رواية صغيرة الرعد البارت الخامس عشر 15 بقلم رنا احمد عماد
رواية صغيرة الرعد الفصل الخامس عشر 15
في شركه حنين ...
كان يقف عامر بدموع فرحه كبيره فذالك الاعترفين منها كفيل باسعاده مدا الحياه هل بالفعل حبيته تحمل في أحشائها طفل منه هل بغبائه كان سييضيع ذلك الفرحه الذي تسوا العالم بأكمله والاعتراف الثاني الذي هو كان بالفعل متأكدا منه لكن كلماتها هي كان بمثابه فرحه طيبت جراحه ليحتتضنها بدموع وسعاده ولا يختلف حالها عنه فكانت تحتضنه بعشق واشتياق .
عامر بسعاده وعشق /بجد ي حبيبتي حامل بجد .
حنين بابتسامه /ايوه ي عامر حامل .
عامر بابتسامه /طب ليه مقولتليش ليه خبيتي عني .
حنين بوجع والم /وهو الي انت عملته فيا شويه ي عامر كنت هقولك ازي وانت خليت اول ليله لينا سواء تكون أسواء ليله في حياتي .
عامر بابتسامه وسعاده /خلاص خلاص ي روحي مش عايزين نتكلم في الي فات خلينا في دلوقتي صدقيني ي حنين انا اتغيرت وانت هتشوفي ده بنفسك .
امجد بغيظ وحده /مشاء الله وهتوريها ايه كمان ي عامر .
عامر باستفزاز وهو يحتضنن حنين /وانت مالك واحد ومراته بتتدخل ليه انت .
امجد بغضب /انت هتستعبط مراتك ازي ي عني .
عامر باستفزاز /ايه اغنيها ولا ايه مراتي زي الناس عندك مانع .
امجد بحده /ماتردي ي حنين ساكته كده ليه .
حنين بجديه /معنديش حاجه أقوالها ي امجد اظن جوزي قدامك وهو الي بيتكلم .
امجد بغيظ /ي عني ايه كنتي وخداني كبري سلمه علشان تغيظي حبيب القلب وترجعوا لبعض مش كده .
عامر باستفزاز /بالظبط كده كويس انك عرفتها لوحدك يلا ورينا عرض كتافك .
حنين بحده /متعش دور المظلوم ي امجد انت كنت عارف ده كويس وعارف اني عمري محبيتك .
امجد بغيظ وتوعد /طيب ي عامر ماشي ي حنين قسما بالله مهسيبكم .
عامر بابتسامه استفزازية /ماشي ليه متقعد شويه .
حنين بابتسامه /هههههه حرقنا دمه .
عامر وهو يحملها بابتسامه /يلا بقا ي ملكه علشان نروح .
حنين بابتسامه /لسه عندي شغل ي عامر .
عامر بابتسامه /متقلقيش عمري مهمنعك عن شغلك انا خلاص عقلت بس بجد انتي وحشاني اوي افهمي بقا .
حنين بخجل من تلميحاته /حاضر بس خالي بالك علي البيبي .
عامر بعشق وهمس /ده انا بموت ف البيبي وأمه والله العظيم ......
في فيلا الشناوي ...
كانت تقف رشا بدموع وفرحه تكفي العالم وهي تسمع ذلك الشئ الذي تمنت سماعه من اول لحظه بينهم لتحدث بعد تصديق .
رشا بصدمه /انت قولت ايه ي مالك طلبتني للجواز صح .
مالك بضحك /هههههه ايه ي مجنونه بقالك ساعه مصدومه بتحبيني اوي علشان كده هطيري من الفرحه .
رشا بمرحها المعتاد /لا خالص علشان هتتدفعلي مصاريف الكليه كنت محتاره ادفعهم ازي .
مالك بغيظ /كنت عارف انك ماديه حقيره .
رشا بضحك وعشق/هههههه انت الي بتسال سوال مش منطقي انا مش بحبك انا بموت فيك والله من اول لحظه شوفتك فيها من اول مانقذتني ووقفت جنبي وعملت كل ده علشاني وانا عمري متمنيت غيرك سبب من الأسباب الي خلاني فرحانه اني اشتغل هنا علشان ابقا جنبك اشوافك طول الوقت قصادي ابقا عارفه كل اخبارك .
مالك بعشق /ياااه انتي مش عارفه انا مبسوط ازي دلوقتي طول عمري كنت متمني بنت زيك بس عمري مكنت حاسس اني هلاقيها لحد ماشوفتك قدامي في الاول قولت ده معروف ومساعده لكن اكتشفت بعد كده اني بحبك ومش اي حب ي رشا .
رشا بسعاده /وانا بحبك اوي والله .
مالك بحزن /بس فيه مشكله حكايه انك قاصر دي وطبعا مش هينفع اطلبك من ابوكي انا علي أتم الاستعداد اني اعمل كده وواوجه العالم كله علشانك .
رشا برعب /لا ي مالك اوعا ابويا لو عرف الجوازه دي مستحيل تتم وانا بحبك وعيزاك ومش هقدر ابعد عنك ابدا .
مالك بابتسامه /حبيبتي طب والعمل .
رشا بابتسامه /فيه عمي محمود مقاطع ابويا لانه مكنش عاجبه أحواله بيحبني اوي اوي وانا كنت علطول بروحله من ورايا ابويا هو الي هيفيدنا في الموضوع ده نكلمه وهو مش هيتاخر ..
مالك بجديه /انتي وثقه فيه .
رشا بابتسامه /واثقه فيه جدا جدا متقلقش .
مالك بعشق /بحبك .
رشا بحب /وانا بموت فيك .
في غرفه فاتن وسالم ..
سالم بحده /انتي عايزه ايه من رشا ي فاتن .
فاتن بارتباك /هكون عاوزه ايه من الخدامه دي ي سالم .
سالم بحده /والله انا الي بسألك قسما بالله ي فاتن متحاولي تتدوري وراء البت دي علشان تخربي حياتها وحياه ابني قسما بالله لتبقي طالق .
فاتن بغضب /انا بحامي ولادي ي سالم بيه متخيل احفادك هيكونوا وضعهم ايه لما يتربوا علي ايد فله ورشا الخدامين الي بيفهموش حاجه .
سالم بضيق /كفايك أنهم بنادمين وبيحسوا وعندهم مشاعر وبيحبوا ولادنا بجد المظاهر مش كل حاجه ي فاتن هانم ياما فيه ناس لابسه ومتلمعه بس معندهاش احساس وانا عرفتك وانتي حره ..
فاتن بشر /ولو انا مستحيل اقبل بكده ابدا اخلص بس من موضوع رعد وفله وافوق لست رشا ومالك انجي انجي هي المفتاح ......
في المدرسه ....
كانت تجلس اسماء وهي تنتظر ذلك المدرسه الذي ستاساعدها في إكمال دراستتها ...
اميره بابتسامه/مدام اسماء .
اسماء بابتسامه /مس اميره .
اميره بمرح /لا مش ايه بقا ده احنا قريبين في السن خالص قوليلي اميره وطبعا معندكيش مانع نبقا أصحاب ..
اسماء باحتياج /ياريت انا فعلا ماليش حد ومحتاجه اي حد جنبي .
اميره باستغراب /ليه بعد الشر مش بنوتك الحلوه الي علي دراعك دي .
اسماء بابتسامه /ايوه دي كل حياتي ملك بنتي .
اميره بابتسامه/ربنا يخليهالك فين باباها .
اسماء بكره وغل /مات مات من حياتنا وانتهاء ..
اميره بحنان /واضح أن الموضوع كبير انا كمان زيك بس هو مامتش بالنسبه الي انا الي مت بالنسبه اله تعالي نقعد وتحكي سواء يلا ......
في شقه فادي ....
فادي وهو ينظر في ساعته بغضب لتاتي صوفيا .
فادي بغضب/كنتي فين ي هانم لحد دلوقتي .
صوفيا بدلع مصتنع /ايه ي بيبي انت غيران ولا ايه .
فادي بحده /بقولك ايه الشويتون دول مش عليا ده انا فادي انطقي كنتي فين .
صوفيا بدلع وخبث /كده برضه لا انا زعلانه منك مش النهارده عيد ميلادك كنت بجبلك هديه .
فادي برغبه وهو ينظر لها /انتي عارفه انا عايز ايه .
صوفيا بخبث /عنيا خد شور عقبال ماجهز .
فادي بغمزه /هوا .
صوفيا وهي تمسك المنوم بيدها /هو ده الي هيخلصني من قرفك مستحيل اسيبك تلمس مني شعره واحده ونهايتك قربت ي فادي وهاخد حق اخويا ...
في فيلا الشناوي .....
كانت تجلس فله بقلق شديد تشعر وكان شي ما راح يحدث ...
رعد بابتسامه /حبيبتي مالك قلقانه كده ليه ده فرحنا بكره .
فله بقلق /قلقانه اوي ي رعد .
رعد باستغراب /قلقانه من ايه ي عمري كله .
فله بقلق /معرفش ي رعد حاسه ان فيه حاجه هتحصل .
رعد بابتسامه ساحره /ده توتر عادي بس اطمني ي قلبي مفيش حاجه هتحصل هنتجوز غصبن عن عين اي حد.
فله بقلق /الناس كلها مستكترين عليا الفرحه ي رعد .
رعد وهو يقبل يدها بحنان /طول مانا جنبك اوعي تشغلي نفسك بحاجه الفرحه دي هنعيشها سواء وبس بحبك ي صغيره الرعد ❤️❤️❤️.
فله بابتسامه وعشق /وانا بعشقك ي حبيبي .
في المستشفي ..
في مكتب نرجس .
كانت تسير ذهابا وإيابا وهي تفكر في ذلك العرض ماذا تفعل تعود إليه مقابل معرفه ابنها أما تحاول هي الوصول بذاتها لكن السؤال الأهم الذي تسأله هي ل قلبها هل مازال يعشقه هل بالفعل لايتمنا أن يكون بين يديه فبالفعل هي مازالت تعشقه تتمناه هو وابنها ولا تتمنا غير ذلك لتتخذ بالفعل القرار لتذهب إليه سريعا .....
في مكتب انجي .....
كانت تجلس بغيظ وغضب بعدما قرأت جميع المواقع الذي نشرت خبر زواج رعد الشناوي لتتضغط علي يدها بغضب شديد فكيف لذلك الخدامه أن تنتصر عليها فيقطاعها طرقات الباب لتاذن لطارق بالدخول .
فاتن بغرور /ازيك ي دكتوره .
انجي بابتسامه وفرحه /مدام فاتن اهلا وسهلا اتفضلي .
فاتن بجديه /بصي بقا انا مبحبش الف والدوران انا عارفه انك معجبه ب رعد .
انجي بارتباك /مدام فاتن أنا .
فاتن بجديه /اسمعي اخر الكلام قولتلك انا مبحبش الف والدوران انا واثقه من الي بقوله وعيزاكي تتدافعي بقا عن الحب ده .
انجي باستغراب /حضرتك قصدك ايه .
فاتن بشر /فرح فله ورعد بكره ومهمتك ان الفرحه ده ميكملش .
انجي بانتباه /وده هعمله ازي .
فاتن بجديه /اسمعي دي مهمتك أن كل همي أن ابني ميتجوزش الحساله دي واظن انك مش ساهله وتقدري تنفذي وتكوني مكانها .
انجي بخبث /تمام ي مدام فاتن اعتبريه حصل .
في شقه رافت والد نور .
رافت بابتسامه /نورتنا ي اياد ي ابني .
اياد بابتسامه /ده نور حضرتك ي عمي بصراحه اتفاجات لما حضرتك كمان مهندس بس مشاء الله تصاميتك هايله ليه بطلت .
رافت بحزن /بعد وفاه والده نور الله يرحمها الدنيا اسودت في وشي مبقاش ليا مزاج لاي حاجه خالص .
اياد بابتسامه /ربنا يدي حضرتك الصحه وطولت العمر .
رافت بابتسامه /تسلم ي حبيبي اهي نور جات اهيه.
نور بابتسامه /مساء الخير .
رافت بابتسامه /مساء النور ي حبيبتي اقعدي بقا مع البشمهندس عقبال ما عمله فنجان قهوه .
نور /ارتاح حضرتك انا الي هعمل .
رافت بابتسامه /لا ي حبيبتي انا الي هعمل اقعدي انتي .
اياد بابتسامه /أنا آسف .
نور باستغراب /علي ايه .
اياد بابتسامه /علي اني جيت كده فجاه بس بصراحه كنت حابب أنها مقابله تكون علي طبيعتها انتي طبعا عارفه ظروفي و .
نور بابتسامه /من غير ماتكمل ي بشمهندس انا متفاجاتش لاني طبعا بطييعه شغلي وخبرتي طفل صغير زي حماده سهل اني اعرف قصده ايه .
اياد بابتسامه /وبصراحه فرحت جدا لما قال ان حضرتك مش متجوزه .
نور بجديه /انا صحيح دلوقتي مش موجوزه لكن قبل كده كنت متجوزه ي عني مطلقه ي بشمهندس .
اياد بصدمه /أيييه .
نور بحده /الي سمعته ايه مالك اتفاجات ليه طب ماحضرتك كنت متجوز ومخلف كمان هي الست الي بتتطلق مينفعش تتجوز زي البنت العاديه لكن طبعا الرجاله تامر وتتشرط مش كده انا اسفه ي بشمهندس طلبك مرفوض .......
في شقه حمزه ...
كانت تذهب سمر ذهابا وإيابا بقلق بالغ فتمر في الساعات ولاتعرف شي عن حمزه هاتفه المغلق يثير قلقها بشده فقد تأخر الوقت كثيرا ماذا حدث لتزعم علي الاتصال بوالده .
سمر بخوف ولهفه /عمي محمود .
محمود بغضب /ايه متصله في وقت زي ده عايزه ايه .
سمر بقلق بالغ /عمي محمود انا قلقانه اوي علي حمزه الوقت اتاخر وتلفونه مقفول ابوس ايدك بص عليه في السوبرماركت.
محمود بحده /اولا انا تعبان وقولتلك قبل كده انتي وجوزك ملكوش علاقه بيا وبعدين الساعه لسه 11اظن انتي عارفه كويس أن كده مش متأخر هو انا برضه الي هقولك ي بتاعه الليل واخره وتلاقي عايزه يفتح للفجر علشان يصرف عليكي انتي وأخواتك الهم الي بلا نفسه بيه .
ليغلق محمود الخط لتنساب دموعها بغزاره فلماذا بالحد يرحمها في ذلك العالم لتنظر الي السماء لتبتسم الي الله سبحانه وتعالى فكل همها هو ارضاء الله عز وجل لتسرع هي سريعا الي السوبر ماركت للاطمئنان علي معشوقها ...
في فيلا الشناوي .....
رعد بابتسامه وهو يحتضن مالك /الف مبروك ي حبيبي الف مبروك .
مالك بسعاده /تسلملي ي حبيبي .
فله بابتسامه ومرح /مبروك ي شوشو .
رشا بسعاده /حبيبتي ي فيفي .
رعد بابتسامه /اخلص فرحي علطول وهعملكم فرح يتكلم عنه العالم كله .
سالم بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي ولاد الف مبروك .
فاتن بقلق /مبروك علي ايه .
سالم بحده /مالك خطب رشا .
فاتن بغضب شديد /نعم ده ازي ي عني .
رشا بمرح وهمس /ي خساره قولت خبر زي ده هيجبلها جلطه ونخلص منها بس مفيش امل .
سالم بغضب وتحزير /هو ايه الي ازي زي الناس .
فاتن بغضب /هو فيه انشاء الله مكتوب عليا اللي ولادي يتجوزوا خدامين ملهمش اصل .
فله بدموع /عن اذنكم .
رعد بلهفه وهو يمسك يدها/استني ي فله ايه الي قولتيه ده ي ماما .
مالك بجديه /ماما انا بحب رشا وهتجوزها ياريت حضرتك تفرحي معانا ولينا .
سعد بغضب جحيمي /ابنك عامر فين ي سالم .
سالم بقلق /عامر فوق في اوضته مالك ي سعد .
سعد بحده /ابنك ده نهايته علي ايدي عامر ي عامر .
ليسرعوا جميعا الي غرفه عامر ..
في غرفه عامر ...
كانت يذهبون في نوم عميق في احضان بعضهم البعض فقد اشتاقوا لبعض كثيرا ليفيق عامر علي انزاعاج طرقات الباب .
عامر بحده /انا عارف مين الي برا كنت متوقع .
حنين بنعاس /ايه ي حبيبي فيه ايه .
عامر وهو يقبلها بشغف /ارتاحي انتي ي حبيبتي علشان البيبي انا هخرج .
في الخارج ..
عامر وهو يغلق /ايه فيه ايه .
سعد بغضب /انت ايه الي عملته ده ي افندي .
عامر ببرود /عملت ايه مش فاهم وضح .
سعد بغضب /قبل ماوضح سبني اجيب الكلبه دي من شعرها .
عامر بغضب /عندك هنا تتدخل فين حنين نائمه وتعبانه وانا مش عايز ازعاج .
رشا بمرح /ي فضحتي حنين معاك جوه استغفر الله العظيم يارب لا ي حاج ادخل اغسل عارك دي فضيحه ميتسكتش عليها .
فله بضحك /ههههه اسكتي انتي ي بوتاجاز .
سالم بحده /متخلصنا ي ابني وقولنا ايه الي حصل .
عامر بابتسامه استفزازية ل سعد /مفيش ي بابا رديت حنين ورجعنا لبعض ايه المشكله .
فاتن بفرحه /لوووووووي تسلملي ي عامر انت الي دايما نصافني.
رشا بمرح وهمس /الهي ينصفوكي في جهنم ي بعيد ويتوصوا فيكي في الشوي .
سعد بغضب /طب هاتها وفرحكم في ميعاده وانا هحاسبك حساب عسير انت وهي علي عملتكم السوداه .
عامر ببرود /لا مش هينفع فرح دلوقتي اصل حنين حامل ومحتاجة راحه .
سعد بغضب وصدمه /ايه حامل ازي .
حنين بقوه بعدما ارتدات ملابسها /ايه الي ازي حامل من جوزي ي بابا اسمعني ي بابا انا خلاص مبقتش شيفاك الصوره الي في خيالي فأحسن ل حضرتك انك أرضا بالامر الواقع وتقبل جوازنا .
سعد بحده وشك في حديثها /براحتك ي حنين .
سالم بابتسامه /الف مبروك ي حنين عن اذنكم انا رايح الشركه ابقا حصلني ي رعد معلش ي ابني هنخلص كل حاجه النهارده انشاء الله علشان تفوق لفرحك .
رعد بابتسامه /حاضر ي بابا هحصلك علطول .
فله وهي تحتضن حنين /مبروك ي حبيتي ربنا يقومك بالسلامه .
رشا بابتسامه /الف مبروك ي حنون هاتيها بت مزه زيك كده علشان اكيد انا هجيب واد مز انا ومالك فنجوزهاله وأمرنا الله .
حنين بابتسامه /ايه ده انتي ومالك ده البت كارما بقا كان عندها حق بقا لما كانت شاكه علي العموم ربنا يخليكم ليا ويسعدكم يارب .
كارما بابتسامه /امال ايه ي بنتي ده انا المفتش كارما الي يفهمها وهي طايره .
الفتيات بسعاده وضحك /هههههههه.
رعد بابتسامه /الف مبروك ي عامر يتربا في عزك يارب .
مالك بحنان /الف مبروك ي حبيبي .
عامر بسعاده /الله يباركلك فيكم يلا شدوا حيلكم انا مش هجوز الواد غير الي بنت عمه .
رعد بابتسامه وتمني وهو ينظر إلي معشوقته بعشق /انشاء الله ي عامر ...
في شركه الشناوي ....
كانت تسير نرجس بخطوط بطيئه كانت تفكر في ذلك القرار الذي اتخذته لتقف أمام السكرتيره .
نرجس بابتسامه/ سالم بيه موجود .
السكرتيره بابتسامه /للاسف ي هانم هو مشغول شويه بس رعد بيه موجود رعد بيه رعد بيه .
رعدبانتباه /خير ي داليا .
داليا بابتسامه /الهانم كانت عايزه سالم بيه .
رعد بابتسامه /اتفضلي حضرتك اؤمري .
نرجس بانتباه وشعور غريب يجتاحها /انت رعد ابن سالم .
رعد بابتسامه /ايوه انا ي افندم اؤمري معلش بس همضي الاوراق دي وافضا ل حضرتك .
كانت تنظر إليه بشعور غريب فلاول مره تراه عن قرب لهذه الدرجه كانت دائما تراه علي شاشات التلفزيون الصحف تنظر إلي عيناه الزرقاء الذي تشبها عيناها بالفعل تبتسم إليه وكان قلبها يخبرها بأنه هو صغيرها تنظر إلي كتابته بيدها اليسري كما هي عادتها لتبتسم وقلبها يخفق بشده .
رعد بابتسامه /اؤمري حضرتك اسف لتأخيري .
نرجس بشعور ام مشتاقه /انا زي اخت سالم بالظبط معرفه قديمه واتولدت علي ايدي تعال في حضني ي حبيبي .
لينصاع إليها رعد انصياع غريب لذلك السيده ليترمي في أحضانها سريعا ليشعر بدفا رهيب أما هي فكانت تبكي بشده فلا تصدق أنه في أحضانها .
ليخرج سالم لينصدم فمن الواضح أنه انكشف السر الوحيد الذي كان يستغله لرجوعها إليه من جديد لتنظر هي إليه بانتصار .
نرجس بانتصار ودموع سعاده لا توصف /خلاص ي سالم عرضك بقا مرفوض ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صغيرة الرعد" اضغط على أسم الرواية