رواية لماذا هذا الفصل الثامن بقلم اسراء أحمد
رواية لماذا هذا الفصل الثامن
البارت الي فات وقفنا لما حور فاقت والدكتور اتصل ب عبدالله
_ ط طب انا جاي حالا
عبدالله دخل الفيلا جاب مفاتيح العربيه وركبها ومشي بسرعه اوي
**********************بقلم إسراء أحمد
في المستشفي عند أدهم
كان نايم ع السرير بس مفتح عينه ..وبفتكر ذكرياته مع مامته وباباه..
_بدموع:وحشتوني اوي سبتوني لوحدي ليه...حتي قرايبي محدش فاكرني منهم... قاعد اهو قاعد محدش سأل فيا حتي صحابي الي معايا في الشغل ...كان نفسي يبقي ليه عيلة ..
فجأه سمع حد بيخبط ع الباب ودخل بص عليها لاقها ماسكه بوكيه بورد
_الف سلامه عليك يا أدهم بيه
_ادهم حس بفرحه شويه ان حد افتكرو بأبتسامه:الله يسلمك يا حبيبة
_عامل ايه دلوقتي
_كويس.. احسن من الاول
_الحمدلله... قلقتني عليك
_قلقتك ازاي
_احم يعني لما لقيتك مجتش الشغل.. وعبدالله بيه جه قلب الدنيا عليك.. وفي الآخر عرفت انك عملت حادثة نا عيطت وقلقت عليك اوي
_ابتسم:شكرًا يا حبيبة
_علي ايه يا أدهم بيه
_انك جيتي وسالتي عليه
_بأبتسامة :يا أدهم بيه ده وجبي ولازم اعمل كده
أدهم كان هيقوم بس مقدرش وايدو وحعتو:ااااااااه
حبيبه خافت عليه :ادهم بيه انت انت كويس
بألم:ااااه اه انا كويس
_لا انا هجيب الدكتور
_لا لا خلاص انا بقيت كويس
_متأكد يا أدهم بيه
_اه مفيش حاجه
_طيب.. متتحركش كتير
بصلها وابتسم
_انتي هتخرج امتي
_مش عارف....بس انا عايز اخرج بكره
_نعمم بكره ازاي انت لسه تعبان
_انا مش بحب المستشفيات
_اممم تمام اهم حاجه تاخد بالك من نفسك كويس
_رجع لورا واتنهد :ماشي
_طب انا همشي دلوقتي
_ليه خليكي قاعده شويه
_مش هينفع عشان بابا انا قولتلو مش هتأخر
_تمام يا حبيبه
_هبقي اجي اطمن عليك
_بأبتسامه: ماشي..
حبييه مشيت وأدهم حس بفرحة ان حد زارو وافتكرو... وابتسم.
***********************
EsRaa Ahmed
عند عبدالله
عبدالله دخل الاوضه بتاعت حور
لقاها نايمه وبتتكلم
_بدون وعي:انااا فيين... سبوني امشي... ماماااا
_بص عليها ودمع وجري عليها وخدها في حضنو: حور... حبيبتي وحشيني اوي
_حور عرفت صوت عبدالله :عبدالله
_انتي كويسه
_بدموع:انا انا مش شايفه حاجة خالص.. انا اتعميت
_اهدي بس هتعملي العمليه وهتقومي بألف سلامه وهترجعي تشوفي تاني
_عيطت:انت السبب في كل ده
عبدالله قلبه وجعو اوي :عاارف ان انا السبب.. بس اهدي عشان خاطري
_انا عايزه ماما
_حاضر.. انا هكلمها وهاتيجي بس اهدي ي حور
_كلمها دلوقتي يلا
عبدالله خرج من الاوضه وهو حزين اوي ورن علي مامتو
_الو يا ماما
_انت روحت فين يا عبدالله ..قلقتني
_حور فاقت
_بصدمه ودموع:اييه فاقت انا هاجي دلوقتي
_استني انا هبعت محمد السواق يجيبك
_بسرعه يا عبدالله
_حاضر
عبدالله قفل معاها.. ودخل عند حور بس كان واقف بعيد عنها وبيعيط
شافها بتحاول تقوم ومش شايفه اي حاجه.. راح عندها بسرعه ومسكها
_انتي قايمه ليه
_بحده:ابعد عني
_ياحور مينفعش كده ارتاحي شويه
_كلمت ماما
_اه وهتيجي دلوقتي
_طيب... اطلع بره
_بس انا عايز اقعد معاكي..
_قولت اطلع بره
عبدالله بحزن واستسلام: حاضر ي حور هطلع
_اما ماما تيجي خليها هي الي تدخل بس
_بص عليها بحزن :حاضر
عبدالله خرج وهو حزين عليها... وحاسس بالندم وتأنيب الضمير
قعد بره وحط ايده علي دماغو
بعد وقت مش طويل ..وصلت مامتو وشافتو قاعد بره وحزين وعيونه مليانه دموع
_عبدالله حور ..حور كويسه
_ايوه يا ماما كويسه
_هي فين
_في الاوضه دي ادخلي لها عشان عايزه تشوفك
_يحببتي يابنتي
دخلت مامتو الاوضه
_حور
_حور فضلت تلتفت للصوت :م ماما
_مامتها راحت عندها وحضنتها جامد وعيطت:وحشتيني ياحور
_بدموع:وانتي كمان يا ماما وحشتيني اوي
_بعدت عنها وحضنت وشها بأديها:انتي كويسه يا حور
_لا يا ماما انا مش كويسه خالص ..انا مبقتش اشوف
_بدموع وحزن :متقلقيش يابنتي.. هتعملي عمليه وهترجعي تشوفي زي الاول
_عبدالله السبب
_يابنتي انتي فاهمه غلط عبدالله ملوش ذنب
_انا مش هسامحو
_طب اهدي شويه
عبدالله كان واقف عند الباب وسامعهم... ولما حور اتكلمت عنه قلبه وجعو اوي وكان عايز يروح ويعتذر لها ويخدها في حضنه وتسامحو بس هي مش مديالو فرصه وبتلومه دايمًا .
فضل قاعد بره طول الليل بيفكر فيها
_بحزن ودموع: انا عارف اني غلطان.. وانا السبب بس محتاج انها تسمعني..وتفهم ان كان غصب عني .....اتنهد :يااااارب
**************************
عند ليان
قامت من النوم بكل نشاط.. اتوضت وصلت الفجر وقعدت تقرأ قرآن شويه
ومسكت صوره والدايها
_بأبتسامه: وحشوتني اوي اوي... عارفين انا هرجع المدرسه.. عبدالله بيه هيقدملي في مدرسة ..وهكمل تعليمي وهبقي دكتوره زي م كان بابا نفسه.. وأكيد انتي ياماما كان نفسك اني ابقي دكتوره...
باست الصوره :انا مبسوطه اوي.. وبحبكم اوي ..انا هقوم دلوقتش عشان طنت سوسن متزعقليش .
ليان حطت الصوره تحت المخده وقامت لبست العبايه بتاعتها والطرحه وخرجت راحت عند الداده سوسن في المطبخ
_صباح الخير يا طنت سوسن
_اي ده تتحسدي اول مره تيجي لوحدك كده ..م غير مزعق فيكي
بأبتسامه :م خلاص بقا.. مش هتهزقيني تاني انا هجيلك من نفسي
_امممم اما نشوف يا ليان
_هو عبدالله بيه في اوضته
_وبتسألي ليه
_احم.. عشان اوديلو القهوه
_سوسن سابت الاكل الي بتعملو وبصت عليها:ومن امتي يابت تبقي عايزه تويلو حاجه.. مش كنتي خايفه منو
_اتوترت:لا م خلاص عادي
_اممم مش مرتاحه برضو.. المهم عدالله بيه مش موجود
_امال راح فين
_في المستشفي
_ايييه ليه جرالو حاجه
_مالك يابت خوفتي كده ليه ..اتظبطي كده.. هو راح عشان اخته فاقت من الغيبوبه
_اخته.. هو عنده اخوت بنات.. وغيبوبه ايه دي
_هبقي احكيلك بعدين.. تعالي بس نشوف شغلنا
_بحيره:طيب
****************
عبدالله كان قاعد مع الدكتور عمر
_عبدالله بيه حور هتخرج انهارده لأن حالتها الصحيه اتحسن... إنما حالتها النفسية وحشه اوي.. ف لازم متتعرضش لأي ضغط نفسي ولا حد يعمل اي حاجه تضايقها لان ده هيأثر عليها بشكل سلبي
_تمام يدكتور
_تقدر تاخدها دلوقتي
عبدالله قام وراح عن حور
_بحزن:حور يلا عشان هنمشي دلوقتي
_حور سكتت ومردتش
_مامتو:حاضر ي عبدالله روح انت وانا هجبها وجايين وراك
_بص عليها بحزن واتنهد :حاضر يا أمي
خرج من المستشفي وقعد في العربيه مستنيهم... بعد شويه لقي مامتو جايه هي وحور
عبدالله نزل من العربيه وفتح لها الباب وقعد هي ومامتو.. وبعد كده مشي
***************************
عند ليان كانت بتنضف اوضه عبدالله
وفجأه سمعت صوت عبدالله بينده عليها هي وسوسن
خرجت بسرعه ...نزلت لقيتو هو ومامتو و وحده معاه ..ليان فضلت بص عليها وحست انها شافتها قبل كده
_نعم يابيه
_خدي حور وطلعيها اوضتها
_حاضر يا عبدالله بيه
_سوسن خدت حور وطلعتها اوضتها
_وحشتيني اوي ياحور هانم
_حور ابتسمت:وانتي كمان ياداده سوسن
_انا عملتلك كل الاكل الي بتحبيه..
_تسلمي يا داده
_انا هسيبك ترتاحي شويه..
شوسن خرجت من الاوضه.. وراحت عند ليان في المطبخ
_طنت سوسن هي دي اختو
_اه هي اسمها حور
_حاسه إني شفتها قبل كده
_فاكره الاوضه الي انتي دخلتيها والصوره الي وقعتيها
_اه فاكره
_هي دي حور
_شكلها متغير شويه
_دي كانت في غيبوبه 5شهور ..اكيد شكلها هيتغير شويه
_غيبوبه
_اه...بقولك ايه خدي القهوة دي وديها لعبدالله بيه
_حاضر هاتي.
ليان طلعت فوق و وديتها لعبدالله
_اتفضل يا بيه القهوه
_عبدالله كان ماسك راسو :حطيها عندك
_حاضر
ليان حطتها وبعدين سألتو
_هو حضرتك تعبان
_اتفضلي اخرجي بره الاوضه
(منك لله البنت كانت بتطمن عليك🙂)
_ليان اتحرجت اوي:خرجت من الاوضه ..وراحت تشوف شغلها
************************
عند سماح
كانت قاعده في الصاله
_بصي يابت انا هاروح اطمن علي ليان عايزه تيجي تعالي مش عايزه خلاص خليكي
_بضيق:لا مش هروح..
_خلاص انا هقوم البس وهروح لوحدي
_طيب.. انا هخرج مع أسماء صحبتي
_روحي بس متتاخريش... اجي من عند ليان الاقيكي ف البيت
_بضيق:حاضر
سماح قامت لبست عبايه وطرحه السمرا وخدت تلفونها ومشيت
شادي كان مراقبها وشفها وهي خارجه وفضل ماشي وراها
بعد نص ساعه وصلت الفيلا
شادي استغرب اوي.. ازاي تروح فيلا زي دي...
_البواب :انتي عايزه مين ياست انتي
_انا عايزه وحده بتشتغل هنا اسمها ليان
_اها... طب خليكي هنا وانا هقولها تيجي
شادي سمعها وعرف ان ليان بتشتغل خدامه في الفيلا دي... اضايق اوي وفضل واقف
ليان خرجت من الفيلا وشافت خالتها فرحت اوي وجريت علي حضنها :وحشتيني اوي يا خالتو
_وانتي كمان يا قلب خالتك... طمنيني عليكي
_انا كويسه الحمدلله ..انتي عامله ايه وهناء وحشتني اوي
_كويسين الحمدلله ..حد بيضايقك هنا
_لا كلهم كويسين وناس طيبين اوي
_طيب ي حببتي.. الحمدلله اني اطمنت عليكي ...نا همشي بقا ولو عوزتي حاجه كلميني
_ماشيه ليه.. خليكي شويه
_معلش ي ليان هبقي اجيلك وقت تاني
_ماشي يا خالتو
_سلام
سماح مشيت
بس شادي فضل واقف وكان عايز يحضن ليان ويتأسفلها علي كل حاجه بس مقدرش
ليان دخلت الفيلا عشان تكمل شغل
_كنتي فين
_دي خالتي جات عشان تتطمن عليا
_امممم طيب.. روحي عند حور هانم شوفيها لو عايزه حاجه
_حاضر
ليان طلعت فوق عند حور .....
ليان خبطت علي الباب قبل م تدخل
_اتفضل ادخل
_احم ازيك يا حور هانم
_كويسه بس مين انتي
_انا شغاله جديده هنا واسمي ليان
_اه اهلا بيكي يا ليان ..باين علي صوتك انك صغيره
_اه انا عندي 17سنه
_يااه صغيره اوي
_تؤمريني بحاجه يا هانم
_لا
_طب عند اذنك
_اتفضلي
ليان نزلت وراحت عند اوضتها ..اتوضت و ادت فريضتها. وفضلت قاعده في اوضتها
جه الليل وحست انها زهقانه.. فخرجت من الاوضه راحت عند سوسن لقيتها نايمه
وقررت انها تتمشي في الجنينه
عبدالله كان شايفها من فوق وفضل مراقبها
_ياترا بتعمل ايه ف وقت زي ده في الجنينه
ليان فضلت تتمشي وفجأه حد كتم نفسها :.....
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لماذا هذا" اضغط على اسم الرواية