رواية صغيرة الرعد البارت الحادي عشر 11 بقلم رنا احمد عماد
رواية صغيرة الرعد الفصل الحادي عشر 11
في المستشفي ...
في غرفه رعد ...
رعد بغضب /بقول لحضرتك ايه انا بنادم عصبي وماليش خلق انا قاعد هنا بفلوسي وخلاص هخرج .
سالم بياس /خلاص ي دكتوره شكرا جدا لحضرتك بس هو ابني وانا عارفه كويس عنيد ومش هيقتنع .
انجي بدلع وواعجاب /تمام علي العموم انا بنفسي هبقا اجي اطمن عليه .
سالم بجديه /تشرفي ي دكتوره .
رعد يزهق/يلا ي بابا .
سالم بقلق /يلا ي سيدي ربنا يستر ..
في فيلا الشناوي ...
كان يسير عامر بضيق بعدما تحدث مع حنين يشعر بالضيق فهو بالفعل قد يدل يشعر أنها أصبحت تكرهه ولما لا فهو أخطا في حقها بالفعل لكن غروره فوق كل شي ...
عامر بغيظ /ماشي ي حنين أما اشوف اخرتها معاكي بس اني اخضعالك لا .
مالك باستغراب /ايه ي ابني مالك بتكلم نفسك .
عامر يزهق /من زهقي ي مالك .
مالك بجديه /ربنا يهديك ي عامر يلا علشان متتاخرش علي رعد .
عامر بجديه /لا خليك رعد لسه مكلمني وجاي مع بابا .
مالك بدهشة/ايه الجنان ده ازي يخرج وهو بالحاله دي .
عامر /مانت عارف رعد دماغه ناشفه وعمره مبيحب قعده المستشفيات ..
فاتن بجديه /صباح الخير .
مالك باستغراب /صباح الخير ي ماما مالك .
فاتن بارتباك /هيكون مالي هو الي حصل لاخوك ده كان شويه .
عامر /رعد الحمد لله زي الفل ي ماما وجاي هو وبابا في الطريق صمم أنه يخرج .
فاتن بحده/هو علطول كده رأيه من دماغه المهم انتوا جهزوا نفسكم ل حفله النهارده .
مالك باستفسار /حفله النهارده حفله ايه ..
عامر بغيظ وسخريه /حفله الليدي حنين افتتاح شركه الديكور بتاعتها النهارده .
مالك بسعاده /بجد طب كويس والله هي تستاهل كل خير .
فاتن بجديه وتحزير /المهم انك تبقوا جاهزين الحفله دي ابوكم وعمكم سعد عازمين فيها ناس مهمين اوي عايزنها حفله تليق باسم عائله الشناوي فاهمين .
مالك /حاضر ي ماما عن اذنكم بقا لاني رايح مشوار مهم .
فاتن بتحزير/عامر باشا اظن كلامي مفهوم وواضح وانا بحذرك من اي مشكله تحصل فاهم ..
عامر بهمس وتوعد /ده هتبقا ليلتها سوداء لو عملت الي بفكر فيه .....
في الاسفل ....
فاتن بصراخ /فله انتي ي فله .
هنيه بابتسامه /نعم ي مدام فاتن .
فاتن بجديه /فله فين .
هنيه /فله راحت تشتري شويه حاجات من بره علشان الحفله ي هانم .
فاتن بجديه /تمام خالوا بالكم كويس فاهمين .
هنيه /تحت امرك ي هانم .
حنين بابتسامه وهي تحمل الفساتين بيدها /صباح الخير ي مرات عمي .
فاتن بابتسامه /صباح الخير ي حنين ايه الفساتين دي .
حنين بابتسامه/دول علشاني انا وكارما وفله علشان الحفله .
فاتن بحده /فله مين دي الخدامه هتلبس فستان زي ده وتتسوا بيكم كمان ايه التخاريف دي ي حنين .
حنين بضيق /والله انا عمري معتبرتها خدامه زمان كانت اختي لكن دلوقتي هي مرات اخويا المستقبليه ي عني هتحضر الحفله كاواحده من افراد عائله الشناوي والفستان ده مش قليل عليها ابدا عن اذن حضرتك ي طنط ي ساتر وانا اقول عامر جايب الغرور ده كله منين .
رعد بابتسامه ولهفه /فله فله .
فاتن بضيق /حمد لله على السلامه ي رعد .
رعد بابتسامه وهو يقبل يدها /الله يسلمك ي امي عن اذنك .
فاتن بحده وغيظ /مش المفروض يكون عندي علم قبل مابني يخرج من المستشفى .
سالم بضيق /رعد مش عيل صغير وبعدين هو الي صمم أنه يخرج عن اذنك .
في المطبخ .
رعد بلهفه وابتسامه /فله فله .
هنيه بسعاده /رعد حمد لله على سلامتك ي ضنايا .
رعد بابتسامه /الله يسلمك ي داده فين فله .
هنيه بحزن /فله راحت تشتري شويه حجات بس انا لازم اتكلم معاك ي رعد ي ابني .
رعد بقلق /اتكلمي ي داده فيه ايه .
في شقه عارف والد رشا ..
كان يسير الي داخل المنزل وهو ينظر يمينا ويسارا بخوف شديد من الشيخ رابح .
سحر بجديه /هتفضل تنسحب زي الحراميه كده كتير .
عارف بغضب /كله بسبب بنتك الي عايزه تتدفن بالحياه اه لو اعرف طريقها مش هيكفيني فيها موتها .
سحر باستحقار /انت جاحد ومفيش فايده فيك ..
عارف بحده وغضب وهو يمسكها من ذراعيها /مفيش فايده في مين ي روح امك ده انا مش عارف حتي اشرب سيجاره حشيش والا حتي اقعد بره البيت بقيت عامل زي النسوان من الخوف والرعب .
سحر بغضب وكره وصراخ / الخوف ده انت الي عملته انت السبب يكون مفكرت انك تبيع بنتك .
عارف بشك /انت ايه ي وليه ي عني مش شايفك بتبكي وتنوحي زي زمان عليها زي ماتكوني عرفه طريقها .
سحر بارتباك /هعرف طريقها منين .
عارف بشك وغضب وتوعد /عارفه ي روح امك لو عرفت انك عارفه طريقها وبتقرطسيني لكون فاتح تربه واحده ودفنكم فيها انتوا الاتنين .
في جنينه فيلا المنشاوي ...
كانت تقف كارما بقلق فمنذ اخر مره لم تراه لم يسأل عنها كان يغتابها القلق عليه كان قلبها يدق بشده خوفا عليه لتذهب سريعا الي والده .
كارما بابتسامه /ازيك ي عم سيد ..
سيد بتعب /الحمد لله ي بنتي .
كارما بقلق /مالك ي عم سيد شكلك تعبان اوي .
سيد بتعب /من انبارح شايل الشغل كله علي دماغي ي بنتي تعبت .
كارما بقلق شديد /امال فين احمد مش بيساعدك ليه .
سيد بوجع/احمد تعبان شويه ربنا يشفيه .
كارما برعب /تعبان ماله ي عم سيد.
سيد /من انبارح وعنده كحه وسخونه ومش قادر يتحرك واقوله نروح ل دكتور مش راضي أما غلبني معاه .
كارما بقلق شديد وخوفا عليه /طالما مش قادر يتحرك ي عمي سيد ي يبقا لازم الدكتور هو الي يجي حالا ...
في شقه اسماء....
كانت تقف بجمود وهي تعد اعراضها للذهاب الي شقه والدها المغلقه منذ سنوات كانت تعد الأعراض وهي تندهش من حالتها لما لاتبكي لما لا تصرخ فما حدث معاها ليس بالقليل لكنها قررت أن لن تبكي علي من باعها وخائنها لن تبكي عليهم فخساره الدمعه عليهم لتقوم بالتحدي لذاتها ستصبح قويه ستتعلم وتصبح أيضا من سيدات الاعمال نعم سأجعلك تندم ندما شديدا 🙊🙊🙊🙊🙊🙊.
في فيلا نرجس ....
كانت تسير انجي بابتسامه وهي تتذكر ذلك الشخص الذي بابسط كلمه منه اختطافها الي عالمه الخاص وذلك ليس بالطبيعي أن يحدث معاها ف انجي مهران معروفه بجمالها وأنوثتها الذي تسحر كل من يراها ولكن لم يحدث ذات مره أنها وقعت في عشق إحداهم ولكن مع رعد الشناوي الأمر مختلفا ....
نرجس بضيق /حمد لله على السلامه ي هانم .
انجي بابتسامه ودلع /الله يسلمك ي نونو اسفه على التاخير غصبن عني .
نرجس بحده /انا مش هقرارها تاني اني اكلمك بالذوق فاهمه .
انجي بابتسامه/حاضر ي ماما مش هيحصل تاني بس انتي مالك متعصبه ليه كده .
نرجس وهي تتذكر فله /ابدا موضوع كده شغلني النهارده في المستشفي ..
انجي بدلع وواعجاب /مش حضرتك بس الي شغلك حاجه النهارده في المستشفي انا كمان شغلتني حاجه حلوه اوي .
نرجس باستغراب /حاجه ايه قصدك ايه.
انجي بابتسامه /مش وقته ي ماما لاني هموت وانام لاني مطبقه من انبارح سلام ي عسل .
نرجس بياس /مفيش فايده فيكي ده مين الي جاي الصبح كده لتتفاجا نرجس ب فله ..
نرجس بابتسامه /انتي .
فله بضيق وغضب /انا عايزه اعرف بالظبط انتي ليه قولتيلي كده ليه دمرتي أحلامي الصغيره الجميله انا خلاص بقيت خايفه من كل حاجه مبقتش عارفه ادي أمان ل حد حتي البنادم الي طول عمري بحبه وبحلم بالي للحظه الي هكون فيها مراته بقيت خلاص كرههها وخايفه منها ليه .
نرجس بدمع وحنين للماضي /عايزه تعرفي ليه كده علشان حاسيتك زي بنتي علشان مش عيزاكي تشوفي الي انا شوفته انا كنت زيك بالظبط بنت صغيره وحلوه بشتغل خدامه في بيت ناس أغنياء حبيت ابنهم وهو كمان حبني غلطتنا الوحيده أننا اتجوزنا في السر وغلطتي انا الوحيده اني جريت وراء الحب ده ومفكرتش في أي حاجه تانيه فجاه لقيت نفسي في الشارع وابني ال ملحقتش احفظ ملامحه متاخد مني ولحد دلوقتي برغم كل الي انا فيه مقدرتش اخده .
فله بخوف شديد /طب وهو اتخلا عنك .
نرجس بوجع/بصراحه لا بس الضغوطات كانت اكتر منه ابوه وأخوه ومراته كانوا عباره عن عصابه بتتحرك علي الارض هو كان عمله نادره في وسطهم فمقدرش لوحده يقف قصائدهم .
فله بعشق وثقه /بس انا واثقه في رعد أنه مستحيل يتخلا عني رعد أقوا من اي حاجه .
نرجس بابتسامه /خلاص براحتك اعملي الي انتي شيفاه صح بس خالي بالك من نفسك ولو احتاجتيني أما موجوده اتمنا يكون حظك احسن من حظي .
كانت تسير فله الي الخارج بشرود كانت تفكر برغم خوفها الشديد بالامس إلا أن قلبها قد تفوق عليها يخبرها بأن معشوقها لن يسمح بذلك الشي ابدا فليس بعد أن تحققت المعجزه بأنها ستصبح زوجه رعد تتخلا عنه بسهوله لمجرد وجود ذلك الشك المحتمل سأكون (صغيره الرعد )مهما يحدث ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
في أحدا الكافيهات الفاخمه ....
كانوا يجلسون اياد وحماده ونور .
اياد بابتسامه /مش عارف اقول لحضرتك ايه انك قبلتي العزومه.
نور بابتسامه حنان /حضرتك متعرفش حماده انا بحب حماده وبحب الاطفال عموما .
اياد بإعجاب /بصراحه حضرتك رقيقه فعلا .
نور بخجل /شكرا جدا ل حضرتك بس انا لازم امشي لاني اتاخرت علي بابا .
اياد بابتسامه وسعاده واعجاب بها /حاضر انا هوصلك حالا .
في فيلا الشناوي ....
في المطبخ ...
فله بابتسامه /معلش اتاخرتي عليكي ي داده عايزين نعمل اكله جامده كده ل رعد .
هنيه باستغراب /سلاما قولا من رب رحيم انتي كويسه ي بنتي .
فله بضحكه ساحره /هههههههه انا عارفه انك هتقويلي عليا مجنونه بس انا خلاص عقلت بس يلا الله يخليكي علشان نروح ونيجي قبل الحفله .
رعد بابتسامه ساحره /بس رعد وصل من بدري .
فله بابتسامه وسعاده وعشق/حمد لله على السلامه الدنيا كلها نورت .
رعد بحب /بنورك اجهزي بقا علشان الحفله لاني محضرلك فيها مفاجاه حلوه اوي هتعجبك فستانك في اوضتك عايزك اميره اليليه.
فله بقلق /فستان انا هقعد اخدم علي الناس بس مش هخرج هفضل هنا في المطبخ .
رعد بعشق وثقه /انتي ملكه فاهمه مكانك بره وسط النجوم الي انتي هتكوني القمر بتاعهم وقمري انا كمان اجهزي ي فلتي ...❤️❤️❤️❤️
كانت تنظر أمامها بشرود وكأنها مغيبه عن العالم هل بالفعل قد استمعت منه ذلك الحديث هل حقا يراها ملكه هل سيعلنها زوجه له أمام العالم سيتحدا بها كل الصعاب حقا ي حبيبي فعشق لك لن يكون سرابا ستكون مالكا علي قلبي ساتحدا بك الصعاب سأعيش لسعادتك فقط لن أسمح بتتدمير ذلك العشق ابدا سأصبح فله جديده تعيش لعشقك فقط ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
في شقه سمر ..
كان يجلس حمزه بقلق وهو ينتظر سمر فهو ينتظرها منذ وقت من لحظه مااتا باخواتها من المدرسه لينصدم وهو يراها تخرج بدموع من شقه والده .
حمزه بقلق /ايه ي سمر ايه الي وداكي عند بابا .
سمر بدموع /كنت بحاول ي حمزه اخليه يرضا علينا ويتمم جوازنا بس مفيش فايده .
حمزه بحنان /حبيبتي ابويا قدامه وقت لحد مايستوعب صدقيني لما يعدي قوت هتلاقيه هو الي بيباركلنا بنفسه .
سمر بوجع ودموع /بس هو عنده حق ي حمزه انت متنفعش تتجوز واحده .
حمزه وهو يقطاعها /اوعي تكملي كفايه بقا انا مصدقت انكي تصفي وتنسي سمر انت حبيبتي من زمان وربنا انشاء الله هيباركلنا جوازنا وهنعيش في طاعته وبس واكيد وهو هينورلنا طريقنا ماشي ي عروسه.
في فيلا الشناوي....
في الجنينه .
كارما بقلق وخوف /خير ي دكتور ايه الاخبار .
الدكتور /انتي كلمتيني في الوقت المناسب ده حمه شديده .
سيد برعب /ي حبيبي ي ابني حمه اتاريك سخن مولع ربنا يشفيك ي ضنايا .
احمد بتعب شديد /متقلقش ي بابا انشاء الله هكون كويس .
الدكتور /العلاج ده لازم ياخد منه حالا ويتعملوا كمدات كل شويه عن اذنكم .
سيد /ربنا يخليك ي دكتور اتفضل اوصلك .
كارما بقلق شديد /الف سلامه عليك .
احمد بابتسامه تعب /الله يسلمك طمنيني عليكي عامله ايه انتي .
كارما بمرح /وانت كنت سألت فيا ها .
احمد بضحكه خفيفه /حرام عليكي مين فينا يسال علي التاني وبعدين انا اسف حقك عليا .
كارما بحنان /ولا يهمك المهم أن تكون كويس .
لتتضع يدها علي جبينه لتتفحص حرارته ليمسكها سريعا وهو ينظر إليها بقلق .
كارما بثبات /اظن مش عيب اني اشوف حراره جوزي عن اذنك .
قالتها سريعا ورحلت سرقت قلبه بكلماتها وذهبت حقا هو يعشقها لكن لا أحد يعلم بزواجهم فهو فعل ذلك خوفا عليها من أن يراها احد فهي بالنسبه له كالملكه المتوجه الذي يغشا أن يحدث بها اي خدش حتي وإن كانت كلمه ❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
من أمام الفيلا ....
كانت تقف رشا وهي تنظر الفيلا بانهبار شديد .
مالك بابتسامه /ايه رايك عجبتك الفيلا .
رشا بانبهار /تحفه بجد ربنا يذيدكم ..
مالك بابتسامه /طب يلا ندخل .
في الداخل .....
في غرفه حنين .
حنين بابتسامه واعجاب /ايه القمر ده ي فله يبختك ي سي رعد .
فله بابتسامه وارتباك /ربنا يخليكي ي حنين تسلمي .
كارما بابتسامه /الف مبروك ي حنين علي الشركه ..
حنين وهي تحتضنهم بحنان /ربنا يخليكم ليا ي غالين يلا بقا نعمل الميك اب علشان منتاخرش علي الحفله .
في الاسفل .
رشا بابتسامه /مساء الخير ي أهل البيت .
فاتن بحده /ايه ده انتي داخله زريبه مين دي ي مالك
مالك بجديه /دي اخت واحد صاحبي ي امي جبتها تشتغل بدل فله وبالذات هتحتاجيها النهارده .
فإتن بغضب /مش عجبني ماشيها دي اشكال تشتغل في فيلتي انا فاتن المنشاوي .
رشا بسخرية /جرا ايه ي حاجه بالراحه علي نفسك شويه انتي كبيره في السن ي عني ممكن تقعي في اي لحظه .
فاتن بغضب /وقع عليكي حيطه يبعيده انتي مش عارفه انتي بتكلمي مين .
رشا باستفزاز /والله مش هتفرق ي هانم كلنا ولاد تسعه ي عني لقدر الله اتوبيس معدي كده يخبطك وشك هيكون شوارع هي بتبقا نيات لتتحدث بهمس هي مالها والدتتك ي مالك عامله زي صفيه العمري في ليالي الحلميه كده ليه .
مالك بضحكه خفيفه /ههههه ي بت كلي عيش الله يخربيتك .
فاتن بحده وغضب / اتوبيس لما يشيلك ي بعيده شكلك هتشوفي ايام سوده انتي ي بت انتي روحي علي المطبخ انا لولا أني محتاجاكي النهارده كنت اتصرف معاكي بطريقه تانيه يلا .
رشا بجديه /حاضر ي هانم استعنا علي الشقا بالله .
في غرفه حنين ...
كانوا يقفون الثلاثه وهم كالاميرات يستعدون للنزول .
في الاسفل .....
مالك بابتسامه فهو يعشق كارما كاخته /انا هجيب كارما ي عمي .
رعد بابتسامه وعشق /وانا هنزل فله .
عامر بتحدي وغرور /وطبعا انا هجيب جنين ماهي ملهاش غيري .
امجد وهو في قمه شياكته وهو يوقفه بيده /لا ليها خطيبها ي عامر ...
تفتكروا ايه الي هيحصل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صغيرة الرعد" اضغط على أسم الرواية