رواية البائسات البارت الثامن 8 بقلم شروق عبدالعزيز
رواية البائسات الفصل الثامن 8
وسام: انا قولتلكوا علي اللي الحيو*ان اللي اسمه حسن كان عايز يعمله في المكتب بس اكتشفت مش هو السبب السبب في اللي حصل كان هما نفس البنات اللي اذو هناء قبل كدا مع مدير السكن وشكلهم مش هيجبوها لبر بس انا مش هسكتلهم وعرفهم مين هي وسام بقا
شروق: وسام انتي متاكدة واحمد الدالي دا حاول يعمل حاجة بعد ما سبتي الشغل
وسام بحزن: قولي في حاجة محاولش يعملها وفي الاخر جاي يقولي عايز رقم والدك
هناء: وعملتي اية اديتيهوله
وسام: لا كفي سلم علي وشه بصراحة مستحملتش اللي عمله وكمان موضوع الصور دا اللي كان مخوفني بس الحمدلله مطلعتش صوري اصلا
شروق: مبفهمش انا الغاز قولي اللي حصل بالتفصيل
وسام: يابنتي كل اللي حصل هو ان بعد ما سِبت الشركة وخرجت
فلاش باكــــــــــــــــــــــــــــــــ
وسام ببكاء: وسام انتي قوية مش ضعيفة انتي فاهمة مش انتي اللي تعيطي هو ميستهلش تعيطي علشانة انتي واحدة غبية وحبتية وهو طلع حيوا*ن ياااارب
حسن بنظرات خبيثة: واخيرا لاقيتك ياقطة بس تصدقي عجبتيني وطلعتي بتخربشي
وسام بتحدي: بخربش واعض كمان و اي حد يقربلي هموتة تحب تشوف
حسن بوقاحة: نفسي ادوق بس الصبر ياجميل..... وغادر
وسام بغضب: واحد حقي**ر
وبعد مرور ثلاثة ايام
احمد بغضب: انتي غبي بروح اممممك ازاي مقدرتش تلاقيها كل الوقت دا
حسن: ياباشا صدقني حاولت الاقيها معرفتش انا اسف ياباشا بس عملت اللي عليا وحاولت الاقي الانسة وسااام علشان اعتذر منها علي اللي حصل وهي فهمتة غلط
احمد: انت غبي عارف لو فعلا عرفت انك كنت ناوي تعمل اللي هي قالتة كنت قتلتك انا قولتلك خوفها بس
حسن: والله ياباشا الملف وقع وطيت اجيبة وهي جت فوقعت يعني ومسكتها ووقعت معايا هو دا كل اللي حصل
احمد: ماشي ماشي قفل مش عايز حد يعرف باللي حصل ومشوفش وشك في الشركة تاني مفهوم يلااااا برة برررررة وهو في طريقة لخارج المكتب يصتدم بوسام
حسن بتوتر: ااانسة وساام ححضرتك يعني كنت بدور علي حضرتك علشان اعتذر منك اانا اسف علي اللي عملتة يعني كان غصب عني وقعت وكنت بسند عليكي وانتي افتكرتي اني يعني
وسام بسخرية: شايف الريالة شايفها معلش
واكملت بغضب حد قالك عني بريالة يلاااا وغبية علشان اصدق الكلام التافة دا
حسن: انا يعني احمد بية هو
وسام: مش عايزة اسمع منك ولا كلمة انا جيت ارجع الملفات دي كانت عندي والتفتت لتغادر
احمد بنظرات غير مفهومة: وسام استني انا مقبلتش استقالتك وكمان حضرتك بقالك تلات ايام مجتيش مخصومين منك ويلا اتفضلي علي شغلك
وسام: ااه شكلك الباشا فهمة تقيل شوية
احمد بغضب: وسام
وسام: هو انا مقولتلكش انا مبخفش ولا بتهدد يلا ياااا باشا سلام
احمد بسرعة: وسام انا اسف علي اللي حصل انتي الشخص الوحيد اللي اعتذرت منة في حياتي انا عمري مقولت اسف وبقولهالك للمرة التانية انا فعلا اسف
انا مصدقك في كل حرف قولتية علشان كدا طلبت منة يدور عليكي ويعتذر منك وعلشان اثبت برائتك قدام الشركة كلها انا فعلا قولتله يخوفك علشان ترجعيلي وسام انا بحبك مش عارف امتي وازي بس والله حبيتك عارف طريقتي غلط بس كنت خايف ترفضيني وسام انا اسف بس متمشيش خليكي انا مستعد انهي الموضوع بس خليكي انا كفاية عليا وجودك جمبي طول منا شايفك قدام عيني دا عندي بالدنيا وما فيها
وسام: بقا كل التمثلية والصور وكل اللي حصل علشان تقولي بحبك وانا ياسيدي بكرهك ارتحت بقا وبقيت بقرف اشوفك قدامي
احمد بغضب: وسام الزامي حدودك واحترمي نفسك مش معني اني قولتلك بحبك هتزودي في الغلط
وسام وهي تقلد احمد: : انتي بتقولي اية انتي مجنونة دي شركة محترمة واللي بيشتغل هنا محترم هو علشان انتي..
ايوا انا اية بقا كنت عايز تقول اية اتفضل هسمعك
احمد بندم: وسام والله انا اسف عارف اني غلط بس كنت فاكر اني كدا ممكن اخليكي تحبيني
وسام: انت عبيط فاكر نفسك في رواية ولا مسلسل هندي
الاخ بقا ياذيني وانت المنقذ والله مسلسل اية محصلش
احمد: وسام انا عارف اني غلط صحيح انا مصري والدي كان مصري وامي ايطالية عشت كل حياتي هناك طريقة التعامل غير هنا انا معرفتش اعمل اية علشان تحبيني زي مبحبك بجد اسف
وكمان عرفت اني لو طلبت رقم والدك واكلمة هتوافقي صح كدا
وسام: هوافق موفقش لية بس كدا..... وفاجائتة بكف علي وجهه كدا يعتبر خلصنا
احمد بغضب جحيمي: انتي ازاي...... قاطعتة وسام
وسام: نفس طريقتك في التعبير عن حبك عن اذنك..... وغادرت
باااأااااااااااكــــــــــــــــــــــــــــ
شروق: وسام انتي حبتيه بس مجروحة منه وهو غبي في طريقة تعبيرة عن حبة يعني ممكن هو يعني
وسام بعصبية: متكمليش ياشروق انا مستحيل اسامح او احتي افكر في حيوان زي دا
شروق: وسام انتي قولتي انه مكانش يعرف بالحيو*ان دا كان ناوي يعمله يبقا دا مش ذنبه
وسام بغضب: لا ذنبه متقوليش مش ذنبة لو مش ذنبه يبقا ذنب مين هااا قولي انا بسببة كان الحيوان دا هيع.....
شروق: وسام انتي فاهمة كويس انا اقصد اية انا عارفة بس احمد مبقالوش تلات شهور ماسك شغل والده جه من ايطاليا وميعرفش يثق في مين ومين لا
اعذرية
وسام: شروق بصي انا هنام خلاص تصبحي علي خير..... ونامت
شروق لنفسها: انتي بتحبية ياوسام وعارفة انك مجروحة منه بس هيجي الوقت اللي يتمحي فيه كل دا وتنسي انا متاكدة هتنسي كل دا وهتعيشي سعيدة.
في مكان تانيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجهول 1 بغضب :نفدت منها بس لا مستحيل اسمح بالغلط دا يتكرر تاني بعتله الصور علي اساس يطردها ويمسح بكرمتها الارض بس الغبي عمل اية ولا حاجة طلب يتجوزها
مجهول 2 بحقد: البنات دول مش هيجيبوها لبر هما مش احسن مننا في حاجة لية هما دايما المميزين عننا لية الكل بيحبهم هما وبس انا حبيت سيف ومش هسيبة وكمان احمد وعد مني هرجعهولك بس استني وشوفي
وجرت اتصالا هاتفيا
مجهول2:نفذ النهاردة قبل بكرة مش عايز غلط..... واغلقت الخط
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند هناء
هناء: يااربي انا كان مالي ومال الشغل والبهدلة دي ياارب ااه ياني مكنتش اتجوزت وخلاص ايوا ماهي الوحدة ملهاش غير بيت جوزها بلا تعليم بلا شغل بلا هباب
اسلام: انسة هناء
هناء: ايوا يافندم
اسلام: طبعا حضرتك عارفة ان مروان اتجوز وهو هينتقل امريكا مع مراتة وهيصفي الشغل هنا والشركة هتتباع بس لو عايزة تكملي المدير الجديد هيستلم الشركة النهاردة
عايزك تنظمي اجتماع كامل علشان اعلن ده مع رؤساء مجلس الادارة
هناء باماءة: تمام يفندم..... وغادرت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اليوم التالي
هناء بالم: ااه انت غبي يابني ادم انت اية تريلة ماشية متفتح وتشوف انت ماشي ازاي كسرت ضهري
هو بغضب: انتي بتكلم مين يازبا*لة انتي
انتي عارفة انا ابقي مين
هناء بسخرية: هتكون مين يعني رئيس الجمهورية مثلا بص انا ماشية مش فضيالك
هو بعصبية: انتي بني ادمة مستفزة وانا هعرفك كويس اوي انا ابقا مين مش ياسين المنشاوي اللي حتة بت زيك تقل ادبها علية مفهوووووم
هناء: حوش يلا السكر اللي بينقط منك ياعم روح كدا اتاخرت علي الشغل اووف بقا...... وغادرت
وصلت هناء الي الشركة وجت الجميع مستائون ويظهر علي بعضهم بعض علامات الخوف وسالت احدهم
هناء: هو في اية مالكم كدا
هي: اصل المدير الجديد جه النهاردة وشكلة صعب اووي وكمان طالبك بسرعة
هناء: يعني صعب اوي وطالبني يليلة بختك السودة يهناء يحلاوة مش انا اصطبحت بوش البني ادم المستفز دا لازم يحصل كدا
هو: انت يانسة ياللي واقفة ترغي انتي مطرودة برررة مشوفش وشك هنا تاني. استدارت لتري من المتحدث
هناء بصدمة: يصلاه العيد من اولها رفد
هو: انتي دي شكلها احلوت علي مكتبي فورا
ياترا اية اللي هيحصل مع هناء ووسام قصتها هيحصل فيها اية
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية البائسات" اضغط على أسم الرواية