني
سيرين وسعت ابتسامتها وقربت منها تسلم عليها : فعلا تعالي اتفضلي انا عايزه اعرف كل حاجه عن ايسل معاملتها مع فاروق بيه بالتحديد السؤال الاهم ليه سبتيها مع ان معلوماتي انك خدمتها من سنين
انعام: من حوالي سنيتين ايسل هانم طردتني لاني سرقت فلوس
سيرين بجديه: انعام انا مش عايزاكي تخافي وعايزاكي تقولي الحقيقه
نوال: انعام شيرين صاحبه البيت حاليا وتقدر تساعدك لو ايسل هددتك قولي واوعي تخافي
انعام بلعت ريقها: لا است ايسل الشهاده لله عمرها ما هددتني وبعدين هي الي ساعدتني
سيربن عقدت حواجبها بتعجب: ساعدتك
انعام: ايوه رفضت تبلغ عني ومقلتش لحد علي السرقه لانها خافت حالي يقف ومحدش يرضا يشغلني بصراحه الست ايسل كانت كويسه معايا
سيرين حطت ايدها على صدرها وسألتها : طيب سمعتي فاروق وايسل بيتتخانقوا
انعام: ايوه وكانت الخناقه بسببك انه اتجوزك عليها ولانها عقيم مش بتخلف وسنها كبر راح يدور علي غيرها وطالبته كذا مره انه يبعد عنك بس رفض اقسملك ده كل الي حصل والي قولته دي الحقيقه ويارب اموت دلوقت لو بكدب
سيرين: لا مفيش داعي تدعي علي نفسك خلاص يا انعام
انعام: انا مش عارفه هي الست ايسل عملت ايه بس بخصوصي انا كانت كويسه معايا
سيرين شكرتها وانعام مشت
سيرين بعد كلام انعام خرجت بالكرسي تتمشي في الجنينه قابلت ايسل الي قربت ووقفت قصادها: انعام قالت لي انك عايزه تقابليها
سيرين بصتلها بشك
ايسل ابتسمت: للاسف مفيش سر بيفضل في بير في العالم اصل انعام خدمتي المخلصه
سيرين: طالما جيتي لحد هنا تبقي حاسه بالذنب
ايسل ضحكت بصوت مرتفع: انت بتتوهمي ومفكره ان انا الشخص الي خلاكي عاجزه
سيرين: فعلا
ايسل: استمري بشكك عايزه تلعبي لعبه المحقق ده يخصك مش هقول فيه اي حاجه بس اياك تزعجيني سامعه
سيرين: انتي نفس ما انتي متملكه
ايسل: ده عشان انا انسانه كويسه يا شيرين اما الباقي انا سبتهولك بالعقل
سيرين: انتي واحـ
ايسل قطعتها بحده واتكت علي كتفها: انا بحذرك بالطف اياك تسحبي الي يخصني ناحيتك تاني لاني مش عايزه انعام تدخل في مشكله بسببك انا قولت وحذرت واتمني تكوني فهمتي
سيرين شدت ايدها بعنف :نزلي ايدك
ايسل ضحكت بستهزاء ودفعتها بالكرسي وغادرت المكان وسيرين فضلت متبعاها بنظراتها نوال جات وقربت عليها وشدته الكرسي وقعدت جنبها
سيرين: الست دي نوعها ايه من الناس
نوال :لان الكل مهتم بالحادثه الدنيا مقلوبه واكيد لو هي واحده منهم اكيد قلقانه
سيرين مطت شفايفها بضيق وعقدت ايدها قدام : محدش هيفدني لو كانوا فعلا مهتمين كانوا اقبضوا علي الجاني من سنتين
نوال بسخريه: تذمر تذمر طول الوقت المهم احنا مطلعناش من الوليه انعام دي بمعلومه مفيده غير ان ايسل ست طيبه وعادي غارت علي زوجها يعني امور طبيعيه ها هتلغي ايسل من القائمه
سيرين: مين قال كدا؟!
نوال: انا من خبرتي الشخصيه الي طول الوقت مشكوك فيه مش بيطلع هو الجاني في الاخر ولا انتي مصدقه الي قالته انعام
سيرين: لا انا مش بصدق حد بسهوله لحد ما اثبت لنفسي
نوال غمغمت بضيق : كل حاجه مش بتصدقيها بسرعه
سيرين: كدا امير وايسل اكتر اتنين مشكوك فيهم ولازم نراقبهم كويس ربما الجاني فيهم يرتكب غلطه المره دي عشان كدا لازم تكوني جاهزه
نوال ضحكت : انا تحت أوامرك الصارمه
..............الضوء الخامت.......منه محمد
الصبح بدري نايمه في ملكوت ربنا لسه بتفتح عيونها لقت آمير واقف علي دماغها ومحمد الحارس معاه شنط كتير وبطاطين وقرر يعيش معاها في نفس الغرفه وينام علي نفس السرير
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل السادس اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية الضوء الخافت " اضغط على اسم الرواية