رواية عشيقتي ام جارتي الفصل السادس عشر بقلم نوران عباس
رواية عشيقتي ام جارتي الفصل السادس عشر
ظابط/افندم دليل ايه ومراةمين
المحامي/دليل ان الاستاذه ايه تبقي مراة مهندس ادم وهو معرفش يقول من ساعتها عشان الدليل ماكن شمعاه اتفضل قسيمه اهي اتجوزوا من أسبوعين وكانوا في الجونه شغل وشهر عسل ونزلت عشان رساله جات علي موبايل صاحبتها ان مراة عمها تعبانه
ايه/بصدمه ازاي ازاي
اادم بسرعه عليها لتغلط/اهدي يا حبيبتي اسف اني مادفعتش بس ماكنش معايا دليل اسف اسف وبرق ليها عشان تسكت وهي خافت وسكتت
عاصم/يعني ايه ده تزوير يا باشا يعني ايه تتجوز ليه هااذا كانت هي لسه سايبه بيت عمها من أسبوع اتجوزت ازاي من أسبوعين ها
ادم/اتجوزتني يا فندم حبينا بعض وهي خافت من عمها وانا اصريت عليها بس نتجوز عشان كنت خايف عمها يرفضني عشان كارها وبقت مراتي بعد اقناع جامد بس مراتي ورقا بس علي ماتقدم ويبقي قدام الناس وانا بحبها بجد وماهمنيش وهي ماقلتش لحد ولا صاحبتها ولا انا لصاحبي حتي عشان كده يبقي حوار اتحل
ظابط/والله يا أستاذ ادم انا قدامي اتنين بس هي تقول هي مراة مين انت بقسيمتك وهو من غير قسيمه اااه صحيح أي ماذون بيدي ورقه للعرسان عشان لو سافروا علي ماقسيمه تطلع هي فين
عاصم/ها اهه الورقه وقعت مني ياباشا مش معايا
ادم بسخريه لا والله وقعت دي حاجه تقع منك يا فندم دلوقتي العقد قدامك وهي كمان تقدر تتاكد من صحة العقد
سيد /ااه يا فاجره تتجوزي من ورانا عشان كده رفضتي عاصم بيه وكان رايح يضربها
ادم/لسه متخلقش الي يمد ايده علي مراتي انت فاهم فوق باشا يلا نخلص لا مركزي لا ولا مراتي وصاحبي وصاحبتها نقف اكتر من كده
ظابط/انهي جوزك يا مدام انتي فعلا اتجوزتي المهندس ادم ادم بصلها هنا الي هو انقذيي نفسك بس
ايه/انا بقول لحضرتك من الصبح ان الأستاذ ده مش جوزي وانت مش مصدقني حضرتك دلوقتي هتصدقني عشان في دليل اه ادم جوزي اتجوزنا عشان زي ماقالك ممكن امشي بجد انا تعبت وحسبي الله ونعم الوكيل
ظابط//اسف والله بس احنا كل يوم بنشوف اشكال مايعلم بيها الا ربنا يعني ولازم اشوف دليل اما بقي الاستاذعاصم والأستاذ سيد هتتفضلوا معانا بلاغ كاذب وادعاء انها مراتك اتفضل انت أستاذ ادم وماتقلقش
سيد/ليه يابيه انا مالي هو الي بلغ وادعي انها مراته ها ليه
ظابط/وحياة امك وانت سكت لا وكمان طلبك شاهد وكنت هتخرشم البت ايه فوق يا راجل انت اتفضل يا ادم باشا وشكرا
ومشوا واتحبس عاصم وسيد احسن احسن
روح/ممكن افهم ايه الي حصل ده ازاي أصلا فيه قسيمة جواز ها ممكن افهم ازاي تعمل كده ها ازاي
ايه/انت ازاي تعمل كده انت استغليت امضيتي الي موجوده في شركتك وعملت كده لا دين ولا شرع ولا ادب يخليك تعمل كده انت ايه يا اخي ليه حرام عليك
ادم/امال كنت اسيبك تتدبسي مع الي جوه ده وهو بيقول جوزك جوزك والله انا ارجم ولا كان عجبك بجد وعايزه الفلوس منا فلوسس برده
طخخخخخخخخخخخخخ قلم نزل لادم سمع من ايه/انا كنت محترماك وليك مكانه عندي عاليه بس طلعت واطي وزباله وحقير وانا مستقيله من زفتتك تمام وياريت معرفكش تاني وانا بكره هاجي اقدم استقالتي رسمي بلا ارف يلعن الذل الي عيشت فيه ولسه بيعشه يا اخي انتوا ناس بتشوفوا حياتكم من فوق فين اهلي بيهم ماكنت هتبهدل ومشت
روح/بجد انا قرفانه من الشغل معاكم واحد مغرور وطايح كانه ملك العالم والتاني كان راسم وش الطيبه ولما حب يساعد استغل أمضت واحده وعايرها وظهر علي حقيقته انا كمان بكره هقدم استقالتي وهكلم العميد وبجد ادهم الشرقاوي كويسانه مكمل شمعاكم صحوبيه زمانه فاق من الصداقه دي هنا جاسر اتنرفز
جاسر مسكها من دراعها بغضب/انتي اش عرفك بادهم ولا صحوبيته يبقي احساسي صح انك الي ودتيه المشروع
روح/زقت ايديه لا بقي فوق ومالكش حق تمسكني كده فوق تمام وفكر الي تفكره طز فيك مش فارقه معايا بس عشان فضولك عرفت من النت وانت الشريك المغمور بجد اتفوا علي دي شركه بلا ارف بقي
روح مشت والمحامي مشي من زمان أصلا ادم/انا ماشي ومش عايز حد معايا
جاسر/هتروحله يا ادم انا متاكد هسيبك وهروحلك المكان بليل وهوريكي يا روح
روح فضلت ماشيه مالقتش ايه/يا تري روحتي فين يا ايه يووووه طب ممكن تكون راحت البيت هروح اشووف. يا خبر ده شنطنا في عربيتهم. عادي هتصل بيهم يجبوهم بكره ولازم نقدم استقالتنا انا قرفت منهم شركه.
في القسم راجل اسمه رامي شغال في شركه الصقر كان هناك وشافهم /بقولك ايه يا شويش العالم واداله ٢٠٠ج الاه دول كانوا مالهم يعني والبت دي بتعيط ليه
شاويش فرح بفلوس وقال/ ابدا يا سيدي الي ببتعيط دي في حد اتهماها انها مراته وهربناه منه وبتاع وكانوا بيحاولوا يثبتوا عكس كده بس جوزها طلع القسيمه وراجل عرفنا انه كذاب والظابط بيظبطه وكمان جوزها راجل تقيل سمعت بيقول انه مهندس اسمه مسمع و عارف ناس مهمه يعني الاه انت بتسال ليه هما بيهموك
رامي /ه لا عادي يعني تسلم انت قولت جوزها الظابط قال اسمه ايه
الشاويش/والله مافاكر ادهم ايهم ادم حاجه كده
رامي /بصدمة😱ادم طب تشكر تشكر يا باشا ومشي. بقي ايه متجوزه ادم ومش قايلين للشركه ده هيبقي خبر بكره ايه عنب 😉
روح روحت ودخلت البيت/ايه ايه 😭 يا ربي بقي انتي فين اما ارن عليهاااا .....يووه اليه قافلاه ليه حرررام عليكي الي بتعملي فيا ده. موبايلها رن لاقته ابن عم ايه / الو ايه بنتصل تكمل عليها مش كفيك الي ابووك عملوا ها مش مكفيك انت ايه يا بعيد منكوا لله ومن سمكوا وارفكوا سيبوها في حالها بقي. بعياط😭😭
وليد بصدمه 😯/انتي بتقولي ايه ده بابا عمل ايه لاين انططططقي
نرمين/ابوك عمل ايه يا وليد بنتي ايه جرلها ايه
روح/استهبلوا ااستهبلوا يعني مش انتوا الي ادتوه الموبايل واتصل بيها عشان يسلمها لزفت عاصم وحكتله الي حصل 😢😢 ماهي سابتلكم كل حاجه والله ماعازت حاجه ليه ها ليه منك لله وقفلت.
نرمين/منك لله يا سيد منك لله ليه تعمل كده ليه والله حلال فيك كام يوم سجن عشان تتقي ربنا وتعرف انه حق
وليد/انا مش مصدق ده كان ممكن يسلمهاله من غير جواز كمان هو ايه الي حصل ملعون الفلوس انا نازل مش طايق البيت هدور علي الشغل والف اتخنقت والله لاتعدل عشان ارفت سلام
نرمين/ربنا معاك يا بني وتسامحينا يا ايه. ملحوظه هما ميعرفوش انها اختفت
عند سليم في شركه. /ماتعرفيش جاسر هيجي امتيي يا مريم
مريم/لا يا بابا والله عامة دي اخر ميزانيه للمشروع الاخير
سليم/تمام يا مريم بجد شابو وجدعه بصي عامة انتي وزين هتروحوا بكره بكتير مؤتمر مهم اووي هيفيدك كمحاسبه وسيده اعمال زي ماتحلمي وزين هيجي هو كمان عشان نفسه يعمل شركه خاصه ليه بلس انكوا هتخلصوا صفقه مهمه ليا
مريم/انا٢😲 ومين زين حضرتك بتتكلم جد انا وزين ازاي وكمان نفسه يفهم شركه وحضرتك بتعمله وتسيبه مش ممكن ينافسك
سليم/اه عادي وكمان ده واحد عنده طموح واشجعه واساعده ووالصراحه حبيته وارتحت ليه يلا يلا روحي جهزي نفسك
مشت مريم فطريق قابلات زين/ياريت يكون الاستاذ سليم حكالك ع موضوع المؤتمر هنسافر سوا يا قطه جاهزه
مريم/انا هعصر علي نفسي شادر ليمون بحاله عشان خاطر الموضوع ده متكلمنيش تمام والسفريه دي انت من حته وانا من حته
زين /نفسي اعرف مضايقه ليه بس ها ليه حاضر يا ستي اهدي بس بالدريس الجامد الي لابساه ونتي قمؤر كده 😉
مريم اتكسفت /انت. قليل الادب ومشت وسابته 😊😊😊
زين/شكلك وقعت يا زين لازم اعترفلها في السفريه دي خلاص اتاكدت ومش هستني لما مني تضيع بس هعمل استخاره والي فيه خير ربنا،يقدمه 😍
في مكان بعيد في المقابر
ادم بعياط😭/جرحتها جامد ياباابا تعرف كان نفسي تكون مراتي بجد مش ورقه مزوره واخدها غفي حضني واهديها وابعدها عن الي اسمه عاصم ده حسيت اني عاجز وكرهت نفسي اووي لما قولتلها كده بس والله كان بسبب غيرتي مش عارف حبتها امتي اصلا بس حسيت ان عيونها سرحتني وشدتني جاامد اووي حسيت انها مني وروحها مني حسيت انها ملزومه مني بعشقها بجد يا بابا بس محدش مصدق ممكن تكون فتره قصيره للعشق بس والله بجد بحبها حبيت وجودها مش هقدر ابعد عنها مش هسمحلها تسيبني انت فين محتاجك اوي. 😭 بجد انا عيطت
في نفس المكان من حته تانيه
ايه / وحشتووووني اوي😭😭😭 سيبتوني ليه لوحدي الدنيا تلطش فيا ليه ها ليه. بشهقه عمي الي مفروض يكون سندي عايز يبيعني والي الي بني ادم الوحيد الي كنت بدات اثق فيه غشني واتهمني اني بتاعت فلوس ليه ها ليه خدووني معاكم انا تعبت والله. اه انا كنت بدات اطمان لادم معرفش ليه بس مش هقدر اقول انا في حته وهو في حته ومش هينفع نتقابل كان نفسي اكون مراته عشان بس اترمي ف حضنه يااارب ماليش غيرك. ونامت عند قبرهم.
ادم قام روح بس وهو ماشي كان حاسس بخننقه وان فيه حاجه غلط بس مهتمش ومشي. رغم ان كل مره كانوبيروح كان بيرجع مرتاح المره دي حاسس انه سايب روحه و ماشي بجسد دون روح
عند جاسر. قاعد في الشركه وبيلم حاجته عشان يمشي ويتكل ويروح لادم والليل كان جه دخل عليه عم ابراهيم /خير يا عم ابراهيم في حاجه
ابراهيم بخزي /بيه ممكن اقلك حاجه وتسامحني انا اسف
جاسر/خير يا عم ابراهيم هتخوفني ليه في حاجه
ابراهيم/....
عند روح امها بتدخل من البيت بتفكرها ايه تجري /ايه انتي رجع. ما ما وجرت حضانتها وعيطت😭😭
صفاء/مالك ابت مالك حصل ايه مالها ايه بطلي زفت عياط واحكيلي يلا
رروح حكت لها
صفاء/حسبي الله ونعم الوكيل هي البت دي يا حبة عيني مالهاش حظ طب هي فين طب وكمان ازاي الي اسمه ادم ده يكلمها كده ولا يعمل كده كان فيه ميت حل تتطلع منها
روح/معرفش كلنا اتفاجانا بس لو كان عمها شهد انها مراته من غير دليل قوي ضده كان الظابط هيصدقه الدنيا جت علي ايه اوي يا ما ما انا خايفه عليها 😭😭متقلقيش يا بنتي ان شاء الله خير. الحقي الباب بيخبط لتكون هيه
روح تفتح تلاقيها ايه فعلا حضانتها/ايه حبيبتي عامله ايه ليه تعملي فيا كده ليه حرام عليكي
ايه بعياط/انا معدتش عندي مكان اروح فيه يا روح عندي ليكوا ليا مكان 😭😭
صفاء/اخس عليكي يا بنتي ليه كده يعني انت بنتي الي مخلفتيهاش ليه كده حرام عليكي خشي خشي بت دخليها لما اعملكوا امزعلي ترم عضمكوا يلا بلا رجيم الي مش عايز يتبدا ده (اه والله يا طنط الواحد بعمل دايت يوم واحد بس حد عنده حل حلو ليه🤣🤣)
روح /انها لصفاء الاستاذه لتبويظ الدايت يلا يلا بلا هم.
ودخلوا
ايه/من غير ما تسالي روحتلهم يا ايه محتاجاهم اووي هما ليع سابوني ليه انا محتاجلهم اووي😭😭كل مره بحس اني يتيممه بس حسيتها جامد اوي المره دي يا روح ربنا يرحمهم يارب وارحمني. طب ليه ادم قال عليا كده انا بتاعت فلوس اوي كده يا روح والله والله كنت بدات
روح/بداتي ايه ها بداتي ايه تحبيه صح كنت حاسهه عينك فضحتك في يوم يا يويو بس بصي متعلقيش نفسك دول عالم زباله بلاش يا ايه
ايه/عندك حق يلا نناكل وننام عشان نروح بكره للشركه وندور علي الشغل
روح/عندك. حق يلا
وناموا. يلا نروح عند رنا ماروحناش باقلنا كتييير
رنا داخله البيت ومضايقه منين محمد مضايق ومش عايزها ونفس الوقت مكلمش باباها للدرجه دي هي رخيصه وبيلعب بيها.
مامتها سمر/ انتي جيتي يلا يلا بسرعه غيري هدومك دي وحطي حاجه في خلقتك بسرععه
رنا/فيه ايه يا ما ما الداخله دي مش عجباني
سمر/عريس ياختي بس لا غير كل الي فاتوا طول وهيبه وشغل حلوة اوي يلا يلا
رنا/ تاني يا ما ما قولت مش عايزه زفت ليه مش مصدقه اني مش عايزهواتزفت ليه ها ليه ليه. بلا ارف
سمر/بت بقولك ماتظبطي بقي انتي بترفضي واحنا بنسكت بنعمل تحضر وبتاع وكمان الي فاتوا كانوا يترفضوا فعلا لكن ده لا
رنا /كده طب قابليه انتي بقي مش مقابلاه
سمر/لا هاتقبليه يا روح امك ابوكي من ساعتها قاعد معاه
رنا/طيب والله لانا مقابلاه كده وسعي بقي ودخلت بسرعه علي صالون /السلام...انت 😨
باباها عامر/اهلا يا رنا معلش يا استاذ محمد رنا دايما عفويه كده ايه يا بنتي ماتقعدي مسهمه ليه
سمر/ خشي ياوبنتي منور يابني والله منور معلش يا حاج ثانيه بس تساعديني في حاجه ومشوا
رنا/انت ايه الي جابك هنا و ازاي متقوليش
محمد/والله قلتلك انك مش هتكوني لغيري لو اتاخرت يوم ده عشان ظروف حصلت وكنت بجمع معلومات عن باباكي عشان اعرف ااجي واقابله
رنا/والله وافتكرت دلوقتي انك مفروض تيجي.
محمدبخبث/كنتي عايزاني اجي قبل كده ولا ايه
رنا بتوتر/ها لا قصدي ااه انت عايز ايه
محمد/عايز اسمعها منك وصدقيني لو وافقتي مش هتندمي فيه كلام كتير نفسي تقوله ليكي بس مش عارف عشان مش حلالي رايك ايه وعلي فكره الرفض مش اختيار
رنا بكسوفف وعند /طب مش موافقه هااا 😊😊
محمد/براحتك. عم عااامر حدد كتب الكتاب الله يخليك
رنا بصدمه😱😱/كتب كتاب مين
محمد/كتب كتابنا انا عارف انك مكسوفه قولي لبابكي انك موافقه
سمر لووووووووووووووووي مبروك يا حبيبتي الف الف مبروك والله ولوعقده اتفكت ادعلي ايديك يا بني
رنا /بيت بصه الي هو انت بتقولي ايييييييه
محمد/تمام يا عم محمد امشي ونتفق بعدين سلام عليكم. ومشا ورنا لسه في صددمتها وامها الفرحه مش سايعاها.
عند جااسر /بصدمه انت بتقول ايه يا عم ابراهيم انت انت تعمل فيا كده ليه عملتلك ايه دانت الوحيد الي كنت بقول انك لسه نضيف تبعني
ابراهيم /مابعتكش يا بيه والله مابعتك دانا لحم كتافي من خيرك بس خطفوا حفيدتي واتهددت بيها يا بيه والله لو مكنتش حفيدتي في ايديهم ماكنت عملت حاجه انا انا صورتلهم صورتين بس وماردتش اصور كله قولت ده الي وصلتله وحفيدتي رجعت. قلت هقول لحضرتك بس مالقتش حضرتك وسمعت مهندسين بيتكلموا انك في مشروع مهم ضد ادهم الشرقاوي 😥😭 من ساعتها واناوبدعيلك والله احب علي ايديك ويا بيه سامحيني انا اسف اسف والله يا بيه
جاسر /انا ظلمت ناس بسببك يا عم ابراهيم روح عم ابراهيم روح خد اجازه اسبوع لما اعرف هعمل معاك ايه واطمن انا الي خدت المشروع روح ومرتبك ماشي
ابراهيم/تسلم يا بيه عن اذنك.
الي حصل بقي ان عم ابراهيم دخل ادي لجاسر القهوه في يوم وجاسر قام دخل الحمام وعم ابراهيم موجود لسه في مكتب وادهم خطف حفيدته عشان يهدده بيها وصور الورق الي كان ع مكتب بس مش كله كام ورقه ورسمه بس وخرج وجاسر طلع واداه لادهم وادهم لاقاه كام رسمه بس الي ادهم حطهم في مشروعه
جاسر/انا ظلمتك يا روح اسف بس اعمل اعمل ايه ياريت تعرفي تسامحيني للدرجه دي شايف الناس كلها غلط
عدي اليوم ونيجي تاني يوم روح و ايه راييحين الشركه
كاميليا / اهلا وسهلا اهلا بمراة معلمنا الكبير الاه قولي لي ابت يا مني الاه الجواز السري حلوو. طب مش كنتي تعزميني يا حلوه ولا هتزعمنيا ع السبوع بتاع البيبي مسم دلو البيبي ماكنش موجود اصلا
هووووب قلم طخخ عليها.
يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشيقتي ام جارتي" اضغط على اسم الرواية