رواية الضوء الخافت الفصل السابع 7 - بقلم منه محمد
رواية الضوء الخافت الفصل السابع
الصبح نوال دخلت وفوقت سيرين من الغيبوبه الي فيها من امبارح لانها فضلت قلقانه من تهديد امير انه يتحرش بيها
سيرين قامت بتثاوب علي اخرها
نوال: ممكن تقفلي المغاره دي
سيرين بأرهاق: اعمل ايه منمتش طول الليل قلقانه منه
نوال: انتي كمان بتشكي فيه كتير بس والله شكله محترم
سيرين: نوال انا عمري ما فكرت كدا من نفسي هو الي مجنون فيه حد يقف جنب شخص نايم
انا بس بحذر من كل حاجه وانتي كمان لازم تكوني حذره بخصوص حماده وبعد كدا خدي حماده ينام جنبك خايفه يفهم كل حاجه ويتكلم
نوال ببتسامه: من عيوني يله حماده تعال البس
سيرين قعدت علي الكرسي المتحرك: يله نروح المدرسه
نوال: استني حطي شويه مكياج المديره هتحتار انتي ام ولا جثه داخله عليها
حماده: جثه
سيرين: عيب كدا ياحماده اسمها ماما بتتريق علي امك
وبالفعل اخدته وراحت بيه المدرسه تقدمله دخلوا للمديره الي رفضت الولد
سيرين بغضب: ازاي مينفعش يقدم
المديره: ايوه مينفعش
نوال بهدوء: ليه يافندم
المديره: لان مدرستنا اكتفت ومينفعش نقبل اي طفل في نص السنه بعتذر بس تقدري تسبلنا رقم موبيلك وانشاء الله السنه الجايه نتصل بيكي تقدميله
سيربن ونوال خرجوا زعلانين
نوال: سيرين فيه مدرسه قريبه من البيت ايه رايك نروحلها
سيرين: اي ان كان المدرسه مش هتقبل اي طفل في نص السنه
نوال" طيب هنعمل ايه دلوقت هنستني السنه الجديده خمس شهور شوفي احنا نرجع البيت وناخد اسم المدرسه الخاصه من رقيه ونروح نقدمله
سيرين برفض: لا
نوال: ليه انتي عنديه
سيرين: كدا لاني معرفش المدرسه الي اختارتها دي عشان خطه ولا لأ
نوال: طيب ناويه تعملي ايه دلوقت
سيرين: هنروح
لقوا المديره خارجه بتنادي عليها: يا مدام
سيرين لفت بالكرسي وبصتلها
المديره: انا وافقت وهنقبل الطفل بالمدرسه
نوال بفرحه: بجد
المديره: ايوه بجد منتظراكم في المكتب
نوال بسعاده كبيره: بجد حماه المدرسه قبلته
سيرين بهمس: الامر مش طبيعي فيه حاجه غريبه
نوال بستياء: اه بتفكري كتير المهم ان حماده هيدخل المدرسه وده المهم (وبتدفعها بالكرسي)
سيرين وقفتها: استني نوال
نوال: فيه ايه
سيرين: العربيه الي واقفه دي مألوفه بالنسبه لي
شافوا ايسل خارجه ومعاها المديره وبتشكرها: شكرا انك قابلتيه في المدرسه
المديره: عشانك لازم اراعي انتي سخيه علي المدرسه غير دعمك طول السنه للاطفال واي مساعده بنحتاجها للمدرسه بتقدميها
ايسل: شكرا
ويادوب بتلف لقت سيرين قدامها
المديره: عن اذنك عندي شغل
ايسل:اتفضلي
سيرين بشك: عرفتي ازاي اني هجيب ابني المدرسه دي
ايسل: مش صعب اخمن لان دي اقرب مدرسه للبيت
سيرين: طيب ليه ساعدتيني
ايسل: لان صعب تدخليه حاليا ولو ملوش واسطه مش هيدخل
سيرين: جاوبي علي سؤالي علي طول ليه ساعدتيني
ايسل: لانه ابن فاروق العصامي حتي لو مش بحبك ده ملوش علاقه بالطفل وانا بساعدك ومش عايزه قصاده مقابل
سيرين: بس انا مش محتاجه لمساعدتك
ايسل: خلاص اعتبريه كدا واني مساعدتكيش علي الاقل بصي لمصلحه ابنك
سيرين: بس انا مش قابله منك ده
ايسل: اعتقد اي ام عايزه مصلحه ابنها ولو مش عايزه براحتك روحي ودي ابنك مدرسه بعيد ويفضل تعبان ده في الاخر راجعلك انتي وسابتها ومشت
...........منه محمد........................
في الشركه دخلت رقيه الكل رحبوا بيها كالعاده
رقيه: فين آمير؟
عامل الصيانه: امير بيه راح يتحقق من قسم الصيانه
رقيه: تمام خدني هناك لو سمحت
العامل: اه طبعا اتفضلي من هنا!
آمير: اكشفلي علي العربيه دي كويس قبل التسليم
العامل: اوعدك اكشف قبل التسليم
آمير: لازم شغلنا يكون علي اكمل وجه
العامل: تمام
أمير: شكرا ليك
عامل التسليم: تحت امرك يبشا
غاده قربت منه: امير
امير بصلها: خير يا غاده
غاده: شركه الشحن الي كنا بتعامل معاها في الخارج بعتولنا فاكس هيرفعوا قضيه لاننا اتأخرنا عن الاتفاق
آميرعقد حواجبه: اتفاق ايه الي اتأخرنا عليه
غاده: خد شوف بنفسك
آمير اخد الملف وفتحه وقراه المحتوي
غاده: شركتنا لغت خدمه الشحن
آمير بعصبيه: مين الي آمر بكدا انا معرفش اي حاجه بخصوص الامر ده
غاده: مني الي آمرت بكدا
رقيه الي قربت منهم: وليه مني تدخل في امر ذي ده غاده هي فين حاليا
عامل الصيانه: مني هانم في مكتبها هي ومدحت بيه
رقيه وامير وغاده راحوا لمكتبها ودخلوا
مني ببتسامه: ماما انتي جايه تحضري الاجتماع
رقيه قدمتلها الملف: ايه ده؟
مني: الشركه رفعت قضيه علي طول كدا
رقيه: امال متوقعه ايه غير كدا منهم بعد ما لغيتي الاتفاق معاهم
مني: ماما لو لغوا العقد سبيهم يولعوا مش لازم تديهم اهميه مبلغ التعويض اقل من نص رسوم الشحن
امير بعدم فهم: تقصدي ايه
مني تجاهلت سؤاله وراحت جابت دوسيه: ماما اتفضلي اتعرفت علي شركه شحن جديده شحنهم اقل من النص مقارنه بالشركه التانيه
مدحت: فعلا يا حماتي انا قابلت مالك الشركه الاسبوع الي فات في حفله عيد ميلاد ابنه
رقيه :شركه ايه دي اتحققت منهم امير
امير: افندم
رقيه حطت الملف قدامه: القي نظره من فضلك
امير سحبه: حاضر
مني ببتسامه: شوفتي قيمه الفايده الي كسبتها للشركه ومش عايزه تشكريني لان ده يعتبر مسؤليتي
آمير: بخصوص شركه الشحن مستحيل نعتمد عليها
رقيه: ليه يا آمير؟؟!
مني بهجوم: انت علي اي اساس بتقول كدا انت متعمد تشوه سمعتي مش كدا طبعا عشان غيران ابقي افضل منك واتحط في وجهه مقارنه معاك
آمير: انا عمري ما فكرت كدا ابدا كل الي بقوله حقيقه وان شركه الشحن دي تسلمهم ابطأ من الشركه التانيه
مني: انت بتدور عن مشكله معايا لانك غيور يا ابن العشيقه
آمير بصلها واضايق لانه اخوها الصغير حتي لو مش شقيق دايما بتتهم امه انها عشيقه رغم كانت زوجه تانيه وسابته ومشت بعد وفاه ابوه لما كان طفل صغير 8 سنوات ورقيه اخدته وربته واعتبرته ابنها بالفعل هي وفاروق لكن مني شيفاه دايما دخيل عليهم لكن هو عقله كبيره وعارف انها طايشه عشان كدا بيفوت كتير!!!!!
ايسل خبطت ودخلت: غاده اتصلت بيا وقالت لي ان فيه مشكله بالشركه محتاجه مني مساعده يا ماما رقيه
رقيه حطت ايدها علي خدها: كويس انك جيتي هنا تعالي شوفي بنفسك
مدحت: اعتقد مدام ايسل افضل شخص يقرر بخصوص الامر ده
ايسل قعدت: انا فعلا شوفت الدوسيه ده يا ماما غاده بعتتهولي واتس اول المشكله
رقيه: وايه رايك فيها
ايسل بهدوء: انا بتفق مع امير زي ما قال الشركه كويسه كواجهه بس لا عندهم معلومات موثقه ولا يملكوا المصداقيه لان تسلمهم بطئ جدا عكس الشركه السابقه
مني بعصبيه: فيها ايه لو اتأخرو ايام قليله فين المشكله
آمير: مني انت اسأتي الفهم احنا شغلنا محتاج السرعه تقدري تشتري قلب العميل الاول
ايسل: ماما رقيه من راي نرجع للشركه القديمه
رقيه: مني اظن سمعتي اهتمي بالامر
مني: مستحيل انا اتفقت معاهم كدا هفقد شكلي ومصدقيتي
رقيه بحده: دي مشكلتك انتي ,,انتي الي عملتي المشكله حليها بنفسك وده اخر كلام عندي
مني بصتلهم بضيق وقامت وسابتهم
رقيه بغضب اسود: استغفر الله بنتي دي عندها عقل زي الناس كل الي بتعمله تدخلنا في مشاكل هي لا بتفكر في الشركه ولا بتطور تخرب وبس
أمير: مدام رقيه اهدي من فضلك بعدين العصبيه تتعبك
رقيه: انت مدرك الي عملته اختك هتعرض الشركه لمشاكل واتفضل اترفع علينا قضيه لعدم الاتفاق تفتكر هيوافقوا يشتغلوا معانا تاني
ايسل: متقلقيش يا ماما انا عارفه صاحب الشركه هتفاوض معاهم شخصيا
رقيه: ايسل انا معتمده عليكي انا مش هسمح الشركه تخسر سمعتها اكتر من كدا
آمير: خلاص يا مدام رقيه ايسل قدها
.......منه محمد..............الضوء الخافت
بالليل بعد ما رجع امير جاي يدخل الغرفه لقاها مغلقه بالمفتاح خبط الباب:شيرين
سيرين عماله ترقص وتنطط لانها اخيرا انتصرت عليه وصفرت : اخيرا هنام بسعاده الليله اخيرا
آمير اتغاظ خبط اكتر: شيرين افتحي الباب
سيرين بصوت عالي: شيرين نامت واتغطت روح شوفلك مكان تاني
آمير عض شفايفه بغيظ: شيرين لو حصلك حاجه اعتبري انتي الي جبتيه لنفسك سمعاني
سيرين: سمعتك ومش خايفه
آمير راح بدل هدومه ورجع فتح شباك الحمام ودخل سيرين حست بحد فتح شباك الحمام مدت ايديها تحت الوساده وسحبت مطواه فتحتها ومثلت انها نايمه لحد ما قرب ولسه بيرفع الغطا كانت هتغزه بالمطواه
آمير مسك ايدها رغم العتمه: بس اهدي ده انا
سيرين: ازاي دخلت هنا؟؟!!
آمير مردش وقام ولع الاباجوره
سيرين بعصبيه: رد عليا ازاي دخلت هنا
آمير:ايه مفكراني مقدرش ادخلك لحد هنا بس هجاوبك ده يا ستي بيتي وعارف كل زاويا فيه وكل ركن باب الحمام مش بيقفل كويس فمتفكريش انك هتقدري تهربي مني
سيرين بتلوح المطواه في وشه: حاول وشوف
آمير ابتسم ببرود: انتي بتلعبي بالمطواه طيب لو ابنك شافك كدا تبقي مثال سئ
سيرين: انا مش بلعب انا جاد جدا
آمير: انا داخل الحمام اخد شور وراجع انام تحبي تيجي معايا
سيرين: ادخل لغزك
دخل الحمام وهي قامت نفسها تنتقم منه لكن رجع خرج وهي رجعت بسرعه مكانها
آمير بستفزاز: بس انتي حبيت اسألك غيرتي رايك
سيرين نفخت بغيظ: مش هتنيل
آمير ببتسامه عريضه: اوك
شويه خرج يجفف شعره لقاها لابسه بيجامه شتوي وفيها زعبوط بصلهاوضحك في سره هو اتعودت علي عمايلها ويمكن ده الي عجباه فيها انها مختلفه بتغير موده كتير
امير: صحيح حماده قبل في المدرسه
سيرين بتكشيره: اه ايسل عملت ده عشانه
امير: لسه مش شايفه انها كويسه معاكي ليه متحامله عليها طول الوقت
سيرين: هي فعلا كويسه المره دي لكن لسه مش واثقه فيها اصلن كل الي في البيت انا مش واثقه فيهم كلكم مجرمين
آمير بصلها وقهقه علي اسلوبها المشاغب وهي بتتكلم عنهم
سيرين: خصوصا انت
آمير لف الفوطه علي كف ايده وراح اغلق التكيف: اظن حاسه بالبرد هقفل التكيف
سيرين بنرفزه: انت ليه بتحاول تضايقني
آميربهدوء: مين الي ضايقك شوفي انتي لابسه ايه واحنا في عز الحر وكأنك في كوريا تبقي بردانه وانا رحمتك وقفلت التكيف ليه مضايقه وتشتميني
سيرين: انا مش حاسه بالبرد ومش في كوريا انا لابسه كدا لاني بحمي نفسي من شهوتك يا استاذ
أميربخبث قرب وحرك صوابع ايده علي رجليها بشويش لحد ما قرب منها: هو بقي الموضوع انك تحمي نفسك شوف دماغي بس عارفه حتي لو لبستي الدولاب مش هتقدري تحمي نفسك من شهوتي
سيرين فتحت عليه المطواه كتهديد :قرب وشوف
آمير بصلها بستنكار: انتي بلطجيه بس عارفه انا فرحان وسعيد وبتحذير مضحك متنميش بعمق والا هتحرش بيكي وانتي نايمه
سيرين: اقسم بالله مجنون
آمير رمالها بوسه علي الهواء وراح مكانه نام
.................منه محمد..........الضوء الخافت
الصبح نايمه قاعده وكل شويه دماغها تميل علي المخده وآمير راح جاب ابنها حماده يصحيها حماده فضل ينط علي السرير وامير مبسوط انه عكنن عليها
سيرين بصوت كله نوم: يا بني سيب امك تنام شويه
حماده بينط اقوي: ماما اصحي يله
آمير شاله: تعال اقولك
امير اخده وراحوا جابو اقلام الوان وفضلوا يرسموا علي وشها آمير عملها نضاره كبيره علي عيونها وحماده رسملها شنب وآمير حط دواير حمراء علي خدودها المهم ابتكروا مواهب علي وشها وبعد ما خلص هو وحماده لعب طلع موبيله وصورها وكتم ضحكته وقعد جنبها يصور فيها وهي فكرته حماده شدته لحضنها وباسته وفتحت عيونها لقته امير صرخت وزقته اتشقلب من علي السرير
آمير : مالك يا خلل
حماده: ماما باثت عمو امير هيييه
سيرين مسكته: بس يا حماده اسكت الناس تسمع
آمير: اه ويعرفوا ان امك اتحرشت بيا
سيرين بعصبيه: انت مجنون انا معملش كدا
حماده بينط:ماما باثت خد عمو امير
آميربشخط: يله فوقي ده اول يوم لـ ابنك في المدرسه
سيرين شهقت: ايوه
آمير: اي نوع من الامهات طبعا تنامي متأخر وتصحي متأخر اتحركي اغسلي وشك ده واجهزي يله هوصلك
سيرين: ده كله بسببك انت الي حرمتني طعم النوم
غاده كانت جياله عشان يفطر معاها وطلعت وسمعت كل كلامهم ودموعها نزلوا امير طول عمره رزين وتقيل جدا ومش بيقبل اي حد يكلمه كلمه عكس دي تماما
آمير: استني فيه حاجه حابب اورهالك وفتحلها الصور
سيرين بغيظ: اه يا مجنون يا اهبل
امير حرك حواجبه: الله ليه بس
سيرين بعصبيه شديده: اخرج برا يا متخلف
آمير ضحك وفتح الباب قابل غاده طالعه في وشه: غاده
غاده بضيق: جبتلك الدوسيه الي انت محتاجله عشان توقعه
امير: شكرا
غاده: امير انت مش بتنام في نفس الغرفه مع شيرين
آمير بكدب: ايوه نمت في المكتب امبارح
غاده: لا يا امير انت بتكدب انت حاولت تنام مع عشيقه اخوك مرتين ممكن توضحلي
امير شدها ونزل بيها لتحت : معنديش الي اوضحهولك بستثناء ان ده ضروري
غاده بتعنيف: ضروري لدرجه تنام معاها مع دي يا امير
أميراتنهد: ايوه وضروري جدا ابقي معاها لاني مش عايز حد يموت جوه بيتي
غاده: ايه علاقه ده بشيرين
امير: لان العربيه الي اتسببت في الحادثه كان قاصد شيرين وغير فيه شخص مجهول حاول يقتحم الفيلا واكيد الشخص ده جاي يأذي شيرين وابنها ده اكيد
غاده: والله عشان كدا حضرتك اطوعت تنام جنبها بتضحك علي مين
أمير بتحذير: غاده
غاده: امير لو هتقولي اني بفكر بسفاله براحتك لان اي حد هيفكر زي بالظبط
امير بصلها وكشر: لا محدش هيفكر واظن نومي معاها في مكان واحد امر طبيعي
غاده بغيره وحده: اوك بس تقدر تقولي لو حبيتها اظن الجوازه المرده دي مش هتبقي عشان وصيه
أميراتنهد بعمق: ده مش ممكن يحصل يا غاده ابدآآآآ
غاده: اوك هستني واشوف بس لو جه اليوم ده هنشوف وقت ساعتها هتتظاهر بالنسيان ولا لأ
ومتنساش شيرين كانت مرات اخوك
امير بصلها وسابها وطلع يشوف شيرين لانه رافض انها كانت زوجه لـ اخوه
غاده قعدت علي الكرسي: مش هخالي اليوم ده يجي ابدا يا امير ابدا
.........منه محمد................
امير اخدها وراح بيها علي المدرسه
سيرين: يله يا حبيبي سلم علي الميس بتاعتك
حماده سلم والميس سلمت عليه بترحاب: انت جميل يا حماده جيت اول يوم للمدرسه من غير ما تعيط
سيرين ببتسامه: حماده تعال حبيبي اسمع كلام الميس واوعي تعمل شقاوه وانا هرجع العصر اخدك
حماده: لا انا عايز ك تيجي معايا
سيرين ضحكت: مينفعش امك كبرت ومتنفعش تروح المدرسه
حماده: لا مث عايز تعالي معايا
نوال: حماده الميس لسه قايله عليك ولد جميل
حماده هز كتافه: لا عايز ماما
سيرين: مينفعش يا حماده
آمير نخ قدامه: حماده حبيبي شوف بص هناك كدا شايف اصحابك محدش جاب ابوه او امه معاه مفيش غير الميس بس وانت راجل والراجل ميعيطش مش مكسوف من البنات مش بتعيط ها شايف البنت الي هناك دي علي المرجيحه
البنت ابتسمت ونزلت من علي المرجيحه وضحكت لحماده الي هو كمان ضحكلها وآمير انبسط
أمير: حماده لو عمو امير وماما جم هنا عمو امير هيتكسف اوي
حماده: ماما روحي انتي البيت خلاص هفضل هنا لوحدي
نوال : ماشاء الله ازاي قدر يقنعه انت تستحق تبقي ابو ولادي
امير بصلها وضحك
سيرين ضربتها علي ايدها: ابو عيالك مره واحده
نوال: شويه صح
فضلوا شويه في المدرسه لحد ما اطمنوا ان حماده اندمج واخدها يرجعها علي البيت
...........منه محمد................
في المستشفي حطت الكياس علي الكمدينو جالها رسايل علي تلفونها فتحتها وشافت صور حماده وهو في المدرسه ومبسوط
محي فتح عيونه وبصلها: مدام شيرين
شيرين: حضرتك صحيت لو جعان عمتي عملتلك الاكل الي بتحبه تحب تاكل دلوقت
محي عدل نفسه بألم: لا انا مش جعان بعدين
شيرين: استني اظبطلك السرير
ومسكت جهاز التحكم ورفعت السرير شويه
محي: كدا كويس بس شكلك مبسوطه كنتي بتبصي علي ايه؟؟!!
شيرين بسعاده: صور حماده اول يوم ليه في المدرسه وفتحتله الصور
محي اخد الموبيل و ابتسم: ماشاء الله شكله لذيذ
شيرين: فعلا ايسل الي قدمتله فيها
محي : بس شكله جميل بالبس المدرسه
شيرين اخدت منه الموبيل: فعلا بس للاسف مش انا الي وديته بنفسي اول يوم
محي بحنان: معلش قريب توديه بنفسك اوعدك
شيرين: انشاء الله
محي ابتسملها يطمنها ان كله هيبقي بخير وقريب!!
.....................منه محمد......
في الفيلا الرئيسيه نزلت لقتها قاعده مضايقه قربت منها باستغراب وتساؤل
رقيه: مالك يا غاده ليه شكلك مضايق ؟
غاده: عمتو انا لازم اقولك علي حاجه
رقيه: قولي ياغاده
غاده: امير بيقول ان فيه شخص مجهول حاول يتهجم علي فيلته
رقيه اتعدلت: بس امير مقليش حاجه
غاده: امير اكيد مش عايزك تخافي او تقلقي او تحسي انه بيفكر فيها
رقيه: طيب ليه لما حد حاول يقتحم الفيلا امير كان لازم علي الاقل يقولي
غاده بخصوص ان حد حاول يدخل الفيلا اظن دي خطه مش اكتر
رقيه: خطه ايه
غاده: معرفش بس الي تقدر تخطف واحد من مراته تقدر تعمل حاجات احنا منتوقعهاش واعتقد ان امير مش هيلحق شيرين
رقيه: عندك حق الي زي دي سهل تخدع وهنا افتكرت لما زوجها جابلها ام امير حامل فيه وطلب منها تقعد معاه في نفس الفيلا وفضلت تحاربها لحد ما زوجها اتوفي ومات وبعدا سابت امير وطفشت ورقيه اخدته وفضل معاها
غاده: عمتو روحتي فين
رقيه: ولا اي مكان يله نفطر ونشوف احوالنا
............منه محمد...............
شكريه الشغاله طلعت الجراش شافت محمد الحارس بيجهز العربيه سالته: رايح فين يا محمد
محمد: مش رايح دي رقيه هانم الي رايحه انا بس بشيك علي العربيه
شكريه: وليه بتشيك عليها
محمد: هي قالت انها خارجه ولوحدها ورفضت اوصلها
نوال الي كانت راجعه من برا وسمعت الحوار جريت بسرعه لغرفه سيرين تبلغها!!!!
سيرين: ايه هتسوق بنفسها
نوال: انا كمان بفكر نفس تفكيرك
سيرين بتعجب: لانه امر غريب انا من ساعه ما جيت هنا عمري ما شوفتها بتسوق بنفسها ليه مطلبتش من آمير يوصلها
نوال: اكيد رايحه مشوار سري ومش عايزه حد يعرفه
سيرين: سري زي ايه؟!
نوال قربت بالكرسي: يمكن مواعده راجل وتطلع مجنونه بيهم
سيربن ضربتها في كتفها: بطلي عبط دي اكيد وراها حاجه
نوال قربت اكتر: هنعمل ايه؟!
سيرين: لا كدا قربتي اوي ليه بتتحركي بالكرسي مش تقيل عليكي
نوال: اصلي متحمسه خليني ارجع مكاني
سيرين: بس لازم نعرف دي رايحه فين تعالي معايا
................منه محمد.........
فضلوا واقفين متنكرين في عرييه خارج الفيلا لحد ما شافوا عربيه رقيه خارجه من البوابه اتخبوا لحد ما العربيه عدت من جنبهم وكملوا موراها لحد ما شافوها دخلت جوه مزرعه دخلوا وركنوا سمعو ضرب نار نوال من الرعب وقعت قدام العربيه وسيرين اخدت ساتر خلف العربيه
نوال: سيرين انتي بخير
سيرين: ايوه انا زي الفل
نوال: ايه الصوت ده
سيرين: ده صوت مسدس والصوت جاي من هناك ورايحه ناحيه مصدر الصوت
نوال شدتها: تعالي هنا انتي رايحه ليه ناحيه الرصاص؟؟!!
سيرين سابتها وراحت لمصدر الصوت شافوا رقيه بتصوب نار علي اشخاص مجسمه
نوال بأعجاب: ماشاء الله بتضرب النار بحرفه لو ضربت النار علي حد اكيد هيموت علي طول تفتكري زعلانه من مين
سيرين: فعلا شكلها علي اخرها
رقيه فضلت تضرب نار وري بعض بطريقه مخيفه
نوال وسيرين طلعوا يجروا
نوال: سيرين الوليه دي مجنونه شوفتي بتضرب نار ازاي
سيرين: قولتلك الست دي مش طبيعيه وانتي مصدقتنيش
نوال: لا صدقت الوليه بتضرب نار بس علي مين
سيرين:عليا انا طبعا
نوال: ايوه صح انتي شيرين عشيقه ابنها ايوه لان رقيه عندها عقده من الزوجه التانيه وعندها مرض السكر وبتضرب نار بدقه بس كدا وضحت لالا انا مش قادره اصدق وليه عندها 60 سنه وقادره ترفع مسدس وتضرب نارعلي شيرين لالا دماغي مش قادره تستوعب امال الباقي عمل ايه
سيرين: محتاجين دليل رقيه كانت فين لما اختي انضرب عليها نار يله نمشي ونروح نفكر علي رواقه
.............منه محمد.........
في الشركه
ايسل: علي فكره انا اتفاوضت مع شركه الشحن ومش هيرفعوا قضيه كتعويض وهما اتفهموا الوضع
آمير: بجد الف شكر يا ايسل لو مدخلتيش في الشركه كنا هنواجهه مشكله كبيره
ايسل: انا بعتبر ده واجبي ولازم اهتم بالشركه نيابه عن فاروق
امير: ايسل لو قادره ترجعي الشركه ارجوكي ارجعي بجد الشركه محتجالك والحمد لله المشكله القديمه اتحلت بس المشكله الجديده الي عملتها مني اعتقد الشركه هترفع قضيه
ايسل: خليني اسال فيها المحامي محي هو بيفهم في القانون
امير هز دماغه: تمام
..........منه محمد...............
في المستشفي ابن عمتها برا بيراقب المكان معدته وجعته جدا دخل استأذن منها يروح الحمام ويرجعلها بسرعه
شيرين: طيب ما تستخدم الحمام الي هنا
احمد: والله لو استخدمته اكيد هتاخدي الاستاذ محي وتهجوا من الاوضه الاحسن استخدم الحمام الي برا
شيرين ابتسمت: خد راحتك
شويه آمير جه وفتح الباب بدون ما يخبط واتفاجاء من وجودها وهي بتغطي محي الي نايم والغطا انزاح من عليه
اميررفع حواجبه في دهشة: شيرين
شيرين اول ما سمعت صوته حطت كفها على شفايفها في صدمة ولفت وبصتله بقلق كبير .
شيرين: استاذ آمير
محي فتح عينه علي الصوت:آمير بيه (وقام اتعدل بتعب من الجرح) ليه جيت هنا؟
آمير: جيت ازورك ايه مقدرش اجي
محي بقلق: لا ابدا بس اتفاجأت مش اكتر
أمير: انا الي متفاجاء اكتر لما شوفتكم مع بعض
سيرين بصت لمحي بربكه وردت: الموضوع اني حسيت بالذنب ناحيه الاستاذ محي عشان كدا جيت ازوره ده غريب
آميربنظرات ناريه: لا الي غريب ازاي جيتي هنا وفين نوال ولف حواليه
شيرين جسمها بينتفض : انا جيت لوحدي
آمير: اظاهر احساسك بالذنب كبير اوي عشان تغامري وتيجي هنا لوحدك
شيرين حست بخوف من اسلوبه!!
محي بهدوء: مدام شيرين قلقت عليا ده كل الموضوع
آمير بصله اوي ورفع حاجب
محي: مجرد موكله قلقت عليا مش اكتر لما مردتش علي الموبيل
آميربسخريه: اممم والموكله لازم تهتم بمحاميها اوي كدا
محي: امير بيه فيه امر مهم عشان كدا جيت تشوفني
آمير: اظن انا مديرك وانت موظف عندي ولا نسيت ايه مش من حقي انا كمان اقلق عليك ولا انت شايفني معنديش قلب ولا قلبي اسود
محي: لا انا مقصدش كدا
امير بصلها وهي عيونها زاغت بتوتر وبصت لمحي
آمير: اوكيه لو المدام خلصت قلق وريحتي احساسك بالذنب نرجع البيت يله
شيرين ومحي في صوت واحد: لا
امير بعصبيه: ليه بقي
شيرين: انا مش عايزه ارجع الييت دلوقت
آمير بصرامة عجيبة : لا هترجعي(ودفعها بالكرسي عافيه)
محي قام بتعب: امير بيه ثانيه
امير مكمل خروج بيها
شيرين: مش عايزه ارجع البيت انا
امير لا بيستقبل ولا بيسمع ومكمل خروج
شيرين: اسمعني مقدرش ارجع
أمير بغضب فتح الباب ودفعها ومحي وراه وماسك جنبه بألم
الممرضه دخلت منعته: حضرتك رايح فين ممنوع تروح اي مكان اتفضل ارجع سريرك من فضلك
محي حط ايده علي الجرح وتأوه في الم و إرهاق شديد
الممرضه: امشي ببطئ عشان الجرح
احمد ابن عمتها رجع: هي شيرين راحت فين؟؟
محي: بسرعه روح وري مدام شيرين حالا امير اخدها بسرعه
احمد بفزع: شيرين وطلع يجري زي المجنون
ومحي قعد علي السرير والقلق اعتراه
استوب ياتري امير هيعمل في شيرين الحقيقيه
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الثامن اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية الضوء الخافت " اضغط على اسم الرواية