Ads by Google X

رواية ونس الفصل الأول 1 بقلم رحاب رضا

الصفحة الرئيسية

  رواية ونس الفصل الأول بقلم رحاب رضا عدس


رواية ونس الفصل الأول 

_بتعيطي لي! في حد زعلك.! 
مفيش حد زعلني، ومتقفيش معايا علشان محدش يقول عليكِ متوحدة. 
_ليه يقولوا عليكِ كده! 
علشان معرفش حد هنا، ومليش صحاب. 
_ممكن نبقىٰ صحاب! 
لأ، أنا لازم أمشي، ماما قالتلي متتكلميش مع حد علشان كلهم وحشين! 
فرت الفتاة هاربه إلىٰ فصلها ووقفت الأخرىٰ تلوم نفسها على تدخلها، هي أيضاً ليس لديها أصدقاء لكن أمها لا تمنعها من تكوين صداقات كمان أنها تعتبر أمها صديقة لها. 
******
_أول يوم في المدرسة كان عامل إيه! 
ونس: كان لطيف يـ ماما، بس وقت البريك كانت في بنت بتعيط.... وقصت عليها م حدث. 
_أكيد عندها مشاكل يحبيبتي، وممكن مامتها تكون هيا اللي عملتلها عقده من البشر. 
ريم: بس هيا يـ ماما كانت جميلة جدا، إتمنيت بجد لو بقت صاحبتي. 
_يلا يحبيبي روحي بدلي هدومك وتعالي علشان ناكل. 
مازن: المستر جاي يـ ونس النهاردة، جهزي نفسك. 
_حاضر يـ آبيه. 
 *********
_م كلمتيش حد صح!! 
نور: أيوة، في واحدة حاولت تكلمني بس صدتها. 
_ برافوا عليكِ، الأصدقاء كلهم خاينين. 
نور: ليه! 
_ هيسبوكِ في منتصف الطريق ويمشوا زي م عملت معايا بالظبط! 
نور: مين يماما اللي سابك، ومين طنط مروة اللي بتفضلي تت!! 
_مش قولتلك م تجبيش سيرتها! 
نور: حاضر يـ ماما.  
***********
_إيه اللي جابك تاني، قولتلك مش عايزة صحاب. 
ونس: أنا بحب المكان ده علشان هدوء وبحب أقعد فيه كمان.
نور: وأنا كمان بحب الهدوء جداً، أو علشان أنا عمري م تعودت على لمة الناس أصلا.
ونس: أنا ونس وإنتِ! 
نور: اسمي نور بس حياتي عكس اسمي تماما، إنتِ اسمك جميل أوي يـ ونس!  
ونس: ممكن علشان إنتِ اللي عايزاها تبقىٰ كده، بـ إيدك ممكن تغيري كل حاجة.
نور: بس أنا مش هعرف، تعرفي! أنا خايفة وأنا قاعدة معاكي دلوقتي لماما تعرف. 
ونس: هتعرف منين ومحدش شايفنا! 
نور: ربنا شايفنا. 
ونس: يستي هو إحنا بنعمل حاجة غلط! 
نور: هيا قالتلي م تتكلميش مع حد وأول لما بروح البيت بتقولي جملتها الشهيرة
 'م كلمتيش حد صح!'  ولأني صادقة بقولها الحقيقة. 
ونس: حقيقي إنتِ شخص لطيف أوي. 
نور: لأ، أنا بنت مش كويسة علشان م سمعتش كلمة ماما وقعدت معاكِ. 
ونس: طيب هيا مامتك مش بتخليكِ تتعرفي على حد ليه! 
نور: هقولك إيه وأنا نفسي مش عارفة! 
ونس: باباكِ فين؟ 
نور: كُل حياته شغل في شغل، ده حتىٰ مش بيكلمني ولا بيقعد معايا.
_أكيد عنده شغل كتير ولما تجيله فرصة يقعد معاكِ هيقعد. 
_لأ عادي م ماما معايا في البيت ومش بتتكلم معايا ولا بتسأل غليا أصلا، كل لما أقولها عايزة أكلمك تقولي أنا مش فاضية أنا عندي شوبينج وغيره كتير، فعلشان كده بطلت أقولها، لما أكون عايزة أتكلم بكلم النوت بتاعتي.  
ونس: ممكن تحكيلي كل حاجة وأنا هسمعك وهكون صديقتك. 
_ماما مش هترضىٰ، وهتزعل مني. 
ونس: ممكن أكلم مامتك. 
_مستحيل!! 
ليه!! 
_هيا بترضىٰ تسمعني علشان تسمعك إنتِ! 
_عندك أخوات ينور؟ 
أيوة، أخويا مسافر تركيا بيدرس الطب هناك، هو الوحيد اللي كان بيكلمني.
_ودلوقتي مش بيكلمك؟ 
بيكلمني مرة في الأسبوع علشان مش فاضي. 
_طيب متقربي من مامتك أكتر. 
دي بتسبني قاعدة لوحدي في الأوضة ويدوب بتجيب أكل وبس، حاولت أكلمها قالتلي: كل حاجة متوفرة عندك فلوس لعب أكل لبس عايزة إيه تاني؟ متعرفش إني مفتقدة حنان الأم. 
_مين بيجي ياخدك من المدرسة؟ 
السواق بتاعنا وإنتِ في أتوبيس المدرسة صح؟. 
_أيوة، لو كانت مامتك كنت روحت كلمتها. 
م تحاوليش تكلميها علشان هتجرحك بالكلام.  
_البريك خلص، إنتِ في الفصل بتاعي على فكرة وهقعد معاكِ في الديسك الأخير. 
بجد؟
_آه، أنا حبيتك أوووي. 
وأنا بحس بحاجة لطيفة لما أكون بوجودك. 
*****
بعد إنتهاء الحصص كانت الفتاتان تسيران لخارج المدرسة ونور تضع يدها في يد ونس. 
_ نور!!! 
ماما!!! 

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ونس" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent