رواية لماذا هذا الفصل السابع بقلم اسراء أحمد
رواية لماذا هذا الفصل السابع
عبدالله قرب علي ليان... وهي بترجع لورا
_بغضب شديد:مين الي سمحلك تدخلي هنا
_ليان كانت بتعيط خايفه ومردتش علية
_عبدالله مسكها من دراعها جامد: انتي هنا مجرد خدامة.. إياكي تقربي من الاوضه دي تاني مفهوم
ليان كان دراعها بيوجعها اوي وبصتلو وعيونها كانت مليانه دموع ووشها احمر اوي :مفهوم
_عبدالله زقها ووقعت علي الارض :قومي يلا شوفي شغلك
ليان قامت ومشيت وهي بتعيط
عبدالله مسح بأيدو علي وشو بضيق وكان هيمشي بس لفتت صورة حور وهي مرميه علي الارض
خدها وبص عليها بحزن شديد
_انا اسف يا حور.. انا السبب في كل ده
وحضن الصورة بتاعتها وخدها وخرج من الاوضه ودخل اوضته
***********************
في الجانب الأخر في المستشفي وبتحديد اوضة العنايه المركزه
كان ادهم نايم ومتكسر ..ومتعلق سلوك كتير في جسمو..
دخل الدكتور هو والممرضه
_ضربات قلبه منتظمه
_اه يا دكتور منتظمه
_تمام.. اديلو حقنه عشان يفوق
الممرضه اديت لأدهم الحقنه وخرجت هي والدكتور
_هو مفيش حد من اهلو جه يطمن عليه
_لأ تقريبا كده ملوش حد
_امممم.. طب لو حد يعرفو جه قوليلي
_حاضر ي دكتور
********************
عند ليان
كانت قاعدة في اوضتها وعلي السرير وضمة رجليها وبتعيط
_انا ليه بيحصل معايا كده... انا مكنتش عايزه اشتغل الشغل ده ..بس أعمل ايه مضطرة اشتغل عشان اقدر اعيش واصرف علي نفسي... يارب هوّن عليا عشان انا تعبت اوي و نفسي ارتاح
فضلت تعيط وسوسن دخلت الاوضه
_ليان... انتي عملتي ايه بظبط
_طنت سوسن.. انا انا معملتش حاجه غير إني دخلت الاوضه الِ جمب اوضة يوسف بيه
_دخلتيها!مش انا قولتلك متقربيش منها
_انا مكنتش اعرف ان ده كلو هيحصل
_خلاص بعد كده تسمعي كلامي فوراً
_حاضر
_تعالي معايا يلا عشان نخلص الشغل الِ ورانا ده
ليان راحت مع سوسن
في اوضة عبدالله
عبدالله كان مضايق اوي... لانه مش لاقي المستندات بتاعت الشغل وعمال بيرن علي أدهم ومبيردش وكان هيتجنن
_ياترا يا أدهم الكلب فينك ومبتردش ليه ده كلو.... أكيد موجود في نفس المكان هو مفيش غيرو الي بيروحو
عبدالله نزل بسرعة وركب عربيتة ومشي
بعد وقت مش طويل اوي وصل للمكان ده دخل ع طول
كانت نوجه واقفه بعيد شويه ولمحت عبدالله بصتلو بأعجاب وراحت نحيتو
_اتكلمت بدلع:عبدالله بيه ..تعالي اتفضل
_بضيق:أدهم موجود هنا
_نوجه اضايقت مجرد م سمعت اسمه:لأ كان امبارح هنا ومشي
_طيب
عبدالله كان هيمشي بس نوجه مسكت ايدو وقفتو
_استني ...انت ملحقتش تقعد
بصلها بقرف وشال ايديا ومشي
_والله يا ادهم لندمك انت وهو
عبدالله ركب عربيته وراح عند شقه ادهم ..قبل م يطلع سأل البواب
_هو أدهم جه امبارح
_لا يابيه مجاش
_انت متأكد
_اه متأكد انا كنت سهران طول الليل امبارح ومشفتوش
_طب لو شفتو ابقي عرفو ان انا جيت
_تؤمورني يابيه
عبدالله مشي وكان بيفكر في أدهم
_غريبه عمره م اختفي كده ..أي مكان بيروحو لازم يقولي رايح فين وهيرجع امتى...انا حاسس ان جرالو جاحه.. مش مطمن
**********************
عند شادي
كان قاعد مهموم وبيفكر في ليان
_انا مش فاهم خالتي مش عايزه تقولي مكان ليان ليه...
فجأه تلفون رن ...وكان حسن صاحبه
_ايوه يا حسن
_ايه ياعم فينك...مش بتيجي الشغل ليه
_بضيق:مش هشتغل معاكو تاني
_انت بتهزر
_بتكلم بجد.. كفاية حياتي ادمرت بسبب الشغل ده
_انت عارف لو المعلم عرف انك مش جاي تاني هيعمل فيك ايه
_يعمل الي يعملو.. مبقاش يفرق معايا سلام
شادي قعد مضايق اوي علي حالو وعلي ليان
_انا لازم الاقي ليان وارجعها البيت تعيش معايا...ولازم اراقب خالتي وهناء هما الي هيعرفوني هي فين
***********************
عند أدهم
أدهم اب
أدهم بدأ يفوق..والممرضه كانت معاه ف الاوضه
_ااااااااه يا ماغي
_أدهم بيه
_بدون وعي:انا.. انا فيييين
_حضرتك في المستشفي ...انت عملت حادثه امبارح وناس نقالوك المستشفي
_عبدالله.... عبدالله
_الممرضه بدون فهم:عبدالله مين
_عايز عبدالله ..اااااه
الممرضه خرجت عشان تنده للدكتور
_دكتور
_خير في ايه
_ادهم فاق ..وكان بيقول انه عايز واحد اسمو عبدالله
_طب استني انا هاجي معاكي
الدكتور دخل علي أدهم.. وكان لسه بيخرف ..وبيتألم
_كلم عبدالله قوله يجي
_عبدالله مين.. احنا منعرفوش
_عبدالله السيوفي
_الدكتور أول م سمع اسمه عرفو ع طول :حاضر هنكلمو
_بقولك ايه اديلو حقنه مسكن عشان الألم ونا هحاول أكلم عبدالله بيه
_حاضر يدكتور
*****************************
عبدالله كان قاعد ف مكتبهُ ومضايق اوي فجأه دخلت سكرتيره ادهم (حبيبة)
_عبدالله بيه حضرتك كنت عايزني
_اتفضلي اقعدي يا حبيبه
_خير يا عبدالله بيه
_ادهم جه الشركه انهارده قبلي
_لا
_طب كلمك
_لا مكلمنيش... بس انا كنت برن عليه وتلفونه مقفول
_ايوه م انا كمان برن عليه مبيردش
_بقلق:يعني حضرتك متعرفش ادهم بيه فين
_لا معرفش
فجأه تلفون عبدالله رن
_عبدالله السيوفي معايا
_ايوه مين
_حضرتك معاك الدكتور محسن
_عايز ايه
_تعرف واحد اسمو أدهم الريان
_ايوه اعرفو
_طب هو عمل حادثه امبارح وهو حالياً موجود في المستشفي
_عبدالله اتخض وقام وقف :مستشفي ايه
_مستشفي****
_طب انا جاي حالا
_هو فيه ايه
_ادهم ادهم عمل حادثه وفي المستشفي
_ايييه
عبدالله سابها ومشي بسرعة.
حبيبه كانت خايفه عليه اوي.. وبتعيط
*****************************
عبدالله وصل المستشفي وراح عند الدكتور
_فين ادهم
_حضرتك هو لسه فايق وموجود في الاوضه دي
الدكتور شاور علي الاوضه وعبدالله دخل بسرعه لقي أدهم نايم وجسمو كلو متكسر ...ايدو ورجلو ودماغه ..عبدالله شافو بالمنظر وقلبه وجعو ..راح عليه بسرعه وقعد جمبو
_بقلق:ادهم اي الي حصلك
أدهم بص عليه واتكلم بألم: ع عملت حادثه.. و ومحستش ب نفسي غير و ونا هنا
_سلامتك.. طب انت بقيت كويس
_أدهم حاول يتحرك بس ايدو وجعتو:اااه
_خليك زي م انت متتحركش
_انا مش عايز افضل هنا كتير
_بحده:انت مش شايف نفسك عامل ازاي دا مفيش حته سليمه في جسمك.
_انت عارف اني بكره المستشفيات
_كلها كام يوم وهتخرج.. مش هتطول بس أهم حاجه تكون خفيت شويه
_انا عارف إني تعبك معايا في كل حاجه..معلش ياصاحبي استحملني شويه
_بضيق:لدرجادي انا بقيت غريب عشان تقولي الكلام.. وبعدين انت زي اخويا بظبط.. احنا عشره
أدهم بصلو وابتسم بآلم
_انا هسيبك ترتاح شويه وهبقي اجيلك بكره
_ماشي
عبدالله مشي وأدهم كانت حالته وحشه اوي :لأول مره أحس اني وحيد بالشكل ده..مفيش حد جمبي ويوسيني ويفضل معايا..مليش حد... كان نفسي ابويا وأمي يفضلو معايا.
************************
عبدالله وصل البيت ودخل اوضته ع طول
خد الشاور بتاعو.. ولبس ترنج لونه رمادي وسرح شعرو.. ونزل يقعد في الجنينه
عند ليان ...كانت قاعده في اوضتها لوحدها وبتفكر في حياتها :انا حاسه إني هعيش بقيت حياتي كده.. مرمطه وبهدله وتعب ..نفسي ارتاح من كل حاجه.. عايزه اروح عند بابا وماما
فجاه دخلت سوسن
_ليان انتي نمتي
_لا لسه هنام شويه
_طب تعالي خدي العصير ده و وديه لعبدالله بيه قاعد في الجنينه
_ليان مكنتش عايزه تروحلو :طنت سوسن انا خايفه ليزعقلي زي الصبح.. وديها انتي معلش
_طيب ياليان
ليان حست براحة وشكرت سوسن
سوسن خدت كوبايه العصير و وديتها لعبدالله
_اتفضل يابيه العصير بتاعك
_متشكر ياسوسن
_تؤمر بحاجه تانيه يا بيه
_لأ ...استني بس هي ليان نايمه
_بأستغراب:لأ صاحيه
_طب ممكن تخليها تيجي
_حاضر يا بيه
سوسن دخلت اوضه ليان
_ليان.. انتي يابت
_نعم في ايه
_عبدالله بيه عايزك
بخوف وتوتر:ايييه عايزني ليه
_معرفش بس هو قالي انو عايزك
_طب طب اعمل ايه انا مش عايزه ارحلو
_لا لازم تروحي يلا قومي
_بقلق :حاضر
ليان لبست الطرحه بتاعتها وخرجت من الاوضه راحت عند عبدالله
_عبدالله بيه
_بص عليها لقها منزله راسها وباين انها خايفه :اقعدي يا ليان
_ليان قعدت وبتفرك في ايديها:متخافيش انا مش وحش ...اتنهد وكمل كلامه: انا اسف علي الي حصل الصبح.. انا عارف اني زعقت فيكي جامد.. بس انا مش بحب حد غريب يدخل الاوضه دي بذات
_يابيه انا الي غلطت واستاهل عشان مسمعتش كلام طنت سوسن
_مش هي الي قالتلك تنضفيها
_لالا هي قالت متدخليش الاوضه.. بس انا حبيت اشوف فيها ايه مش أكتر
_امممممم طيب ياستي خلاص
_صحيح انتي في سنه كام
_بحزن :انا مش بروح المدرسه
_ليه
_اخويا خرجني من المدرسه.. بعد م بابا مات
_وخرجك ليه يعني
_عشان مكنش معانا فلوس
_اممممم تمام ...طب انتي عايزه تكملي تعليمك
_كان نفسي...بس خلاص اخويا مش هيوافق ونا مش هقدر اروح عشان الشغل هنا
_لا م انتي هتروحي المدرسه وهتفضلي هنا برضو
بفرحه:بجد ..طب ازاي
_بصي انا هقدملك ع المدرسة وهتفضلي هنا في الفيلا ومصاريفك كلها ملزمه مني انا.. عشان متشغليش بالك
ليان حست بفرحه كبيره اوي :بجد يا عبدالله بيه
بأبتسامه:ايوه بجد
_انت شخص لطيف اوي
_بضحك:لطيف ..متشكر
_اها ..بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي
_متشكرنيش
_انت بتعمل معايا كده ليه
_عبدالله سرح في ملامحها وقد ايه هي جميله اوي ورقيقه: مش عارف
_ليان اتحرجت من نظراته :طب انا همشي يا عبدالله بيه
_ماشي ياليان
ليان دخلت اوضتها وهي قلبها طاير من الفرحه ..وحست ان ربنا حققلها حلمها وهتكمل تعليم وتبقي دكتور زي م هي كانت بتحلم ...غمضت عنيها ونامت ع طول
***************************
في المستشفي وبتحديدًا اوضة حور
كانت نايمه زي م هي.. وجمبها الممرضه
حور حركت عنييها وايديها واخيرا فاقت من الغيبوبه
الممرضه شافت حركتها وجريت علي الدكتور
_دكتور عمر
_ايه يا اسما في ايه
_حور فاقت
_بتتكلمي بجد
_ايوه يا دكتور..انا شفتها وهي بتكرك ايديها وعنيها بتحول تفتحها
_طب تعالي
دخلو عند حور ولقوها مفتحه عنيها وبتعيط
_انا انا فين والدنيا ضلمه كده ليه
_انسه حور اهدي شويه انتي في المستشفي
_انا انا مش شايفه حاجه
_اهدي بس
_بصراخ:بقووولك اناا مش شايفه ..هو انا اتعميت
_الدكتور ادلها حقنه مهدأه. وهديت شويه
_احنا لازم نقول لعبدالله بيه
_ايوه. م انا هكلمو دلوقتي
***************************
عبدالله كان صاحي وقاعد في الجنينه
فجأه تلفونه رن
_الو يا عبدالله بيه حور فاقت
_عبدالله قام وقت واتكلم بخوف وقلق: ......
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لماذا هذا" اضغط على اسم الرواية