رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الثامن بقلم نوران عباس
رواية عشيقتي ام جارتي الفصل الثامن
نبدا بروح وهي تتجه لشركة جاسر عشان تسلموا المشروع
جاسر في طريق للشركه وروح شاغله تفكيره جاامد
وصل جاسر الشركه ودخل المكتب لقي روح قاعده مع السكرتيره دخل وقال للسكرتيره انها تتبعه ومكلمش روح
روح/بهمس والله انت شخص مستفز وقليل الزوق ويخربيت الي وقعني تحت ايدك في التدريب
جاسر طلب من السكريتيره قهوه وتدخل روح
السكرتيره/المهندس جاسر بيقولك اتفضلي
روح/شكرا (معلومه السكرتيره التانيه جاسر غيرها)والله انتي ارحم من الي قبلك
روح تستاذن وتدخل /السلام عليكم
جاسر/عليكم السلام اتمني تكوني عرفتي تكملي المشروع رغم انه كبير بس مش اوي يعني
روح بيغيظ /خلصته يا فندم اتفضل
جاسر /بيشوف المشروع واستغرب انها عرفت تعمله باين ان حد ساعدك واخدتي معلومات جديده وريني كده كشكول ملاحظاتك
روح بتفاجا /عرفت منين اني ليا كشكول ملاحظات جاسر/انك تعملي مشروع ده واضح انك استعنتي بكتب وناس اكبر ممنك يبقي اكيد كتبتي معلومات دي في كشكول ملاحظات عايز اشوفه
روح/اظن مش من حقك جاسر/ صح مش من حقي بس من حقي ادي تقيم عن تدريبك وتعينيك ومن حقي اعرف كل جهدك في كلتيك الكشكول
روح زهقت فادتهوله
جاسر/ شافه لا واضح انك مجتهده واتعلمتي يارب تكوني اخدتي الدرس يلا اتفضلي علي الجامعه وتيجي بعد الجامعه علي طول عشان تدريبك
روح/بغيظ حاضر يا فندم حاجه تاني
جاسر/ لا شكرا اتفضلي
للكاتبة/نور الفهد
عند مريم وسليم في الشركه
سليم بيكلم السكرتيره /كلميلي الاستاذ عزت ومرام ومريم ونهي عارفاهم قسم الحسابات والمراجعه
السكرتيره رنا/اه يافندم انا اعتبر صديقة مريم ونهي
سليم /كلميهم قولي اجتماع طارئ ليهم اه صح نتيجة المناقصه الاخيره طلعت
رنا/لسه يا فندم هكلم مساعد حضرتك حالا اساله
سليم/تمام اتفضلي
عند عزت ومرام
مرام/ انا خايفه يا باشا نتعرف لما سليم باشا يعرف انه خسر الصفقه دي ومحمود بيه ال خدها هنروح في داهيه
عزت /وطي صوتك يا حماره انتي مش ناقصه الحيطان ليها ودان ويلا نروح علي مكاتبنا واعملي نفسك اتصدمتي لما تعرفي النتيجه
مرام/حاضر بس متنساش نسبتي مره الي فاتت تلهف نصها المره دي يا قاتل يا مقتول ماشي يا اخويا ياما عليا وعلي اعدائي
عزت بارف/حاضر يلا عشان منلفتش النظر كان يوم اسود يوم مادخلتك معانا
عند مريم ونهي
نهي/ايييه انتي اديتيه الملف انتي اتجننتي ادتيهوله يعني انا جيت بسرعه عشان تلحقي الحوار ووثقت فيكي وروحتي اداتيه الملف هنخسر صفقه انتي متاكده انها هتاثر علي الشركه جاامد وانتي ادتيه الملف بكل سهوله انا هوديكوا في داهيه اكيد كنتي متفقه معاهم ازاي بعتي سليم بيه كده انتي مش قولتي انه هو الوحيد الي يرضي ووافق تدربي رغم صغر سنك ولسه متخرجتيش اخس بجد
مريم/ممكن تهدي انتي مش فاهمه حاجه بجد اهدي والله انتي فاهمه غلط اهدي بس
نهي /فاهمه غلط ايه اهدي ايه وزفت ايه انا هقول لسليم بيه سلام وطلعت جري ومريم طلعت تجري وارها في الوقت ده السكرتيره اتصلت بعزت و مرام وراحوا المكتب لسليم
سليم قاعد لقي نهي ومريم داخلين علي جري
نهي/سليم بيه عايزه اقول لحضرتك حاجه بس اسفه كان لازم اقولها زمان بس وثقت في ناس غلط
سليم/معلش يا نهي انا دلوقتي مستني محمد عشان يقولي علي الصفقه
نهي/دي بخصوص الصفقه يا فندم في حاجه كان لازم تعرفها
سليم/نههييي بقولك انا مندتش ليكي عشان تلكي اتفضلي قعدي
نهي/حضرتك ندهت لينا اصلا انا جايه عشان حاجه مهمه سليم/لا ندهت اتفضلوا بقي
نهي قعدت ومش طايقه مريم ولقت عزت ومرام داخلين شاطت وكانت هتثور بس بصت لسليم وقالت اصبري والله لافضحكوا مانا مش هسكت علي الحرام حتي لو هروح في داهيه واخسر صاحبتي
محمد المساعد بتاعه دخل /فندم لاسف احنا خسرنا الصفقه دي
عزت فرح بس خبه ومرام فرحت بس خافت حبه
سليم /ازاي ازاي مين خدها انطق
محمد / الشامي يا فندم
سليم بتعب وغضب /ازاي اخبارنا بتوصلنا اززااي انطق
نهي /يا فندم انا عايزه اقول حاجه من الصبح
سليم/قولت اخرسي يا نهي مش عايز اسمع صووت الصفقه دي ماطلعتش برانا يبقي مين الي عرفه هاا مين وهما بيتكلموا رن موبايل عزت واتوتر
سليم/رد علي الزفت ده مش وقت صدااع
عزت/خباه الموبيل قبل مايشوف مين بيتصل لا ياباشا مش مهم خلينا دلوقتي في مصيبه دي هنعمل ايه الصفقه دي فيها اغلب راس مالنا
سليم/عزت سيبني وحلي عني دلوقتي وهنا بقي بدا يرن موبايل مرام برقم غريب
مرام/عن اذن حضرتك يا فندم هرد بس ده رقم غريب ممكن حد يكون عايزني ولا حاجه وانا مش مسجله رقمه
محمد/اتحرك بسرعه لا خليكي اسف ممكن حد يكون بيعاكسك (بينكم مرام اتبسطت حبه عشان كانت بتحاول توقعه قبل كده بس يعيني متعرفش الي فيها) الووو وفتح الاسبيكر
التليفون/ محمود الشامي بزعيق بتضحكوا عليا يا ولاد****انا يتعمل فيا كده والزفت مش بيرد انا هوديكوا في داهيه تدوني صفقه غلط ماشي يا مرام انتي وعزت والله هوريكوا انا غلطان اني اعتمدت علي اتنين اغبيه زيكم كان لازم اشوف اتنين غيركم اذكيه خلاص انتوا بح هشوف بقي ناس عندكوا في شركتكم نتفيدني اما نشوف اتفوا عليكم وانتي غبيه وعزت غلط انه وثق فيكي وانا وثقت اتفوو
مرام ونهي وعزت اتخضوا نهي فرحت مرام وعزت خافوا ومرام بدات تعيط واتشاهدوا
سليم /كده يا عزت تبعني انا انتي والو***دي اييه عملت دي ايه عشان تبعني اوعوا تكونوا انا لسه عارف دلوقتي انا شاكك فيك من الصفقتين الي فاتت لما راحت للشامي وبذات الي فاتت بس انت جندت مرام اخر صفقتين بس بس كنت عايز اتاكد واعرف جنودك واديني عرفت واضح ان الاستاذه جندها صح مش كده ها جاوب يا خساره
مرام/يا باشا والله سامحني انا اسفه والله انا والله عايزه عمليه قلب لامي
سليم/تاني بتلعبي عليا تاني طب ليه ماقولتليش انا مش مامن علي اهليكم كلها في احسن مستشفي في مصر كنتي اطلبي سلفه مش تخووني
بيبصوا لقوا البوليس داخل ليهم بيقبض عليهم وسط صراخ مرام
نهي/انا مش فاهمه حاجه يعني مخسرناش الصفقه وحضرتك كنت عارف ازاي انا مش فاهمه حاجه
مريم/لا ياستي مخسرناش حاجه وكمان انا اديتوه ملف غلط ملعوب فيه من الاخر والحظ خدمنا انوا مبصش فيه ولا فكر فيه انه يشوفه عشان خدوا واستاذن علي طول علي الشامي بصي يا ستي هحكيلك فلاش باك
مريم/انا اعمل ايه دلوقتي ااه الملف الصفقه القديم محدش شافه غيري انا وبابا وبابا معجبوش وغير الارقام بس راح فين ااه افتكرت يارب الحق
جابته وبدلته بسرعه عزت دخل عليها وانتوا عارفين ايه الي دار بينهم باااااك
نهي/يااااه انا اسفه يا مريم علي سوء ظني فيكي وفرحانه ان سليم بيه مخسرش الصفقه بس ليه الملف القديم محدش شافه
مريم/ بتسرع عشان انا عملته مع الباشا في بيته بس معجبوش وانا مبحبش ارمياي ملف لاي حاجه
نهي/بيته ازاي معلش انتي من قرايب البيه
مريم بصدمه بالي قالته
سليم/بنتي مريم تبقي بنتي بس محدش يعرف خاالص عشان عايزه تثبت نفسها وكانت اول مره نشتغل سوا بره الشركه كانت المره دي زي ما تقولي ربنا عايز نخلص منالارف والو****دي واشوف الي ماعرفوش اما بقي اخلاصك الي اتصدمت بيه ده وحرقتك علي الشغل دي ليها عندي مكافئه وترقيه حلوه ليكي انتي ومريم ماتستغربيش مريم زيك بظبط في الشركه هي بنتي في العيله بس وضحك
نهي/هو شكرا وكل حاجه يا فندم بس بس بنت حضرتك ازاي وازاي ماتقوليش انا صاحبتها او كنت مفكره كده
مريم عشان بنحب نهي /لا والله يا نهي بس انا لما نزلت وعد بابا ماقولش لحد خالص اي كان مين محدش غير مساعده عشان شافني قبل مانزل التدريب وعرفني ووعدني برده انه مش هيفتن حبيت ابني نفسي عشان اقدر ابني مستقبلي معتمدش علي حد وكمان الناس زمان كل مايعرفوا اني بنت الخديوي يبعدوا عني ويوقولوا متكبره عشان كمان ماما كانت لما تيجلي مدرسه كانت متكبره عليهم جدا بس مقدرش اقول كده عشان هي امي كمان وانا بحبها قوي والله
سليم/صدقيها يا بنتي محدش عرف برده غير محمد هو الوحيد لولا انه معايا من زمان وابوه كان صاحبي مكنش يعرف يلي علي شغلكوا يا اساتذه
نهي ومريم عن اذنكوا نهي /فندم معلش بالنسبه لمامة مرام حرام بنتها الوحيده عارفه انها غلطت بس برده مامتها
سليم/اطمني مرام موقفها لحد ما كويس عشان هي ساعدته في صفقتين بس واغلب تعاملات الشامي مع عزت مرام كانت جندي لعزت الشامي عرف مرام الصفقه دي بس حتي لو لاحظتي هي مش مسجله رقمه زي عزت الي خبا موبايله عشان قال ايه ماشوفش لمي بيرن هاا وانا هتكفل بكل مصاريف علاجها وهفهمه كل ناسها وقرايبها انها سافرت تبع الشغل وهطلب بس بتخفيف مش عشانها لا عشان امها الي مش هتستحمل بس برده لازم تاخد عقابها اطمني انا مش ظالم بس لازم اخد حقي وكمان شابووه كنتي جايه مفكره مريم معاهم جايه تبيعها عادي
نهي /جضرتك طيب قوي يا سليم بيه عن اذنك واه مش هبيعها بس ابويا رباني مسكتش عن الغلط والحرام حتي لو كان اخويا نفسه وانا كده كنت حميها من شيطانها عن اذنك يلا مريم هانم
مريم/مريم بس ياختي عالله حد يعرف خصوصا الي بره دي
محمد/لما جابوه سيرة رنا ابتسم ابتسامه صغيره كده وسليم لاحظها
خرجوا لاقوا رنا بره مش فاهمه حاجه
رنا /والله مارايحين في حته غير لما افهم هو يقولي ناديلي مرام الزفته وعزت ونهي ومريم وكمان البوليس يجي يقبض عليهم ومحمد يخش ميرميش حتي السلام عليا في ايه
نهي ومريم بصوا لبعض بخبث /طب انتي زعلانه عشان مش عارفه ولا عشان الاستاذ محمد مسلمش قلب ولع
رنا/والله لو ماتلميتوا انتوا حرين كفايه عليا انه مش معبرني
نهي/ولا تزعلي هنتجمع اجتماع قمه طارئ (زي بتاع هبه رجل الغراب كده فاكرنه)في بريك نحكيلك ونشوفلك صرفه مع ابو لهول ده ياختييي جابلي مراره
مريم/هههههه والله عندك حق بصول لرنا لاقوها زعلانه
رنا/انتوا بتتريقوا طول عمري بقول بكره الحب من طرف واحد ووقعت فيه ومش عارفه اطلع من ساعة مااتعينت هنا وهو الي عيني بنفسه
نهي مريم/طب نشوف حوار في بريك متزعليش يلا علي شغلنا
عند سليم جووه
محمد/ الحمدلله يا فندم ومبروك للصفقه
سليم / الله يبارك فيك يا محمد وكمان فندم ايه دانا اعتبر الي مربيك مايغركش انك اكبر من ابني بكام سنه وكمان ابوك كان صاحبي اووي ومساعدي قبلك الله يرحمه يوم ماوصاني عليك لا فوق وكمان هتاخدني في دوكه مش ناوي تعترف للبنت الي بره دي هتفرح لما حد خد ياخدها منك ساعتها بقي رقص مش كده
محمد(شاب حلويه بعضلات شعر اسمر ناعم وعيون سوادا وبشره خمريه كده وسنه في الثلاثينات)
محمد اتوتر/ قصدك مين ها
سليم بصراحه /قصدي رنا صباح الخير ايه انت مفضوح قصادي اووي انا الي مربيك مش ابووك فوق يلا
محمد/خايف خايف تقولي اسفه مافيش مشاعر متبادله او عايز حد من سني
سليم/سن ايه يلا ها الفرق بينكم 6 سنين ممكن متهتمش بيه اصلا هي متخرجه من كام سنه يعني قول سنها 25 وانت 31
محمد/يا باشا اغلب البنات بيحبوا من سنهم او اكبر سنه صحابي اتقدموا لناس في سنهم وقالوا سته او سبع سنين كتير
سليم/في رايي مش كتير جرب مش هتخسر حاجه لو كانت بتبدلك هتجوزها وترحم قلبك لو لا هتتعب حبه وبرده هتريح قلبك ليه بتببلي البلا قبل وقعووه ليه ولا غور يلا من قدامي غوور
وطلع محمد لاقها عماله تشتغل افتكر لما اتعينت هنا سحرته عيونها وحجابها وادبها وجدها في الشغل وحبه حبه حب شخصيتها كمان رنا خدت بالها اتخضت وهو بص في الارض
رنا /مح000احم استاذ محمد هو خير ايه الي حصل يعني بوليس طلع من المكتب شركه مقلوبه يعني انا مش بسال عشان اقول لحد والله انا مش بنقل كلام بس بس يعني واحد خاف بوليس ليه خير سليم باشا بخير
محمد/اطمني يا رنا سليم باشا بخير وكسب المناقصه اهدي متخافيش رنا بعد كلمه دي ضحكت وهما الاتنين تاهو في عيون بعض بعد كده محمد فاق/احم سوري عن اذنك
رنا /بخجل اه اتفضل ومشي ثم بغيظ يخربيت الي يحب اهلك انا كنت وبقول بلا حب بلا ارف اطس في نظري كده منك لله يا محمد يارب تتكعبل
كفايه بقي نروح عند روح وايه في الكليه
حكت لايه الي حصل
ايه/هههههههه مش عارفه حطك في دماغه ليه ده رهيب بس الحمدلله الامتحان قصدي المشروع عدي فادك الي سالتيه اهو
روح /ااه فادني شخص محترم والله والبحث الي عملته وكمان حاجات كتير كنت عارفاااه يلا عدت المهم دلوقتي بقي ندرب ونشتغل صح عامله ايه مع ادم
ايه/هه فكك انه مز بس الصراحه هو بيحب يساعدني وعايز يدربني بجد وكمان طيب جدا عزمني مره لمجرد اني كنت بعيط بس جد في شغله اووي وعصيبته احيانا بخاف منه
روح/يعني يعني طيب ايه ده انتي كنتي بتعيطي عليه مش تكلميني يا حماره
ايه/كنتي عارفه انك مخنوقه من المشروع وحكتلها السبب
روح/الحيوان الزباله ازاي كل ده ماتقوليش ليا يا حماره انتي بس والله مراة عمك جدعه واحده تانيه تقول هتخطف الولا ابعدها عنه
ايه بعيون حزينه/ الصراحه عندك حق واحده تانيه كانت عملت غير كده يلا عشان نلحق المحاضره ويدخلوا يلاقوا طارق الي ساعدها في المشروع
طارق/بشمهندسه روح بشمهندسه
روح وايه بصوا روح/خير يا بشمهندس فيه حاجه طارق/ااهبس يعني بسالك ادتي المشروع هو انتي بتدربي عند مين
روح/بغيظ جاسر الصقر صاحب شركات الصقر للهندسه
طارق/مش ممكن ده واخد جامعته من بره مصر ايطاليا باين وواخد جوايز كتير واضح انك هتدربوا حلو وكمان واضح انه سوري حططكوا في دماغه عشان الاختبار الصعب الي حطك فيه عامة انا موجود اي طلب اي كان كلميني
روح/شكرا بشمهندس علي زوقك عن اذنك
ايه/بتريقه لو عوزتي حاجه كلميني نينين شكله هيبدا يلطف
روح /حرام عليكي ده شكله محترم بيساعد الكل
ايه/ااه يختي بس مش كل حد ساعدهم وقفهم تاني يوم وسالهم يلا يلا انتي طيبه
وبعد مرور الوقت راحوا عند ادم وجاسر الشركه
روح دخلت لجاسر بتقرا القران وتستغفر ربنا
روح/استاذ جاسر احم استاذ جاسر بدور عليه مش لاقياااه ولسه بتلف ورا عشان ترجع هووب اتخبطت في حد وكانت هتتكعبل بس جاسر (كان خارج من الحمام) لاحقها ومسكها من ضهرها وااتنين بصوا لبعض حبه وسرحوا في عيونهم ونسوا الدنيا لثواني بس بعد كده روح فاقت واتحركت بخجل /انا انا اسفه السكرتيره قالت انك فاضي يعني ودخلت علي طول وكملت بزعيق وكمان يا استاذ يا محترم ازاي تسمح لنفسك انك تمسكني كده هااه ايه فاكرني مين جاسر/ايييه مصوره واتفتحت اييه في ايييه اسيبك تقعي والله ياريت علي الاقل كانت اتكسرت رقبتك وبعدين ابقي اتعلمي المشي الاول يا طفله
روح بغيظ/ اللهي انت الي تتكسر رقبتك وكمان ممن الطفله هااه انا ي كليه صباح الخير وكمان لو انا طفله بدربني معاك ليه
جاسر/غلطه ووقعت فيها غلطه يلا عشان مافيش وقت ورايا علي اوضة الاجتماعات عشان نبدا الشغل
عند ادم وايه
ايه تدخل لادم
ادم/اه يا حبي لا هتاخر حبه متعمليش حسابي في الاكل--- لا يا روحي معلش بقي داخلين مشروع مهم سلام يا حبي
ايه اتغاظت حبه من كلمة حبي بس طنشت قالت انا مالي حتي هي استغربت
ادم/اذيك يا ايه عامله ايه دلوقتي احسن من المره الي فاتت
ايه/اسفه يا فندم بس غصب عني خطروا علي بالي فجاه الله يرحمهم يارب
ادم/الله يرحمهم يا ستي ويرحم امواتنا جميعا يارب
ايه بفضول/معلش هي الي بتكلمها دي يعني مراة حضرتك
ادم/بضحك لا يا ستي دي ست الكل كل حاجه ليه في الدنيا بعد والدي الله يرحمه نفت نفسها عشاني
ايه بفرح لكونها والدته/ربنا يبارك فيها
ادم/يارب يلا عشان انهارده هنشتغل في اوضة الاجتماعات
وراحوا جاسر وادم/المشروع ده مهم جدا للشركه هتدربوا عليه فيه ومعانا احنا الاربع سوا مستعدين علي خيرة الله. روح وايه فرحوا انهم هيدربوا سوا وادم شرح المشروع. ادم/المشروع ده مهم جدا وواحد من اعدائنا في السوق هيحفر بصخر وكل الوسائل عشان يخلي صاحب المشروع ده يمضي معاااه مهمتنا اننا نعمل خطه رهيبه للمشروع تمام . ايه/ماتقلقش يا بشمهندس ان شاء الله خير ربنا مستحيل ينصر ظالم و. شغله بطرق ملتويه ثق في ربنا سباحنه ثم فينا كلنا. جاسر/اتمني انكم تسدوا وكان بيبص لروح روح بغيظ / ان شاء الله نسد وافكرك مره تانيه انتوا الي اخترتونا
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشيقتي ام جارتي" اضغط على اسم الرواية