رواية لماذا هذا الفصل السادس بقلم اسراء أحمد
رواية لماذا هذا الفصل السادس
ليان برقت وخافت والقهوه وقعت من ايديها
_انتي اية الي عملتيه ده
_ليان بتوتر وخوف:أنا... انا اسفه اوي ..هنضف الارض
ليان نضفت الارض... وجت تمشي
_استني
_بصت عليه:نعم يا بيه
_انتي بتعملي ايه هنا
_بشتغل خدامة عند حضرتك
_خدامه!!!!
_اه ...عن اذنك
ليان خرجت من الاوضه وكانت خايفه اوي.. نزلت و راحت ع المطبخ
سوسن شافتها ماسكه الفنجان متكسر
_ايه الي انتي نيلتيه ده
_غصب عني وقعتها واتكسرت
_تلاقي عبدالله بيه اتعصب دلوقتي
_انا هعمل غيرها
_استني متعمليش حاجه انا الي هعملها
_حاضر
سوسون عملت القهوه واديتها ليان وخدتها وطلعت عند عبدالله
عبدالله كان قاعد بيفكر في ليان وجات هنا ازاي ..قطع تفكيره دخول ليان
_بتوتر وخوف:عبدالله بيه اتفضل القهوه
_حطيها ع المكتب
_تؤمرني بحاجه تاني يابيه
_لا
ليان خرجت من الاوضه واتنهدت براحة ...ونزلت للاوضته الي مليانه تراب
نضفتها كويس...وشالت كل حاجه مش نضيفه.. وجابت الشنطه بتاعتها عشان تتطلع هدومها
طلعت هدومها حطتهم في الدولاب... وخدت صورة مامتها وبابها باستها وفضلت تعيط
عبدالله كانت نازل عشان يعقد ف الجنينة... فجأه عنينه جات علي ليان وهي بتعيط وحضنه صوره... استغرب اوي وكان عايز يروح يسألها بتعيط ليه وايه السبب.. بس اتراجع ف كلامه.. وراح يقعد في الجنينة
_مساء الخير يا أمي عامله ايه دلوقتي
_اتنهدت بحزن:كويسه
عبدالله قعد جمبها وباس ايديها بحنية:إن شاء الله حور هتبقي كويسه وهترجعلنا بس عشان خاطري متعيطيش
_وحشتني اوي.. نفسي اخدها ف حضني
_وانا كمان وحشتني اوي... بس هي اكيد هتخف وهترجع احسن من الاول
_يااارب
_احم.. ماما هي مين البنت الي جوه دي
_دي بنت غلبانه اوي.. جابتها أم محمد انهارده الصبح وهتساعد سوسن
_اممممممم بس شكلها صغير اوي
_عندها 17سنه
_بصدمه :اييييه17سنه
_ايوه.. مالك استغربت كده ليه
_لا مستغربش ولا حاجه
_اه.. طيب انا هقوم انام.. عايز حاجه
_لا يا امي تصبحي علي خير
_وانت من اهل الخير
_عبدالله فضل قاعد وبيفكر في ليان:مش عارف ليه حاسس ان في حاجه ورا البت دي...
****************************
عند ادهم كان قاعد مع نوجه في اوضتها ومقربين من بعض اوي
_اتكلمت بدلع:وحشتني اوي يا حبيبي
_أدهم بص لها من فوق لتحت بخبث:وانتي كمان
_اممم أدهم مش انت قولت انك هتتجوزني
_بستهزاء:اتجوزك انتي
_اه.. مالي يعني.. مش انت قولتلي كده
_اه قولت ...بس رجعت ف كلامي
_نعم.. رجعت فكلامك
_ببرود:ايوه
_يا ادهم انا بحبك
_انا مش بحبك.. وميشرفنيش انك تبقي مراتي
_بغضب :مش كان اتفاق م بينا.. انت نسيت
_لا منستش... كنت باجيلك بقضي وقت معاكي وكلو بحسابو
_اه يا حيوان.. والله لوريك
وقربت منه ورفعت ايديها عشان تضربو
أدهم مسك ايديها ولفها ورا ضهرها واتكلم بغضب
_ايدك دي لو اترفعت تاني.. انا هقطعهالك
_مش هسيبك يا أدهم
أدهم زقها ووقعت علي الارض.. وبص عليها بقرف ومشي
_وحيات الي خلقني يا أدهم مش هسيبك وهتكون ليا انا وبس
أدهم نزل وكان سكران اوي ..راح نحية عربيتة طلع المفاتيح من جيبو وركب العربيه ومشي
كان بيسوق وهو مش ف وعيو... لدرجه انه كان هينام وهو بيسوق
فجأه طلعت عربيه قدامه وكان هيخبط فيها بس بحركه سريعه منو اتفداها
فضل يمسح علي وشو ويتمتم بكلمات غير مفهومه ... فضل ماشي بسرعه.. وفجأه طلع قدامه راجل كبير ف السن
أدهم راح في اتجاه بعيد عن الراجل... بس مكنش مركز ان في عربيه الي قدامه اتفزع وحاول انه يبعد بس معرفش.. وخبط فيها وعربيته اتقلبت
***************************
عند شادي (اخو ليان)
شادي كان قاعد لوحده في البيت ...
"البيت بقا زي المهجور بظبط... حاسس اني وحيد مليش حد.. حتي ماما الي كانت كل حاجه ليا سابتني وماتت... وليان.. انا كنت بعاملها وحش وكنت بضربها وحقها تكرهني.. بس انا غلط ف حقها اوي ونفسي ترجع نعيش انا وهي مع بعض زي زمان انا لازم اروح اشوفها عند خالتي سماح "
شادي قام ونزلت وراح عند سماح
****************************
ف بيت سماح
كانت قاعده مع هناء بنتها
_يعني يا ماما ليان مش هاتيجي عندنا تاني
_لا ...هي خلاص بقت تشتغل وتصرف علي نفسها
_احسن برضو ...انا مكنتش بطقها
الباب بيخبط
_قومي افتحي الباب
_حاضر
هناء قامت فتحت الباب ولقيت شادي واقف قدامها
بأبتسامه:ازيك يا شادي
_الحمدلله يا هناء.. هي ليان فين
_بتوتر:لياان ...طب تعالي ادخل الاول
شادي دخل وسلم علي سماح وقعد
_احم.. خالتي هي ليان فين انا مش شايفها خالص
_وانت جاي تسأل عليها ليه ..عشان تضربها
_لا عايز اشوفها.. واقنعها ترجع معايا البيت
_ليان مش هنا يا شادي
_مش هنا ازاي.. امال راحت فين
_بتشتغل
_ايوه يعني فين
_مش هقدر اقولك يا شادي
_بغضب:ازاي يعني مش هتقدري تقوليلي
_كده. ليان لازم تبعد عنك
_بزعيق:انطقي وديتي اختي فين
هناء حاول تهدي فيه
_اهدي بس ياشادي
_اهدي ايه..نا مش همشي من هنا غير لما اعرف اختي فين
_وانا مش هقولك حور فين
_بغضب وزعيق:انا مش عايز اتصرف تصرف يضايقك ...قوليلي حور بتشتغل فين
_ونا قولتلك لا مش هعرفك مكان حور
_أخر كلام عندك
_ايوه
_طيب هتشوفي انا هعمل ايه
شادي مشي وهو في قمة غضبه.. وقفل الباب جامد
هناء قعدت وكانت مضايقه:ايه ياماما مقولتيش ليه علي مكان ليان
_نا مصدقت ان ليان بعدت عنو وهترتاح
شويه ..وهو عايزها عشان تشتغل وتصرف عليه ويجيب الهباب الي بيشربو ده
_لا ياماما كان باين عليه انه عايز يتكلم معاها ونيتو مكنتش كده
_اسكتي ...انتي متعرفيش شادي تفكيرو ازاي
_سكت اهو.. خلاص انا هدخل اذاكر
هناء دخلت تذاكر و سماح فضلت قاعده بتفكر في ليان وشادي.
***************************
في ڤيلا عبدالله
ليان قامت الصبح بدري.. رتبت سريرها واتوضت وصلت الفجر وقرأت قرآن وفضلت تدعي لوالديها .
بعد كده خرجت من الاوضه ....وراحت عند سوسن
سوسن كانت في المطبخ بتعمل الفطار
_صباح الخير يا طنت سوسن
_صباح النور ...شاطر صحيتي بدري
_انا متعوده علي كده من زمان
_جدعه.. مفيش احسن من انك تنامي بدري وتصحي بدري
_طب انا عايزه اساعدك في تجهيز الفطار
_لا انا قربت اخلص .. انتي هتوديه للهانم أم عبدالله في الجنينه
_طب وهما مش بيفطرو ع السفره ليه
_هما متعودين يفطرو في الجنينه .
_اممممم.. اكلك ريحتة حلوه يا طنت سوسن
_تسلميلي يا ليان
في اوضه عبدالله
عبدالله صحي وخد الشاور بتاعو ولبس بنطلون اسمر وقميص اسمر وكوتشي ابيض وخد موبايله ومفاتيح عربيته ونزل
راح عند مامتو
_صباح الخير
_صباح النور ي حبيبي
_يوسف فين مش شايفو
_راح عند صاحبه.. عشان يذاكر
_ماشي
ليان كانت جايبه الاكل وجايه... عبدالله شافها وفضل باصص عليها لحد م حطت الاكل
_الفطار يا هانم
_ تمام ي ليان
_ليان كانت باصه ع الارض ومتوتره:تؤمريني بحاجه تانيه يا ست هانم
_لا ي حبيبتي
_ليان دخلت الفيلا تاني
_عبدالله.... عبدالله
_هه نعم يا امي
_ايه مالك سرحت في ايه
_لا مفيش حاجه
_اممم طب افطر يلا
عبدالله فطر هو ومامتو وبعد كده ركب عربيته وراح علي الشركه
عبدالله دخل الشركه وكانت الي تشوفو تعجب بيع ع طول ؛ قعد ع مكتبه وطلب السكرتيره بتاعتو
_ايوه يافندم
_أدهم لما يجي قوليلو يجي علي مكتبي
_ حاضر يا فندم
بعد ساعتين عبدالله كان بيشتغل ...بس كان في ملفات مهمه اوي وناسيها ف البيت ..وفضل يرن علي أدهم عشان يجبهم بس تلفونه كان مقفول
_رد بقا مش وقتو تقفل تلفونك... مش عارف مجاش ليه لجد دلوقتي
عبدالله اخر م زهق خرج من الشركه وراح ع البيت عشان يجيب الملفات
***************************
عند ليان كانت واقفه مع سوسن وبتقولها تعمل ايه
_بصي انتي هتطلعي فوق هتنضفي اوضه يوسف بيه... بس متقربيش من الاوضه الي جمبو
_ليه
_من غير ليه اسمعي الكلام ومتجدليش
_حاضر
_يلا علي شغلك
_ليان طلعت فوق وفضلت تنضفت اوضة يوسف ..وبعد وقت طويل خلصت
_وهي خارجه كانت عايزه تدخل الاوضه دي وتشوف فيها ايه وليه سوسن منعتها انها تتدخلها.. الفضول اتغلب عليها ودخلت الاوضه لقيتها كلها تراب بس الاثاث بتاعها جميل
_اي ده هو ليه محدش منضفها ..مع ان الاوضه شكلها حلو
فضلت تبص علي الاوضه ولفتت نظرها صوره بنت متعلقه ع الحيطه بس مليانه تراب... ليان اخدت الصوره ونضفتها وبصت عليها
(البنت كانت جميله اوي وملامحها هاديه)
_ياترا مين دي.
فنفس الوقت ده وصل عبدالله الفيلا وطلع علي طول علي اوضته عشان يجيب الورق
فجأه شاف بابا الاوضه دي مفتوح اتجنن واتعصب اوي.. ودخل بسرعه
وشاف ليان واقفه وماسكه الصوره
_عبدالله بغضب وصوت عالي :انتي بتعملي ايه
هنا... ومين الي سمحلك تدخلي اصلا
ليان اتفزعت من الصوت والصوره وقعت من ايديها
_عبدالله اتعصب اوي وقرب عليها :......
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لماذا هذا" اضغط على اسم الرواية