رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل التاسع بقلم هاجر حسين
رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل التاسع
ليان:-في ايه انا سبتلك الاوضه وهنام هنا جاي ليه
رعد:-انا انام في اي حتي تعجبني
ليان:-اكيد طبعااا بس باره
رعد:-قولتي حاجه لي تيته
ليان;-هه لا متخفشي واتفضل بقا انا تعبانه وعايزه انام
خراج رعد وراح اوضته
•••••••••••••••
في الصباح يوم جديد
رعد صحي علشان هيروح الشركه وراح يصحي ليان
رعد:-ليان ليان
ليان:-بس بقي ياشمس سبيني انام شويه
رعد:-شمس……وراح جابت ازازة المايه ودلقها عليها
ليان بخضه:-عااااا البيت بيغرق
رعد:-قومي جهزي الفطار علشان هروح الشركه
ليان بغضب:-ايه يابني ادم انت في حد يصحي حد كده
رعد ببرود:-هاداخل ادخد دوش القي الفطار جاهز
وداخل ياخد دوش
ليان:-تمام تمام انت اللي جبتو لنفسك وعلي راي المثل من اطعما كلب داخل الجنه ههههههه قطه مش كلب مش عارفه بقا بس هي حاجه زي كده
ونزلت ليان تحضر الاكل
وبعد شويه رعد نزل ولقي الفطار علي السفره وليان علي وشها ابتسمه
ليان:- حاجه تاني يارعد
رعد:-اااه الڤيلا تتنضف كله
ليان:-حاضر
وبدا ياكل الاكل ملعقه واره التانيه وبؤقه ولع ماسك كوب العصير لقي طعمو مالح……بقلم هاجر حسين
ليان:-مالك ياكينج الاكل مش عاجبك
رعد بصوت عالي:-ايه اللي مزفتها ده
ليان ببرئه:-هو الاكل مش عاجبك……… بص بقي هو ده اللي بعرف اعمل لو مش عاجبك شوفلك خدامه
رعد ماسكها من شعرها جامد جداً:-طب اجيب خدامه ازي وانتي هنا بتخدمي يا لي لي……اسمعي يابت شغال العيال ده هيحصل تاني اقسم بالله همحيكي من علي وش الارض انتي فاهمه
وزقها وقعدة علي الارض ومشي
ليان قامت ولبسه طرحه وراحت قاعدة في الجنينه
ليان بتكلم نفسها بدموعه:-ياربي اعمل ايه مش معقوله ده رعد الطيب الحنين اللي كان بيحبني مش معقوله………بس انا لازم اقص شعري الحلو ده علشان مايمسكنيش منو تاني هههههه
يوسف كان رايح عند رعد علشان كانو هيخد وارق قبل مايمش رعد
يوسف داخل شاف ليان قاعده
يوسف:-ازيك ياليان
ليان:-الحمدلله ازيك انت
يوسف:-الحمدلله بخير هو رعد موجود
ليان:-لا مش موجود راح الشركه
يوسف:-عريس ويروح الشركه انا كانت مفاكر انه هيخد اجازه علشان كده جتلو
ليان:- اااه طيب
يوسف:-مالك ياليان شاكلك زعلانه انا اخوكي قوليلي اللي مزعلك
ليان:-ما لو رعد جه وشافني انا وانت بنتكلام هنموت انا وانت
يوسف:-ههههه انا عارف ان رعد قاسي اوي بس لو حابه تحكي انا هسمعك وهساعدك
ليان:-من عشر سنين بابا وماما اتوافو من ساعتها رعد بقي كل حاجه ليا ابويا وامي وكل حاجه وهو اللي رابني وكان دايماً مهتم بيا وكان مفهمني انو بيحبني
كان عند عشر سنين وسابني وجاه هنا القاهره ومن سعاتها ماتسالش عني خالص وقبل مايمشي واعدني انو هيراجعلي ومش هيسيبني لغيرو هو فعلاً رجع بس رجع واحد تاني واحد قاسي واحد انا معرفوش
يوسف:-ياااه ياليان كله ده شايله في قلبك
بصي هو انا معرفش هو ليه متعقد بمم انو هو ماداخلش اي علاقة حب قبل كده بس اكيد في حاجه
بس انا هساعدك
ليان:-هاتساعدني ازاي………
يوسف:-انا هساعدك بس مقابل حاجه
ليان:-مقابل ايه
يوسف:-عايز اقراب من شمس
ليان:-اركاب صاروخ وروح عندها بس هي سخنه اووي
يوسف:-هههه لا شمس بنت عمك
ليان بصوت عالي:-نعااااام ليه ان شاء الله
يوسف:-رعد هيجي علي صوتك
ليان:-هههه تقراب منها ازاي………بقلم هاجر حسين
يوسف:-انا لما شفتها اعجبت بيها جدااا و دلوقت عارفة اني بحبها وعايز اتقدامله بس خايف من رعد ومن رد فعلو
ليان:-ماشي هساعدك بس لما تساعدني علشان انا قرابت اضايع من كتر الضرب كل يوم
يوسف:-هو انتي في سنه كام
ليان:-تانيه هندسه ليه
يوسف:-هو نقل الاوراق بتعك هنا ولا لسه
ليان:-لا لسه
يوسف:-تمام خاليه ينقلو وروحي الجامعه
ليان:-ماشي طب اعمل اي في اضرب كل يوم
يوسف:-عاندي معه بس لم تعاندي تبقي من بعيد عنو
وخاليكي قاسيه معه بصي ياليان اتجانبي رعد خالص ماتكليش معاها تقاعديش معه ماتتكلميش لم يجي يكلمك قوليلو مش فاضيه دلوقتي اقعدي في الاوضه واقفلي علي نفسك انتي مش بتسمعي رضوي الشربيني ولا اي
ليان:-بس انا ماقدرش اقعد من غير ماكل
يوسف:-يعني انتي سبتي الاكلام داااه كله ومردتيش غيرعلي دي……ابقي خدي اكل معاكي في الاوضه ياغبيه
ليان:-هههههه
تليفون يوسف ران
يوسف بخوف:-دااااه ررررعد
ليان:-هههه اوعي تقوله انك هنا
يوسف:-الووو ياكينج انت فين يابني
رعد:-انت اللي فين
يوسف:-انا كنت عندكم من شويه وليان قالت انك مش موجود
رعد:-كنت بتعمل اي يارروح امممك
يوسف:-انا كنت فاكر انك مش هتيجي فقولت اروح عندك علشان الوارق اخدو منك
رعد:-تمام ارجع هاتو وانا هاخلي ليان تددهولك
يوسف:-ماشي سلام
رعد:-سلام
وقفل رعد مع يوسف وران علي ليان
ليان:-نعم في حاجه وحشتك ولا ايه
رعد:-توحشيني بتاع ايه
ليان:-بتران ليه
رعد:-يوسف هيجي عندك اديه الاوارق اللي في المكتب
ليان:-اوك
وقفلو
يوسف:-اتطلعي هاتي الاوراق خالينا نخلص انا مش مستغني عن عمري
ليان:-ماشي
وجابت الاوراق
يوسف:-تمام ياختي لو احتاجتي اي حاجه انا موجود
ليان:-ماشي يايوسف
ومشي يوسف وراح الشركه
•••••••••
عند اسر كان بيمر علي المستشفى واتخبط في وحده
البنت:-مش تفاتح يا بني ادم انت
اسر:-انا ولا انتي ما انتي اللي ماسكه الفون
البنت:-المفروض انا مركزه علي الفون انت تفتح
اسر:-والله طيب اتفضل شوفي رايحه فين
البنت:-انت مالك اروح ولا مروحش امشي انت
مشي اسر وراح مكتبو
البنت:-لو سمحتي مكتب المدير فين
:-اهو قدامك
دخالت واول ما شافت اسر
البنت بخوف:-يا نهار ابيض خاليني اشرحلك
اسر:-اهدي انا متكلامتش……بقلم هاجر حسين
البنت:-انا جي وعايزه اشتغال في المستشفى واكيد هترفض
اسر:-هرفض ليه انت مغلطيش انا اللي مخدتش بالي
البنت:-يا نهار ابيض انا عارفه انك هترفض
اسر:-لا اتفضلي اقعدي
قاعده وادتو الوراق
اسر:-انتي لسه بتدرسي
البنت:-اااه في سنه تالته وحابه ادرب
اسر:-تمام يا فرح تعالي شوفي مكتبك
فرح;-ماشي
اسر:-انا مش بحب الهمال لازم تبقي دقايقه في شغلك علشان ممكن تثبتي وانتي بتدرسي
فرح:-بجد …
اسر:-داااه مكتبك
فرح:-شكرا لحضرتك
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في ڤلة رعد الهلالي
رعد راجع من الشركه
ليان:-اهلا ياكينج…اعتقد انك قولت احضرلك الغدا مش العشا
رعد:-لا انا اكلات باره كلي انتي …نضفتي الڤيلا
ليان لنفسها:-انضفها ااااه ومالو
رعد:- بكلامك انا
ليان:- اااه نضفتها انت مش بتشوف ولا ايه
رعد:-ليان اسكاتي …بقلم هاجر حسين
ليان:-عايزه اروح الجامعه
رعد:-لا مش هتروحي بعد الطلاق ابقا روحي براحتك
ليان:-لا يارعد انا عايزه اروح انا زهقت
رعد:-هههه زهقتي من يومين
ليان:-بجد يا رعد لو مش هروح الجامعة هقول لجدي
رعد:-هههه لا يا شيخه علي فكره انا هوديكي بس شغل البيت هيبقا عليكي برضو
ليان:-لا والله كده كتير
رعد:-خلاص خاليكي في البيت احسن
ليان بدموع:-حرام عليك والله انا عاملت ايه انا بكرهك …وطالعت الاوضة وقفالت علي نفسها
عدي يومين وليان مش بتخراج من الاوضة بتخراج لما بتاكد انو راح الشركه
ليان:-يعني مش سال فيا ماشي يا رعد
رعد خبط: -ليان
ليان:-………
رعد:-عارف انك سمعاني
ليان:-عايز ايه سيبني مالكش دعوه بيا
رعد فاتح الباب
ليان:-فاتحتو ازاي
رعد:- انا معايا نسخه تانيه
ليان:-عايز ايه
رعد:-انزالي نضفي
ليان:-وحيات امك
رعد بغضب:-……
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت صعيدي قاسي" اضغط على اسم الرواية