رواية لصه سرقت لي قلبي الفصل الثامن - بقلم بدور عاطف
رواية لصه سرقت لي قلبي الفصل الثامن
في منزل كارما كامت والدتها تجلس و فجأه رن هاتفها و كانت تعلم هويه المتصل جيدا
كريمه،،ألو
....،،إزيك يا كريمه
كريمه،،الحمد لله
.....،،انا هبعتلك الأمانه بتاعت كل شهر
كريمه،،مافيش داعي بنتي مش مخلياني محتاجه حاجه و انت عارف انها ما تعرفش بالحاجه دي
.....،،و لو عرفت هيحصل اي يعني علي العموم الحاجه هتوصلك النهارده سلام
أغلق الخط فنظرت كريمه للهاتف و قالت،، مش هقدر انسي الي حصل ابدا و لا هسامحك و لا اسامح نفسي
في منزل ياسين
كان ياسين متفاجأ من ذالك المنظر
ياسين،،مين دي
خالد،،دي دي
كايا اسمي كايا
ياسين،،كايا
كايا،،عندك إعتراض
ياسين،،كمان نصابه يا خالد
خالد،،لا انا انا عارف اقعد بس و انا افهمك
ياسين،،تفهمني اي و عماله تخشن صوتها و تتكلم و تبجح وهي حتة بت افعصها تحت رجلي
كايا،،جري اي يلاه انت نازل تهزيق و شتيمه و محدش مالي عينك انا ما نصبتش علي حد و دي طرقتي لزوم الشغل و لعلمك انا الي أفرمك في ايدي مايغركش انت بنت و الكلام دا دا انا ارجل من عشر رجاله في بعض
ياسين،،انتي تخرصي خالص و شويا و البوليس هيجي
كايا،،بوليس و سجن ماشي سجن بسجن بقا يبقا ندخل بتهمه تشرف مش لعب عيال ثم امسكت المطوا و اتجهت إليه
لحق بها خالد و قال،،خلاص اهدي بس
كايا،،و الله ابدا دا انا ساكتاله من الصبح
خالد،،انا هخدلك حق بس اهدي
كايا،،لا هاخده انا و لازم اعلم عليه
ياسين،،سبها يا خالد
خالد،،اسكت انت كمان
ياسين بحده،،قولتلك سبها
كاد خالد ان يتحدث و لكنها تحركت بسرعه و اتجهت إلي ياسين الذي تفادي ضربتها و امسكها و جعل ظهرها ملاصق لصدره و ثبت يداها و إقترب من اذنها و همس قائلا،، ممكن أنسي اي حاجه بشرط انك تقضي معايا ليله قال ذالك و هو يحرك يده الاخري علي جسدها
انهارت حصون كايا من تلك اللمسات و قربه و انفاسه الساخنه التي احرقت وجهها و بدأ قلبها بنبض بشده و لكن عندما سمعت ما قاله فاقت من تلك الحاله و تحركت بعيدا عنه ثم نظرت له نظره لو كانت رصاص لقتلته
ام هو فوضع يده في جيبه و ابتسم نصف ابتسامه و قال،،ها افتكر عرض مغري لاي واحده قولتي اي
نظرت كايا له ثم نظرت لخالد الواقف خلفها ثم توجهت و اخذت الجاكت و اخرجت منه مبلغ من المال و القته في وجه ياسين و قالت،،فلوسك اهه بلها و اشرب مايتها و اذا كان علي الشغل فانا مش محتجاه شوفلك حد غيري ثم اقتربت منه و وقفت امامه و مالت علي اذنه و قالت،،و اذاكان علي العرض فالاو....كتير روح شوفلك واحده منهم ثم نظرت له مره اخري و تركته
ياسين،،تقدري تجبيلي الورق النهارده
توقفت كايا و نظرت له
ياسين،، خالد هيفهمك كل الي مطلوب و هيعرفك كل حاجه و الليله يكون الورق عندي و انتي و شطارتك بقا ثم تركها و ذهب
خالد،، احم قولتي اي
كايا،،انت تخرس خالص
خالد،،الله ما انا مالي يا لمبي
كايا بحده، انت هتهزر معايا
خالد،، لا يا كبير اتفضل افهمك المطلوب
تم الاتفاق علي كل شئ
كايا،،اتكل انا بقا
خالد،،ما اتفقناش علي الفلوس
كايا،، لا دي ما تدخلش فيها الكلام دلوقت هيكون معاه سلام
خرجت كايا و ظلت تسير حتي وصلت الي المقابر فجلست و اخذت تتحدث،، اول مره يجرالي كدا مش عارفه اي الي حصلي فجأه تفتكر لحد امتي هفضل كدا انا هعمل الشغلانه دي و ابعد عن الكل و اعيش و ابدا من جديد خلاص دي هتكون أخر حاجه لكايا و بعدين مش هيكون ليه وجود و هبدأ من جديد
شوفتي بقا ان مهما يحصل هتفضلي كارما البنت الجميله البريئه
نظرت خلفها و ابتسمت ثم وقفت و قالت،، و انا من امتي نستها دا انا بتندي بيها كل يوم
عمرك ما نسيتيهم
كارما و هي تنظر للقبر،،مقدرش انساهم ابدا دول عمري كله هي الي بفضلها قادره اعيش وسطهم و هو الي خلي ليا شخصيه عشان اقدر اكمل
انا عارف انك تعبانه بس ابشرك انها قربت اوي و إن شاء الله الي جي كله هيكون لكارما و بس و هتعيشي مبسوطه و سعيده
كارما،، انا بحس ان تايهه طول الوقت لكن لما باجي هنا برتاح
انا عايش هنا بقالي سنين ناس كتير بتخاف من المكان دا لكن لو فكروا شويا هيعرفوا ان دا اكتر مكان امان و راحه هنا الواحد بيشوف نهايه الدنيا كويس اوي و بيعرف ان اخرتها شويا تراب هتتردم بيهم في مكان كله علي بعضه متر في متر و يتفل عليك باب لكن بره غابه و وحوش سعرانه بتنهش في لحم بعض و نهايتها اي
كارما،،نهيتها هنا
ههههههههه تعالي نشرب حاجه و اهو اعرفك علي الحته الجديده
كارما،،اي يا سيد شكلك مقاضيها و تدخل عليا بحبه الحكم و المواعظ
سيد،،بس يا لمضه تعالي
ذهبت معه و اخذوا يقرأوا في ذالك الكتاب
سيد،،ها فهمتي حاجه
كارما،،و الله انا دماغي ورم من كتر الحشو دا عاوزه افضي بقا
سيد،،ههههه حشو الثقافه حشو يا تحفه انتي و بعدين الشهادات دي بتتعلق علي الحيطه و تلم تراب لكن الحشو الي بتقولي عليه دا صدقيني لو مليون شهاده مش هتقدري تتعلمي و لا تعرفي حاجه من غير ما تقري الكتب دي
كارما،، فاكر يا سيد لما كنت تقعدنا و تقرينا و تمسكلنا العصايا
سيد،،وقتها كنتوا بدتقعدوا زي الكلاب و ما تنطقوش
كارما،،هههههه كنت تخبط السؤال من هنا الواد كايا يبلم و نعمه تقعد تفهم فيه و هو دماغه جزمه قديمه
سيد،،لا و انت الفلحه الي فيهم خيالك الواسع موديكي في داهيه
كارما،،بس ما تنكرش اني كنت بقنعك
سيد،،طبعا نصحه من يومك و ذكيه كمان
كارما،،عارفه مش محتاج تقول
سيد،،قومي يا جزمه من هنا يلا
كارما و هي تحتضنه،،اخص عليك يا سيكوا
سيد،،امشي ابت
كارما،،ما تتجوزني اسيكوا و تكسب فيا ثواب
سيد،،و هو في حد يملي عيني غيرها ثم نظر الي ذالك القبر الملئ بالورود
كارما،،ربنا يرحمها
سيد،،يا رب و يرحمني و يعجل بيا عشان اكون جنبها
كارما،،اخص عليك يا سيد ما تقولش كدا
سيد،،انتي ما جربتيش الحب يا كارما دا عالم تاتي خالص حاجه بتشدك و بتسلب روحك لجنه بعيده حتي لو للحظه بس صدقيني بتكون بالدنيا كلها
تذكرت كارما لمسه ياسين و صوت انفاسه
سيد،،الحب دا اجمل حاجه في الكون بيعلمك حاجات كتير و بتكون في شكل التايه بتعمل حاجات خارجه عن إرادتك بتشوف الدنيا كلها ورود و تشوف السعاده و الفرحه تشوف النور في وسط الضلمه بيسلب روحك و عقلك
كارما،، لس ما تنكرش انه ماليان الام و عذاب
نظر لها سيد و قال،،بس كل دا يتمحي في لحظه حلوه تقدر تعشها او حتي تفتكرها
نظرت كارما الي السماء و هو عينيه لم تفارق ذالك القبر
( نقف هنا بقا و بالنسبه للناس والي ظهرت دي و الاسماء دي كل حاجه هتبان مع الاحداث عشان الناس الي بتوه )
يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل التاسع اضغــــــــط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية لصه سرقت لي قلبي " اضغط على اسم الرواية