رواية أسيرة قاسي الفصل السابع بقلم شوشو محمد
رواية أسيرة قاسي الفصل السابع
تدخل ماسه تجديد سليم نائم على السرير في و وجهه احمر و يتعرق بشده تقرب ماسه من سليم
وتقول مالك يا سليم بيه في حاجه تعباك لكنه لا يرد عليها تقرب منه وتجده بيخرف تضع اديها على راسه تجدوا درجه حرارته عاليه جدا تذهب بسرعه الى المطبخ وتحضر طبق به ماء وخل وقطعه قماش وتجلس بجانبه ع السرير وتعمل له كمدات حتي تنزل الحراره وبعد ساعه ونص تقريبا تنزل الحراره تقوم ماسه بالاتصال على والدتها وتقول لها انها لن تاتي الى المنزل اليوم لان الشغل كثير وتقول لها أن تاخذ بالها من نفسها وتاكل وتأخذ العلاج ترد عليها الام بحنان وتقول لها ربنا يعينك يا بنتي و يكفيكي شر ولاد الحرام ثم تقفل معها وترجع الى سليم تجلس بجانبه على الارض و تضع رأسها على السرير تتاملوا ثم يغلبها النوم وتنام
في الصباح يصحي سليم يجد ماسه تجلس بجانبه على الارض و راسها ع السرير وينظر إليها ويتامل فيها وف شعرها الدهبي فيلقيها بتصحي فيعمل نفسه نائم تقوم ماسه تضع اديها ع راسه تجد ان الحراره قد زالت تقوم تاخذ الطبق وتنزل تعمله شربت خضار
يقوم سليم من ع السرير وينظر الي الباب ويبتسم فيذهب الى الحمام ياخذ شاور
تحضر ماسه شوربه الخضار وتاخذها وتطلع الى غرفه سليم تدق الباب بهدوء وتدخل في الوقت ده بيبقى خارج سليم من الحمام يضع فوطه ع راسه و الاخري ع الجزء السفلي والجزء الاعلى عاري
عند دخول ماسه تضع الصنيه ع الطربيزه وتنظر تجد سليم يخرج من الحمام تصرخ ماسه من الخجل يقترب منها سليم ويقول لها في ايه شفتي عفريت مالك تضع ماسه اديهاع عنيها وتقله انا اسفه مكنتش اعرف ان حضرتك بتاخد شور يبتسم سليم بخبث ويقول وفيها اي يعني ام اخد شور
ماسه وهي تضع اديها ع عنيها انا هخرج عن ازنك وتمشي واديها ع عنيها تقوم تتخبط ف سليم يشيل لها سليم اديها من ع عينيها وينظر ف عينيها ويقلها انتي دخله هنا بتعملي اي
تنظر له ماسه وهي مغيبه وتقول انا كنت جيبالك شوربت خضار عشان اكلك عشان انت كنت درجت حرارتك عليه اوي امبارح ينظر لها سليم اكتر ويقول ليه خايفه عليا ترد ماسه وهي مغيبه اه اوي
وتفوق من سرحانها تبعد عنه وتقول قصدي يعني أنك كنت تعبان ف كان لازم اقف جنبك يقرب لها مره تانيه ويمسكها من ذرعها ويقول لازم ليه
تنظر له بتوتر وتقول لأنك صاحب الشغل قصدي يعني اني بشتغل عندك وبقبض فلوس ف ده واجبي
سليم اه واجبك ماشي يا ستي انا هروح اغير واجي عشان تاكليني ماشي
ماسه أكل مين حضرتك
سليم مش انت قلتي انك جايبه شربت خضار عشان انا تعبان وهتاكلهالي
ماسه انا قلت كده
سليم ايه مش فاكره انتي قلت ايه على العموم مش هتاخر عليك ثانيه واحده يذهب سليم يرتدي تشرت وبنطلون بيتي
عند ماسه اي الي انا قلته ده دنا بين بهدلت الدنيا اعمل انا ايه دلوقت انا هاكل عشان تعبان و روح ع طول اعمل اي بس ف لساني ده ياربي يعني للأزم اقول هاكلك
يخرج سليم وينظر الى ماسه وهي تكلم نفسها ايه انتي اتهبلتي بتكلمي نفسك
ماسه لا ابدا وتذهب وتحضر الصنيه وتجلس بجانب سليم وتاكله وهم يتبادلون النظرات
سليم حلوه الشوربه زي الي ماما كانت بتعملها تنظر له ماسه بحزن وتقول الله يرحمها تحب اعملك حاجه تانيه قبل ام امشي ينظر لها سليم ويقلها لا خدي الباب ف ايدك وانتي خرجه تخرج ماسه تحت نظرات سليم وتذهب الي المنزل
تدخل ماسه وتجد ولدتها ملقاه ع الأرض تجري عليها ماسه تفوقها لكنها متفوقش تتصل بالسعاف وتخدها الي المستشفي
ف المستشفي اي يادكتور طمني ع ماما عمله اي الوقتي الحمد لله لحقناها ف اخر لحظه قبل ام القلب كان يقف تنظر له ماسه وتقول ممكن ادخلها يقولها الدكتور كمان ساعه لانها تحت الملاحظه
تجلس ماسه وتقوم للاتصال ع سليم
سليم ايوه مين
ماسه انا ماسه ياسليم بيه
سليم خير متصله تسئلي عليا ولا اي
ماسه انا كنت متصله اقول لحضرتك اني مش هقدر اجي اليومين دول
سليم بحده ليه
ماسه اصل ماما تعبانه وف المستشفى
سليم مستشفي اي
ماسه مستشفي ،،،،،،،،،،
سليم تمام ماشي انا هاجيلك اتاكد لتكوني بتكذبي ولا حاجه
ماسه ماشي ياسليم بيه سلام
عند سليم يرتدي ملابسه ويذهب الي المستشفي يجد ماسه جالسه ع الكرسي تبكي بشده
سليم مالك ف اي
ماسه ماما تعبانه لو حصلها حاجه انا ممكن اموت انا مليش غيرها ف الدنيا
يأخذها سليم ف حضنه وهي تحتضنه بشده وتبكي
تخرج ماسه من حضنه ع صوت الممرضه تقلها أنه ممكن تدخل تشوف مامتها تركض ماسه بفرح الي الغرفه ويذهب خالفها سليم الي الغرفه لكنه تجمد عند رؤيه
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أسيرة قاسي" اضغط على اسم الرواية