رواية اختفاء غامض الفصل السادس بقلم جوري محمد (الجزء الثالث من رواية اغتصاب غامض)
رواية اختفاء غامض الفصل السادس
جيهان جريت على الاوضه بتاعتي واول ما دخلتها واول ما حطت راسي نمت ورحت في النوم وبدات احس بنفس جنبي و بيقرب مني جيت افتح عيني بس مش قادره حاسه اني احد ماسك حركتي الحركة سامعه وحاسة بس مبتتحركش وفجأة سمعت
صوت مالك بيقول انا خيرتك وانت اخترتي بعدك عني يعني هلاكي وانا مش هبقي لوحدي
جيهان حست انها بتتشد لتحت وفتحت عنيها علي نفس المنظر الجميل اللي بتشوفوا بس كان فيه بيت وسط الزرع والخضرة
جهيان.....بصتله وقالت انت عاوز ايه
مالك .... انا عايزك وبحبك ومش قادر اعيش من غيرك عاوز اتجوزك شهر واحد
جيهان.... مينفعش حتي لو مسلم عارف ان احنا حرام نجمع بين زوجين
مالك.... الكلام ده لو انا في دنيتك انما انتي هنا عندي اعتبريه حلم وصدقيني عمرك ما هتندمي
جهيان .... وجوزي وولادي
مالك ..... كل حاجه هترجع زي الاول وأحسن بس انتي تبقي مراتي لمدة شهر
جهيان .... كفايه اني اقولك موافقه بس مضطره لازم اضحي عشان بيتي وجوزي وولادي
مالك.... سميها زي ما تسميها شاور علي البيت اللي هناك وقال لجهيان شايفه البيت ده
جهيان.... اه ماله شكل تحفه قوي
مالك ... ده بيتك وديه حياتنا ودنيتنا اللي محدش هيقدر يخرجنا منها لمدة شهر
جهيان ..... بكل انكسار واستسلام طب انا ممكن اعملك اي حاجه بس سيبني لحالي انا مش منك ولا من بني جنسك
مالك... احنا هنرجع في كلامنا
وطلع ورقة ومكتوبه وعمل جرح في إيدها وقالها متخافيش انا محتاج نقطتين دم بس وفعلا ختمت بصابع إيديها علي الورقه
جهيان. قالتله انت بتعمل إيه
مالك .... ديه وثيقه جواز بين الجن والانس ومعني انك عملتي بدمك ان انتي بقيتي زوجتي وتحت طوعي لمدة شهر
جهيان ........ حسيت اني تايهه و مش عارفه انا صح ولا غلط بس اللي اعرفه اني مستعده اعمل اي شئ عشان ولادي
وافقت وراحت معاه البيت اول ما دخلت لقت نفسها لابسه فستان فرح جميل أشبه بالاميرات و كل حاجة جميله حيطانه بيضه مرسوم عليها رسومات رقيقه اشبه يكون جنه
ونزل مالك علي ركبته وقدملها باقة ورد وقالها ٠
سيدتي
أيتها الأنثى التي يكتب في عيناها الشعر
ومن شفتيها يتفجر.... نهر الخــــــــــــــمر
يا من لجمالها يهيج البــــــــحر
ومن لمسة يداها ينشق الصخر
الا يكفيــــــــــي هذا العمرالذي مر
الم يحين وقت اللقاء بعد الهــــــــــجر
الم تشتاقي ليوم ترى فيه ظهور الفجر
ونداعـب نسيم الليل ونلاحق موج البحر
هل مازال قلبك يهوى رائحة الزهر
بريــــق عشقــــك .... تفضحــــــه عينــــــاك ....
أقتربي حبيبتيــي ....أدفئنــي بقلبــــك
جيهان على قد ما كنت خايفه وقلقانه من اللي بيحصل مش عارفه حلم ولا حقيقه بس كنت سعيده سعاده داخليه لان الشعر لمس كل حته في كنت الطائره من على الارض
وتم ٠ موعدنا الاول كا زوج وزوجه وكل يوم يعدي علي التغيير بدا يبان في كل حاجه كان بيتي بدا يتحسن جوزي حالته الماديه بدات ترجع اولادي بقوا متفوقين زي الاول و حسيت ان الدنيا بدات تضحك لي من ثاني وحياتي استقرت ومع كل لقاء بيني وبين مالك تتغير الدنيا للاحسن وكل شئ بقه يرجع للأول
وانا بقيت استنى الوقت اللي هاقبله فيه بلهفه غريبه
وبقي الميعاد بيني وبينه بعد ما كان هم علي قلبي بقيت بتستناه علي أحر من الجمر وبقيت اخلص شغل البيت بسرعه وكل حاجه لازم اعملها علشان انام بدري و اقضي وقت أطول معاه تحت الارض
وعدت الايام والمواعيد بقت بلهفه وشوق وبقت جهيان بتعاتب مالك علي تأخيره عليها
لحد ما عدي ٢٩يوم وكل يوم كان احلي من اليوم اللي قبله ومالك واهتمامه بيها وحبه وعشقه اللي وصل لعشق الجنون
واليوم ال٣٠ وكان اخر يوم مالك بعد لقاؤه
مالك خلاص يا جهيان انتي مبقتيش مراتي واديتك حريتك اتصرفي فيها كما تشائين وارجعي حياتك تاني
ورجعت جهيان لعادتها القديمه والبيت وجوزها وولادها وابوها وبقت حاسه ان مالك خد روحها معاه واختفي بقت تنام بدري وتدعي تشوفه لكن خلاص
بقت تتكلم في الحمام والمرايا يمكن يرجعلها لكن لا حياة لمن تنادي
لحد في يوم قاعدة جهيان قدام المرايا وصوتها كله عياط بحرقه والحوار كالاتي
مالك حبيبي وحشتني اوي انا عارفه انك سامعني انت كذبت عليا علي فكرة عرف ليه عشان انت مش فاكر لما قولتله ليا انت مش قولت ان يوم بعدي هو يوم موتك لاء يا مالك ده كان موتي انا
وانى أشتاقك رغم كل وجع
أدرك الآن أنى أحببتك أكثر مما تتسع الحياه
افتقدك بكل ما تحمل الكلمه من شوق وحنين
ويحرقني انك تقسو ولا تنصت للانين
متسبنيش وتبعد عني انا حياتي مش قادرة استحملها انت الحاجه الوحيدة اللي اخترتها ارجع
ولو أنّي تركتُ سراح قلبي
لطار اليكِ من قفص الضلوع
و لو أن الحنين له جناحٌ
لحلّق نحوَكِ من دون الرجوع
فشوقك لا يقاس بحجم شوقي
فنار الشمس ليست كالشموع
ووطت جهيان راسها وبتمسح دموعها قدام المرايه .....ورفعت راسها تاني وبتبص في المرايا لقت بيتها تحت الارض ضحكت وبتبص وراها لقت مالك واقف وراها حاضنته
مالك يعني مش هتقوليلي سيبني لدنيتي تاني
جهيان. انت دنيتي انت االي مصبرني عليها بحبك وبحب كل كلمة كل نفس بعشقك وبعشق ترابك
اياك تسيبني وتبعد ولو بعدت هيبقي موتي يا مالك فاهم موتي
عيناك مملكة ما نالها ملك
وجيش رمشك بالعشاق قد فتكوا
طغى الجمال من الأجفان مسرفة
فكل قلب لدى عينيك منتهك
وعاضد الثغر سحر العين واجتمعا
فكلكم في دماء الخلق مشترك
تساقطت بتلات الورد من حسد
والريم من هذه الأحداق مرتبك
أرخت على عينها أستار غرتها
كي لا يعم الفناء الناس والهلك
لا تقدر البشر الطرفين قاطبة
فالناس من سحر طرف واحد فتكوا
لقد بلغت من الإعجاز منزلة
ماليس يبلغها إنس ولا ***
مالك بعد الشر عليكي يا مولاتي
واستمرت اللقاءات بينهم وعدت سنه وابتدي مدحت يلاحظ ابتعاد جهيان عنه وكلمها كتير اضطر انه يكلم امها وابوها قال يا عمي لازم تيجي تشوف جهيان بقت تنام من المغرب وافتح الباب واصحيها الاقيها بتتنفس عادي ونايمه بس في يوم صحيتها وناديت عليها وهزتها متحركتش كأنها جسد بلا روح لكن بتتنفس
رد ابوه جهيان... انت مكبر المواضيع اوي مش للدرجه
مدحت ... ياعمي انت لازم تقعد معايا يومين وتشوف بنفسك
خالد ما شي يا بني انا جاي انا والحاجه هنقعد كام يوم عندكو
مدحت ... وانا في انتظارك
وجه خالد وامها واستقبلتهم كويس جدا وجه المغرب قالتلهم يا يا جماعه انتو في بيتكوا انا تعبانه جدا وداخله انام
امها يا بنتي اقعدي معانا شويه
جيهان لا والله يا امي مش قادرة وتعبانه
وفعلا ونامت جيهان وخد روحها تحت الارض لكن الجسد موجود
ودخل مدحت وأبوها وامها اوضتها فضل ابوها يصحيها لكن مفيش فايدة اتصلوا بدكتور
رد الدكتور ... يا جماعه بنتكوا مفيهاش حاجه وزي الفل صدقوني مفيهاش حاجه
مدحت.. يا دكتور مش شايف هي عاملة ازاي
رد الدكتور بعصبيه والله يا جماعة مفيهاش حاجه وعلي العموم تقدروا تجيبوا دكتور تاني يكشف عليها
قعد خالد يفكر هو مدحت هيعملوا إيه لحد ما ردت
ام جيهان والله البنت دي محتاجه تروح المستشفى انت تعبت نفسيتها زمان كنت انت مصعب عليها الدنيا وانت ابوها حرمتها من تحقيق حلمها ودلوقتي جوزها واولادها تعبوا لها نفسيتها اكيد بتهرب من ده كله بالنوم وممكن تكون واخذه منوم علشان ترتاح
مدحت خلاص انا اوديها مستشفى نفسي
خالد انا لا يمكن اودي بنتي مستشفى نفسي بنتي مش مجنونه
محمد يا جدي افهم دلوقت المستشفيات النفسيه بيدخلوها كبار البلد علشان يريح ونفسيتهم من ضغوط الحياه مش المجانين
صابرين فعلا تيته معها حق احنا اللي عملنا كده في ماما كذا مره تطلب انها تتكلم معنا واحنا سيبناها تتكلم مع نفسها تشغيل نفسها بالتليفزيون لغايه ما نفسيتها تعبت
مدحت خلاص انا هاتصل بالمستشفى دلوقت
وهنا جيهان وهي بتتكلم مع مالك
جيهان انا لازم افوق دلوقت انت شايفهم بيقولوا ايه
مالك خلاص انا هارجعك بس تاكدي اني هاكون حواليك
جيهان دي حاجه انا عارفاه وانت دائما حوالي
وفعلا جيهان رجعت و فائت انتم بتعملوا ايه
وهنا جوري قفلت المذكرات لان اخر حاجه كانت كاتباها جيهان اخر حاجها لما فوق لقيتني في المستشفى وهم حوالي
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية اختفاء غامض" اضغط على اسم الرواية